Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-12, 17:36
Medlem
erlgs avatar
Klockrent lodjur.
Citera
2009-02-12, 22:41
Medlem
Sieglindes avatar
Jag blir verkligen avundsjuk på TS! Tänk, jag hade blivit helt knollrig av lycka om jag så "bara" fick se spår av ett riktigt lodjur (självklart skulle ju lyckan vara än större om jag någon gång får se ett lodjur irl).
Citera
2009-02-27, 14:00
Medlem
Lodjur

Ni som säger att det är Lo, hur tusan kan ni vara så säkra?

Man ser varken klor, trampdyna, storlek, tåspetsarnas position, spårlängd eller hur djuret rört sig?
Jag säger inte att det inte kan vara lo, men jag kan inte ens se om det är räv eller tamkatt utifrån de där bilderna. Spår i snö kan vara omöjliga avgöra även under bra förhållanden, det som talar mest MOT lo i bilden är trampdynan i högra spåret som har helt fel form.
Citera
2009-02-27, 18:58
Medlem
FordEscis avatar
Dessutom kan det vara önskvärt att veta vart TS har fotat dessa spår, Lo är inte så vanligt överallt i Sverige.
Citera
2009-02-27, 20:52
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Ni som säger att det är Lo, hur tusan kan ni vara så säkra?

Man ser varken klor, trampdyna, storlek, tåspetsarnas position, spårlängd eller hur djuret rört sig?
Jag säger inte att det inte kan vara lo, men jag kan inte ens se om det är räv eller tamkatt utifrån de där bilderna. Spår i snö kan vara omöjliga avgöra även under bra förhållanden, det som talar mest MOT lo i bilden är trampdynan i högra spåret som har helt fel form.

Jag går på det assymetriska sätt tårna är placerade samt det typiska sättet snön är nedpressad runt själva trampytan. Om du tittar noga på en lokatts fot så ser du hur själva trampytan är omgärdad av hår, och om du känner på det kommer du att upptäcka att håret är ganska styvt.
Citera
2009-02-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Som någon tidigare skrev så ser de lite spetsiga ut.. Hur gick spåren i övrigt? Lodjur går väldigt rakt om man säger så.. Ungefär som att de "går på lina".

Räv, varg och hunddjur går oftast mycket raka spår som om dom skulle ha något mål. Medans Kattdjur som Lo "stryker" fram genomlandskapet, mer söker av omgivningarna när dom "stryker" runt.

Ingen kan säga exakt om det är lodjur, Ingen referens, helhet på spåret, steglängd mm. även fast det ser ut som det.
Citera
2009-02-28, 02:55
Medlem
stenhords avatar
Det är inte lo! Saknas en klo. Utan lägg dig till ro och sluta tro... För ett svar kommer du aldrigt att få.. för det fattas en tå.
Citera
2009-02-28, 10:22
Medlem
Citat:
Det är inte lo! Saknas en klo. Utan lägg dig till ro och sluta tro... För ett svar kommer du aldrigt att få.. för det fattas en tå.

Jag såg inte den andra bilden förens jag skickat mitt meddelande. Det kan mycket väl vara lo förstås. Var är bilden tagen?

Jag såg min första lo i somras strax söder om Ritsem, helt plötsligt satt det en stor katt och glodde på bussen vi färdades i. Det var häftigt!
Lo rocks!
Citera
2010-03-15, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
Räv, varg och hunddjur går oftast mycket raka spår som om dom skulle ha något mål.

Jag vågar inte uttala mig kring varg och hundar, men räv går absolut inte rakt. Den om något går som en halv onykter karl i 50-års åldern.
Citera
2010-03-15, 19:17
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
Räv, varg och hunddjur går oftast mycket raka spår som om dom skulle ha något mål. Medans Kattdjur som Lo "stryker" fram genomlandskapet, mer söker av omgivningarna när dom "stryker" runt.

Ingen kan säga exakt om det är lodjur, Ingen referens, helhet på spåret, steglängd mm. även fast det ser ut som det.

Vadå "stryker"? Vad är det för förklaring på hur ett spår löper?? Stryker... Ha

Ett lodjur "går på lina" nog pratat om det. Har jagat dessa djur i flera år så nog har jag koll på det!
Citera
2010-03-17, 22:49
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Vadå "stryker"? Vad är det för förklaring på hur ett spår löper?? Stryker... Ha

Ett lodjur "går på lina" nog pratat om det. Har jagat dessa djur i flera år så nog har jag koll på det!

Utveckla det "går på lina"?

Har spårat lo men är ingen favorit fanskapen ska alltid ta den jävligaste terrängen. Och alltid när jag spårar så kommer jag på att jag har lovat mig själv att "aldrig mer spåra lo". Men men så fort man hittar ett lospår så är det på det igen.
Citera
2010-03-18, 00:47
Medlem
Romano83s avatar
Jag ser då ingen skillnad på vargspår, rävspår, lodjursspår och fan och hans moster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in