Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Den sk. nattvandraren räknas väl som seriemördare? Tommy Alexandersson borde göra det, förutom de två tillfällen han dömdes för ansåg man när han åkte dit att han var skyldig till en mordet på en handikappad kille som hittades mördad och uppbränd i ett uthus eller dyl. Tror offret kallades "Sluggo" eller liknande.
Vad jag begriper så finns det ingen officiell definition kring begreppet seriemördare, men tidigare har man varit ganska enig om att det ska röra sig om (minst) tre mord vid (minst) tre olika tillfällen, med en avkylingsperiod däremellan.
Jag kan tycka att den definitionen inte känns helt hundra, av flera skäl. Dels finns det en poäng i att låta begreppet
seriemördare definieras utifrån vem man har att göra med, och dennes egenskaper. Inte hur pass väl hans försök att ha ihjäl folk och hur han håller sig undan polisen lyckas.
Utifrån det kan man nog klassa in både nattvandrar-Bengt och Lasermannen. Anders Eklund och Ulf Olsson är väl också gränsfall. Å andra sidan tycker jag inte man bör räkna eventuella organiserade kriminella som haft ihjäl flera personer "i tjänst" som seriemördare.