• 2
  • 3
2010-03-18, 07:58
Medlem
Chokemeisters avatar
Du skulle inte kunna lägga t.ex en tändsticksask jämte spåret och ta ett nytt kort så man har något att jämföra storlek med?

Och varför är alla så förbannat glada över ett lodjur?
Visst, dom kanske är fina att se på men dom dödar ju allt liv dom kommer i närheten av.
Skulle det komma ett lodjur till mig om jag jagade skulle jag iaf fundera på att skjuta det aset
Citera
2010-03-18, 13:46
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Utveckla det "går på lina"?

Har spårat lo men är ingen favorit fanskapen ska alltid ta den jävligaste terrängen. Och alltid när jag spårar så kommer jag på att jag har lovat mig själv att "aldrig mer spåra lo". Men men så fort man hittar ett lospår så är det på det igen.

En lina löper rakt.. Ska du gå på linan får du sätta den ena foten rakt framför den andra för att inte missa linan. Alltså ett rakt spår! ----------------------------
Citera
2011-02-08, 15:54
Medlem
NirvanAs avatar
Bumpar denna.

Kan man på något sätt ta reda på vad det är för djur om man har deras urin? har också konstiga spår i snön, misstänker Lodjur men det är så djup snö att man inte ser så tydligt, sen är det även som långa sträck längst upp på snön längs med själva avtrycken... behövs bild?
Citera
2011-02-08, 16:11
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Bumpar denna.

Kan man på något sätt ta reda på vad det är för djur om man har deras urin? har också konstiga spår i snön, misstänker Lodjur men det är så djup snö att man inte ser så tydligt, sen är det även som långa sträck längst upp på snön längs med själva avtrycken... behövs bild?

Hur djup snö? Är det skare? Är spåren djupa så borde magen släpat i snön mellan avtrycken.
Citera
2011-02-08, 16:26
Medlem
erlgs avatar
Bild skulle hjälpa. Lodjursurin luktar, föga förvånande, kattpiss. En mycket stark lukt, i synnerhet så här års.
Citera
2011-02-08, 16:55
Medlem
NirvanAs avatar
Ok, har hunnit blivit mörk nu så gör det imorgon, dock måste jag säga att när jag söker på lodjursspår på internet ser dessa inte lika stora ut men den djupa snön gör nog en del(?) det som stärker mina misstankar mest är att en som bor bara 200m bort såg ett lodjur på sin tomt natten till lördagen, fan jag vill bara ha bort dessa parasiter till djur, likadant med vargar.
Citera
2011-02-08, 20:08
Medlem
Av bilden att döma så tycker jag det ser ut som om spåret är gammalt och har frusit till efter töväder. Detta gör att det är större än när det var färskt, jag kan inte säga säkert vad det är. Förslag till TS.. följ spåret och försök lista ut vad djuret har haft för sig, se hur det rört sig och om du kan hitta andra ledtrådar vad det kan vara frågan om, oavsett så är det rejält roligt och lärorikt.

..tycker inte trampdynorna brukar bli så där accentuerade på lo pga håret.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in