Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vill ni se någonting riktigt plågsamt så rekommenderar jag en
titt på TV4 plays "Efter 10 måndag"(förra måndan) 15 minuter in i programmet
jag blev själv tvungen att kapitulera 2 minuter in i intervjun...får se ifall ni kan hålla längre?
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1085789
http://yfrog.com/2svirtuosj
Malou hade tema spektrumstörningar hela veckan, vilket var intressant när
det rörde add och adhd, dock misslyckades satsningen en aning när man skulle skildra
aspergers
titt på TV4 plays "Efter 10 måndag"(förra måndan) 15 minuter in i programmet
jag blev själv tvungen att kapitulera 2 minuter in i intervjun...får se ifall ni kan hålla längre?
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1085789
http://yfrog.com/2svirtuosj
Malou hade tema spektrumstörningar hela veckan, vilket var intressant när
det rörde add och adhd, dock misslyckades satsningen en aning när man skulle skildra
aspergers
Jag känner igen mig i Aspergertjejen. Precis sådär var jag fram tills jag var i tjugoårsåldern.
Citat:
Hon är inte verbal, behöver hjälp att uttrycka sig. Åter igen igenkänning. Jag är fortfarande sådan nu vid 34 års ålder, att jag inte förstår vad andra säger i realtid.
trots att hennes syster inte kan förstå henne så sitter hon och söker rättfärdighet så fort hon ska svara på en fråga som ni ser,
Citat:
Vissa är väl så, ånglok som snackar goja oavbrutet. Men den här tjejen är inte verbalt lagd, det märker man.
FÖrutom att hon viskar fram svaren så är hon nervös
..om man är aspergare kan det inte tänkas att man vänder på det då, och att man är t.o.m mer ohämmad än medelsnittet utav neurotyp gästerna som suttit ner dem där kommunist soffan
..om man är aspergare kan det inte tänkas att man vänder på det då, och att man är t.o.m mer ohämmad än medelsnittet utav neurotyp gästerna som suttit ner dem där kommunist soffan
Citat:
Hon hade kanske ingenting att säga i ämnet. Troligtvis har hon mer att säga om tjugo år. Betänk att det är en utvecklingsstörning där man ofta faktiskt är rätt så tom och tråkig som person.
Och om man nu är aspergare så misstänker jag att hon fått frågorna i förväg, och när hon då fått tid förbereda kanske man borde kunna tänka ut ett individuellt svar nej?
Citat:
Ganska typiskt för autismspektrumstörningar. Noll självinsikt och att inte förstå vad omgivningen menar att man gör för fel och vad i ens personlighet de inte gillar samt hur i all världens tid man ska kunna ändra sig för att duga.
Problemet med representanten för våran sort är att hon varken kan prata eller bedriva självanalys av sin person
Citat:
Hon är ju själv utvecklinggstörd. Men ja, Aspergare är ofta lättledda, naiva och saknar egen vilja. Jag var sådan som yngre. Men i helvete jag hade velat vara tillsammans med mongon. De är ju äckliga! Det hade jag faktiskt vägrat.
Är det kanske så att aspergertjejer generellt har större svårigheter att hitta sin pryl att bli bäst på i livet som kompensation för svagheterna, detta har våran stjärna förvaltat väl..genom att utan protester låta sig av samhället slussas in på Glada Hudik teatern och spela mot mer eller mindre utvecklingsstörda
Citat:
Ingen pratar övertydligt med mig. Trots att jag typ har samma hjälpbehov som tjejen i reportaget. Tror du inte det kan ligga hos dig som person att du blir behandlad så? Din framtoning, hur är den?
ett sådant val gör verkligen en människa till min totala motsats, och jag känner mig nästan förolämpad själv å hennes vägnar, och att det är hon som bidrar till att psykologer jag träffar ha fått vatten på sin kvarn att ta för givet att dom ska prata övertydligt med mig
Min framtoning är enligt vad andra sagt när jag frågat: Besserwisser, nedlåtande, kylig "jag är bättre än du", aggressivt ifrågasättande. Går lätt över i ett läge där jag skäller ut tex läkaren om den inte gör som jag vill. Tex vägrar ge mig benso.
Så detta gör att ingen vill ta hand om mig, utan de vill straffa mig för att jag är otrevlig. Därför tilltalar de mig som en fiende, snarare än att vara övertydlig och vägledande.
, det blev en rätt skum stämning men jag tycker att glada hudik teatersnubben i keps röjde undan det obehagliga väldigt smidigt.
.