2008-12-04, 20:48
Medlem
Masingas avatar
Jag funderar kraftigt på att göra en näsoperation eller snarare näslyft. Jag har idag en ganska så stor näsa som dessutom är lite krokig och undrar vilka som själv genomgått ett ingrepp, eller kanske ni känner någon.

Jag vill även veta om ni kan rekommendera någon bra mottagning om ni vet av egen erfarenhet och som är prisvärd. Vad kostade ingreppet och hur lång var väntetiden och viktigast av allt, blev du nöjd med resultatet är saker jag vill veta.

Btw jag bor i Sthlm och vill helst ha tips om mottagningar här.

Väl Mött Masinga!

Är detta en felpost ber jag ödmjukt om ursäkt.
Citera
2008-12-06, 12:07
Medlem
Masingas avatar
Hade hoppats på lite svar, är det verkligen ingen som har genomgått en nosejob?
Citera
2008-12-29, 19:21
Medlem
jag kommer att operera min näsa snart, men jag har trångt att andas, men när det gäller att ändra på näsan är det på sjukhuset likaså, dvs danderyd sen finns det plastikkirrurggruppen i sabbatsberg,
Citera
2008-12-29, 22:28
Medlem
Snubben2006s avatar
Hur mycket kostar det att fixa en näsa ungefär?
Är lite osäker på om jag skulle kunna fixa näsan, blir sån stor skillnad utseendemässigt, och vad ska folk tycka?
Citera
2008-12-30, 02:17
Medlem
Har inte opererat men dom jag vet som opar sig gör det på Akademikliniken, lite dyrare men ett välkänt namn...
Citera
2010-07-14, 06:58
Medlem
Varning: Hittat utdrag ur doktorsguiden.se resp plastikkirurgi forum:

Haraldsson hade först på operationsdagens morgon åtgärdat en s k "totalnäsa" (plastikoperation av en s k örnnäsa som görs om totalt för att den är stor). Det var denna förmiddag som jag, hans patient nr 2 skulle bli omopererad och bli av med den bula ovanför min ena näsvinge (en s k ärrbildning enligt tidigare näsplastik) efter 2 tidigare operationer av den breda näsan.

Efteråt fick jag höra av sjuksköterskan att han var "lite förkyld idag". Så jag undrade ju om han var i fullgott skick som då ensam skulle operera ytterligare en näsa (min) samma förmiddag!

Att resultatet inte blev någon större skillnad förklarade han vid återbesöket med att han "inte tordes gå in och göra om för mycket därför jag redan (näs-)opererats där två gånger tidigare" (!?!)

Det jag alltså sent fick erfara var alltså att att "det är mycket svårare att lyckas då man omopereras" d v s blev det inte bra första gången näsan opererades (av en annan) så blir det inte kanske något bättre nu heller.

Dyrt och meningslöst att betala pengar för knappt ingen förbättring - och livslångt lidande!!

(Han tyckte sig dock kunna se en viss förbättring efter sitt ingrepp).

Jag insåg alltså inte vad jag borde vetat, vad jag gav mig in i - det var ju inget särskilt ingående samtal före. Trots att det är en så synlig viktig del av ansiktet.

Dom tar ju lika mycket betalt även om det inte blir som vi hoppas.

Någon garanti att det ska rättas till eller pengarna tillbaka finns aldrig.

Vad är den lilla patienten? Inget speciellt i deras ögon. En i mängden och det kommer alltid nya, ovetande om konsekvenserna. Jag är som patient i underläge.

Men att anmäla till HSAN leder nästan alltid till svaret att det ska vara
"utfört enligt läkarvetenskap och beprövad erfarenhet" för jag blev inte handkappad eller skadad enligt dem...

Det verkar som svenska läkare har rätt att öva sig här hemma lite som de vill. De vet ju att de inte säkra på resultatet bra men vill ändå visa sig framåt och ger sig på människor i underläge - utan risk för repressalier! "Orealistiska förväntningar"brukar dom skyllas på till dem som visar upp misslyckade operationer.

ur: Plastikkirurgi forum:
Vill berätta min historia här och hoppas att ingen gör om samma misstag i val av klinik.

Jag hade en stor och bred näsa som jag ville förminska, och vände mig till Akademikliniken, då de är stora och välkända, och jag ville ha ett bra resultat med en gång. De sa att det inte skulle vara några problem, men jag tyckte att det gick lite väl snabbt till vid konsultationen, men tänkte att de visste vad de pratade om. Operationen i mars 2008 blev inte lyckad alls. Näsan var lika bred som innan och dessutom blev den sned. Tippen blev lite mindre men det var inte alls det resultatet vi diskuterat på konsultationen. När jag sa att jag var missnöjd var de inte tillmötesgående alls och jag tappade förtroendet och vände mig till Art Clinic, som inte sa sig kunna göra något åt min näsa.

Jag kontaktade PO Haraldsson som påstår sig vara bra på näsoperationer och opererades ännu en gång i september 2009. Nu är näsan helt sned och jag ser verkligen inte bra ut. Är arg och besviken över detta då de jag varit i kontakt med påstått sig vara kompetenta kirurger.

Jag har nu vänt mig till ArtNose, som ett sista försök att rätta till min näsa. Deras kirurg skall tydligen vara expert på om-operationer av misslyckade näsor och då opereras man i Turkiet. Om någon annan har liknande erfarenheter så hör gärna av er.
/Henke
Citera
2010-07-14, 16:23
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jag funderar kraftigt på att göra en näsoperation eller snarare näslyft. Jag har idag en ganska så stor näsa som dessutom är lite krokig och undrar vilka som själv genomgått ett ingrepp, eller kanske ni känner någon.

Jag vill även veta om ni kan rekommendera någon bra mottagning om ni vet av egen erfarenhet och som är prisvärd. Vad kostade ingreppet och hur lång var väntetiden och viktigast av allt, blev du nöjd med resultatet är saker jag vill veta.

Btw jag bor i Sthlm och vill helst ha tips om mottagningar här.

Väl Mött Masinga!

Är detta en felpost ber jag ödmjukt om ursäkt.

Hur går det med näsan då? Gjort någon operation än eller?
Citera
2010-07-15, 14:27
Medlem
Axells avatar
Bara jag som tänkte direkt på Michael Jackson när jag såg rubriken?
Citera
2010-07-15, 20:03
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Hur går det med näsan då? Gjort någon operation än eller?
Nej, inte ännu! Håller på och letar efter kliniker i Sthlm och priser, har hört väldigt olika summor.
Citera
2010-11-28, 16:20
Medlem
Även jag funderar på att göra en operation. Jag fick en smäll på näsan och en benbit lossnade, den sticker numera ut en liten bit uppe på näsan. Det ser ut som en liten knöl. Enligt en koll av den så måste man göra en operation för att bli av med den.

Hur mycket kostar det ungefär?
Bör man gå till sjukhuset eller någon annanstans?
Citera
2010-11-28, 22:59
Medlem
slemsugarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinn
Även jag funderar på att göra en operation. Jag fick en smäll på näsan och en benbit lossnade, den sticker numera ut en liten bit uppe på näsan. Det ser ut som en liten knöl. Enligt en koll av den så måste man göra en operation för att bli av med den.

Sjukhuset ska du till. Då kostar det bara vanlig patientavgift.
Jag fick en smäll som ung och ska operera mej om två veckor på Danderyds sjukhus.
Citera
2015-03-28, 20:13
Medlem
Ifall olyckor gjort att du skadats, brukade tidigare sjukvården kostnadsfritt i stort sett stå för kostnaden...

Men nu är det nog mindre vanligt att sådan vård bekostas av landstinget.

Fråga din läkare på vårdcentralen vad som gäller! Säg att du lider psykiskt sedan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av pinn

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in