2010-10-30, 20:18
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Jag har aldrig riktigt vågat dyka, visst har jag gjort det men fegar när jag ska göra det för har alltid varit rädd trycket, tycker det känns så jävla obehagligt bara.

Intressant. Jag har aldrig dykt frivilligt, men för mig är det inte trycket så mycket som att jag helt enkelt upplever vatten mot/om ansiktet/huvudet som väldigt obehagligt i sig. Undviker sånt som att hälla vatten i ansiktet eller över huvudet så mycket det går. Var väl 11-12 innan jag första gången frivilligt själv sköljde håret.
Citera
2010-10-30, 20:22
Medlem
En bekant till min mor sa att de hade en komediserie på tvn nu om några med asperger, någon som vet vilken?
Citera
2010-10-30, 20:40
Medlem
Har jag rätt till remiss till annat landsting. Där jag bor nu är det över två års väntetid, men jag har hört från psykpers i storstad att de betat av alla köer och att jag har rätt att vända mig dit. Psyk i mitt landsting säger att det inte stämmer, någon som vet?
Citera
2010-10-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
En bekant till min mor sa att de hade en komediserie på tvn nu om några med asperger, någon som vet vilken?

Det finns en serie som heter Parenthood med väldigt bra skådisar (Laruren Graham, Peter Krause mfl.) dock handlar det bara om ett barn med asperger. Dessutom tycker jag att de överdriver aspergersaken en del. Men det ger iaf lite insikt hur det kan vara med ett aspergerbarn. Dramaserie där asperger inte kommer upp i början så man måste se några avsnitt först.

Hon kan mycket möjligt ha syftat på något annat program, men det är iaf det enda programmet jag vet där asperger tas upp. Visar slitningar inom familjen osv..
Citera
2010-10-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Kan kanske vara The Big Bang Theory, kommer inte på någon annan iaf.
Citera
2010-11-01, 16:15
Medlem
kitsoves avatar
Kan autism eller asperger definieras som en utvecklingsstörning(språklig)?

Det sociala samspelet är ju fragmenterat och ersätts med logiska lösningar.
FK hänvisade nämligen till min diagnos som en "utvecklingsstörning" så jag blev lite nyfiken.

Det jag är ute efter hur det klassificeras.
Citera
2010-11-01, 16:34
Medlem
Aspsusas avatar
Kitsove, jag vet inte hur det formellt klassificeras, och det torde ju också bero litet på hur man definierar "utvecklingsstörning".

Men personligen har jag i senare år börjat anse att det är en utvecklingsstörning. Här har min uppfattning förändrats en hel del de senaste 10-15 åren, dvs sedan jag först blev medveten om begreppet och "kände igen mig själv" i det.

Jag måste erkänna att min ändrade uppfattning ingalunda är särskilt vetenskaplig - mer baserad på min egen erfarenhet och sådär slarvigt lösryckta anekdoter. Men det synes mig att en stor del av mina svårigheter, isynnerhet i barndomen och tonåren, berodde på att min utveckling skedde i otypisk takt. Det finns också flera områden där jag upplever att jag definitivt förändrats eller utvecklats efter att jag fyllt 25. Minskade sensoriska problem, en ganska märklig förändring i hur jag hanterar språkljud i skrift, en förvånande automatisering av en del sociala och praktiska tekniker, m.m.
Citera
2010-11-02, 00:53
Medlem
Jag har fått diagnosen aspberger. Har dock svårt att hitta information om kvinnor med aspbergers, symptomen ska kunna skilja mellan kvinnor och män, har jag hört.
-Är det någon som vet var man hittar information om kvinnor med aspberger?

Jag har dessutom problem med att kommunicera med min sambo. Han säger att jag ofta verkar ointresserad av det han pratar om. Han mår dåligt av det, men det är ju inte min mening...
-Jag har fått min diagnos ganska nyligen och jag har inte berättat om den för min sambo. Jag är rädd att han ska dra. Vi har pratat om barn och så, det är ju inte säkert att sådant är lika intressant att ha med någon som har en sådan diagnos som jag har.
Jag funderar på att säga det till honom, snart. Det är ju inte helt chysst att undanhålla heller.
Men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Är det någon som har tips?
Citera
2010-11-02, 10:56
Medlem
Anycons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimenina
Jag har fått diagnosen aspberger. Har dock svårt att hitta information om kvinnor med aspbergers, symptomen ska kunna skilja mellan kvinnor och män, har jag hört.

Jag har dessutom problem med att kommunicera med min sambo. Han säger att jag ofta verkar ointresserad av det han pratar om. Han mår dåligt av det, men det är ju inte min mening...
-Jag har fått min diagnos ganska nyligen och jag har inte berättat om den för min sambo. Jag är rädd att han ska dra. Vi har pratat om barn och så, det är ju inte säkert att sådant är lika intressant att ha med någon som har en sådan diagnos som jag har.
Jag funderar på att säga det till honom, snart. Det är ju inte helt chysst att undanhålla heller.
Men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Är det någon som har tips?

Det kommer garanterat att ändra hans syn på dig. Alla som jag har berättat det för har uppfört sig konstigt efteråt, förutom min mamma.
Jag tycker inte att du ska berätta det ifall du inte vill ha särbehandling. Enligt min erfarenhet så förstår dom flesta ändå inte hur man ska tolka en person med aspbergers. Samtidigt så kanske det inte är värt att skaffa barn med någon som man måste undanhålla information ifrån, men var beredd på konsekvenserna ifall du berättar det, och ifall han blir jobbig så säg det till honom.

Nu tänker jag berätta att jag är 18, hur påverkar det din syn på mitt inlägg? Kommer du att ignorera det jag har sagt, eller kommer du att se min text som värdig att gå efter? Hade du sett den på samma sätt om jag hade sagt att jag var 30? Var ärlig med dig själv, du är inte bättre än någon annan.
Det är bara för att demonstrera vilken makt sådan fakta kan ha i vårat undermedvetande.
Citera
2010-11-02, 21:23
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimenina
Inte konstigt att du inte hittar information. Det finns inget som heter aspberger.
Prova att söka på Aspergers syndrom i stället.
Citera
2010-11-02, 23:44
Medlem
Apocryphas avatar
Räcker det med en Aspergerdiagnos för att bli sjukskriven för gott?
Citera
2010-11-03, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anycon
Det kommer garanterat att ändra hans syn på dig. Alla som jag har berättat det för har uppfört sig konstigt efteråt, förutom min mamma.
Jag tycker inte att du ska berätta det ifall du inte vill ha särbehandling. Enligt min erfarenhet så förstår dom flesta ändå inte hur man ska tolka en person med aspbergers. Samtidigt så kanske det inte är värt att skaffa barn med någon som man måste undanhålla information ifrån, men var beredd på konsekvenserna ifall du berättar det, och ifall han blir jobbig så säg det till honom.

Nu tänker jag berätta att jag är 18, hur påverkar det din syn på mitt inlägg? Kommer du att ignorera det jag har sagt, eller kommer du att se min text som värdig att gå efter? Hade du sett den på samma sätt om jag hade sagt att jag var 30? Var ärlig med dig själv, du är inte bättre än någon annan.
Det är bara för att demonstrera vilken makt sådan fakta kan ha i vårat undermedvetande.

Jag känner och umgås med folk i olika åldrar, men lite fördomar har jag nog ändå. Generaliserande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in