2011-01-04, 22:24
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Hej!
Idag så drack jag en Great Divide Old Ruffian som tydligen är en barley wine.
Jag tyckte att den smakade snarlikt Avery Maharaja som klassas som Imperial/Double IPA.
Vad är skillnaden egentligen?

Kan någon rekommendera en klassisk barley wine?

Young's Old Nick fanns på systembolaget tidigare men jag tror inte att den finns där längre utav någon anledning, kanske går att beställa?. Jag är inte säker på att den en klassisk BW (men jag tror det), förbannat god är den i alla fall.
Citera
2011-01-04, 23:53
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Oh, spännande, berätta sedan gärna vad du tyckte! Jag drack Maharajan och Seventeen från dem för ett tag sedan och den sistnämnda var riktigt trevlig!

---

Offtopic:
Har dragit upp ett ölforum för likasinnade på http://www.ölforumet.se i ett försök att samla ölentusiaster.
Att göra reklam för egna sidor är inte tillåtet.

För egen del blir det nog ganska torrt en tid framöver. Viktnedgång och minskat alkoholintag står på schemat.
Citera
2011-01-05, 00:19
Medlem
Ajdå, segt. Går inte att redigera.

Finöl behöver väl inte undvikas pga. viktnedgång?
Citera
2011-01-05, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Young's Old Nick fanns på systembolaget tidigare men jag tror inte att den finns där längre utav någon anledning, kanske går att beställa?. Jag är inte säker på att den en klassisk BW (men jag tror det), förbannat god är den i alla fall.

Jodå, det är (var) en klassisk BW, tyvärr verkar det som den inte görs längre (Googlade), vilket förklara delvis varför den inte fnns på SB längre. Saknar den.
Citera
2011-01-05, 11:42
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Oh, spännande, berätta sedan gärna vad du tyckte! Jag drack Maharajan och Seventeen från dem för ett tag sedan och den sistnämnda var riktigt trevlig!

---
.

Så, då var allt nedskrivet och postat på annat håll så då kan jag även slänga in lite här.. The Best är en fantastisk blandning av mängder med ingredienser och framförallt olika sockerarter. Att sedan säga att den drar mer åt belgisk strong ale än barley wine tycker jag är något felaktigt. Väldigt stor sötma så klart med russin och dadlar i näsan och en något mer beska i munnen (jämfört med doften). Den har en väldigt hög IBU, runt och över 100 om jag inte minns fel och det är lätt att tro att den börjar dra åt Old Ruffian då - men icke, det är mindre och snällare beska här - men ändå med samma lite torra och sträva känsla i munnen. Söta smaker av russin och mörkt, lite bränt, socker kommer mer mot slutet. Enda som drog ned betyget lite var att en öl med så mycket 'extra allt' såklart blir bra. De Molens Macht & mooi smakar snarlikt men behöver inte de extra sockerarterna och då är den ändå på 18% medan denna var på 15-16%. Men kan helt klart rekomenderas.
Citera
2011-01-07, 15:49
Medlem
Quorthons avatar
Blev lite ölinköp ändå den här månaden. Lade en beställning på lite öl från Alesmith, De Dolle, Maui, Three Floyds, Stone och De Struise. Dyraste laget, men det blir nog också mina enda inköp denna månad.
Citera
2011-01-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Blev lite ölinköp ändå den här månaden. Lade en beställning på lite öl från Alesmith, De Dolle, Maui, Three Floyds, Stone och De Struise. Dyraste laget, men det blir nog också mina enda inköp denna månad.

Från brewdogs webshop antar jag?
Beställ ett gäng Stones Russian Imperial Stout så klarar du dig resten av livet.
Citera
2011-01-08, 17:52
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinzhopf
Från brewdogs webshop antar jag?
Beställ ett gäng Stones Russian Imperial Stout så klarar du dig resten av livet.
Blev ett par stycken sådana. Gillar att de tar hem lite öl som annars är svår att få tag på. Skulle varit lite billigare bara. Fast med 20% rabatt och frakten utslagen på många flaskor blev det inte så farligt ändå.
Citera
2011-01-08, 17:55
Medlem
Gregsons avatar
Haha, £19.99 för The Bruerys Saison Rue, den kostar 140 kronor (vilket i och för sig var förvånande billigt) på Oliver Twist.
Citera
2011-01-09, 09:39
Medlem
FnurrHas avatar
Jag drack Sigtunas Ace of Spades i går. Yummie.
Citera
2011-01-10, 20:06
Medlem
IncredibleBulks avatar
Ålrajt alla ölälskare.

Är det någon som bemödat sig med att sammanställa vad som går att beställa flaskvis från beställningssortimentet på SB? Eller, finns det en webbsida som för ändamålet har skapats av någon törstig kodknackare?

Smokehead och en bunt Chimay går mig veterligen att beställa som enskilda konsumentförpackningar.
Citera
2011-01-10, 20:26
Medlem
mankers avatar
Så, då vart Pingvinen till slut uppdrucken. Tog ett tag, men det var värt att vänta. Höll sig riktigt bra.

North Coast Brother Thelonius, Left Hand Milk Stout och Great Divide Yeti har alla avnjutits på sistone på fat - särskilt Milk Stouten var det kul att prova igen, lite nostalgi och den gjorde sig utmärkt på fat.

Provade även Mikkeller och Three Floyds Ruggoop som är deras tredje samarbetsöl, har tidigare bara druckit deras Oatgoop som jag gillade.

Angående Barley wine-debatten som varit kan jag vara rekomendera Smuttynose Barley Wine - en helt ny typ av barley wine för min del.. Trots att den var från 2009 så smakade den som en rätt fräsch... IPA, eller kanske IIPA. Fruktigaste barley wine'en jag druckit. Riktigt lustigt. men bra god.

Enda riktiga plumpen förutom Galateas Sailor som mest smakade söt majs var Virgin Islands Island Hoppin IPA. En öl brygd hos Shipyard Brewing som kanske inte är starkaste hästen i hagen men ändå. Annars har man bara St Johns Virgin Island Taproom ute på Virgin Islands utanför USA's kust. så kul med något från ett så litet ställe, trots att den var en helt medioker IPA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in