Jag är helt övertygad om att vi inte kommer att få se något namn på något av offrena här i denna tråd, åtminstone inte innan det har skrivits i något annat media. Ja, jag har läst de tidigare inläggen, fattar bara inte vart uthängningsassociationen kom ifrån. Ärligt talat.
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Lalajlaj hade tydligen redan fått namnet på offret, det dyker nog upp något i tråden om, och isf vilket, samband finns med NE.
Det var det jag syftade på och vet inte hur konversationen mellan dig och Lalajlaj har gått tidigare!! Tycker inte man ska skriva ut namn på dom som är brottsoffer vittnen något.. För dom har inte valt själva att sitta i denna situationen..
Sen om du syftade på något annat så my bad! Men när man skriver att någon fått namn på offret och att det kommer dyka upp i tråden så är det väl klart att man blir fundersam..
En annan sak så överfallsvåldtäker utomhus är väldigt sällan kopplade till något s.k mönster att personen ska ha valt ut sina offer.. Mer mönser som kanske ålder, och liknande.. Offerna i dessa tillfällen är oftast kvinnor på fel ställe fel tillfälle
Däremot kan det finnas ett intresse i att spekulera kring om NE enbart valt offer på måfå eller om det fanns några mönster, då t ex vid det sista överfallet. Det som helt uppenbart bröt tidigare tidsmönster och som blivit "intressant" eftersom NE tydligen ringde polisen fredagen innan för att avböja intresset för att bli topsad.
.
Vill bara tillägga en sak.
Övriga tiden han har vart ute och jagat offer har rört sig kring 01 - 04 på morgonen och då är det inte så vanligt att 60+are är ute finns säkert någon rock mormor någonstans.. men tillhör inte vanligheten.. Och han har ju uppenbarligen aggerat i någon slags form av desperation med tanke på första överfallet 15 min tidigare.. och man vet inte hur länge han hade jagat den natten.. och tog helt enkelt det han kom över..
Övriga tiden han har vart ute och jagat offer har rört sig kring 01 - 04 på morgonen ...
Stämmer inte riktigt. De fakta som finns är att Niklas är häktad för fyra överfall utförda i tur och ordning torsdag morgon (år 2005), söndag 5.30 på morgonen (mars, Eurostop), söndag 6.27 på morgonen (10 okt Egnahemsgatan) och söndag 20.30 (10 okt Tunnelgatan).
Han är utöver detta intressant i ytterligare tre fall utförda torsdag morgon (2009-04 Ekersgatan), söndag 3.30 på morgonen (2009-11 Ullavigatan) och söndag 6.13 på morgonen (10 okt Karlslundsgatan).
Ska vi sätta oss ner o försöka göra en sammanställning?
Bidrar med en karta på brottsplatser samt detaljer till varje. Kartan.
listat i kronologisk ordning
röda markeringar: de som han häktats för+de fall som nämns här+det första våldtäktsförsöket nu i söndags
gråa markeringar: andra fall i närområdet (undantaget nr 8); nr 3 verkar stämma in bra
vita markeringar: bostäder
har inte sett någon uppgift om exakt var nr 2 inträffade
Och så en lång jävla lista här:
1.
11 augusti 2005 (TORSDAG MORGON ca 02:30)
Våldtäktsförsök korsningen Trängkårsvägen-Stenhuggarevägen.
”Klockan närmar sig halv tre på natten. Mannen som trycker ner den artonåriga kvinnan mot asfalten har en mörk luvtröja på sig. Det är allt hon hinner se. Samtidigt som han håller fast hennes armar försöker han dra av henne byxorna. Hon skriker, och lyckas till slut ta sig loss och springa därifrån.”
2.
9 april 2009 (TORSDAG MORGON ca 04.00)
Ett tidningsbud överfölls och fick sina händer bundna på en innergård vid Ekersgatan i Örebro vid fyratiden på torsdagsmorgonen. Kvinnan antastades (samt mottog flera slag) av en svartklädd man i rånarluva och drogs in med våld i en port. Där band gärningsmannen hennes händer med buntband från tidningsbuntarna. Signalement: 25-30 år, maskerad enligt ovan
3.
6 september 2009 (SÖNDAG, ca 02:00)
Våldtäktsförsök mot 20-årig kvinna på Fanjunkarevägen (Rynninge). ”Mannen hade kommit cyklande. Han hoppade av cykeln, ryckte tag i kvinnan, tvingade omkull henne på marken och började sedan rycka i hennes kläder.” Avbröts pga två förbipasserande.
Signalement: mörk tröja med huvan uppdragen. ”Svenskt utseende”. Åkte cykel.
4.
20 september 2009 (SÖNDAG, ca 00:30)
25-årig kvinna överfallen i korsningen Strandvägen-Stadsvägen (Rynninge). Mannen följde efter kvinnan och började gå intill henne utefter Grenadjärvägen. Överfallet inträffade sedan i korsningen Strandvägen-Stadsvägen. Lyckas slita sig loss, skada GM och fly på egen hand.
Signalement: 175 (165-170 nämns också) centimeter lång med mörkt stubbat hår. Ca 25 år, ljushyad, mörka kläder. ”Bröt på något utländskt språk”. Ingen cykel.
5.
4 oktober 2009 (natten mot SÖNDAG, tid okänd)
30-årig kvinna anmäler överfall bakifrån på Gustavsgatan på väster.
Signalement: 170 centimeter lång med mörkt hår, åkte cykel.
6.
1 november 2009 (natten mot SÖNDAG, mellan 03.30 och 04.15)
Fullbordad våldtäkt mot kvinna i 20-årsåldern i korsningen Gustav Adolfs allé-Ullavigatan.
” Kvinnan var på väg hem och befann sig på Ullavigatan då en man kom cyklande.
– Han stannade, ställde sig en bit bort och kom sedan fram och slog henne mot ansiktet. Mannen började rycka i hennes kläder. Hon föll omkull och utsattes då för våldtäkten. Han försvann sedan cyklande därifrån.”
Signalement: omkring 20 år och cirka 165 centimeter lång, hade mörk jacka med huva och åkte cykel. Ljushårig.
7.
6 december 2009 (SÖNDAG, någon gång efter 03)
24-årig kvinna överfallen bakifrån vid Riddarsbergsgatan i Hagaby. Ramlade och utsätts för våldtäktsförsöket. En man hör kvinnans skrik och ingriper. Polisen sökte i området utan resultat. Polisen söker två vittnen:
– Det är en man och en kvinna, troligen inte i sällskap med varandra, som strax före klockan 3 natten mot söndag 6 december kom gående på Hovstavägen vid Olaus Petriskolan på norr i Örebro, säger Torbjörn Carlson.
På den vägen gick också den 24-åriga kvinna som senare överfölls. Gärningsmannen kan ha följt efter redan på Hovstavägen, och de två polisen söker kan ha gjort iakttagelser.
Signalement: 25-årsåldern, 180 centimeter, mörkhårig och smal.
8. (ett långskott)
24 februari 2010 (ONSDAG morgon 03.30)
Kvinna i 20-årsåldern överfallen på Varbergagatan av man som trycker ner henne i en snödriva och börjar rycka i hennes kläder.
Signalement: mörka kläder med en halsduk uppdragen för ansiktet.
9.
28 mars 2010 (SÖNDAG morgon, larm inkommet 05.30, ”på väg hem vid 01-tiden”)
Våldtäkt vid Eurostop. Larmet inkom halv sex (dvs eg. halv fem, pga sommartid).
Signalement: 20-25-årsåldern. Cirka 170 centimeter lång och normal kroppsbyggnad. Mannen ska också ha haft på sig en ljusare jacka eller tröja, och [eventuellt] jeans.
10.
10 oktober 2010 (SÖNDAG morgon, kl 06.13)
Våldtäktsförsök mot 20-årig kvinna på en innergård vid Karlslundsgatan.
Signalement: 25-årsåldern, 170-175 cm, mörk luvtröja, ljushyad, åkte cykel.
11.
10 oktober 2010 (SÖNDAG morgon, kl 06.27)
Fullbordad våldtäkt av 60-årig kvinna på Egnahemsgatan.
12.
10 oktober 2010 (SÖNDAG, ca kl 20.00)
- En kvinna i 20-årsåldern som skulle gå in i sin bostad när en man kom och trängde sig in i lägenheten och hon blir utsatt för misshandel.
Det här var ju också ett sätt att spendera en fredagkväll
Måste helt ärligt berätta en sak och om ni som mig tycker att dom 3 senaste våldtäkterna och våldtäktsförsöken skulle kunna ha undvikits?
Den 6/10 får min bror ett brev från polisen om att han ska in och lämna DNA för ett grovt brått som skett den 28 mars i år. Han tid är Tisdag 12/10 kl 11.00. Visst inget mer med det. Det blir helg och så sker en våldtäkt och två våldtäksförsök. På Måndag grips denne våldtäksman.
På Tisdag kliver min bror in på polisstation med sitt papper om att han ska lämna DNA-prov." Nej nej du kan åka hem. Vi har försökt nå dig Lördag och Söndag om att du inte behöver komma in" På vilket nummer då, frågar brorsan? På detta, ett gammalt nummer som inte används längre.
Det sjuka med detta är ju att poliserna har ju vetat om att denne Niklas är våldtäksmannen redan på Fredagen då han avboka sin dag för DNA-test. För varför ska man ringa min bror och säga åt honom att han inte behöver komma in.
Men det som är ännu sjukare är ju att han hinner våldta och försöka våldta.
Vad fan sysslar polisen med egentligen???
Stämmer inte riktigt. De fakta som finns är att Niklas är häktad för fyra överfall utförda i tur och ordning torsdag morgon (år 2005), söndag 5.30 på morgonen (mars, Eurostop), söndag 6.27 på morgonen (10 okt Egnahemsgatan) och söndag 20.30 (10 okt Tunnelgatan).
Han är utöver detta intressant i ytterligare tre fall utförda torsdag morgon (2009-04 Ekersgatan), söndag 3.30 på morgonen (2009-11 Ullavigatan) och söndag 6.13 på morgonen (10 okt Karlslundsgatan).
Nu menade jag dock inte dom senaste som hände på söndagen som sagt som jag sa tidigare så var han säkert desperat för att han kanske hade "jagat" länge.. och började känna att gryningen kröp på och var tvungen att stressa sig fram till att få sitt sjuka behov uträttat..
Sen har jag så för mig att den kvinnan vid eurostop var på hemväg vid 1 tiden men hittades inte förens senare?
Skrämmande är att Örebro som är en rätt liten men trevlig stad smutskastas av "Dagispedofilen", olösta sexualbrott och nu vår kära Niklas. Det är ju inte att man undrar varför deras bad-å som rinner genom stan har badförbud flera år i rad nu har badförbud? Har alla de badat i skiten och fått en kallsup?
Lite OT men ändå viktigt för att få den rätta bilden av staden vi diskuterar kring. Ur ett Sverigeperspektiv är Örebro inte en rätt liten stad.
"Örebro kommun är 2009 Sveriges sjunde största kommun och femte största stad befolkningsmässigt."
Källa: Örebro kommun. http://www.orebro.se/5629.html
Angående Svartån så har du helt rätt i att den är klassad med badförbud sedan många år. Den lever nästan upp till sitt namn...
Att Örebro nu blir känd som Årets våldtäktsstad 2010 är bara tragiskt.
Senast redigerad av LeeStafford 2010-10-16 kl. 02:52.
Måste helt ärligt berätta en sak och om ni som mig tycker att dom 3 senaste våldtäkterna och våldtäktsförsöken skulle kunna ha undvikits?
Den 6/10 får min bror ett brev från polisen om att han ska in och lämna DNA för ett grovt brått som skett den 28 mars i år. Han tid är Tisdag 12/10 kl 11.00. Visst inget mer med det. Det blir helg och så sker en våldtäkt och två våldtäksförsök. På Måndag grips denne våldtäksman.
På Tisdag kliver min bror in på polisstation med sitt papper om att han ska lämna DNA-prov." Nej nej du kan åka hem. Vi har försökt nå dig Lördag och Söndag om att du inte behöver komma in" På vilket nummer då, frågar brorsan? På detta, ett gammalt nummer som inte används längre.
Det sjuka med detta är ju att poliserna har ju vetat om att denne Niklas är våldtäksmannen redan på Fredagen då han avboka sin dag för DNA-test. För varför ska man ringa min bror och säga åt honom att han inte behöver komma in.
Men det som är ännu sjukare är ju att han hinner våldta och försöka våldta.
Vad fan sysslar polisen med egentligen???
Rent spontant känns det som om att det finns två förklaringar:
1. Sedan din bror fick kallelsen så har polisen kunnat avskriva honom som misstänkt GM pga vittnesuppgifter och annat underlag som kommit in efter den 6/10. I så fall kan det ju ha varit så att man först under helgen hade tid till att ta kontakt med "ej aktuella personer" inkl. din bror. I så fall inget konstigt alls.
2. Polisen har misslyckats med att ha spaning på den (NE) eller de som fortfarande var högintressanta för utredningen. För om min första tanke är korrekt, dvs att de kunnat avskriva personer innan de ens lämnat DNA, så lär de ha haft bra signalement på misstänkt GM redan innan helgen. Men och ett stort MEN. Kanske var det ett så pass stort antal högaktuella personer kvar i "högen av misstänkta" att det var omöjligt att kunna hålla aktiv spaning på samtliga.
Kan från min sida säga att jag inte kommer att avslöja varken namn på BO eller uppgiftslämnare som ger information på PM eller mail. Inte heller ge sådan information som innebär att de kan identifieras.
Vill också poängtera igen att uppgiftslämnare garanteras 100% anonymitet, både kring dem själva och kring den information de lämnar, som kan leda till att de identifieras.
Det hoppas och tror jag att alla här inne har som målsättning.
Det finns inget skäl heller att kartlägga något av offren i de våldtäktöverfall som skett. Det som det däremot fanns ett visst intresse i var det sista överfallet, som enbart rubriceras som misshandel, och som skedde utanför hans mönster och kort innan han greps.
Jag har inte hittat något samband ännu, mellan det sista överfallet och Niklas.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-10-16 kl. 04:38.
Har också fått information om att den person som misshandlade Niklas mor och även troligtvis var orsaken till hennes skyddade boende, under en kort period, var hennes nya och dåvarande sambo. Misshandel ska ha skett åren 2003-2004.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!