2011-02-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananis
idiotiskt inte alls, ja berättade hur långt det är dit, ja sa inte att poliserna var där, läs om läs rätt...

därimot måste väl ändå poliser prioritera vilket ärende som är viktigaste man eller jag iallfall tycker man ska prioritera- komma snabbt om en kvinna ligger och skriker hjälp jag kommer dö! han dödar mig osv osv, säkert var de flera som ringde in! Jag menar om man är ute och promenerar en kväll och blir överfallen men hinner ringa 112 ja då har iallafall ja räcknat med att få hjälp innan jag dör.
Isåfall kan vi jämföra stationen i Arvidsjaurs avstånd till platsen... det ger ju lika mycket till diskussionen. Prestige eller svag logik? Jag gissar på det sista med tanke på din stavning.

112 går till SOS. De ställer frågor för att bedöma ärendet. De larmar ut räddningstjänst och/eller ambulans. Behövs polis kopplas den som ringer till LKC. I Södermanland blir detta i Eskilstuna. Där sitter ett antal operatörer med delegation att skicka de aktiva polispatrullerna på jobb. Självfallet görs alltid en prioritering om jobben blir fler än aktiva patruller vilket leder till att icke brådskande jobb blir uppskjutna eller avbrutna.

En söndag eller vardagkväll är bemanningen lägre än en fredag eller lördagkväll. Hur många patruller som är i tjänst yppar jag inte. I norra polisområdet som innefattar Strängnäs och Eskilstuna finns bara ett visst antal patruller som ska täcka båda kommunerna och i extremfall även stötta Polisområde Mitt och Syd. Polismyndigheten är en länsomfattande myndighet och Vakthavande Befäl på LKC är alltså ytterst ansvarig för den minutoperativa verksamheten och fattar beslut om prioriteringar ska göras.

Att alla aktiva patruller befinner sig på minst tjugo minuters avstånd från larm till SOS är alltså inte speciellt konstigt. Att det känns långt om man är drabbad? Självklart. Om nu SOS larmade polis så finns också en tidsfaktor där som dröjer. Därefter ska kanske polispatrullen svara på anrop, ta emot order, lämna en lägenhet, ner till bilen, ut ur staden, plattan i botten till Eskilstuna, genom staden och fram till platsen...

20 minuter handlar om den bemanning som finns. Den är idag ca 20 % av vad den var för 15 år sedan. Då hade det tagit fem minuter. Verkligheten och vad som vore önskvärt är alltså två olika saker. Man blir dock inte varse förrän man drabbas (eller blir informerad på FB).
Citera
2011-02-02, 16:42
Medlem
Hjalmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Pepparsprayen är också förbjuden enligt folkrätten. Nu är det dock så att man inte skall tillämpa lagar som är syftade för att kontrollera krig mellan stater på polisingripanden mot den civila befolkningen.

Lite statistik kan du naturligtvis få. Kolla hur många skjutningar Finland har jämfört med Sverige och så kollar du hur många som har dödlig utgång. Se och häpna att Finland har fler skjutningar men färre döda, trots att de använder superdödsmördarmilitärförbjudnamassakerammunitione n speer gold dot. Det är alltså inte ammunitionen som är problemet utan problemet är att svenska polisen är så itutad att man alltid skall vänta till absolut sista sekund innan de skjuter så att 86% av skjutningarna sker i nödvärn och då ges det inte riktigt tid till att sikta utan de skjuter där de får träff och verkan, dvs bålen. Hade polisen varit lite snabbare med att skjuta och inte vänta tills dess att en person kommer ylande mot dem med kniven i högsta hugg så hade vi nog haft färre döda, om än fler skottskadade.

Intressant inlägg, särskilt tanken att Finland och Sverige skulle tillämpa olika policies kring vapenanvändning. Ett antagande eller nåt du känner till? Och jättebussigt av dig att dela ut lite statistik. Du kanske också har referenser till dina data? Alltså, var finns info om:

-Pepparspray förbjuden enligt folkrätten?

-Finlands polisskjutstatistik, med bl a andelen skjutningar i nödvärn?

-Sveriges polisskjutstatistik, med de 86 procenten i nödvärn?

-Och när du ändå är på gång, andelen dödade av poliskulor före och efter införandet av superdödsmördarmilitärförbjudnamassakerammunitione n speer gold dot.

-Och som grädde på moset, antal/andel rikoschetter vid skottlossning under motsvarande tid.

Tack för din insats!
Citera
2011-02-02, 19:14
Medlem
Plockes avatar
Min mamma kände hon som blev mördad av sin son. hon hade precis blivit fri från allt hon hade missbrukat. Så mordet kanske berodde på droger ? Nått sånt måste det vara ? Eller vad tror ni ?
Citera
2011-02-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Vad klagar alla på polisen för? Vi talar om det absoluta bottenskrapet, parasiter i samhället och allmänt avskum. Tog en sockerbit till morgonkaffet idag.

Märker att du inte tror på det här med att alla är lika värda. Det här "allmäna avskummet" som du så fint kallar dem är minst lika älskade som någon annan.
Citera
2011-02-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Får hans morsa också vila i frid eller var hon en "lallare"?

Kan detta varit ett suicide by cop? Är ju rätt vanligt hos suicida psykfall att försöka sig på sådant.

Ja det är väl ändå inte hennes minne som smutskastas härinne, så då finns det ingen anledning att försvara henne.
Citera
2011-02-02, 20:16
Medlem
"26-åringen bad om hjälp"
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/...n-bad-om-hjalp

Tragiskt.

Citera
2011-02-02, 20:20
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frame
Märker att du inte tror på det här med att alla är lika värda. Det här "allmäna avskummet" som du så fint kallar dem är minst lika älskade som någon annan.
Alla är inte lika värda enligt mig. Personer som utsätter oskyldiga för våldsbrott eller gör närmiljön otrygg kan gärna ligga och förblöda i ett trapphus efter några välriktade skott i bålen.
Citera
2011-02-02, 20:30
Medlem
Citat:
Alla är inte lika värda enligt mig. Personer som utsätter oskyldiga för våldsbrott eller gör närmiljön otrygg kan gärna ligga och förblöda i ett trapphus efter några välriktade skott i bålen.

Och dessa människor har utsatt oskyldiga för våldsbrott eller gjort närmiljön otrygg?
Citera
2011-02-02, 20:34
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Och dessa människor har utsatt oskyldiga för våldsbrott eller gjort närmiljön otrygg?
Nej grannarna tycker nog att han bidrog till en positiv stämning i huset. Alltid trevligt att se sin granne slaktad på golvet utanför dörren.
Citera
2011-02-02, 21:00
Medlem
Citat:
Nej grannarna tycker nog att han bidrog till en positiv stämning i huset. Alltid trevligt att se sin granne slaktad på golvet utanför dörren.

Okej. Så säg att en vanlig svensson blir ilurad droger genom en drink t.ex, snedtänder och hallicunerar och går och mördar någon. Förtjänar den människan att ligga och blöda till döds i ett trapphus då? Och om du nu säger att det är den som lurade i människan drogen som förtjänar att ligga och blöda i ett trapphus.... Då borde det i det här fallet vara de inblandade från socialtjänsten(de som skrev ut honom från hemmet som han ville vara kvar på) som förtjänar att ligga och blöda till döds i ett trapphus, för om det inte hade varit för dem hade han ju inte varit där alls.

Förstår inte varför du inte kan hålla dina åsikter för dig själv när du inte har fakta ens om vad som hände, och du fick reda på att denna person existerade igår. Du vet ju inget om människan, eller de människor som brydde sig om och älskade honom. Oerhört respektlöst det du gör. Tänk dig själv att en närstående till dig råkar ut för scenariot som jag beskrivit ovan med drinken, att personen blivit ilurad det skulle knappast komma fram som fakta, och sedan bli skjuten till döds. Hur skulle du då känna dig om någon skrev att din son/dotter/bror/syster/mamma/pappa el. liknande förtjänade att ligga och förblöda i trapphuset?
Citera
2011-02-02, 21:11
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cola_
"26-åringen bad om hjälp"
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/...n-bad-om-hjalp

Tragiskt.

Hur i hela helvete kan man skriva ut någon fast den personen fortfarande behöver hjälp? Jävla idioter
Citera
2011-02-02, 21:12
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Okej. Så säg att en vanlig svensson blir ilurad droger genom en drink t.ex, snedtänder och hallicunerar och går och mördar någon. Förtjänar den människan att ligga och blöda till döds i ett trapphus då? Och om du nu säger att det är den som lurade i människan drogen som förtjänar att ligga och blöda i ett trapphus.... Då borde det i det här fallet vara de inblandade från socialtjänsten(de som skrev ut honom från hemmet som han ville vara kvar på) som förtjänar att ligga och blöda till döds i ett trapphus, för om det inte hade varit för dem hade han ju inte varit där alls.

Förstår inte varför du inte kan hålla dina åsikter för dig själv när du inte har fakta ens om vad som hände, och du fick reda på att denna person existerade igår. Du vet ju inget om människan, eller de människor som brydde sig om och älskade honom. Oerhört respektlöst det du gör. Tänk dig själv att en närstående till dig råkar ut för scenariot som jag beskrivit ovan med drinken, att personen blivit ilurad det skulle knappast komma fram som fakta, och sedan bli skjuten till döds. Hur skulle du då känna dig om någon skrev att din son/dotter/bror/syster/mamma/pappa el. liknande förtjänade att ligga och förblöda i trapphuset?
Personen i fråga är en missbrukare som självklart inte blivit ilurad alla droger genom ett flerårigt missbruk.
Har det någonsin hänt (tror du) att en ickenissbrukande person blivit ilurad droger på krogen och sedan gått och slaktat en förälder eller annan familjemedlem med kniv?
Knarkande djävla slödder som är labila i psyket gör sig bäst döda. Visst är det synd att de från början börjat med droger men när de är opålitliga pga sitt missbruk så har de inte mina sympatier längre.
Att familjemedlemmar och vänner sörjer den döde förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in