2011-02-03, 14:29
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Jaha, så flyktingar är viktigast för Sveriges framtid?
Är det inte snarare så att man använder Sveriges minskande befolkning som ursäkt för MENA-invasionen?
Något skumt måste det ju vara då t ex vitryssar inte anses lika dugliga.

Ja tydligen bygger Sveriges framtid på främst flyktingar och då helst från länder som ligger långt från Sverige både rent fysiskt men även kulturellt.
Varför förlita sig på arbetskraft från närliggande länder, när man kan få ingenjörer och forskare från bla Somalia?
Citera
2011-02-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jennay
Är ni efterblivna?

Invandringen finns för jobbens skull era jävla idioter. Innan 90 talet var det så.

Va? Det är förvisso sant att invandringsindustrin kräver invandring och det gör att "jobben" finns kvar i den industrin. Är det det du menar?
Citera
2011-02-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuteBoxe
Det känns bara konstigt. Jag vetinte, jag har suttit och tänkt för mycket. Själv är jag positiv till en sån utveckling om det sker långsamt, men det förändrar min syn på vad Sverige är. Vad kommer vi göra när invandrarna tar slut? Är det slut på välfärdssamhället? Kommer man tvinga folk att sluta utbilda sig?

Jag tycker ditt resonemang är konstigt. Jag förstår det inte. Invandrare är en kostnad.
Citera
2011-02-03, 19:57
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vart jag ska lägga denhär tråden, mods får gärna flytta den. Trots min provocerande rubrik vill jag inte bara göra er arga, eller kanske lite men aja. Jag vill seriöst ha svar.

Vad jag vet skulle Sveriges befolkning minska om det inte vore för invandringen. Och att dom relativt få (räknat till infödingarna) invandrarna får ofta fler barn än svenskarna. Detta är argument man ofta hör från SDare och deras motsvarigheter runt om i Europa, man menar att den inhemska befolkningen kommer bli minoritet inom en snar framtid. Vilket i sig är en skrämmande tanke, men beror det inte mest på att dom inhemska befolkningarna har en för låg nativitet?
Skulle det inte komma invandrare så skulle befolkningen åldras med katastrofala följder.

Varför är nativiteten då så liten i dom inhemska befolkningarna? För att folk utbildar sig och skaffar sig karriär, det är ju det som är viktigt nu för tiden. Ett barn under studietiden är ju inte så lätt, inte heller under de första åren av karriären. Sen är det ju bättre ju färre barn man har för karriären. Familjen är heller inte särskilt viktig i den svenska kulturen.

Om vi kastar ut invandrarna då? Jo, det är väl upp till er att diskutera. Bör vi göra det?

det är skillnad på invandring och invandring. vilka tror du gör mest nytta för sverige? 10 tyska läkare eller 10 somaliska våldtäktsmän?
Citera
2011-02-03, 19:59
Medlem
sen lever vi längre och kan således arbeta längre, det motverkar till viss del.

sedan 70-talet har den förväntade livslängden ökad med 6 år i sverige.
Senast redigerad av johnfortus 2011-02-03 kl. 20:04.
Citera
2011-02-04, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
det är skillnad på invandring och invandring. vilka tror du gör mest nytta för sverige? 10 tyska läkare eller 10 somaliska våldtäktsmän?

Visst är det skillnad... men vad ska en tysk läkare göra i Sverige? Invandrar det svenska läkare till Tyskland? Det finns inget värde i att vi inför invandring av tyska läkare - det är dessutom orealistiskt.
Citera
2011-02-04, 19:02
Medlem
kondomlasses avatar
Citat:
Kommer det inte innebära ett av två möjliga scenarior spelar ut? Alltså:

1: Invandrarna forsätter som dom gör nu, alltså har högre nativitet vilket kommer leda till att vi någon gång i framtiden kommer ha en majoritet med "icke-svenskar". Förmodligen är det den inställningen rasister (riktiga alltså) har.

2: Invandrarna integrerar sig tillslut någon gång i framtiden vilket kommer leda till att vi återigen får en för låg nativitet

Tror här på alternativ 2, för det är i stort sett så sverige utvecklats till vad det är idag.
Citera
2011-02-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kondomlasse
Tror här på alternativ 2, för det är i stort sett så sverige utvecklats till vad det är idag.

Men vi har inget invandringsstopp så alternativ två är ju uteslutet.

Vad menar du med det fetmarkerade?
Citera
2011-02-04, 19:32
Medlem
Jeckes avatar
Har inte läst igenom hela tråden, så jag hoppas att den inte har postats innan.

"Myten om den demografiska bomben"
http://www.soc.uu.se/Download.aspx?id=imHWTMMK1G8%3D

Där Lars Tornstam, professor i socilogi, avlivar myten om att vi måste ha invandrare för att ta hand om de äldre.
Det är en myt, påhitt och ingenting som Sverige och svenskar behöver.

Eftersom när befolkningen åldras, så får vi fler gamlingar att ta hand om, ja, men vi får samtidigt färre barn att ta hand om.
Försörjningsbördan för en arbetsaktiv svensk ökar därmed inte, ett barn kräver samma resurser med skola, lärare osv som en åldring kräver med ålderdomshem och vårdpersonal.

Allting visar tvärtom på att länder med hög medelålder går jävligt bra medans länder med hlg befolkningstillväxt och låg medelålder är i allmänt kaos.

Jämför med hur det ser ut i dagsläget, när vi importerar en hel massa folk, som kan klassas som barn eller åldringar, då de kräver försörjning och arbetskraft som tolkar och annat.
Tog vi bort dessa, och överförde de som jobbar med flyktingar och flyktingbarn till åldervården, så skulle bristen där vara avhjälpt på ett kick.

Enda fördelen med konstant ökande befolkning (antingen på naturlig väg eller genom invandring) är att landets totala BNP ökar och därmed politikernas och överklassens rikedom och inflytande.
För den vanliga befolkningen finns inga fördelar.
Jämför ett litet land som Island med ett land som Storbritannien t ex. Medelklass, arbetarklass och underklass har det relativt lika i båda länderna. Endast det att överklass och politikerklass har det bättre då de kan "nyttja" den större ekonomin.

En ökande befolkning i Sverige skulle då leda till ökat BNP, men inte ökat BNP/capita, eller till och med minskat BNP/capita, baserat på vilken skitbefolkning det är som står för ökningen.
Citera
2011-02-04, 19:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Sveriges befolkning minska utan invandring??

Det där en myt som aldrig verkar få ett slut. Kolla lite på demografin så ser du att Sverige haft en stabil utveckling befolkningsmässigt fram till dess att massinvandringen startade som nu gett oss en massa problem försörjningsmässigt. Som ett aktuellt exempel kan nämnas Egyptien som därmed jämfört med Sverige skulle vara ett föredöme. De har gått från 18 till nära 90 miljoner invånare på ungefär på samma tid som Sverige gått från 7 till 9. Med ett resultat som visar sig idag inga jobb ingen försörjning = kaos.
Citera
2011-02-04, 20:24
Bannlyst
Citat:
På sikt så skulle ju dom också bli "svenskar" och utbilda sig. Tja, om man inte är rasist och tror att deras plats i samhället inte beror på rasegenskaper.

Man blir inte svensk bara för att man börjar jobba i ett land..

Men för att svara på frågan, klart vi skulle klara oss.
Man blir väl inte per automatik hjärnskadad bara för att man gör sig av med skiten?
De arbetslösa skulle få jobb o alla skulle vara nöjda o glada.
Dessutom hade man inte behövt oroa sig för vad mångkulturen ställer till med, eller rasförräderi .
Citera
2011-02-04, 23:30
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sveriges befolkning minska utan invandring??

Det där en myt som aldrig verkar få ett slut. Kolla lite på demografin så ser du att Sverige haft en stabil utveckling befolkningsmässigt fram till dess att massinvandringen startade som nu gett oss en massa problem försörjningsmässigt. Som ett aktuellt exempel kan nämnas Egyptien som därmed jämfört med Sverige skulle vara ett föredöme. De har gått från 18 till nära 90 miljoner invånare på ungefär på samma tid som Sverige gått från 7 till 9. Med ett resultat som visar sig idag inga jobb ingen försörjning = kaos.
Jo, Sveriges befolkning skulle minska.
Det krävs att det föds 2.1 barn per kvinna i medel (0.1 för att jämka upp mot de som dör i förtid av olyckor osv) för att en befolkning ska hålla sig på samma nivå.
Jag tror medlet i Sverige är 1.7 barn per kvinna eller något sådant.
Sverige borde alltså ha en minskande befolkning, vilket vi dock inte har, utan den ökar istället.
Skälet till det är naturligtvis de ca 100'000 invandrarna som kommer varje år.

Detta är dock inget unikt för Sverige, utan stämmer in på de flesta västeuropeiska länder.

Men som Kina visade med sin 1-barnspolitik, så är detta inget problem.
Man MÅSTE inte ha en konstant ökande befolkning. Faktum är att ett sådant tänkande är det som kommer att leda till en framtida katastrof, då jorden helt enkelt inte klarar av en hur stor befolkning som helst.

Jag tror att Afrika t ex fördubblar sin befolkning på 25 år. Räknar man lite snabbt på det så förstår man problemet.
1 miljard år 2000, 2 miljarder 2025, 4 miljarder 2050, 8 miljarder 2075......

Ur ett ekologiskt perspektiv så är redan jorden överbefolkad, för att lösa miljöproblemen så är ett stopp på befolkningsökningen betydligt viktigare än några koldioxidgränser....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in