2011-01-26, 19:15
Medlem
Bustophers avatar
Advokat Hurtig har hos Solna tingsrätt i slutet av augusti förra året begärt att få utbetalt ett förskott på sitt arvode. Denna begäran med bifogade specifikation har gått till åklagaren för yttrande. I sitt svar till tingsrätten har åklagaren skrivit följande:

”Anmodad inkomma med yttrande får jag anföra följande.
Jag har ingen erinran mot försvararens kostnadsräkning och begäran om förskott utom försåvitt avser arbete med en knappt trettiosidig inlaga till rättsliga rådet. Nämnda inlaga har jag inte fått del av och såvitt jag förstår har inte heller tingsrätten fått det.
Rättsliga rådets uppdrag är att avge utlåtanden på begäran av en domstol eller myndighet. Försvaren har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på utformningen av framställningen till rättsliga rådet och på vilka handlingar från förundersökningen som har bifogats framställan.”

Detta föranledde mig att begära besked från Rättsliga rådet om man mottagit Hurtigs knappt trettiosidig inlaga och om den i så fall vidarebefordrats till prof. Mørland. Samtidigt begärde jag kopia på Rättsliga rådets avtal med prof. Mørland.

Svar på dessa två punkter har idag anlänt från hovrättslagman Göran Everlöw. Beträffande Hurtigs skrivelse skriver han:

"Den ifrågavarande skrivelsen från Björn Hurtig har inkommit till Rättsliga rådet. Den har inte skickats vidare till Jörg Mörland. Din begäran om att få ta del av skrivelsen överlämnas till Socialstyrelsen för sekretessprövning."

Man frågar sig varför Hurtigs skrivelse inte vidarebefordrats till Mørland, vilket Hurtig rimligen avsett och förväntat sig. Svaret finns förmodligen i form av formalia i de två sista meningarna i åklagarens svar till tingsrätten (se ovan). – Märklig ordning!

Det ska också bli mycket intressant att se om den kommer att sekretessbeläggas med den sedvanliga hänvisning till OSL 18 kap 1§ att: "… det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs." vilket i så fall onekligen vore närmast komiskt.

När det sedan gäller avtalet med Mørland är det något anmärkningsvärda svaret att:

"Något skriftligt avtal mellan Socialstyrelsen och Jörg Mörland föreligger inte."

I min tidigare verksamhet har det alltid varit kutym att man för konsultuppdrag av sådan här betydelse upprättar ett skriftligt avtal som både definierar uppdragets innehåll och omfattning, tidsramarna och kostnaden. – Inte imponerad med andra ord!!
Citera
2011-01-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
När det sedan gäller avtalet med Mørland är det något anmärkningsvärda svaret att:

"Något skriftligt avtal mellan Socialstyrelsen och Jörg Mörland föreligger inte."

I min tidigare verksamhet har det alltid varit kutym att man för konsultuppdrag av sådan här betydelse upprättar ett skriftligt avtal som både definierar uppdragets innehåll och omfattning, tidsramarna och kostnaden. – Inte imponerad med andra ord!!

Det är svårt att inte bli förvånad. Problemet är återigen att Mörland som oberoende måste ifrågasättas. Henrik Druid och Robert Grundin är båda hemmahörande på KI och känner Petra väl. Henrik ringer sin gode vän och yrkeskollega Mörland och Mörland accepterar att lägga ner signifikant med arbete för att gå igenom RMVs rättsutlåtande. Mörland och Druid/Ahlner känner varandra så pass väl att något avtal inte behövs som specificerar Mörlands arbetsuppgifter, skyldigheter/förpliktelser och renumerering.

Det är svårt att inte tycka att det luktar illa även på avstånd.
Citera
2011-01-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nu får du ge dig.

Det är ytterst tveksamt om koncentrationen 2000 mikrogram/ml skulle kunna erhållas i lårblod efter tillförsel i armen.

Förutom detta är det enda luriga att i de journaler som granskats i FUP finns tiopental ej noterat. En förklaring till förekomsten kan då vara att tiopental faktiskt lagrats sedan tidigare behandlingar.

Tja, utöver att det skulle kunna finnas kvar tiopental i blodet från tidigare infusioner kan man ju kanske hävda att provet från babyliket på något sätt kontaminerats av inlagrat tiopental i fettet och att det därför inte är något konstigt med att man hittat tiopental i babylikets blod. Jag kan inte bedöma hur framgångsrikt försvaret kan bli med en sådan strategi.
Citera
2011-01-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander

[- - -]

En blodkoncentration på 2000mikrogram/ml långt efter dödens inträffande kan endast uppnås med en mycket hög dos thiopental. Konservativa beräkningar baserat på den empiri som finns ger allt från att 10 till 80g thiopental måste finnas i kroppen (det är nästan omöjligt att korrekt fastställa den exakta dosen). Det vi med säkerhet kan fastställa är att dosen är extremt stor.

[- - -]

Tja, jag tror som sagt ändå att det kan bli svårt att BEVISA att babyn fått mer än lagliga doser tiopental. Och om så skulle vara fallet får väl åklagaren inrikta sig på om det var vettigt att ge en baby med andnöd tiopental (såvida det nu inte var tiopentalet som orsakade andnöden).
Citera
2011-01-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander

[- - -]

Om vi tar de 2000mikrogram/ml ad notam blir familjen rimligen mer misstänkta än läkaren med god marginal (de har sjukvårdspersonal i familjen som också var på plats samt de vårdar en hjärnskadad man från födseln i hemmet under stora svårigheter - de vet vad det innebär att leva sitt liv med någon som är gravt funktionshindrad från födseln - dvs de har ett motiv och de har tillgång till thiopental i tjänsten).

[- - -]

Står de klart att de har tillgång till tiopental?

En annan sak: En anledning till att den här familjen varit mer angelägen än vad de flesta anhöriga sannolikt är när det gäller att förlänga livet på en hjärnskadad anhörig är kanske att man är van vid de svårigheter detta kan ge. Mitt intryck är annars att de flesta anhöriga brukar se mellan fingrarna med euatanasi-liknande sjukvård eftersom det blir så jobbigt att ta hand om den sjuke anhörige.
Citera
2011-01-27, 06:48
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Står de klart att de har tillgång till tiopental?

En annan sak: En anledning till att den här familjen varit mer angelägen än vad de flesta anhöriga sannolikt är när det gäller att förlänga livet på en hjärnskadad anhörig är kanske att man är van vid de svårigheter detta kan ge. Mitt intryck är annars att de flesta anhöriga brukar se mellan fingrarna med euatanasi-liknande sjukvård eftersom det blir så jobbigt att ta hand om den sjuke anhörige.
Vet du hur det ser ut på ett vårdrum?
Vet du vad Tiopental används till i denna vård?
Citera
2011-01-27, 07:30
Medlem
Helt förstummad läser jag vad Bustopher funnit fram och vad som sker i Rättsliga rådets korridorer.
Klart Grundin var sur när Dagens Medicin ringde i veckan och hur stressad ska han inte bli nu när detta kommer fram.
Det har väl redan börjat ringa på hans telefon!
Glöm inte att Grundin ville hemlighålla Mörland och nu visar det sig att han också vill undanhålla information och frågor.

Låt oss lämna PCuri och gå framåt. Det här är mera viktigt.
Citera
2011-01-27, 07:35
Medlem
Har Grundin glömt vad han säger 2001 DN Debatt.

http://www.mediemordet.com/fem.html
Citera
2011-01-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Du måste vara dum på gränsen till hjärndöd. Jag är knappt aktiv i tråden och ändå skall jag anklagas för att förstöra ämnet med oseriösa inlägg och detta i det mest OT/onödiga-inlägget i trådens moderna historia. Du har någon sorts jävla hang-up på mig, det är ditt problem, som du är väldigt välkommen att ta upp med mig i ett PM (så du slutar förpesta tråden).

Du har hållit dig ifrån tråden ett tag - det har varit bra för tråden - så kryp tillbaka under din sten igen ditt infantila kryp.

Sedan 2009 10 06 kl 9:17
840 inlägg
"Jag är knappt aktiv i tråden....."

Men låt oss istället fundera på mörkningen i Rättsliga rådet.
Citera
2011-01-27, 08:01
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Sedan 2009 10 06 kl 9:17
840 inlägg
"Jag är knappt aktiv i tråden....."

Men låt oss istället fundera på mörkningen i Rättsliga rådet.

Jag avsåg givetvis på senare tid, "är" har ju den innebörden till skillnad från "har varit".
Citera
2011-01-27, 09:47
Medlem
http://www.domstol.se/templates/DV_form____8956.aspx

Hit kan vi alla skriva och fråga varför denna märkliga hantering från Rättsliga rådet.

Det kommer direkt till Ordf Göran Ewerlöf.
Citera
2011-01-27, 17:56
Medlem
Bustophers avatar
Senaste nytt angående Hurtigs skrivelse och Mørland:

Robert Grundin, som är Rättsliga rådets föredragande i rättmedicinska ärenden, känner till Hurtigs skrivelse och bekräftar att den innehåller "ett antal frågor som Hurtig ville att Rättsliga rådet skulle svara på". Enligt Robert Grundin kan Rättsliga rådet formellt enbart ta uppdrag från myndigheter och kan därför inte svara Hurtig, MEN man har ändå sänt skrivelsen, för kännedom, till Mørland. Detta förfarande har enligt Grundin meddelats Hurtig.

I brev till Solna tingsrätt skrev Hurtig 12 maj 2010 bl.a.:

”Tingsrätten upplyses också om att åklagare Peter Claeson och jag har kommit överens om att det ska utses en objektiv sakkunnig för att ta ställning till den eller de frågor som kan komma att vara tvistiga mellan försvarets sakkunniga och åklagarens sakkunniga vittnen. Redan nu kan sägas att jag fått underhandsinformation om att det råder stor oenighet om relativt många frågeställningar som har avgörande betydelse för åtalet och [narkosläkarens] försvar. Personligen är jag inte medicinskt kunnig och såvitt jag förstår är inte heller åklagare Claeson detta. Det är för mig som [narkosläkarens] försvarare av yttersta vikt att den medicinska grunden för åtalet är helt utredd innan rättegången påbörjas så att det som domstolen har att ta ställning till är juridiska spörsmål och inte tvistiga medicinska och/eller vetenskapliga frågeställningar.”

Mot den bakgrunden syns det egendomligt att man som ”objektivt sakkunnig” utsett Rättsliga rådet eftersom rådet tydligen formellt bara kan ta uppdrag från myndigheter. Det innebär ju att, som precis blivit fallet, yttrande kommer att begäras från rådet på frågeställningar som formulerats av åklagaren och det kommer att baseras på det underlag som åklagaren valt att tillställa rådet. Därmed faller ju faktiskt sett Rättsliga rådets ställning som opartisk och ”objektivt sakkunnig” och det blir istället ”åklagarens sakkunniga vittne”. Fråga är också varför Hurtigs skrivelse inte har tillställts vare sig åklagaren eller tingsrätten.

Nu ska det sägas att åklagaren i sitt svar till Solna tingsrätt på frågan om Hurtigs begäran om förskott på arvodet noterat att: ”Försvararen har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på utformningen av framställningen till rättsliga rådet och på vilka handlingar från förundersökningen som har bifogats framställningen.” Men frågan om varför den skrivelse som Hurtig tillställde Rättsliga rådet då bara skickats ”för kännedom” till Mørland kvarstår. Det syns rimligt att anta att det var Hurtigs avsikt att hans skrivelse skulle ingå både med frågor och underlag till Mørland och att den också skulle beaktas av rådet vid dess behandling av ärendet. Hur det blir med bägge dessa frågor är alltså oklart.

Robert Grundin meddelade vidare att Mørland väntas inkomma med sitt yttrande under vecka 7 och att Rättsliga rådet ska behandla ärendet på sitt sammanträde den 1 mars. Alltså nästan på dagen två år sedan det hela drog igång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in