2011-02-02, 15:48
Citat:
Isåfall kan vi jämföra stationen i Arvidsjaurs avstånd till platsen... det ger ju lika mycket till diskussionen. Prestige eller svag logik? Jag gissar på det sista med tanke på din stavning.
Ursprungligen postat av bananis
idiotiskt inte alls, ja berättade hur långt det är dit, ja sa inte att poliserna var där, läs om läs rätt...
därimot måste väl ändå poliser prioritera vilket ärende som är viktigaste man eller jag iallfall tycker man ska prioritera- komma snabbt om en kvinna ligger och skriker hjälp jag kommer dö! han dödar mig osv osv, säkert var de flera som ringde in! Jag menar om man är ute och promenerar en kväll och blir överfallen men hinner ringa 112 ja då har iallafall ja räcknat med att få hjälp innan jag dör.
därimot måste väl ändå poliser prioritera vilket ärende som är viktigaste man eller jag iallfall tycker man ska prioritera- komma snabbt om en kvinna ligger och skriker hjälp jag kommer dö! han dödar mig osv osv, säkert var de flera som ringde in! Jag menar om man är ute och promenerar en kväll och blir överfallen men hinner ringa 112 ja då har iallafall ja räcknat med att få hjälp innan jag dör.
112 går till SOS. De ställer frågor för att bedöma ärendet. De larmar ut räddningstjänst och/eller ambulans. Behövs polis kopplas den som ringer till LKC. I Södermanland blir detta i Eskilstuna. Där sitter ett antal operatörer med delegation att skicka de aktiva polispatrullerna på jobb. Självfallet görs alltid en prioritering om jobben blir fler än aktiva patruller vilket leder till att icke brådskande jobb blir uppskjutna eller avbrutna.
En söndag eller vardagkväll är bemanningen lägre än en fredag eller lördagkväll. Hur många patruller som är i tjänst yppar jag inte. I norra polisområdet som innefattar Strängnäs och Eskilstuna finns bara ett visst antal patruller som ska täcka båda kommunerna och i extremfall även stötta Polisområde Mitt och Syd. Polismyndigheten är en länsomfattande myndighet och Vakthavande Befäl på LKC är alltså ytterst ansvarig för den minutoperativa verksamheten och fattar beslut om prioriteringar ska göras.
Att alla aktiva patruller befinner sig på minst tjugo minuters avstånd från larm till SOS är alltså inte speciellt konstigt. Att det känns långt om man är drabbad? Självklart. Om nu SOS larmade polis så finns också en tidsfaktor där som dröjer. Därefter ska kanske polispatrullen svara på anrop, ta emot order, lämna en lägenhet, ner till bilen, ut ur staden, plattan i botten till Eskilstuna, genom staden och fram till platsen...
20 minuter handlar om den bemanning som finns. Den är idag ca 20 % av vad den var för 15 år sedan. Då hade det tagit fem minuter. Verkligheten och vad som vore önskvärt är alltså två olika saker. Man blir dock inte varse förrän man drabbas (eller blir informerad på FB).