2011-02-12, 00:40
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Det finns det inte i Afrika heller, och det går ju lysande för dem, eller hur..

Det går inte att komma bort från att Sveriges befolkning skulle minska och bli äldre om det inte vore för invandringen. Det går inte att jämföra hur det var för 150 år sen då inget av det jag nämnde innan existerade.
Invandringen existerar för att den behövs helt enkelt.
Citera
2011-02-12, 00:57
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Det går inte att komma bort från att Sveriges befolkning skulle minska och bli äldre om det inte vore för invandringen. Det går inte att jämföra hur det var för 150 år sen då inget av det jag nämnde innan existerade.
Jag citerar mitt tidigare inlägg i tråden.

https://www.flashback.org/p28681785#p28681785
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Har inte läst igenom hela tråden, så jag hoppas att den inte har postats innan.

"Myten om den demografiska bomben"
http://www.soc.uu.se/Download.aspx?id=imHWTMMK1G8%3D

Där Lars Tornstam, professor i socilogi, avlivar myten om att vi måste ha invandrare för att ta hand om de äldre.
Det är en myt, påhitt och ingenting som Sverige och svenskar behöver.

Eftersom när befolkningen åldras, så får vi fler gamlingar att ta hand om, ja, men vi får samtidigt färre barn att ta hand om.
Försörjningsbördan för en arbetsaktiv svensk ökar därmed inte, ett barn kräver samma resurser med skola, lärare osv som en åldring kräver med ålderdomshem och vårdpersonal.

Allting visar tvärtom på att länder med hög medelålder går jävligt bra medans länder med hlg befolkningstillväxt och låg medelålder är i allmänt kaos.

Jämför med hur det ser ut i dagsläget, när vi importerar en hel massa folk, som kan klassas som barn eller åldringar, då de kräver försörjning och arbetskraft som tolkar och annat.
Tog vi bort dessa, och överförde de som jobbar med flyktingar och flyktingbarn till åldervården, så skulle bristen där vara avhjälpt på ett kick.

Enda fördelen med konstant ökande befolkning (antingen på naturlig väg eller genom invandring) är att landets totala BNP ökar och därmed politikernas och överklassens rikedom och inflytande.
För den vanliga befolkningen finns inga fördelar.
Jämför ett litet land som Island med ett land som Storbritannien t ex. Medelklass, arbetarklass och underklass har det relativt lika i båda länderna. Endast det att överklass och politikerklass har det bättre då de kan "nyttja" den större ekonomin.

En ökande befolkning i Sverige skulle då leda till ökat BNP, men inte ökat BNP/capita, eller till och med minskat BNP/capita, baserat på vilken skitbefolkning det är som står för ökningen.

Kort sagt, det där om åldrande befolkning är en myt, eller rättare, det är en myt att det skulle vara något problem.
Samma "problem" finns i exempelvis Japan, men där tar de inte in invandrare, och deras ekonomi går lysande.
Att ha en minskande befolkning är inte ett problem, annat än ur något stormaktsnationalistiskt tänkande, där toal BNP är viktigare än BNP/capita.

Sedan skriver man upp kurvorna för en åldrande befolkning på ett löjligt sett. Man beskriver en inledande kurva och förutsätter sedan att ökningen kvarstår.
Vilket blir löjligt då det innebär att vi då någon gång når stadiet där mer än 100% av befolkningen är pensionärer, vilket naturligtvis är en omöjlighet.

Läs "Myten om den demografiska bomben", det är nyttig läsning.
Men för invandringsvurmare så är det ett hemskt hatmanifest, då det innebär att man rycker udan mattan för deras starkaste argument för invandring.
Citera
2011-02-12, 01:17
Medlem
Citat:
Dagens invandring är lååååångt över behovet. Det krävs det inget geni för att räkna ut.

Vi hade klarat oss med 10% av dagens invandring utan befolkningsminskning. Utan problem.
Dagens invandring är INGEN behovsinvandring eller arbetsinvandring.
Citera
2011-02-12, 01:43
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag citerar mitt tidigare inlägg i tråden.

https://www.flashback.org/p28681785#p28681785

Kort sagt, det där om åldrande befolkning är en myt, eller rättare, det är en myt att det skulle vara något problem.
Samma "problem" finns i exempelvis Japan, men där tar de inte in invandrare, och deras ekonomi går lysande.
Att ha en minskande befolkning är inte ett problem, annat än ur något stormaktsnationalistiskt tänkande, där toal BNP är viktigare än BNP/capita.

Sedan skriver man upp kurvorna för en åldrande befolkning på ett löjligt sett. Man beskriver en inledande kurva och förutsätter sedan att ökningen kvarstår.
Vilket blir löjligt då det innebär att vi då någon gång når stadiet där mer än 100% av befolkningen är pensionärer, vilket naturligtvis är en omöjlighet.

Läs "Myten om den demografiska bomben", det är nyttig läsning.
Men för invandringsvurmare så är det ett hemskt hatmanifest, då det innebär att man rycker udan mattan för deras starkaste argument för invandring.

Åldrande befolkning i såväl Japan som Sverige är ett nytt fenomen som endast existerat under dom senaste decennierna. Problemet är som sagt relativt färskt så det återstår att se hur Japan löser problemet utan invandring.
Sen ska det också nämnas att japanernas tradition skiljer sig från svenskarnas. I Japan tar oftast familjen hand om dom gamla på gott och ont.
Det lite väl mycket att förvänta sig att 35 åriga Måns ska varje dag ta hand om sin 80 åriga gamla griniga farsa. Man ska vara realistisk helt enkelt.
Citera
2011-02-12, 10:56
Medlem
Citat:

Visst, den skulle det under ett antal år. Efter det, så vet vi inte. Oavsett om den skulle det så motiverar det på inget sätt invandring.

Citat:

Det beror på vad man menar med "behövs". Behöver befolkningen i Sverige bytas ut? Tycker man det så behövs invandringen.
Citera
2011-02-12, 10:58
Medlem
Citat:
Åldrande befolkning i såväl Japan som Sverige är ett nytt fenomen som endast existerat under dom senaste decennierna. Problemet är som sagt relativt färskt så det återstår att se hur Japan löser problemet utan invandring.

Invandring är inte en lösning på problemet.

Citat:
Det lite väl mycket att förvänta sig att 35 åriga Måns ska varje dag ta hand om sin 80 åriga gamla griniga farsa. Man ska vara realistisk helt enkelt.

Utan invandring frias resurser upp som gör att grinfarsan kan tas om hand av andra.
Citera
2011-02-12, 13:06
Bannlyst
Arbetskraftsinvandring är aldrig fel när det behövs.
Men massa raketforskare, överläkare mm som kommer för välfärden klarar sig Sverige utan.
Just nu är det dom som sänker skeppet och landet Sverige är snart borta.
Citera
2011-02-12, 13:10
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuteBoxe
Jag har ingen aning om vart jag ska lägga denhär tråden, mods får gärna flytta den. Trots min provocerande rubrik vill jag inte bara göra er arga, eller kanske lite men aja. Jag vill seriöst ha svar.

Vad jag vet skulle Sveriges befolkning minska om det inte vore för invandringen. Och att dom relativt få (räknat till infödingarna) invandrarna får ofta fler barn än svenskarna. Detta är argument man ofta hör från SDare och deras motsvarigheter runt om i Europa, man menar att den inhemska befolkningen kommer bli minoritet inom en snar framtid. Vilket i sig är en skrämmande tanke, men beror det inte mest på att dom inhemska befolkningarna har en för låg nativitet?
Skulle det inte komma invandrare så skulle befolkningen åldras med katastrofala följder.

Varför är nativiteten då så liten i dom inhemska befolkningarna? För att folk utbildar sig och skaffar sig karriär, det är ju det som är viktigt nu för tiden. Ett barn under studietiden är ju inte så lätt, inte heller under de första åren av karriären. Sen är det ju bättre ju färre barn man har för karriären. Familjen är heller inte särskilt viktig i den svenska kulturen.

Om vi kastar ut invandrarna då? Jo, det är väl upp till er att diskutera. Bör vi göra det?

Låter vi bli att försörja invandrare så ger det lägre skatter = mer klirr i plånboken = möjlighet att gå ned i arbetstid = tid för barn. Fler barn! SÅ, svaret på din fråga är, ja, vi klarar oss ypperligt!
Citera
2011-02-12, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Låter vi bli att försörja invandrare så ger det lägre skatter = mer klirr i plånboken = möjlighet att gå ned i arbetstid = tid för barn. Fler barn! SÅ, svaret på din fråga är, ja, vi klarar oss ypperligt!
Amen
Citera
2011-02-12, 15:00
Medlem
zigenarpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuteBoxe
Jag har ingen aning om vart jag ska lägga denhär tråden, mods får gärna flytta den. Trots min provocerande rubrik vill jag inte bara göra er arga, eller kanske lite men aja. Jag vill seriöst ha svar.

Vad jag vet skulle Sveriges befolkning minska om det inte vore för invandringen. Och att dom relativt få (räknat till infödingarna) invandrarna får ofta fler barn än svenskarna. Detta är argument man ofta hör från SDare och deras motsvarigheter runt om i Europa, man menar att den inhemska befolkningen kommer bli minoritet inom en snar framtid. Vilket i sig är en skrämmande tanke, men beror det inte mest på att dom inhemska befolkningarna har en för låg nativitet?
Skulle det inte komma invandrare så skulle befolkningen åldras med katastrofala följder.

Varför är nativiteten då så liten i dom inhemska befolkningarna? För att folk utbildar sig och skaffar sig karriär, det är ju det som är viktigt nu för tiden. Ett barn under studietiden är ju inte så lätt, inte heller under de första åren av karriären. Sen är det ju bättre ju färre barn man har för karriären. Familjen är heller inte särskilt viktig i den svenska kulturen.

Om vi kastar ut invandrarna då? Jo, det är väl upp till er att diskutera. Bör vi göra det?

Har alltid tyckt att hela diskussionen om den åldrande befolkningen är märklig.
- Hjälp, vi blir äldre!
Motsatsen vore väl en större katastrof?
-Hjälp, jag får lägre pension!
Inte om pensionsåldern höjs.
-Hjälp, jag vill pensioneras vid 65, precis som min morfar.
Erhåll lägre pension och lev som din morfar: nöj dig med P1, lägg patiens och lämna inte hemkommunen för det har du inte råd med.

Politikerna verkar rörande överens:
-Hjälp, vi måste ha hit folk som avskyr vår samhällsform och knullar mer!
Senast redigerad av zigenarpack 2011-02-12 kl. 15:02.
Citera
2011-02-13, 20:42
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Det är ingen som kräver att invandring ska upphöra helt. Däremot bör islam totalförbjudas och därmed också muslimsk invandring.
Tråden borde heta "Hur kan Sverige överleva utan islam?". Svaret är inte särskilts svårt. Men vissa verkar ju tydligen inte förstå det.
Citera
2011-02-13, 21:38
Medlem
birgerburgers avatar
Givetvis ska ingen kastas ut.

Problemet stavas FEMINISM! Hela ordningen är satt ur spel och kvinnor skaffar inte längre tillräckligt många barn, att lösa det med invandring går givetvis tillfälligt men det förutsätter ju också att det fortfarande finns icke-feministiska länder utan kvinnorättigheter som klarar av att föda tillräckligt många. Feminism som global tankegång är därmed en omöjlighet.

Dessutom, invandrare har ju inte uppfostrats till könslösa varelser utan i betydligt mer traditionella mönster. När alla svenne-kvinnor blivit jämställda och slutat skaffa barn så fortsätter invandrarna att skaffa tillräckligt många för att hålla populationen uppe.

Feminism är en omöjlig konstruktion eftersom den till slut kommer att ta död på sig själv!

Det märkliga är också att när man pratar om att invandrare får fler barn så ryter feministerna till ordentligt - varför kan man fråga sig, min åsikt om barnafödande är att det är det viktigaste som finns och att det är vi svenskar som har misslyckats fullständigt med detta. Men i feministernas värld så är barnafödande något negativt!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in