2010-12-28, 23:13
Medlem
Blocket.ses avatar
Lämna plånboken hemma när du går till jobbet..

Då är det ingen risk att du slinker in på någon affär och köper en massa skit
Citera
2010-12-28, 23:16
Medlem
Kerberos76s avatar
Skaffa barn!

Alltså ärligt. Som lös och ledig sparades inte ett öre. Sedan avlandet inleddes för 6 år sedan har jag lagt undan 200k trots att både jag och kon bara tjänar medel och att vi egentligen inte kör nån uttalad snåldrive. Lägg till det sparsamt uttag av föräldradagar med lönetapp som följd och ekvationen om att ungar ska kosta så mycket pengar går inte alls ihop (än).

Det spartipset egentligen handlar om är såklart
* Ha tråkigt! Att ha tråkigt är skitbilligt och som småbarnsförälder är det främst trist du har tid att ha!
Citera
2010-12-28, 23:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooiveld
Något jag inte förstått är hur det funkar med fraktkostnaden vid försäljning på nätet.
Om jag tänkt sälja låt säga en dvd-box, hur mycket vet jag att den kostar att skicka?

Skickaguiden på posten.se

Spartips:

* Köp begagnat och sälj så fort det inte används längre. Kan då äga saker nästan gratis.

* Läs "Rich Dad, Poor Dad". Boken kommer att ändra din syn på pengar och du kommer att behålla dina slantar istället för att skänka bort dem till Elgiganten och Telia.
Citera
2010-12-28, 23:29
Medlem
Handla efter du har ätit, inte före. Då plockar man på sig mycket mindre onödigt.
Citera
2010-12-29, 00:36
Medlem
Se över boendekostnaden - flytta ihop med någon.

Se över bankavgifter. Hota med att byta bank och få gratis visakort, internetbank m.m
Citera
2010-12-29, 12:44
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Något jag inte förstått är hur det funkar med fraktkostnaden vid försäljning på nätet.
Om jag tänkt sälja låt säga en dvd-box, hur mycket vet jag att den kostar att skicka?

Det behöver du inte direkt veta, skriv bara att köparen betalar frakten. När prylen är såld går du till posten/motsvarande och säger att du vill skicka prylen till x, får priset, ber x att sätta in pengarna det kostar + frakt.

Så har jag gjort
Citera
2010-12-29, 15:36
Medlem
bernankes avatar
* Plocka med någon tygpåse när du är och handlar istället för att köpa dom där jävla ripoff-plastkassarna för 2 kr. Fy fan vad jag hatar dom.

* Betala inte för antivirussystem till PC:n (riktas främst till den äldre generationen). Det finns gott om kvalitetsfreeware, och även piracymöjligheter om man kan tänka sig det. Känner du ändå att du har lite för mycket pengar - köp för katten inte Norton..

* Sälj TV:n. Om du måste ha kvar den: betala inte licensen.

* Se över ditt försäkringsbestånd. Siba och gänget kränger ju försäkringar till brödrostar numera - undvik!

* Kolla vad du har som rullar på autogiro. Tidigare med viss inblick blev jag chockad hur jävla många som var signade på postkodlottot - utan att de ens visste om det.
Citera
2010-12-29, 21:46
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Här är de senaste tilläggen på listan
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
#1 Undvik skräpmat
Ett givet exempel. Köper man en pizza i veckan för 75:-/måltid blir det 300:- i månaden, vilket årsvis går upp emot 3600:-. På tio år blir det en dubbel "normal" månadslön, 36.000:-. En ganska generös uppskattning då många äter ute oftare än så. Detta är onödiga utgifter för god mat som lätt kan kompenseras med hemmalagad, billigare mat.

Citat:
Ursprungligen postat av GronTomat
#2 För oss som röker/snusar så går det utmärkt att rullar och göra egen tobak.
Jag sj kör med Cuthof råtobak lite jobb är det med att mala och rulla tobaken men sen kostar det inte mer än 100:-/ vecka.
Röker du då som jag ca 40cigg om dagen så är det 2000:- du sparar i månaden.
Cuthof finns även som snus.

Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
#3 Kolla över bankhistoriken för det gångna året
Nu när det är slutet på året och allt så är ett bra tips att hämta senaste 12månadernas kontohistorik på det kontot som är bundet till kortet. Sen sortera i bokstavsordning och räkna ihop hur mycket pengar man senaste året lagt på tex donken, pizza, etc etc.. Då tänker man kanske lite extra framöver.. 19,6K på pizza senaste året.. jag kommer köpa lite mindre pizza under 2011..=)

Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
#4 Storhandla i större butiker, undvik närbutiker.
Håll utkik efter matbutikernas reklamutskick om nedsatta priser. Skär ned på onödig konsumtion, typ läsk och chips. Kyckling är en billigare proteinkälla än fläskfilé osv. Finns nog mycket om billig mat i Matforumet.

Snabbmat kan man unna sig någon gång men riktiga restauranger bör man nog undvika om man vill spara pengar och inte vill lägga ut 200 spänn på en middag.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamble33
#5 Slösa inte onödig el nu när det är mörkt, släck alla lampor i huset och skaffa en pannlampa istället
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
#6 Ring mer än du SMSar
Mitt tips är att ringa mer än man smsar, åtminstone om man inte har fria sms eller väldigt billiga. Om man ska prata vardagliga saker med en kompis så ring för fasen, då tjänar man in ganska mycket pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
#7 Slit dina grejjer till max!
Man behöver inte ny dator var 3e år, ny mobiltelefon etc. Man behöver inte highend grejjer av allt heller. budgetmodellerna/förra årets fungerar utmärkt, och mobiltelefoner sliter man ut!
Köper du en tjockteve begagnat istället för en ny platt-tv så kan du spara 3000-8000, som du kan köra in på ett räntekonto/investera och tjäna pengar på istället. Kollar man bara på tv så har man väldigt liten användning för en platt HDtv.
Citat:
Ursprungligen postat av skogshomo
#8 Ta med matlåda till jobbet + välj billigaste vinet/ölet när det är fest.

Citat:
Ursprungligen postat av doubleface
#9 Leta upp billigaste bolagen
hemförsäkringen, A-Kassan, elbolag via t.ex Compricer, kan bli stora pengar. Betala alla räkningar med autogiro/E-Faktura.

Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
#10 Utöver att allra först bygga upp en buffert: Sätt ihop en månadsbudget.
Då ser man var det är värt att lägga sparkrutet.

Efter ett år vet man exakt vilka räkningar som kan dyka upp och hur mycket pengar som går åt på olika aktiviteter. För egen del ser jag då att MATEN är den absolut dominerande posten. Räkningarna snittar 1000/mån, bilen 2000/mån men maten går på ohyggliga 4000/månad. Alltså är det för just mig relevant att skära i matbudgeten om pengar ska sparas. Dvs om jag jagar billig el eller billiga försäkringar så kan jag kanske skära räkningarna från 1000 -> 800 eller 700/mån, men det är ingenting jämfört med om jag ex börjar fixa matlåda och skär maten från 4000 -> 2500.

Citat:
Ursprungligen postat av KungKokos
#11 Att man inte slänger allt man inte vill ha, det går ofta att sälja på blocket eller tradera

Citat:
#12 Självscanna på t. ex. ICA
Du ser hela tiden vad sakerna kostar samt vilken summa du är uppe i.
Således ingen obehaglig överraskning i kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av meche
#13 Återanvänd kassen när du handlar
Återanvänd kassen när du handlar istället för att köpa en ny varje gång, finns massor av pengar att tjäna där. Många bäckar små
Citat:
Ursprungligen postat av nice88
Eller ännu bättre, spara på armarna och använd ryggsäck! Om du, snåljåp som du är, inte har bil så får man med sig riktigt mycket mat i två kassar och en ryggsäck, på det viset kan man cykla till storaffärn en gång i veckan istället för att gå till lokalbutiken.
Citat:
Ursprungligen postat av ProteinErik
#14 Köp mindre eller inget godis
Köp mindre eller inget godis och andra sötsaker så kan man få ner matkostnaderna radikalt.
Köp storpack då det kan frysas in eller förvaras så sparar man en hel del pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
#15 Drick vatten när man är ute och äter!
Mycket nyttigare och ofta godare faktiskt... Vatten är gratis medan en öl kostar 40-60 kr! Går man ut och äter en gång i veckan och tar vatten i stället då blir det ca. 2500 kr om året! Och ärligt.. Hur många dricker EN öl när man är ute?

#16 Låna böcker på bibliotek istället för att köpa nya.
Pocket är dessutom billigare än inbundna och priset kan skilja så mycket som 3-4 gånger poketpriset. Måste man köpa en bok finns det ofta jättemycket på second-handbutiker såsom myrorna etc.

#17 Laga mer mat hemma!
Att laga mat från grunden blir mycket godare, nyttigare och framförallt billigare. Perfekt att frysa in i portionsförpackningar och ha matlåda sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
#18 Lämna plånboken hemma när du går till jobbet..
Då är det ingen risk att du slinker in på någon affär och köper en massa skit

Citat:
Ursprungligen postat av Kerberos76
#19 Skaffa barn!

Alltså ärligt. Som lös och ledig sparades inte ett öre. Sedan avlandet inleddes för 6 år sedan har jag lagt undan 200k trots att både jag och kon bara tjänar medel och att vi egentligen inte kör nån uttalad snåldrive. Lägg till det sparsamt uttag av föräldradagar med lönetapp som följd och ekvationen om att ungar ska kosta så mycket pengar går inte alls ihop (än).

Det spartipset egentligen handlar om är såklart
* Ha tråkigt! Att ha tråkigt är skitbilligt och som småbarnsförälder är det främst trist du har tid att ha!

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
#20 Köp begagnat och sälj så fort det inte används längre.
Kan då äga saker nästan gratis.

#21 Läs "Rich Dad, Poor Dad".
Boken kommer att ändra din syn på pengar och du kommer att behålla dina slantar istället för att skänka bort dem till Elgiganten och Telia.

Citat:
Ursprungligen postat av rand00m
#22 Handla efter du har ätit, inte före.
Då plockar man på sig mycket mindre onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av stexum
#23 Se över boendekostnaden - flytta ihop med någon.

#24 Se över bankavgifter.
Hota med att byta bank och få gratis visakort, internetbank m.m

Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
#25 Plocka med någon tygpåse när du är och handlar istället för att köpa dom där jävla ripoff-plastkassarna för 2 kr.
Fy fan vad jag hatar dom.

#26 Betala inte för antivirussystem till PC:n
(riktas främst till den äldre generationen). Det finns gott om kvalitetsfreeware, och även piracymöjligheter om man kan tänka sig det. Känner du ändå att du har lite för mycket pengar - köp för katten inte Norton..

#27 Sälj TV:n.
Om du måste ha kvar den: betala inte licensen.

#28 Se över ditt försäkringsbestånd.
Siba och gänget kränger ju försäkringar till brödrostar numera - undvik!

#29 Kolla vad du har som rullar på autogiro.
Tidigare med viss inblick blev jag chockad hur jävla många som var signade på postkodlottot - utan att de ens visste om det.
Citera
2010-12-29, 22:46
Medlem
Panter49s avatar
Mitt råd är att undvika lån och "räntefria" avbetalningar.
Gör du det så har du friheten att handla eller spara ihop till det du behöver eller önskar och du sover bättre om nätterna.
Citera
2010-12-29, 22:51
Medlem
Dumstra, bo i buss, rök bara rulltobak, gå aldrig på krogen och tigg kläder från bekanta.
Citera
2010-12-29, 23:14
Medlem
utalkers avatar
Handla bra euroshopper och second hand.
Ät så ofta du kan hemma hos vänner.
Ät enbart nudlar, grönsaker och bönor.
Handla sprit i Tyskland.
Använd saker tills de går sönder och då lagar du dem med silvertejp.
Ta toapapper från jobbet/skolan.
Ta tvål från jobbet/skolan.
Klipp dina jeans vid knäna och sy fast en dragkedja så kan du använda dem som shorts.
Gör det samma med dina långärmade tröjor.
Låna symaskinen av en vän.
Ta gratis pennor från diverse företag.
Citera
2010-12-30, 09:29
Medlem
SparkMans avatar
Nu när det ändå har varit juletider:

Köp plastgran! Den håller i flera år och kostar en bråkdel av en riktig gran.

Fira alltid jul på bortaplan. Då slipper du både betala och tillaga julmaten, samt städa!

Köp alla julklappar på Ullared. Eftersom det vanligaste prylarna man ger bort kostar en bråkdel av priset där så kan man spara in mycket pengar genom att ta sig en tur och köpa allt på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in