2010-12-07, 12:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Polen har storleken och viljan, men det är tveksamt om de har ekonomin till att vara en stormakt. Kärnvapenstatus är också mer eller mindre ett krav.

Med nuvarande demografisk och ekonomiska trender kommer Polen att bli en europeisk stormakt, och det ganska snart, Men längre än så räcker det inte.
Citera
2010-12-07, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Att rasen som folkgrupp inte är kapabel till att vara en supermakt. Givetvis med rimlig befolkning.

Du får hitta på ett annat uttryck för detta istället för "rasligt vek". "Rasligt vek" är inte det rätta ordkombinationen för det du försöker uttrycka.

Uppenbarligen så har ryssar en förmåga att skapa en "supermakt" under rätt förutsättningar, så hade polackerna varit många nog så hade de förmodligen också kunnat skapa en "supermakt".

Jag tror det finns 1000 anledningar till varför Polen inte kommer bli en "supermakt" bland annat så har aldrig polacker aldrig varit intresserade av något imperiebyggande och erövringar på samma sätt som tyskar och ryssar t.ex.
Citera
2010-12-07, 13:43
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
så hade polackerna varit många nog så hade de förmodligen också kunnat skapa en "supermakt".
Därav "med rimlig befolkning".
Citera
2010-12-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Med nuvarande demografisk och ekonomiska trender kommer Polen att bli en europeisk stormakt, och det ganska snart, Men längre än så räcker det inte.

Precis. En europeisk stormakt ja, men supermakt är en helt annan sak och det är väldigt få länder som kan kalla sig det överhuvudtaget.
Citera
2010-12-07, 15:00
Bannlyst
Hur ska ett jävla land som Polen (som tvättar toaletter och luktar skit) bli en supermakt?

Inte ens Ryssland blev en supermakt efter Sovjet Unionen löstes upp.
Citera
2010-12-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninget
Hur ska ett jävla land som Polen (som tvättar toaletter och luktar skit) bli en supermakt?

Inte ens Ryssland blev en supermakt efter Sovjet Unionen löstes upp.
Du är så urbota fördomsfull att du bara verkar duga till att just städa toaletter.

Du är väl medveten att andelen polsksvenskar som pluggar på högskola är typ tre gånger så hög som bland "urarier"? Du är väl även medveten att polacker i mycket större utsträckning startar upp företag än svenskar? En som pluggade på mitt gamla gymnasium och var ett fattigt blattebarn startade ett IT-företag i sin källare. Sedan dess har det vuxit något enormt och numera har han ett stort företag med runt 20 anställda och kommunens finaste lokaler som är värt ett tiotal miljoner och kör runt i en Porsche 911 av senaste årsmodell. Och det är inte länge sedan han fyllde 30!
Citera
2010-12-07, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Du är så urbota fördomsfull att du bara verkar duga till att just städa toaletter.

Du är väl medveten att andelen polsksvenskar som pluggar på högskola är typ tre gånger så hög som bland "urarier"? Du är väl även medveten att polacker i mycket större utsträckning startar upp företag än svenskar? En som pluggade på mitt gamla gymnasium och var ett fattigt blattebarn startade ett IT-företag i sin källare. Sedan dess har det vuxit något enormt och numera har han ett stort företag med runt 20 anställda och kommunens finaste lokaler som är värt ett tiotal miljoner och kör runt i en Porsche 911 av senaste årsmodell. Och det är inte länge sedan han fyllde 30!
Vad är en urarier och nej, jag har aldrig hört talas om dessa polacker eftersom du snackar ren skit.

De polacker som jag har träffat beter sig värre än Englands "chavs" och de som arbetar tvättar min toalett (vilket en polack gör just nu).

För övrigt så påstår du att alla fattiga människor är blattar.
Senast redigerad av Sanninget 2010-12-07 kl. 15:55.
Citera
2010-12-07, 17:29
Bannlyst
Man kan tänka sig ett scenario där Polen blir avsevärt mycket rikare genom stöd från USA, på motsvarande sätt som Sydkorea blev rikt genom särskilt fördelaktiga handelsavtal med USA. Detta gjorde man för att kontra mot Nordkorea och Sovjet.
På motsvarande sätt är det möjligt att USA kommer att behöva kontra i Europa (som de även gjorde med Västtyskland kontra Östdito), den här gången gentemot just Tyskland och Ryssland. USA ser med oro på medan Tyskland och Ryssland glider närmare varandra. Tysk-ryska allianser har under historien visat sig mycket kraftfulla, och USA har inte råd att släppa fram en nya oberoende stark allians i Eurasien.
Citera
2010-12-07, 17:48
Medlem
rex144s avatar
detta info är till er invandrare och svenskar som är avundsjuka på Polen!

Sverige har inte så länge varit ett urfattigt land, som hela europa skrattade åt,
denna plöstliga rikedom som kom på 1960-70-talet, kom av en slump och omoraliskt beteende,

Sverige har kunnat göra denna enorma utveckling tack vara samarbete med Hitlertyskland,
inget att vara stol över? eller?

1) Sverige var en viktig leverantör av diverse krigsmateriell, så som järnmalm, kullager, aluminim,
och man fick betalt i hårdvaluta --> tonvis guldtackor...och var fick Hitler tag på guld?

jo genom erövring av länder och plundring av deras banker och även genom smält tandguld från miljoner koncentrationslägerfångar...

2) 1945...fick Sverige liksom alla västeuropeiska länder stora lån av USA - Marshallhjälpen
man ville få fart på europas ekonomi, och plötsligt fick alla länder råd att köpa svenska produkter,
allt från gummistövlar till maskiner

3) eftersom hela europa är sönderbombat så finns det enorma behov av allt, Sverige klarar inte av att producera , så stor är efterfrågan, då tar man in invandrare-gästarbetare ,och kan öka produktiviten enormt mycket

på 1970-1980 talet tar sagan slut, de andra europeiska länder börjar konkurrera med Sverige

så om Hitler inte hade samarbetat med Sverige och inte bombat sönder hela kontinenten, och USA inte lånat ut en massa cash, då skulle Sverige fortsätta vara ett relativt fattigt land
Senast redigerad av rex144 2010-12-07 kl. 17:53.
Citera
2010-12-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninget
Vad är en urarier och nej, jag har aldrig hört talas om dessa polacker eftersom du snackar ren skit.

De polacker som jag har träffat beter sig värre än Englands "chavs" och de som arbetar tvättar min toalett (vilket en polack gör just nu).

För övrigt så påstår du att alla fattiga människor är blattar.
Nej, jag snackar inte skit. Du umgås dagligen med polacker utan att fatta det. Du fattar det inte för att de ser ut som svenskar och talar i många fall bättre svenska än en majoritet av alla svenskar! I och för sig kanske du inte umgås med polacker, eftersom att deras driftiga kultur fått dom att klättra upp över dig i matkedjan.

Sen undrar jag hur jag kallade fattiga människor för blattar? Fattigt blattebarn= ett blattebarn som är fattigt. Eller behärskar du svenska som en nyanländ polsk städerska?

Sedan har polackerna något som en majoritet av alla svenskar saknar: heder. De städar hellre toaletter än att vara bidragstagande parasiter.
Citera
2010-12-08, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Nej, jag snackar inte skit. Du umgås dagligen med polacker utan att fatta det. Du fattar det inte för att de ser ut som svenskar och talar i många fall bättre svenska än en majoritet av alla svenskar! I och för sig kanske du inte umgås med polacker, eftersom att deras driftiga kultur fått dom att klättra upp över dig i matkedjan.

Sen undrar jag hur jag kallade fattiga människor för blattar? Fattigt blattebarn= ett blattebarn som är fattigt. Eller behärskar du svenska som en nyanländ polsk städerska?

Sedan har polackerna något som en majoritet av alla svenskar saknar: heder. De städar hellre toaletter än att vara bidragstagande parasiter.

Om polackerna hade allt det där så hade deras land inte varit sönderkorrumperat punkt slut.
Citera
2010-12-10, 18:16
Medlem
Elmamans avatar
Dom har ju onekligen ganska mycket att jobba på om man kollar den här videon:http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...icle8252292.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in