Citat:
Ursprungligen postat av zejlko
Jag var inte på rättegången nej men jag har läst FUPen så helt ute och cyklar är jag inte. Det jag menar är att indicier inte borde ses som någon sorts av bevisning. Ska man dömas till ett mångårigt fängelsestraff så ska det fan i mig vara mer än bara indicier man blir fälld för.
Zeljko. Begreppet "indicier" säger inget, jag upprepar INGET om styrkan i beviset. Indicier är indirekt bevisning, dvs bevis som i sig inte direkt pekar på att den misstänkte har gjort det, mördat eller snott eller suttit i rånarhelikoptern.Fingeravtryck och DNA är indicier. Det visar ju bara att nån hållit i nått, tex en kniv. Och som alla förstår kan det vara jävligt starka bevis, beroende på ANDRA fakta i målet, tex om kniven bevisligen stuckits in i nån. När det gäller tex MS, som valde att inte överklaga, hade han sitt DNA på sprängmedlet rånare hade med sig. Det var i sig inte tillräckligt. Men dessutom fanns stenhård bevis för att han haft massa hemliga telefonkontakter med gubben som ska ha krockat med Eriksson (dvs MA), och med gubben som hängde med GB, (dvs CC). Detta tillsammans fällde honom. Och han gav upp. Liksom CC förresten som tydligen oxå gav upp i hovrätten.
Ta killen som ska ha ställt ut bombattraperna vid polisens helikopterbas. Hans DNA finns på hanskar och en tändare som rånarna använt. Men det finns inte så mycket mer mot honom. Där ska det bli spännande att se om hovrätten tycker som tingsrätten...att dessa indicier inte räcker.