Citat:
Ursprungligen postat av Gimenina
Jag har fått diagnosen aspberger. Har dock svårt att hitta information om kvinnor med aspbergers, symptomen ska kunna skilja mellan kvinnor och män, har jag hört.
-Är det någon som vet var man hittar information om kvinnor med aspberger?
Jag har dessutom problem med att kommunicera med min sambo. Han säger att jag ofta verkar ointresserad av det han pratar om. Han mår dåligt av det, men det är ju inte min mening...
-Jag har fått min diagnos ganska nyligen och jag har inte berättat om den för min sambo. Jag är rädd att han ska dra. Vi har pratat om barn och så, det är ju inte säkert att sådant är lika intressant att ha med någon som har en sådan diagnos som jag har.
Jag funderar på att säga det till honom, snart. Det är ju inte helt chysst att undanhålla heller.
Men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Är det någon som har tips?
Det kommer garanterat att ändra hans syn på dig. Alla som jag har berättat det för har uppfört sig konstigt efteråt, förutom min mamma.
Jag tycker inte att du ska berätta det ifall du inte vill ha särbehandling. Enligt min erfarenhet så förstår dom flesta ändå inte hur man ska tolka en person med aspbergers. Samtidigt så kanske det inte är värt att skaffa barn med någon som man måste undanhålla information ifrån, men var beredd på konsekvenserna ifall du berättar det, och ifall han blir jobbig så säg det till honom.
Nu tänker jag berätta att jag är 18, hur påverkar det din syn på mitt inlägg? Kommer du att ignorera det jag har sagt, eller kommer du att se min text som värdig att gå efter? Hade du sett den på samma sätt om jag hade sagt att jag var 30? Var ärlig med dig själv, du är inte bättre än någon annan.
Det är bara för att demonstrera vilken makt sådan fakta kan ha i vårat undermedvetande.