2008-10-04, 01:30
Medlem
Troians avatar
Hm, känner igen det där med Efterlyst.

Sökte runt lite på Flashback, och enligt tråden Emma från "Svenska Linsmusar" (sic!) så tycks ett av morden iaf skett på en butik vid namn Lundavideo (eller ska det kanske vara Lunda Video?).

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12444922&postcount=18

Citat:
Ursprungligen postat av permitt
Han var tidigare delägare i porrbutiken Lundavideo på Söder i Stockholm som stängde efter det att en anställd blev brutalt knivmördad där 20 december 1989.
Citera
2008-10-04, 01:36
Medlem
Tritecs avatar
Jag kommer ihåg en del av morden skulle kanske kolla om man kan ladda hem programmet Efterlyst sände 2003.

http://www.imdb.com/title/tt0383334/technical
Citera
2009-03-31, 11:33
Medlem
Vajulvs avatar
Porrmorden diskuteras i lokaltidningen Mitt i Söderort idag. Hade aldrig hört någonting om dessa mord innan, märkligt med 3(4?) mord på ett år och sen upphörde det.
Citera
2009-07-07, 11:30
Bannlyst
Platsar trippelmördaren, Roger Karlsson i Göteborg 2000/2001 in här?
Citera
2009-07-07, 15:44
Medlem
charlieparkers avatar
Den sk. nattvandraren räknas väl som seriemördare? Tommy Alexandersson borde göra det, förutom de två tillfällen han dömdes för ansåg man när han åkte dit att han var skyldig till en mordet på en handikappad kille som hittades mördad och uppbränd i ett uthus eller dyl. Tror offret kallades "Sluggo" eller liknande.
Citera
2009-07-07, 17:10
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
... Dessutom skulle det inte förvåna mig om Lasermannen och Porrmördaren är samma person. Lasermannens våldskarriär började något år efter att porrmördarens slutade, och jag är ganska säker på att det stod i Gellert Tamas bok att Ausonius ägde en bajonett. Vad ger ni mig för den teorin?

Haha, sjukt klarsynt inlägg! Kändes som att alla bitar föll på plats när jag läste det!

edit: Polisen borde även kolla upp om det skett liknande mord i Tyskland då han iaf hösten 1989 var mycket där.

Vi får hoppas att Lasermannen kommer till insikt om att han måste erkänna allt han gjort för att han en chans att någonsin komma ut i friheten igen.

Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Den sk. nattvandraren räknas väl som seriemördare? Tommy Alexandersson borde göra det, förutom de två tillfällen han dömdes för ansåg man när han åkte dit att han var skyldig till en mordet på en handikappad kille som hittades mördad och uppbränd i ett uthus eller dyl. Tror offret kallades "Sluggo" eller liknande.

Ja, Nattvandraren borde läggas till i listan i trådens första inlägg!
Där borde även Gävlekannibalen ligga.

Senast redigerad av Kenny Kuk 2009-07-07 kl. 17:24.
Citera
2009-07-07, 17:52
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Rekordhållaren heter Anders Hansson AKA Sjukhusmördaren, misstänkt för 27 mord, dömd för 16.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=642973
Citera
2009-07-07, 19:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker

Vad jag begriper så finns det ingen officiell definition kring begreppet seriemördare, men tidigare har man varit ganska enig om att det ska röra sig om (minst) tre mord vid (minst) tre olika tillfällen, med en avkylingsperiod däremellan.

Jag kan tycka att den definitionen inte känns helt hundra, av flera skäl. Dels finns det en poäng i att låta begreppet seriemördare definieras utifrån vem man har att göra med, och dennes egenskaper. Inte hur pass väl hans försök att ha ihjäl folk och hur han håller sig undan polisen lyckas.

Utifrån det kan man nog klassa in både nattvandrar-Bengt och Lasermannen. Anders Eklund och Ulf Olsson är väl också gränsfall. Å andra sidan tycker jag inte man bör räkna eventuella organiserade kriminella som haft ihjäl flera personer "i tjänst" som seriemördare.
Citera
2009-07-07, 19:47
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag begriper så finns det ingen officiell definition kring begreppet seriemördare, men tidigare har man varit ganska enig om att det ska röra sig om (minst) tre mord vid (minst) tre olika tillfällen, med en avkylingsperiod däremellan.

Jag kan tycka att den definitionen inte känns helt hundra, av flera skäl. Dels finns det en poäng i att låta begreppet seriemördare definieras utifrån vem man har att göra med, och dennes egenskaper. Inte hur pass väl hans försök att ha ihjäl folk och hur han håller sig undan polisen lyckas.

Utifrån det kan man nog klassa in både nattvandrar-Bengt och Lasermannen. Anders Eklund och Ulf Olsson är väl också gränsfall. Å andra sidan tycker jag inte man bör räkna eventuella organiserade kriminella som haft ihjäl flera personer "i tjänst" som seriemördare.

FBI ändra nyligen sin defintion av seriemördare från tre mord vid väl avskilda tillfället till enbart två mord vid väl avskilda tillfällen. Jag tycker denna nya definition är bättre då den automatiskt definierar seriemördare som seriemördare.

Det bevisas genom att då Anders Eklund och Ulf Olsson faktiskt definieras som de seriemördare som de är! Även om de bara dödat två var.
Senast redigerad av Kenny Kuk 2009-07-07 kl. 19:50.
Citera
2009-07-07, 21:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
FBI ändra nyligen sin defintion av seriemördare från tre mord vid väl avskilda tillfället till enbart två mord vid väl avskilda tillfällen. Jag tycker denna nya definition är bättre då den automatiskt definierar seriemördare som seriemördare.

Det bevisas genom att då Anders Eklund och Ulf Olsson faktiskt definieras som de seriemördare som de är! Även om de bara dödat två var.

Men om vi leker med tanken att Christer Pettersson sköt Palme, skulle du då klassa honom som seriemördare? Samtidigt som Lasermannen enbart dömts för ett mord, men det rör ju sig snarare om tur och omständigheter, och säger inget om vilketn typ av brottsling Lasermannen är.

Jag tycker att själva antalet inte känns som den enda parametern att ta hänsyn till.
Citera
2009-07-07, 21:37
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men om vi leker med tanken att Christer Pettersson sköt Palme, skulle du då klassa honom som seriemördare? Samtidigt som Lasermannen enbart dömts för ett mord, men det rör ju sig snarare om tur och omständigheter, och säger inget om vilketn typ av brottsling Lasermannen är.

Jag tycker att själva antalet inte känns som den enda parametern att ta hänsyn till.

Då hade väl CP haft ett mord och ett dråp på meritlistan, vilket jag håller med om att det inte gör honom till seriemördare.

Det är ju inte bara själva antalet som är enda parametern, även tiden mellan morden är en parameter.
Citera
2009-07-08, 09:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Då hade väl CP haft ett mord och ett dråp på meritlistan, vilket jag håller med om att det inte gör honom till seriemördare.

Det är ju inte bara själva antalet som är enda parametern, även tiden mellan morden är en parameter.

Men mord vs. dråp tillhör ju mer den mer juridiska biten... Bortse från det. Min poäng är att Lasermannen troligen har mer gemensamt med porrmördaren än vad en pundare som haft ihjäl två personer har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in