2009-07-08, 09:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Rekordhållaren heter Anders Hansson AKA Sjukhusmördaren, misstänkt för 27 mord, dömd för 16.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=642973
And we have a winner!

Citera
2009-07-08, 18:12
Medlem
Flus avatar
Mikael Hagelin från Fagersta är väl så nära man kan komma en plats i den här tråden: mord på sin mamma, mord på sin sambo samt delaktighet i dödsmisshandel.
Visserligen friades han för misshandeln.
Citera
2009-07-08, 20:52
Medlem
charlieparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag begriper så finns det ingen officiell definition kring begreppet seriemördare, men tidigare har man varit ganska enig om att det ska röra sig om (minst) tre mord vid (minst) tre olika tillfällen, med en avkylingsperiod däremellan.

Jag kan tycka att den definitionen inte känns helt hundra, av flera skäl. Dels finns det en poäng i att låta begreppet seriemördare definieras utifrån vem man har att göra med, och dennes egenskaper. Inte hur pass väl hans försök att ha ihjäl folk och hur han håller sig undan polisen lyckas.

Utifrån det kan man nog klassa in både nattvandrar-Bengt och Lasermannen. Anders Eklund och Ulf Olsson är väl också gränsfall. Å andra sidan tycker jag inte man bör räkna eventuella organiserade kriminella som haft ihjäl flera personer "i tjänst" som seriemördare.

Håller med! En yrkesmördare dödar väl sällan för nöjes skull, utan har en oftast, affärsrelaterad "nyttoaspekt" för sitt dödande. Han får betalt för det, då en överordnad anser att någon person av något skäl, "måste" röjas undan.

De intervjuer med yrkesmördare jag sett ger en bild av människor som snarare inte känner några känslor alls för sina offer, medan en seriemördare gör det för spänningen och andra skruvade anledningar. Seriemördare är ju dessutom riktiga fegskitar som letar upp särskilt enkla offer för sina perversa lustar, medan yrkesmördare väl inte sällan tampas med likasinnade.

Otrevliga figurer båda två, men jag anser som du att det skillnad på dem.
Senast redigerad av charlieparker 2009-07-08 kl. 21:06.
Citera
2009-07-08, 22:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vad har vi för serie- och massmördare i svensk kriminalhistoria? Med seriemördare avser jag då en person som mördat vid minst tre olika tillfällen. Med massmördare avser jag en person som vid ett enskilt tillfälle mördat minst fyra personer.

Dömda seriemördare, som jag känner till, är fyra.

- Mohammed Bek Hadjetlaché (ledare för "ryssligan", typ 1919)
- John Ingvar Löfgren (iofs två mord och ett dråp, samt ytterligare ett mord som han aldrig åtalades för...men vi räknar in det tycker jag).
- Sigvard Nilsson-Thurneman
- Thomas Quick
- Sjukhusmördaren i Malmö

Massmord är något fler:

- Hagström (1880-talet nån gång)
- Nordlund (1900)
- Tore Hedin (1951)
- Tingshusmorden i Söderhamn (1971)
- Flink (1994)
- Stureplansmorden (1994)

Sen finns det ju en jävla massa som mycket väl kan vara (men inte dömts) eller skulle kunnat utvecklats till seriemördare.

- Ulf Olsson
- Smeden
- Lasermannen
- Anders Eklund
- Hugo Fernström
- Olle Möller

..osv.

Här är definitionerna från svenska Wikipedia och de som verkar vara de gällande, när man talar med yrkesfolk.

"En massmördare är en person som avsiktligt dödat fler än tre människor vid ett och samma tillfälle, ett så kallat massmord."

"Seriemördare kallas en person som mördar tre eller flera personer vid olika avgränsade tillfällen, och vars motivation till största del är baserad på psykologisk tillfredsställelse."
Citera
2010-12-06, 11:50
Medlem
Poyrojts avatar
Massmord alt. hur det kan gå när "Bonde söker fru".

Angående Tingshusmorden i Söderhamn(ovan), hittades kompletterande info som kanske inte varit återgiven tidigare på FB (enl.sökning).

http://www.fyng.net/artiklar/tingshusmorden.htm

http://www.fyng.net/artiklar/Tingshusmorden-Naslund.pdf
Citera
2010-12-06, 22:12
Medlem
DearLeaders avatar
Den gode Goran Kotaran borde väl med all sannorlikhet kvala in på listan?
Samma gäller antagligen Mateja Sovdat..

Var inte även Ioan Ursut "misstänkt" för mord på 3-4 andra Rumäner här i Sverige i slutet av 80-talet?

edit: Hur mycket substans fanns det i misstankarna om att Tommy Alexandersson skulle ha dödat fler personer än de fyra som han bevisligen förpassade till andra sidan?
har hört att han misstänktes för så pass många som tre ytterligare mord. Kanske har vi Sveriges okrönte seriemördare här? (Även om han inte uppfyller kriterierna för en "seriemördare" i ordets rätta bemärkelse kanske).
Senast redigerad av DearLeader 2010-12-06 kl. 22:19.
Citera
2010-12-07, 03:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Den gode Goran Kotaran borde väl med all sannorlikhet kvala in på listan?

Tja, inte enligt kriteriet "minst tre personer vid tre olika tillfällen" (i Sverige).

Citat:
Samma gäller antagligen Mateja Sovdat..

Dödade väl två plus en?

Citat:
Var inte även Ioan Ursut "misstänkt" för mord på 3-4 andra Rumäner här i Sverige i slutet av 80-talet?

Jo, tre stycken, "Rumänmorden", i Helsingborg. Misstankarna räckte dock inte till åtal. Vet inte heller om dessa tre mord skedde vid tre olika tillfällen.

Citat:
Hur mycket substans fanns det i misstankarna om att Tommy Alexandersson skulle ha dödat fler personer än de fyra som han bevisligen förpassade till andra sidan?
har hört att han misstänktes för så pass många som tre ytterligare mord. Kanske har vi Sveriges okrönte seriemördare här? (Även om han inte uppfyller kriterierna för en "seriemördare" i ordets rätta bemärkelse kanske).

Alexandersson dömdes, vad jag vet, för ett dubbelmord och ett trippelmord, totalt fem alltså. Han satt också häktad för ett mord som skedde i Enköping 1983, men åtalades inte. Vilka mord är det du tänker på att han skulle varit misstänkt för?
Citera
2010-12-07, 19:59
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Tja, inte enligt kriteriet "minst tre personer vid tre olika tillfällen" (i Sverige).

Dödade väl två plus en?

jo Troian har nog rätt där, Harriet och Daniel i Skarpnäck, sen en pensionär i Bagarmossen vid
ett annat tillfälle, enligt NK skulle denne ha bjudit S på sprit för att sedan ha antastat
S som då körde en skruvmejsel genom ögat på vederbörande.

Det kraftiga våldet mot ögonen (som i Skarpnäck) skulle ha väckt vissa misstankar
mot Sovdat ang mordet på Visby hotell, rätta mej om jag har fel men tror det var så.
Senast redigerad av substitute 2010-12-07 kl. 20:06.
Citera
2010-12-13, 23:23
Bannlyst
Rickard Flinga enligt egen utsago. Sägs ha mellan 6-10 personer på sitt samvete.
Citera
2013-11-02, 16:59
Medlem
Stationskarlen Lindvall i Löddeköpinge mördade hela sin familj och sprängde sig själv med dynamit
https://www.flashback.org/t2250166
Citera
2013-11-19, 13:35
Medlem
Zcapegoats avatar
Vi får ju inte heller glömma Hilda Nilsson, som 1917 dömdes för 8 mord på små barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Hilda Nilsson, född 1876, död 1917, från Helsingborg var känd som "änglamakerskan på Bruksgatan" och år 1917 dömdes för att mördat åtta barn. Rättegången som inleddes den 2 juni 1917, med uppehåll för sinnesundersökning, slutade den 14 juni 1917 med att hon dömdes till döden. Hon förekom dock ytterligare rättsliga processer genom att ta livet av sig i rättsligt förvar på Landskrona citadell genom att hänga sig med en snara av en linneduk fastbunden vid cellfönstret. Hilda Nilsson är Sveriges värsta kvinnliga seriemördare
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hilda_Nilsson
Citera
2013-11-19, 22:57
Medlem
FabiusCunctators avatar
Prästen Abel Isaksson mördade sin fru och sina fyra små barn i Uppsala på långfredagen 1966. Själv avled han året därpå. Se: https://www.flashback.org/t2042282
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in