2010-11-11, 01:33
Bannlyst
Kom på en till, bajja=rumpa.
Citera
2010-11-11, 01:34
Medlem
Blekinge: Ojta på di - Flytta på dig

Har även börjar mynta några några blandningar mellan svenska och norska här nere, som man börjat höra i byn
Citera
2010-11-11, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RectusFemoris
Umgås med folk från Östersunds och Kristianstad-trakten nu för tillfället, jag själva är från GBG-området.
Det dyker nästan dagligen upp nya ord bland oss som vi får förklara för varandra, eller som vi åtminstone uppmärksammar. Jag tycker det är riktigt roligt! Några exempel:

Hettar - Lackar, blir sur (Jag hettar fan om dom inte ringer tillbaka)
Kiligt - tråkigt (Det vore kiligt om dom inte ringde tillbaka)
Cleant - Härligt, skönt (Dom ringde tillbaka till mig innan - fan vad cleant)
Tisha - T-shirt (Har du sett min tisha?)
Barra - Bar överkropp (Det är så varmt så man kan gå omkring barra idag)
La - Väll (Det är la kul när folk ringer tillbaka)
Änna - ...? (Det var väll/la änna gött att de ringde tillbaka )

Vad har ni för ord att fylla på listan med? Och vart kommer ni ifrån?

Jao - Man dekorerar bara frasen. Exempel: Vad händer jao. Eller så kan man använda det när man tex har torskat. Exempel: Jaaaaao!!!!! jag torska nyss 100kr.

Len (Utallas Lähn) - Man dekorerar bara frasen. Exempel: Vad händer len?

Bre (Utallas breäh) - Man dekorerar bara frasen. Exempel: Vad händer bre?

Sho - Man hälsar på folk. Expempel: Sho bre? Vad händer jao?

Gitta - Man ska dra. Exempel: Ska gitta, vi ses imorn

Fett - Nåt stort, mycket. Exempel: Jag har fett med cash.

Broshan - Behöver ingen förklaring. Men det brukas överdriva när man säger det. Exempel: VAD HÄNDER BROOOSHAAN!!!!

Gutt - Rooompa!!!! = Rumpa

Guzz - Snygg tjej. Exempel: Vilken guzz bre!!! Kolla hennes gutt!!

Abo - När man blir förvånad/ser nåt coolt. Exempel: Aboo jao, spana in guzzen!!

Jalla! - Skynda på dig, typ. Exempel: Skynda jao!!!

Kutta - Slå nån. Exempel: Jag kommer kutta dig!!

Knulla - Knulla i att ha samlag eller som det används mest i våldsamma sammanhang. Exempel:
Jag kommer knulla dig upp o ner!! fattaru!!?? Och hela din familj!!

Ayna - Polis. Exempel: AYNA KOMMER!! Vi måste gitta! SKYNDA JAO!!! JALLA JALLA!! Vi kommer bli knullade!!

Bazz - Knulla

Baxa - Sno.

Haffa - Försöka få nåt. Exempel: Försök o haffa den där guzzen.

Banga: Inte säga nej typ. Exmpel: Skulle du banga på den där guzzen? Nej. Då betyder det han vill bazz med henne.

finns fler men pallar inte dra upp mer. Fattar inte ens att jag skrev allt det här
Citera
2010-11-11, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZigaZaga
Jao - Man dekorerar bara frasen. Exempel: Vad händer jao. Eller så kan man använda det när man tex har torskat. Exempel: Jaaaaao!!!!! jag torska nyss 100kr.

Len (Utallas Lähn) - Man dekorerar bara frasen. Exempel: Vad händer len?

Bre (Utallas breäh) - Man dekorerar bara frasen. Exempel: Vad händer bre?

Sho - Man hälsar på folk. Expempel: Sho bre? Vad händer jao?

Gitta - Man ska dra. Exempel: Ska gitta, vi ses imorn

Fett - Nåt stort, mycket. Exempel: Jag har fett med cash.

Broshan - Behöver ingen förklaring. Men det brukas överdriva när man säger det. Exempel: VAD HÄNDER BROOOSHAAN!!!!

Gutt - Rooompa!!!! = Rumpa

Guzz - Snygg tjej. Exempel: Vilken guzz bre!!! Kolla hennes gutt!!

Abo - När man blir förvånad/ser nåt coolt. Exempel: Aboo jao, spana in guzzen!!

Jalla! - Skynda på dig, typ. Exempel: Skynda jao!!!

Kutta - Slå nån. Exempel: Jag kommer kutta dig!!

Knulla - Knulla i att ha samlag eller som det används mest i våldsamma sammanhang. Exempel:
Jag kommer knulla dig upp o ner!! fattaru!!?? Och hela din familj!!

Ayna - Polis. Exempel: AYNA KOMMER!! Vi måste gitta! SKYNDA JAO!!! JALLA JALLA!! Vi kommer bli knullade!!

Bazz - Knulla

Baxa - Sno.

Haffa - Försöka få nåt. Exempel: Försök o haffa den där guzzen.

Banga: Inte säga nej typ. Exmpel: Skulle du banga på den där guzzen? Nej. Då betyder det han vill bazz med henne.

finns fler men pallar inte dra upp mer. Fattar inte ens att jag skrev allt det här

Sånt där får man höra utanför donken kl 3 en fredagsnatt. Hoppas du bor i rinkeby annars har du nog riktigt tråkigt om du orkar lista vad invandrarna yrar om.
Citera
2010-11-11, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rekat365
Sånt där får man höra utanför donken kl 3 en fredagsnatt. Hoppas du bor i rinkeby annars har du nog riktigt tråkigt om du orkar lista vad invandrarna yrar om.

eeehh...???

Man behöver inte just på i Rinkeby för att höra dem här orden... används nästan i alla förorter i Stockholm där blattar bor.
Citera
2010-11-11, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZigaZaga
eeehh...???

Man behöver inte just på i Rinkeby för att höra dem här orden... används nästan i alla förorter i Stockholm där blattar bor.

Och den största förorten i Stockholm är just rinkeby, därför tog jag rinkeby och inte akalla.
Citera
2010-11-11, 02:52
Medlem
mixxxers avatar
"tjuuu" ni vet när man bara håller munnen som när man visslar fast man drar in luften. Betyder typ "ja". Typisk norrlands grej
Citera
2010-11-11, 20:35
Medlem
acerblazerlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixxxer
"tjuuu" ni vet när man bara håller munnen som när man visslar fast man drar in luften. Betyder typ "ja". Typisk norrlands grej
det är typ scjhjhjohjoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooo
Citera
2010-11-11, 23:51
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Vilka ord är typiska för där du kommer ifrån? sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2010-12-06, 18:59
Medlem
Hejsan! Jag hörde nyligen flera människor i min trakt runt Ängelholm säga ordet "Femtonflätad" när de ville beskriva en person som är något utöver det vanliga.

Är det någon här som känner till detta ordet?
Citera
2010-12-06, 19:57
Medlem
Slapsticks avatar
Byhåla i västraste sörmland

Karta - Klättra
Glavatten - Nej, det är inte så berusande roligt som det låter. Det är vatten som samlas i fårorna på åkrar efter regnväder.
Fechá - Vet jag. "Fechá om isn har lagt sej på sjön?"
Sutta - Kasta
Fäla - Smuts/svett/fettfläck som uppstår på blanka golv när man går barfota. "Ja men ge då fan i å lämna fäler på golve!" fick man ofta höra som liten när man sprang omkring barfota inomhus.
Föser - Bråttom/brådskande. "Äh, skit it. D'fösernte."
Drula - Lata sig
Drass - Bråka
Vommlig - Stor/Otymplig
Kär (med k-ljud) - Karl. "Kärn är fullkomligt gäern!"
Gäern - Galen

Skulle kunna fortsätta, men dessa är väl de "udda" ord vi använder mest frekvent. Har tyvärr inte kvar mycket av dialekten själv efter att ha flyttat runt under de senaste fem-sex åren.
Citera
2010-12-06, 20:39
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggung
Hejsan! Jag hörde nyligen flera människor i min trakt runt Ängelholm säga ordet "Femtonflätad" när de ville beskriva en person som är något utöver det vanliga.

Är det någon här som känner till detta ordet?
I versionen »femtanflätad« ger ordet två träffar. I Sydväst är »femtan« en eufemism för »attan« som i sin tur är en eufemism för »tusan« som är en eufemism för diverse anspelningar på Djävulen. Sammandragningen av denna långa vers är »femjävlig« som ger 500+ träffar på nätet.

Ordet »femtanflätad« är en allitteration f-f- liksom "femtanfiffig" och "femtanfinurlig" och det ligger en ton av beundran i det. Om inte allitterationen ligger i ett ord så kan man säga »femjävli’ på fruntimmer« – för den som är begåvad på parningens preludier. På nätet nämns någon som är femjävlig på Mac OSX. Ja, nån ska va de osse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in