2011-02-04, 23:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jo, Sveriges befolkning skulle minska.
Det krävs att det föds 2.1 barn per kvinna i medel (0.1 för att jämka upp mot de som dör i förtid av olyckor osv) för att en befolkning ska hålla sig på samma nivå.
Jag tror medlet i Sverige är 1.7 barn per kvinna eller något sådant.
Sverige borde alltså ha en minskande befolkning, vilket vi dock inte har, utan den ökar istället.
Skälet till det är naturligtvis de ca 100'000 invandrarna som kommer varje år.

Detta är dock inget unikt för Sverige, utan stämmer in på de flesta västeuropeiska länder.

Men som Kina visade med sin 1-barnspolitik, så är detta inget problem.
Man MÅSTE inte ha en konstant ökande befolkning. Faktum är att ett sådant tänkande är det som kommer att leda till en framtida katastrof, då jorden helt enkelt inte klarar av en hur stor befolkning som helst.

Jag tror att Afrika t ex fördubblar sin befolkning på 25 år. Räknar man lite snabbt på det så förstår man problemet.
1 miljard år 2000, 2 miljarder 2025, 4 miljarder 2050, 8 miljarder 2075......

Ur ett ekologiskt perspektiv så är redan jorden överbefolkad, för att lösa miljöproblemen så är ett stopp på befolkningsökningen betydligt viktigare än några koldioxidgränser....

Ok men de siffrorna borde gälla som det ser ut just nu som då kan förklaras av invandringen. Att födelsetalen måste bli allt högre för att få en fortsatt ökning som håller i paritet med införseln av nya medborgare. Dvs det intressanta är siffror helt oberoende av invandringen och den ökning i befolkningsmängd som de senaste 60-70 åren varit utan jämförelse även för oss i Sverige.

Håller annars med om siffrorna. När media talar om att det händer allt fler naturkatastrofer så brukar man utelämna en viktig detalj, om att vi människor blir allt fler och i en takt vi aldrig sett tidigare och att vi därmed bosätter oss på platser som tidigare setts för riskabla.
Citera
2011-02-09, 09:58
Medlem
Combots avatar
Måste bara svar i en tråd, skapad av ts som gjorde ett av de mest minnesvärda
trollförsöken i sätta-min-moster-på-raken tråden

OnT: Nej, Sverige kan i praktisk mening inte överleva utan invandring. I teorin
så kan man diskutera om olika scenario, men jag är övertygad om att det inte
går att stänga ute Sverige från omvärlden.

Med det sagt så anser jag vidare att vi bör kontrollera invandringen, bättre än
socialdemokraterna gjorde på 90-talet och framåt. Jag vet att SD anser att
moderaterna tar in fler invandrare än någonsin tidigare osv, men det tycker jag
är att angripa problemet fel.

Det viktiga är inte det exakta antalet invandrare som kommer hit, det viktigaste
är att ta hand om dem. Och även att ta hand om de som redan bor här. Att Sverige
misslyckats med det beror på många anledningar som diskuteras i andra trådar.

Att påstå att Sverige inte ska klara av att försörja och ta väl hand om ynka 9-10
miljoner personer är patetiskt. Med rätt folk vid rodret så borde det gå utmärkt i ett
så pass fantastiskt landområde som Sverige är. Tyvärr har vi haft fel folk vid rodret,
sossar och annat vänsterpack, under lång tid

PS. Sossarna gjorde ett bra jobb i början med folkhemmet, facket osv, men sedan så kunde
de inte ändra sin politik när det behövdes på 70-talet och framåt.
Citera
2011-02-09, 13:49
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
det är skillnad på invandring och invandring. vilka tror du gör mest nytta för sverige? 10 tyska läkare eller 10 somaliska våldtäktsmän?

Bra fråga, verkligen!
Så du får en fråga tillbaka. Vem tror du gör mest nytta, 10 svenska våldtäktsmän eller
10 irakiska läkare?
Citera
2011-02-09, 15:10
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Bra fråga, verkligen!
Så du får en fråga tillbaka. Vem tror du gör mest nytta, 10 svenska våldtäktsmän eller
10 irakiska läkare?
Skillnaden är att vi kan inte vägra att ta emot de svenska våldtäktsmännen, men däremot kan vi vägra att ta in de somaliska våldtäktsmännen.

Högutbildade invandrare från mellanöstern och afrika är mycket av en myt. Det kommer betydligt fler analfabeter från dessa länder än personer som har ens motsvarande en gymnasieutbildning.

Se det så här om du vill. Väger 10 irakiska läkare upp för 10 irakiska våldtäktsmän?

Många av de som har utbildning i sitt hemland kan ändå inte använda den utbildningen då den inte håller samma standard som en europeisk, eller innehåller samma sorts krav och kunskaper.
Vill du ha en läkare som inte vet hur man tolkar ett fullskaligt blodtest? Eller som missförstår vad du säger pga bristande kunskaper i svenska språket?
(Det går att läsa upp kunskaperna eller göra ett kunskapstest, men det är inte så många av dessa påstådda läkare och ingenjörer som gör det. Mona Sahlin har bl a klagat på att hon var trött på att åka taxi med läkare, att invandrare med läkarutbildning bara kan få jobb som taxichaufförer. Problemet är att dessa "läkare" saknar läkerlegitimation, och kan då inte få jobb som läkare av rätt naturliga skäl.)

Kom även ihåg att Sverige är ett land med låga löner, höga skatter och frikostiga bidrag.
De invandrare som har hög utbildning och vet hur man använder den, och måste flytta till ett land där de inte kan språket väljer då sällan Sverige, utan istället land där lönerna är bättre och skatterna lägre.
De som väljer Sverige är de som lockas av de höga bidragen (samt att det är lättare att få uppehållstillstånd i Sverige utan egentliga skäl, jämfört med många andra västländer).
Senast redigerad av Jecke 2011-02-09 kl. 15:14.
Citera
2011-02-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crow31
Sverige kommer att överleva utan invandring-tills vidare. Sätter vi stop för invandringen, och de svenska mammorna inte börjar föda mer barn än idag, så kommer den svenska befolkningen så småningom att dö ut. Det föds nämligen färre svenska barn än antalet människor som går i pension/år.

Om svenskar slutar att föda barn så dör ju den svenska befolkningen ut, oavsett om det så väller in flera miljoner svartskallar i landet varje år, eller hur? Antalet svenskar blir ju inte fler för att det väller in araber, negrer, zigenare och afganer i Sverige. Att den svenska befolkningen helt enkelt skulle dö ut och försvinna genom lågt barnafödande är såklart bara nonsens, och även om det vore så, så är det ju bättre och trevligare för svenskarna om de får minska i antal och dö ut i fred, i sitt eget land, än att de blir en förtryckt och förföljd vit minoritet i ett dysfunktionellt och kaotiskt soptippsland fullsmockat med otäcka och ondskefulla blattar och negrer.
Citera
2011-02-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille

Klart att minskad invandring påverkar nativiteten hos svenskar positivt. Du kan liksom inte välja och vraka från teorier som gör att din befolkningspolitik ser ut att vara bra.

Ja om man stoppade invandringen och kastade ut berikarna som redan finns här så skulle för det första svenskar få ENORMT mycket bättre ekonomi och det totala skattetrycket skulle nog kunna halveras rakt av utan vidare. Arbetslösheten bland svenskar skulle så gott som försvinna och Sverige skulle bli ett tryggt och trevligt land igen, ett land där folk kände en viss trygghet och ett hopp inför framtiden, ett land som det var trevligt att leva i och som man gärna vill uppfostra barn i. Svenskar skulle omgående bli mycket mer benägna att skaffa barn. Om man dessutom gjorde sig av med allt inhemskt judiskt inflytande inom media och politik och motarbetade allt utländskt judiskt inflytande via media och andra kanaler, och satsade på sund propaganda och folkbildning, så skulle sjuk judisk feminism, "jämlikhet" och andra destruktriva påfund snabbt tyna bort och försvinna. Rabiata feminister, liberaler och andra kroniskt sinnessjuka och onda figurer skulle man bara bunta ihop och skyffla ner i nåt gammalt norrländskt gruvschakt.
Citera
2011-02-09, 16:03
Medlem
011235813s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuteBoxe
Varför är nativiteten då så liten i dom inhemska befolkningarna? För att folk utbildar sig och skaffar sig karriär, det är ju det som är viktigt nu för tiden.

Du glömde faktorer, som den allmäna otryggheten i samhället, som jag antar gör att folk väntar med att skaffa barn tills dem har råd att bo ett barnvänligt ställe.

Angående karriärhindret är det ju en arbetsmarknadspolitisk fråga. Det finns väl ingen naturlag som säger att det är omöjligt att lösa ekvationen så att både arbetsgivare och arbetstagare kommer överens i den frågan. En ledtråd folkgemenskap.

Citat:
Ett barn under studietiden är ju inte så lätt, ...

Finns det några hinder i världen, som säger att det är omöjligt att genomföra reformer på det området, så att studerande med barn får det lättare att uppfylla sina plikter både som förälder och studerande?

Citat:
Familjen är heller inte särskilt viktig i den svenska kulturen.

Är det helt omöjligt att ett folk återupptäcker sunda familjevärderingar?

Citat:
Om vi kastar ut invandrarna då? Jo, det är väl upp till er att diskutera. Bör vi göra det?

Man bör kasta ut rasfrämlingar och införa rashygieniska program.
Citera
2011-02-09, 18:28
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Skillnaden är att vi kan inte vägra att ta emot de svenska våldtäktsmännen, men däremot kan vi vägra att ta in de somaliska våldtäktsmännen.

Det var en travesti på den utomordentligt korkade och tillspetsade frågan som jag ställde
en motfråga till.

Citat:
Högutbildade invandrare från mellanöstern och afrika är mycket av en myt. Det kommer betydligt fler analfabeter från dessa länder än personer som har ens motsvarande en gymnasieutbildning.

Se det så här om du vill. Väger 10 irakiska läkare upp för 10 irakiska våldtäktsmän?

Många av de som har utbildning i sitt hemland kan ändå inte använda den utbildningen då den inte håller samma standard som en europeisk, eller innehåller samma sorts krav och kunskaper.
Vill du ha en läkare som inte vet hur man tolkar ett fullskaligt blodtest? Eller som missförstår vad du säger pga bristande kunskaper i svenska språket?
(Det går att läsa upp kunskaperna eller göra ett kunskapstest, men det är inte så många av dessa påstådda läkare och ingenjörer som gör det. Mona Sahlin har bl a klagat på att hon var trött på att åka taxi med läkare, att invandrare med läkarutbildning bara kan få jobb som taxichaufförer. Problemet är att dessa "läkare" saknar läkerlegitimation, och kan då inte få jobb som läkare av rätt naturliga skäl.)

Kom även ihåg att Sverige är ett land med låga löner, höga skatter och frikostiga bidrag.
De invandrare som har hög utbildning och vet hur man använder den, och måste flytta till ett land där de inte kan språket väljer då sällan Sverige, utan istället land där lönerna är bättre och skatterna lägre.
De som väljer Sverige är de som lockas av de höga bidragen (samt att det är lättare att få uppehållstillstånd i Sverige utan egentliga skäl, jämfört med många andra västländer).

Har faktiskt aldrig svarat på något av dina inlägg förut Jecke, även om ditt nick och din avatar
är mycket familjära.

Så det är med förvåning jag slås av hur fördomsfull och ignorant du framställer dig själv.
För det första, det är löjligt att tro att utländska doktorer skulle vara sämre och inte kunna
leva upp till de krav som ställs i lilla Sverige. Det är en inhemskt odlad myt som utlänningar
(akademiker) skrattar åt. Men jag inser att svenska "bönner" verkligen tror det är så.

Språkförbistring är däremot ett reellt problem, men de utländska läkare jag själv varit i kontakt
med har alltid framstått som mycket kompetenta och tillhör den grupp människor som lär sig
det språk som krävs för deras yrkesbana. Och de svenska läkare jag pratat med har alla varit
positiva till sina utländska kollegor. Min frus förlossningsläkare var gissningsvis irakier, eller
möjligen iranier. Oerhört förtroendeingivande som yrkesman.

Och ja, Sverige har höga skatter och saknar internationella topplöner, men trots det så
har vi ett välstånd som vi kan konkurrera bra med. Det är vanligt att man läser om diverse
sjukhusskandaler som inträffat i utlandet, men det är ovanligt på hemmaplan. Alla former
av företagsskandaler är för övrigt sällsynta i vårt land. De akademiker som trots allt kommer
hit, de gör ett bra jobb. Och de lockas uppenbarligen av andra saker än topplöner.
Citera
2011-02-10, 21:28
Medlem
Crow31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Om svenskar slutar att föda barn så dör ju den svenska befolkningen ut, oavsett om det så väller in flera miljoner svartskallar i landet varje år, eller hur? Antalet svenskar blir ju inte fler för att det väller in araber, negrer, zigenare och afganer i Sverige. Att den svenska befolkningen helt enkelt skulle dö ut och försvinna genom lågt barnafödande är såklart bara nonsens, och även om det vore så, så är det ju bättre och trevligare för svenskarna om de får minska i antal och dö ut i fred, i sitt eget land, än att de blir en förtryckt och förföljd vit minoritet i ett dysfunktionellt och kaotiskt soptippsland fullsmockat med otäcka och ondskefulla blattar och negrer.

Svensk befolkning=människor med svenskt medborgarskap. När det kommer till välfärd och arbete så spelar det ingen roll om de är etniska svenskar eller inte, så du kan skippa ditt vidriga rasistsnack. Vårt svenska samhälle har idag väldigt många fler pensionärer än yngre, och trenden indikerar inte på något trentbrott. Det betyder att både din, min, och alla yngre människors pension är i fara. Du bör kolla bort om din besatthet av etnicitet.
Citera
2011-02-10, 21:49
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crow31
Svensk befolkning=människor med svenskt medborgarskap. När det kommer till välfärd och arbete så spelar det ingen roll om de är etniska svenskar eller inte, så du kan skippa ditt vidriga rasistsnack. Vårt svenska samhälle har idag väldigt många fler pensionärer än yngre, och trenden indikerar inte på något trentbrott. Det betyder att både din, min, och alla yngre människors pension är i fara. Du bör kolla bort om din besatthet av etnicitet.
Alla svenskar härstammar från folk som bott här mellan 11.000 och 6000 år med knappt några undantag. Det är en grov förolämpning mot det svenska folket och deras historia att påstå att folk som har bott här i 20 år skulle ha samma värde än människor som är genetiskt resultatet av att bo i Sverige.
Citera
2011-02-10, 21:50
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vart jag ska lägga denhär tråden, mods får gärna flytta den. Trots min provocerande rubrik vill jag inte bara göra er arga, eller kanske lite men aja. Jag vill seriöst ha svar.

Vad jag vet skulle Sveriges befolkning minska om det inte vore för invandringen. Och att dom relativt få (räknat till infödingarna) invandrarna får ofta fler barn än svenskarna. Detta är argument man ofta hör från SDare och deras motsvarigheter runt om i Europa, man menar att den inhemska befolkningen kommer bli minoritet inom en snar framtid. Vilket i sig är en skrämmande tanke, men beror det inte mest på att dom inhemska befolkningarna har en för låg nativitet?
Skulle det inte komma invandrare så skulle befolkningen åldras med katastrofala följder.

Varför är nativiteten då så liten i dom inhemska befolkningarna? För att folk utbildar sig och skaffar sig karriär, det är ju det som är viktigt nu för tiden. Ett barn under studietiden är ju inte så lätt, inte heller under de första åren av karriären. Sen är det ju bättre ju färre barn man har för karriären. Familjen är heller inte särskilt viktig i den svenska kulturen.

Om vi kastar ut invandrarna då? Jo, det är väl upp till er att diskutera. Bör vi göra det?
Problemet är inte invandrare. Problemet är muslimer och annat pack från mellanöstern. Övriga invandrare har ingenting gemensamt med dessa vildar. Jag tror extremt få vill stoppa all invandring. Däremot är det betydligt fler som inte vill ha muslimer och syrianer här än vad senaste valresultatet visade.
Citera
2011-02-10, 22:20
Medlem
Crow31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Alla svenskar härstammar från folk som bott här mellan 11.000 och 6000 år med knappt några undantag. Det är en grov förolämpning mot det svenska folket och deras historia att påstå att folk som har bott här i 20 år skulle ha samma värde än människor som är genetiskt resultatet av att bo i Sverige.

Ta och läs mitt inlägg innan du spyr ut din rasfientliga propaganda. När det handlar om min pension och välfärd så skiter jag faktiskt i ifall det är etniska svenskar, eller svenska medborgare med utländska rötter som bidrar till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in