2010-02-20, 12:09
Medlem
Jag köpte för ca 6 år sen en fritös på rusta som gick på 399:-
Den rymmer ca 3 liter olja och korgen rymmer till 2 stora portioner pommes. Den finns ibland på rea för 299 kr, men designen har ändrats lite.

Går att plocka isär ganska mkt så det är bara värmeelementet som är jobbigt att göra rent.
Enkel inställning av temperatur, vet dock inte nogrannheten.

Själva baljan där oljan ligger går bra att lossa från alla andra delar så den kan man lätt ställa i kylen eller ett kallt skafferi till nästa gång man ska fritera.
Citera
2011-02-07, 00:09
Medlem
Netto brukar ha en liten på ca 2 liter som är toppen.. den brukar kosta mellan 149-199 kr och är kanon
Friterar bra och är smidig och inneha..
Dock så har dom inte den hemma hela tiden utan man måste vänta på deras erbjudanden om man ska ha en sån. Melissa är deras märke
Citera
2011-02-07, 08:52
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Obs! Innan ni svarar så vill jag inte höra "flottig lägenhet, gör det inte.".

Iaf, Jag vill ha en fritös. Har surrat med folk som äger fritöser som inte osar så värst mycket, inte mer än en stekpanna stekta köttbullar. Dock har dom inte kunnat svarat på vilken modell dom haft. Så nu skulle jag vilja ha hjälp av er; vilken modell (som finns att köpa på Onoff, elgiganten etc) är bäst och osar inte allt för mycket? prisklassen ska ligga på höst 1200 kr.

Jag har precis fått en fritös av märket OBH Nordica som är riktigt, riktigt bra. På den kan man plocka bort dels "baljan" där man häller oljan och dels el-aggregatet för att den ska bli enkel att rengöra. Den har även ett lock du kan ha på under själva friteringen för att undvika stänk och os. Jag tycker den är helt suverän!
Citera
2011-02-07, 13:34
Medlem
Jag gillar verkligen min fritös som jag köpte på Jula, http://www.jula.se/fritos-1-8-l-132042
Det är bra handtag, och den plingar! Rymmer helt okej också, jag rekommenderar den!
Citera
2011-02-13, 22:10
Medlem
Spaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Jag har precis fått en fritös av märket OBH Nordica som är riktigt, riktigt bra. På den kan man plocka bort dels "baljan" där man häller oljan och dels el-aggregatet för att den ska bli enkel att rengöra. Den har även ett lock du kan ha på under själva friteringen för att undvika stänk och os. Jag tycker den är helt suverän!

Kan det vara den här? http://www.obhnordica.se/Default.asp...ProductID=1728

Såg någon av OBH nordica på CLaes Ohlson men de hade oxå en betydligt dyrare modell som de marknadsförde.. Någon som har erfarenhet av den?
Citera
2011-02-14, 09:24
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacey
Kan det vara den här? http://www.obhnordica.se/Default.asp...ProductID=1728

Såg någon av OBH nordica på CLaes Ohlson men de hade oxå en betydligt dyrare modell som de marknadsförde.. Någon som har erfarenhet av den?

Fritöser har en tendens att bli rätt äckliga med tiden - bättre att köpa en billigare modell som man kan slänga med gott samvete. Effekten och volymen är de viktiga egenskaperna.
Citera
2011-02-16, 23:05
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poxan
Netto brukar ha en liten på ca 2 liter som är toppen.. den brukar kosta mellan 149-199 kr och är kanon
Friterar bra och är smidig och inneha..
Dock så har dom inte den hemma hela tiden utan man måste vänta på deras erbjudanden om man ska ha en sån. Melissa är deras märke
E den bra när det gäller att fritera pommes? Har länge varit inne på att inhandla mig en fritös men aldrig kommit till skott. Har ett Netto bara några hundra meter från hemmet så det blir nog att knalla upp ditt nästa gång jag ser den i bladet. Någon annan som har erfarenhet av Nettos fritös?
Citera
2013-12-28, 17:59
Medlem
BlondBimbos avatar
Har haft funderingar på att köpa en MELISSA på NETTO. De har två olika storlekar. En som rymmer 1,5 liter o en som rymmer 2 liter om jag inte minns fel. Det enda som avskräcker mig lite är... 1. att de ryker o osar samt 2. att de är svåra att hålla rena. Har testat med vanlig kastrull o en digital termometer o det funkar ju hyfsat att hålla 175 grader. Fördelen med kastrullen är ju att det är lätt att slå tillbaka oljan i flaskan när jag är klar o ställa in den i kylen samt att kastrullen är superlätt att hålla ren. Den enda nackdelen är ju att det är svårare att hålla en kontant temp på 175 grader.

Några åsikter?
Citera
2013-12-28, 18:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Har haft funderingar på att köpa en MELISSA på NETTO. De har två olika storlekar. En som rymmer 1,5 liter o en som rymmer 2 liter om jag inte minns fel. Det enda som avskräcker mig lite är... 1. att de ryker o osar samt 2. att de är svåra att hålla rena. Har testat med vanlig kastrull o en digital termometer o det funkar ju hyfsat att hålla 175 grader. Fördelen med kastrullen är ju att det är lätt att slå tillbaka oljan i flaskan när jag är klar o ställa in den i kylen samt att kastrullen är superlätt att hålla ren. Den enda nackdelen är ju att det är svårare att hålla en kontant temp på 175 grader.

Några åsikter?

Köper inte nåt som jag skulle använda ett par gånger per år, så gryta funkar bra. Men fritös skulle (för att jag skulle vilja ha en) kräva att jag friterar ofta.

Ang resten så kan jag inte svara. Men ska man nu ställa in den bredvid bakmaskinen och råcentrifugen för att bara ha en så skulle jag kikat på oljefilter och oljetömning åxå. Så har du 2 punkter till att filosofera runt.
Citera
2013-12-29, 04:54
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Köper inte nåt som jag skulle använda ett par gånger per år, så gryta funkar bra. Men fritös skulle (för att jag skulle vilja ha en) kräva att jag friterar ofta.

Ang resten så kan jag inte svara. Men ska man nu ställa in den bredvid bakmaskinen och råcentrifugen för att bara ha en så skulle jag kikat på oljefilter och oljetömning åxå. Så har du 2 punkter till att filosofera runt.
Får jag vara nyfiken o fråga - äter du bara friterad mat ex pomme ett par gånger per år? Jag äter pomme minst var fjortonde dag.
Citera
2013-12-29, 08:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Får jag vara nyfiken o fråga - äter du bara friterad mat ex pomme ett par gånger per år? Jag äter pomme minst var fjortonde dag.

Hemma har jag aldrig friterat potatis utan jag nöjer mig med att köra den i ugnen, vårrullar (popie) har jag gjort dock. Men det blir i perioder när jag slösar olja i en gryta/stekppanna och slutar när det börjar flyga omkring för mycket svarta prickar i oljan och popien är slut. Sen tar det länge innan jag ids göra nya rullar.

Kyckling har jag endast ätit friterad på KFC, Friterad bläckfisk har jag gjort en gång, sen var det bra med den rätten och oljan blev skitig av mjölet.

Så jag skulle inte passa med fritös, den skulle säkert användas några gånger i början men sen...
Citera
2013-12-29, 12:32
Medlem
Gammal tråd ser jag, men köpte iaf en fritös kort efter tråden skrevs. Använde den två ggr sen har den stått i skåpet i minst 3 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in