Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag begriper så finns det ingen officiell definition kring begreppet seriemördare, men tidigare har man varit ganska enig om att det ska röra sig om (minst) tre mord vid (minst) tre olika tillfällen, med en avkylingsperiod däremellan.
Jag kan tycka att den definitionen inte känns helt hundra, av flera skäl. Dels finns det en poäng i att låta begreppet seriemördare definieras utifrån vem man har att göra med, och dennes egenskaper. Inte hur pass väl hans försök att ha ihjäl folk och hur han håller sig undan polisen lyckas.
Utifrån det kan man nog klassa in både nattvandrar-Bengt och Lasermannen. Anders Eklund och Ulf Olsson är väl också gränsfall. Å andra sidan tycker jag inte man bör räkna eventuella organiserade kriminella som haft ihjäl flera personer "i tjänst" som seriemördare.
Håller med! En yrkesmördare dödar väl sällan för nöjes skull, utan har en oftast, affärsrelaterad "nyttoaspekt" för sitt dödande. Han får betalt för det, då en överordnad anser att någon person av något skäl, "måste" röjas undan.
De intervjuer med yrkesmördare jag sett ger en bild av människor som snarare inte känner några känslor alls för sina offer, medan en seriemördare gör det för spänningen och andra skruvade anledningar. Seriemördare är ju dessutom riktiga fegskitar som letar upp särskilt enkla offer för sina perversa lustar, medan yrkesmördare väl inte sällan tampas med likasinnade.
Otrevliga figurer båda två, men jag anser som du att det skillnad på dem.