Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jo, Sveriges befolkning skulle minska.
Det krävs att det föds 2.1 barn per kvinna i medel (0.1 för att jämka upp mot de som dör i förtid av olyckor osv) för att en befolkning ska hålla sig på samma nivå.
Jag tror medlet i Sverige är 1.7 barn per kvinna eller något sådant.
Sverige borde alltså ha en minskande befolkning, vilket vi dock inte har, utan den ökar istället.
Skälet till det är naturligtvis de ca 100'000 invandrarna som kommer varje år.
Detta är dock inget unikt för Sverige, utan stämmer in på de flesta västeuropeiska länder.
Men som Kina visade med sin 1-barnspolitik, så är detta inget problem.
Man MÅSTE inte ha en konstant ökande befolkning. Faktum är att ett sådant tänkande är det som kommer att leda till en framtida katastrof, då jorden helt enkelt inte klarar av en hur stor befolkning som helst.
Jag tror att Afrika t ex fördubblar sin befolkning på 25 år. Räknar man lite snabbt på det så förstår man problemet.
1 miljard år 2000, 2 miljarder 2025, 4 miljarder 2050, 8 miljarder 2075......
Ur ett ekologiskt perspektiv så är redan jorden överbefolkad, för att lösa miljöproblemen så är ett stopp på befolkningsökningen betydligt viktigare än några koldioxidgränser....
Det krävs att det föds 2.1 barn per kvinna i medel (0.1 för att jämka upp mot de som dör i förtid av olyckor osv) för att en befolkning ska hålla sig på samma nivå.
Jag tror medlet i Sverige är 1.7 barn per kvinna eller något sådant.
Sverige borde alltså ha en minskande befolkning, vilket vi dock inte har, utan den ökar istället.
Skälet till det är naturligtvis de ca 100'000 invandrarna som kommer varje år.
Detta är dock inget unikt för Sverige, utan stämmer in på de flesta västeuropeiska länder.
Men som Kina visade med sin 1-barnspolitik, så är detta inget problem.
Man MÅSTE inte ha en konstant ökande befolkning. Faktum är att ett sådant tänkande är det som kommer att leda till en framtida katastrof, då jorden helt enkelt inte klarar av en hur stor befolkning som helst.
Jag tror att Afrika t ex fördubblar sin befolkning på 25 år. Räknar man lite snabbt på det så förstår man problemet.
1 miljard år 2000, 2 miljarder 2025, 4 miljarder 2050, 8 miljarder 2075......
Ur ett ekologiskt perspektiv så är redan jorden överbefolkad, för att lösa miljöproblemen så är ett stopp på befolkningsökningen betydligt viktigare än några koldioxidgränser....
Ok men de siffrorna borde gälla som det ser ut just nu som då kan förklaras av invandringen. Att födelsetalen måste bli allt högre för att få en fortsatt ökning som håller i paritet med införseln av nya medborgare. Dvs det intressanta är siffror helt oberoende av invandringen och den ökning i befolkningsmängd som de senaste 60-70 åren varit utan jämförelse även för oss i Sverige.
Håller annars med om siffrorna. När media talar om att det händer allt fler naturkatastrofer så brukar man utelämna en viktig detalj, om att vi människor blir allt fler och i en takt vi aldrig sett tidigare och att vi därmed bosätter oss på platser som tidigare setts för riskabla.