Citat:

Ursprungligen postat av user_21

Ja, det har du säkert rätt i. Men jag har lite svårt att se hur det relaterar till det jag skrev. Kanske jag som missat något tidigare sammanhängande inlägg? 

Det hade väl inget att göra med vad du skrev egentligen. Jag var lite i mina egna tankar om vad som är näring i denna här kontroversen. 

Citerade nog dig mest i obetänksamheten.
Jag ville mest lägga fram att kontroversen ser lite annorlunda ut för filosoferna än för amatörerna. 
De centrala koncept som det tvistas om verkar i en bakgrund av relaterade värden, vad vi pekat ut som relevant. Ofta handlar tvisten om det som står i förgrunden snarare än bakgrunden. Vi tvistar t ex inte ofta om att det är relevant att veta hur att vara i den här tillvaron, men vi tvistar om vissa sätt hur tillvaron ser ut. Så, även om det tvistas över exempelvis perspektivism, om tillvaron är sådan eller inte, tvistar vi inte om dessa andra värden. Det verkar som att amatören har en nihilistisk stämning även här, där filosoferna inte har det. Kontroversen är inte så kontroversiell som man kanske först uppfattar den. Vi är inte evigt förlorade och vilse. Även om en filosof förkastar en del saker, har han också mycket annat att lägga fram.
(För att inte förvirra, så, använder jag inte 'vi' som i jag, för jag tillhör inte filosoferna själv - väldigt få gör det)