2005-12-14, 09:30
Medlem
Ciras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullwaden
kams är väl jamtska för det som brukar kallas palt. har hört en massa andra lokala benämningar åxå.
i alla fall kommer kams antagligen från samiskans gamsa vilket betyder just palt,i synnerhet blodvarianten

käkar du mese till åxå? lumpade med en jämte som åt mese till sin kams,riktigt mysko.
Nepp, men det är bara för att jag inte gillar messmör. Mina kusiner å andra sidan älskar det och käkar det till precis allt. Pannkakor med messmör till exempel.
Citera
2005-12-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scandal
Vad är hjärnpalt?
precis som det låter,palt gjord av hjärna
ta en renhjärna och mosa den,plocka bort hinnor å annat klägg.
blanda med vetemjöl å lite salt till en fin smet,forma paltar,koka som vanligt.
gott men ganska omständigt,har dock funderat på att göra som med blod,att man tar rätt på mycket på en gång och fryser in i lagom bitar
Citera
2005-12-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cira
Nepp, men det är bara för att jag inte gillar messmör. Mina kusiner å andra sidan älskar det och käkar det till precis allt. Pannkakor med messmör till exempel.
holy smoke!
fan måste nästan testas mese på slobben
Citera
2007-02-19, 13:14
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cira
Känner att jag måste göra mitt första inlägg här. Min farmor och farfar kommer från ett ställe som heter Lakavattnet som ligger en bit utanför Strömsund (några km på asfalt och en mil på grusväg mitt ut i skogen) och vi har alltid ätit kams. Fick höra om pitepalt några gånger men det var inte fören senare som jag insåg att pitepalten har större skara beundrare än vår kams. Har sedan dess försökt komma på vad som är skillnaden och har tills precis nu trott att skillnaden ligger i mjölblandningen men tydligen har man kornmjöl i pitepalt också? Kams ska göras på riven rå potatis, en blandning av korn- och vetemjöl samt salt. Den kan vara med både fläskfyllning och utan. På en kamsfestival jag varit på kunde man välja mellan smör, smält smör med lök, fläsk och lingonsylt som tillbehör. Till efterrätt serverades långfil med hjortron eller lingon. Jag är själv en riktig kamsälskare och jag äter helst kamsen utan fläsk och med smör till. Uppstekt dagen efter är den ännu godare.

Måste bara svara på detta trots att det är ett drygt år sedan inlägget skrevs. Kams är samma maträtt som palt, och det heter så i såväl Jämtland som delar av Västerbotten - dvs. mina barndomstrakter. Strömsunds kommun är ju den nordligaste spetsen av Jämtland och går som en kil upp i Västerbotten.

F.ö. är kams/palt en verklig delikatess; rejäl mat man står sig på. Jag brukar köpa färdiglagad palt (ibland också kroppkakor) på ICA, värma i mikron och servera tillsammans med en klick smör, lingonsylt och ett glas mjölk.
Citera
2007-02-19, 13:41
Medlem
Gothenburgers avatar
Fan va bra att man såg den här tråden Det blir pitepalt i morgon Massor med smör och rimmat fläsk i .
Citera
2007-02-23, 23:41
Medlem
Fetknoppens avatar
Paltarna är bra mat innan man drar ut på lokal. Mätt, fin och belåten.

Dagen efter är paltarna bra bakismedel eftersom bakisen far iväg på något konstigt vis.

Sammanfattningsvis: palt, fläsk, lingonsylt och smör är bra.
Citera
2010-11-20, 21:03
Medlem
Vilken sorts potatis bör användas när man gör palt?
Citera
2010-11-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phototropic
Vilken sorts potatis bör användas när man gör palt?

Mandelpotatis är väl vanligast.
Citera
2010-11-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Är det inte det som skiljer vanlig potatispalt från pitepalt? Pitepalten har kornmjöl?

Ärligt talat så brukar jag aldrig laga palt, bara äta det.

PiteÅpalt görs bara i PiteÅ allt annat är Hemlagad Palt. Och varför säger jag så?
Jo PiteÅbor är dryga, hemkära och PiteÅbor tycker att alla eller allt som inte kommer ifrån PiteÅ är inget att ha. Så man får inte säga PiteÅpalt till en palt som inte är gjord utav en PiteÅbo eller i PiteÅ. Sedan måste man ha haft sin släkt bosatt i minst 5 generationer i PiteÅ för att palten får kallas PiteÅpalt. Överdrivet? nej detta är dagens sanning, bara fråga en PiteÅbo i PiteÅ.
Citera
2010-11-21, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Mandelpotatis är väl vanligast.

Okej, och då antar jag att mjölig är bättre än fast ifall man inte får tag på mandelpotatis.
Citera
2011-04-28, 16:31
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Vet att jag åt äggpalt när jag var yngre och gott var det med smör/fläsk. Sitter just nu på en kartong med 18 ägg så tänkte leta efter ett recept. Google har förvånansvärt inget recept så provat är på FB.

Nå?
Citera
2011-04-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Vet att jag åt äggpalt när jag var yngre och gott var det med smör/fläsk. Sitter just nu på en kartong med 18 ägg så tänkte leta efter ett recept. Google har förvånansvärt inget recept så provat är på FB.

Nå?

http://lottaiparis.blogspot.com/2009/02/aggpalt.html

om det var denna sorten du menade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in