2010-10-19, 13:18
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vill ni se någonting riktigt plågsamt så rekommenderar jag en
titt på TV4 plays "Efter 10 måndag"(förra måndan) 15 minuter in i programmet
jag blev själv tvungen att kapitulera 2 minuter in i intervjun...får se ifall ni kan hålla längre?
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1085789

http://yfrog.com/2svirtuosj

Malou hade tema spektrumstörningar hela veckan, vilket var intressant när
det rörde add och adhd, dock misslyckades satsningen en aning när man skulle skildra
aspergers

Jag känner igen mig i Aspergertjejen. Precis sådär var jag fram tills jag var i tjugoårsåldern.

Citat:
trots att hennes syster inte kan förstå henne så sitter hon och söker rättfärdighet så fort hon ska svara på en fråga som ni ser,
Hon är inte verbal, behöver hjälp att uttrycka sig. Åter igen igenkänning. Jag är fortfarande sådan nu vid 34 års ålder, att jag inte förstår vad andra säger i realtid.

Citat:
FÖrutom att hon viskar fram svaren så är hon nervös ..om man är aspergare kan det inte tänkas att man vänder på det då, och att man är t.o.m mer ohämmad än medelsnittet utav neurotyp gästerna som suttit ner dem där kommunist soffan
Vissa är väl så, ånglok som snackar goja oavbrutet. Men den här tjejen är inte verbalt lagd, det märker man.

Citat:
Och om man nu är aspergare så misstänker jag att hon fått frågorna i förväg, och när hon då fått tid förbereda kanske man borde kunna tänka ut ett individuellt svar nej?
Hon hade kanske ingenting att säga i ämnet. Troligtvis har hon mer att säga om tjugo år. Betänk att det är en utvecklingsstörning där man ofta faktiskt är rätt så tom och tråkig som person.

Citat:
Problemet med representanten för våran sort är att hon varken kan prata eller bedriva självanalys av sin person
Ganska typiskt för autismspektrumstörningar. Noll självinsikt och att inte förstå vad omgivningen menar att man gör för fel och vad i ens personlighet de inte gillar samt hur i all världens tid man ska kunna ändra sig för att duga.

Citat:
Är det kanske så att aspergertjejer generellt har större svårigheter att hitta sin pryl att bli bäst på i livet som kompensation för svagheterna, detta har våran stjärna förvaltat väl..genom att utan protester låta sig av samhället slussas in på Glada Hudik teatern och spela mot mer eller mindre utvecklingsstörda
Hon är ju själv utvecklinggstörd. Men ja, Aspergare är ofta lättledda, naiva och saknar egen vilja. Jag var sådan som yngre. Men i helvete jag hade velat vara tillsammans med mongon. De är ju äckliga! Det hade jag faktiskt vägrat.

Citat:
ett sådant val gör verkligen en människa till min totala motsats, och jag känner mig nästan förolämpad själv å hennes vägnar, och att det är hon som bidrar till att psykologer jag träffar ha fått vatten på sin kvarn att ta för givet att dom ska prata övertydligt med mig
Ingen pratar övertydligt med mig. Trots att jag typ har samma hjälpbehov som tjejen i reportaget. Tror du inte det kan ligga hos dig som person att du blir behandlad så? Din framtoning, hur är den?

Min framtoning är enligt vad andra sagt när jag frågat: Besserwisser, nedlåtande, kylig "jag är bättre än du", aggressivt ifrågasättande. Går lätt över i ett läge där jag skäller ut tex läkaren om den inte gör som jag vill. Tex vägrar ge mig benso.

Så detta gör att ingen vill ta hand om mig, utan de vill straffa mig för att jag är otrevlig. Därför tilltalar de mig som en fiende, snarare än att vara övertydlig och vägledande.
Citera
2010-10-19, 15:05
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitsove
Jag såg hela och jag hade ganska roligt åt bill som satt i mitten av soffan som stelna till rätt ofta , det blev en rätt skum stämning men jag tycker att glada hudik teatersnubben i keps röjde undan det obehagliga väldigt smidigt.
Snacket blev inte särskilt givande tyvärr men nog verkar tjejen förtjäna en plats inom teatern där hon även verkar behövd så det var ju roligt.

Jag såg aldrig och vill inte se fortsättningen när dom tydligen drar in den inte så jordnära
"glada hudik" circusdirektören så jag vet inte vilken roll hon har där som "behövd"?

Enligt mitt individuella sätt att se det..så är det här fruntimrets yrkesval inte baserat på elitistiskt aspererism. För det första var är hennes perfektionism inom snäva nöjen?..
hon har snarare landat i en uppgivet utvecklingsstörd självbild där man varken litar till sin egna asperger-egenskaper till att tvinga sig in i neurotypiska yrken (skådespelare, well adhd men ändå )
Bill Gates, Björn Hellberg, Einstein iaff

Wller att man väljer den andra vägen..atts sluta sig inom ett aspergercommuinity
i avancerade kontorsjobb via speciella asperger arbetsförmedlingar,
det är ochså helt ok för dom som är lagda åt det hållet

Men hon väljer istället utvecklingsstörning med normalt folk runt sig som
tittar ner på henne även fast det inte är deras avsikter naturligtvis, men det går inte att undvika ifall man ställer sig på samma sida som mongoloider etc
Jag hävdar att det finns en betydande skillnad i retarderad utvecklingsstörning ala "Elvis på glada hudik" i svt och aspergerstörning fröken Aisha.

Tjejens icke aspergiga sätt tycker jag är att inte ha funnit vad hon är bra på, om hon tittar på sina verbala egenskaper så tror jag inte att man själv med bästa vilja ens kan ha kommit fram till
"Jag ska bli skådespelerska!!"
för att ha sådana ambitioner ska man veta vad man kan eller ge fan it
(där håller jag helt med herr Thorsten Flink, numera mitt officiella ordspråk)

Skådespelare eller underhållare är ingenting man testar ifall man kan, det är något man vet sedan man gick på dagis och utmärkte sig som känslosam lillgammal att man bör ha åtminstone grundtalang för, det är därför den här tjejen är mer utav en neurotyp tycker jag då man kan dra paralleller till folk som söker till Idol utan att veta vad man inte kan..utan man lever i en drömvärld skapad utav den framväxta kändis kommersialismen snarare än självinsikt..

väljer man vägen att inte ta vanliga Svantesson-kneg då är man automatiskt pretentiös, då
har man automatiskt höga krav på sig själv
Är man aspergare har man levt i ett sådan utanförskap hela livet att man knappast går till
Glada Hudik teatern för att kunna göra andra ännu sämre skådespelare där glada,
medans man själv enbart kommer agera som en nödvändigt marionett idiot som inte tycker
att det är dags att sätta sig själv i första rummet. en aspergares talanger
är väll ganska så sällan att vara stöttepelare åt andra eller vad säger du?
..så jag tror att arbetsterapeuterna har skickat henne på kollo eller slutförvaring helt enkelt utan att hon vet vad hon egentligen borde vara nånstans..

Om jag skulle följa vad jag vill göra här i livet utan att jag skulle ha bestämt mig för att göra det på alla andras villkor så hade jag återfunnits på "Mindre glada hudik" teatern också just nu,
men jag sitter hellre hemma framför en parallell värd (i datorn) och möglar ihjäl på sjukbidraget än att jag försöker visa vad jag kan fören jag känner att jag är redo med hjälp utav den personliga utvecklingen som bara är lite gravt försenad för min ålder (25)

Det här var väldigt inskränkt skrivet javisst, men jag vill visa att jag finns också och att jag
isåfall är ett sällsynt olycksfall i asperger-arbetet, slutresultatet är iaff att jag inte får något uträttat än så länge, och det kan väll förena oss trots allt! hon i "efter 10" får ingenting gjort fast på ett annat sätt, även om hon inte vet om det själv (fniss)
Senast redigerad av Herr Bökberg 2010-10-19 kl. 15:24.
Citera
2010-10-19, 16:02
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Men hon väljer istället utvecklingsstörning med normalt folk runt sig som
tittar ner på henne även fast det inte är deras avsikter naturligtvis, men det går inte att undvika ifall man ställer sig på samma sida som mongoloider etc
Jag hävdar att det finns en betydande skillnad i retarderad utvecklingsstörning ala "Elvis på glada hudik" i svt och aspergerstörning fröken Aisha.
Haha, tack antar jag .

Citat:
Är man aspergare har man levt i ett sådan utanförskap hela livet att man knappast går till
Glada Hudik teatern för att kunna göra andra ännu sämre
Nej hur tänkte hon där egentligen om hon nu tänkte alls?!. Någon måste ha hjärntvättat henne i ämnet människors lika värde eller nåt.

Hoya, ja kan väll stå breve en mongoloid å sjunga, han är ju lika bra människa som vad jag är! Kumbayaaaaa.

Citat:
..så jag tror att arbetsterapeuterna har skickat henne på kollo eller slutförvaring helt enkelt utan att hon vet vad hon egentligen borde vara nånstans..
Hahaha, skiter fan på mig snart . Varför tänker jag på kärnavfall?

Citat:
jag sitter hellre hemma framför en parallell värd (i datorn) och möglar ihjäl på sjukbidraget än att jag försöker visa vad jag kan fören jag känner att jag är redo med hjälp utav den personliga utvecklingen som bara är lite gravt försenad för min ålder (25)
Höhöhö, jag ligger nästan 10 år före dig i utvecklingen, jag lär knipa en plats i något efterblivenhetsprogram före dig, nana nana na! Kanske skulle göra ett eget rent utav, Aishabitar. Jag kunde kasta sniglar på folk, och jollra. Möjligheterna är ju oändliga när man är begåvad med stjärtburgares syndrom!
Citera
2010-10-20, 06:21
Medlem
Jag har aspergers syndrom och jag kan säga att det är ingen psykisk störning, dock kan folk med asperger utveckla psykiska störningar som resultat av den terror de genomlever om på grund av sin asperger. Asperger i sig är dock friskt men man kan få psykiska symptom som kan anses sjuka. Det vanligaste är nog ångest och depression.
Citera
2010-10-20, 12:44
Medlem
kitsoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matterik
Jag har aspergers syndrom och jag kan säga att det är ingen psykisk störning, dock kan folk med asperger utveckla psykiska störningar som resultat av den terror de genomlever om på grund av sin asperger. Asperger i sig är dock friskt men man kan få psykiska symptom som kan anses sjuka. Det vanligaste är nog ångest och depression.

Ångest och depression anses nog göra alla människor sjuka, AS eller ej.
Jag tror jag förstår vad du menar med att folk med asperger kanske lättare utvecklar ångest och depression, jag har en teori om att dessa människor får krav på sig som inte tar hänsyn till deras individuella kapacitet som skiljer sig gravt från människor utan asperger, att vissa krav är för lätta och andra helt omöjliga.
Det skapar obalans i samspelet mellan andra människor och ofta är reaktionerna från omgivningen hänsynslösa och förväntar en att vara "normal" som inte fungerar alls, om personen med asperger tar på sig denna "normala" roll så tar det mycket energi att "spela", å andra sidan om denne inte tar på sig den rollen och bara är sig själv så får han/hon åter stora problem med omgivningen vilket också tar energi.

Det kan utvecklas till utbrändhet och ångest/depression väldigt fort.
Men att asperger i sig kan utveckla dessa sjukdomar tror jag absolut inte på, det är snarare resultatet av att man är annorlunda i fel skara.
Senast redigerad av kitsove 2010-10-20 kl. 12:46.
Citera
2010-10-20, 15:47
Medlem
Suleymans avatar
I min diagnos ingår autistiskt tänkande: privat logik, fantiserande etc. och jag känner igen mig i autister. Jag kan inte läsa av andra, när de t.ex känner sig hotade av mitt beteende. Jag kan förstå en känsla, det är när andra ler. Schizoidi och autism förefaller ha likheter
Citera
2010-10-28, 18:52
Medlem
http://www.ur.se/play/158818

36:40 min in i klippet. De talar om att aspergers/autism kan bero på hyperplasticitet i hjärnan. Är det här nåt nytt?
Citera
2010-10-30, 16:56
Medlem
Rommelsteins avatar
Jag läste någonstans att Aspergers Syndrom kan innebära känslighet vid lufttryck och luftfuktighet. Någon som upplever eller har hört detta?
Citera
2010-10-30, 17:33
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Jag läste någonstans att Aspergers Syndrom kan innebära känslighet vid lufttryck och luftfuktighet. Någon som upplever eller har hört detta?
Jag har aldrig riktigt vågat dyka, visst har jag gjort det men fegar när jag ska göra det för har alltid varit rädd trycket, tycker det känns så jävla obehagligt bara. Samma med flygplan, flugit två gånger, det gjorde ont i öronen och skallen, spelade ingen roll hur mycket jag svalde eller något, tryckutjämna vågar jag inte

Bara min personliga upplevelse, jag är väldigt osäker på om det skulle finnas något samband med detta och AS. Kan du inte försöka leta upp en källa på det du läste?
Citera
2010-10-30, 18:51
Medlem
Anycons avatar
Citat:

Jag har inte upplevt något sådant.
Citera
2010-10-30, 18:59
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Jag har aldrig riktigt vågat dyka, visst har jag gjort det men fegar när jag ska göra det för har alltid varit rädd trycket, tycker det känns så jävla obehagligt bara. Samma med flygplan, flugit två gånger, det gjorde ont i öronen och skallen, spelade ingen roll hur mycket jag svalde eller något, tryckutjämna vågar jag inte

Bara min personliga upplevelse, jag är väldigt osäker på om det skulle finnas något samband med detta och AS. Kan du inte försöka leta upp en källa på det du läste?

Jo jag försöker, varför jag undrar är att jag är känslig för när jag går i t.ex skogen eller åker bil på vissa ställen.
Citera
2010-10-30, 20:15
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:

Tror inte riktigt på detta. Annat än i så måtto att spektrum-folk sådär i allmänhet har en högre benägenhet att vara över- och under- känsliga för diverse sinnesintryck. Så varför skulle inte detta hos endel omfatta alla de modaliteter som registrerar tryck och fuktighet?

Själv var jag ordentligt känslig för lufttryck som barn (inte bara flyg, också sånt som tågtunnlar och t.o.m. snabbt stängande eller öppnande av fönster i bilar), men inte så värst som vuxen. Tvärtom när det gäller luftfuktighet. Tror inte jag skulle stå ut från en NT-mängd när det gäller detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in