Anyway, jo...det finns faktiskt några sätt att hindra denna totala likgiltighet inför världen från att orsaka självmord (annars hade nog inte jag suttit här nu). Och det är inte på grund av någon inneboende godhet i världen, eller min överlevnadsinstinkt - då hade jag varit en hycklare. Den revolutionerande tanken, som slog mig för ett tag sedan, och som jag måste påminna mig om varje dag när jag vaknar och för tusende gången reviderar min världsbild (för att se om den fortfarande är samma, vilket den "tyvärr" alltid är) är att
det finns inget facit för hur man skall reagera på denna meningslöshet (det finns faktiskt inget facit på hur man SKA reagera på någonting). Detta faktum hade jag helt försummat tills jag kom på det (phew!) - ett faktum som är en yttring från den sista skärvan som finns kvar av min mänsklighet. Så länge meningslösheten får mig att må dåligt, så vet jag att jag fortfarande är mänsklig, för det är nämligen så människor instinktivt reagerar på oändlig meningslöshet - de mår jävligt dåligt och vill begå självmord. Och det som är ännu mer ironiskt och revolutionerande, är tanken på
varför meningslösheten får oss att må dåligt. Denna "reaktion" är baserad på vad jag brukar kalla en
felaktig syllogism; en slutsats baserad på felaktiga premisser. För i det ögonblick man frågar sig "vad är meningen med livet", så förutsätter man två saker: 1) att det över huvud taget FINNS någon "mening" med livet (vad är mening??? Bara ett ord!), samt 2) att om det inte finns någon sådan "mening" så bör man må dåligt. Det vill säga att man förutsätter att "mening" är meningen med livet, och
där har du både svaret på din fråga, samt beviset på hur oxymoron och löjlig den frågan är. Allt detta snack om meningen hit och dit är nämligen bara illusioner, och om jag inte vill vara en
oändligt stor hycklare, så måste jag även se bort ifrån dessa om jag vill kalla mig desillusionerad. Hänger ni med i vad jag försöker säga? Vare sig det finns en mening eller ej, så innebär ingetdera fall att man
måste må dåligt av det.
Så vad gör jag då? Hur lever jag mitt liv?
Jo, även om det får mig att bli rätt deppig ibland, så har jag accepterat att det inte finns någon objektiv mening med livet, och heller ingen objektiv anledning att må dåligt pga. det. Jag måste dra ovanstående härledning genom skallen varje dag jag vaknar och reviderar min världsbild. För övrigt så har jag beslutat mig för att leva mitt liv genom att göra saker som skänker mig temporär "mening" - att berusa mig på mina sinnen. För även om det är sant att saker i sig objektivt sett varken är bra eller dåliga, meningsfulla eller ej - så är också de reaktionerna sanna som mina sinnen förmedlar i de olika situationerna. Allt som existerar är sant. Det är sant att jag existerar och att jag har sinnen som kan påverka mitt medvetande på olika sätt - även om det inte är logiska/rationella reaktioner. T.ex när jag är med någon jag tycker om så är det sant att oxytocin frigörs vilket gör att jag mår bra. Så sinnesstämningen och känslorna som produceras är sant för mig, och altså känner jag mig inte som en hycklare när jag låter mig hänföras av de. Och vad jag märkt så är det de situationerna som påverkar min överlevnad och fortplantning (biologiska instinkter!) som framkallar flest positiva känslor, vilket ju kan sägas vara "bra".
Bara det faktum att jag kan tänka dessa tankar jag beskrivit ovan, innebär att jag erkänner hur fantastisk universum är. För även om universum är oändligt stort så är det fortfarande helt otroligt att vi existerar och att vi tom. har blivit medvetna om ATT vi existerar. Starstuff pondering the stars. Jag är en observerande del av universum, där dessutom alla grundämnen över 26 är bildade i en supernova explosion(!!!), hur otroligt är inte det! Oavsett hur man ser på det.
Dessa tankar tillsammans med min enorma nyfikenhet och intresse, är sådant som jag kan tillåta mig att som människa berusa mig på. Det faktum att jag ens kan tänka dem är tillräckligt för att berusa mig på dem.
Till slut kan jag säga att det är ju lite speciellt att leva ett vanligt vardagsliv och gå runt med dessa tankar i bakhuvudet (universums bakgrundsbrus...?). Pengar och materialism är iaf. inget jag lägger vikt på längre - de är endast medel, inga mål, vars värde enbart defineras av hur mycket de låter mig bli berusad på mina sinnen. Om dagarna går jag runt mycket och filosoferar såklart, lever i min egen värld, vilket gör mig rätt disträ (så det var skönt att få ner tankarna på papper en gång för alla). Ofta ser jag mig som en priviligerad lånare av lite av universums stoff som bara åker runt och observerar. Att jag bara kan känna det jag känner är ett privilegium, att få vara en del av den oändligt lilla del av universum som är medvetet. Det är ingen naturlag att vi existerar och vi kommer inte göra det för alltid. I den stund jag erkänner mina känslor (må dåligt t.ex) så erkänner jag hur fantastiskt universum är, för annars hade jag inte ens
kunnat må dåligt. Man borde vara universum tacksam helt enkelt.
Lite som tanken i
mindfullness (egodöd), där man bara lever i nuet (allt annat än NU är ju illusioner, remember!) och berusas på ens sinnen. Bara observerar allt konstigt (mänskligt?) som händer runt omkring mig, och roas av det. Utan att döma. På skolan, stan, fest osv. Man fascineras över det sociala spelets oändliga komplexitet, dagens moderna samhälle, vart det är på väg (klimathot, atomvinter, överbefolkning, ekonomikrasch, sionismen, islam, multiresistent antibiotika, meteorer, androider, etc), vad alla människor tänker och varför de gör saker. Över människans medvetande över huvud taget, hur det är möjligt, hur jag kan tänka det jag gör - det fascinerar mig enormt!
Det ger en slags frihet, för man störs inte lika mycket av världsliga ting, men samtidgt kan jag heller inte helt "spela med" i de sociala sammanhangen då jag alltid har den högre medvetandet igång bakhuvudet. Kanske därför jag blivit lite mer drogliberal än innan "the epiphany", då det fromma liv var viktigast av allt. Fascinerande hur den mänskliga hjärnan kan påverkas av olika ämnen så att verkligheten, även denna nya, kan ändras helt! Och MAT! Jag älskar mat mer än någonsin, känna alla goda smaker; bara leva i nuet och berusas av smaker och dofter, samt själva förmågan att göra det. Därav titeln - jag skulle kunna sitta på restaurang med trevligt sällskap och äta och dricka gott resten av livet! Och musik - all fantastisk musik! Och sex - det finns egentligen ingen ursäkt för att inte ha sex! Där om något berusas man på sina sinnen, alla hormoner, signalsubstanser, mm...och det är fascinerande att se hur en tjej - den största variabeln i hela universum - beter sig en sån situation. Människor är generellt intressanta att observera, men tjejer...ja man skulle nästan kunna säga att de är meningen med livet ibland. Bara att se dem. En sådan komplex och oförutsigbar - totalt irrationell - men ändå fantastisk varelse, som är ett produkt av 14 miljarder år av big bang, supernovaexplosioner, evolution osv, precis som jag själv och min förmåga att uppfatta detta!
Och om någon nu tror att detta gör mig likgiltig, t.ex inom politik, så är svaret FEL. Om du inte sett mig skriva här på FB innan så är jag allt utom politiskt korrekt. Inte minst för att jag föredrar sanningen, men också för att det är intressant att se folks reaktioner när man argumenterar lugnt och sakligt med dem om olika ämnen. Ännu en fascinerande aspekt av människan och universum som jag kan berusas på. Hur uppstod ens hela denna etnomasoschistiska era, är en ganska intressant fråga. Jag ser på jordens, mänsklighetens, ekonomins och vita rasens framtid med oerhört intresse (skräckblandat sådant vad gäller det sistnämnda). Oavsett så hoppas jag det kraschar, så kanske det blir riktigt intressant! Kanske jag tom. får kämpa lite för mitt liv, så slipper jag ha tid att sitta här och tänka ihjäl mig...
Don't take life too seriously, you're not gonna get away alive anyway