2009-10-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampinfektion
Frlt mig om detta redan har skrivits i trden, jag har inte tid att kolla igenom sidorna - men om det finns en subjektiv verklighet, vilket det visserligen gr, borde det inte finnas en objektiv d med.

Enbart fr att det finns ett motsvarande perspektiv, finns det frsta med?

Fr mig r det s enkelt att ett subjekt ndvndigtvis mste uppfatta objekt, eller tminstone sinnesintryck som representerar objekt (vare sig de r "dr ute" eller bara "inuti huvudet"). Skulle ett subjekt kunna existera utan ngot objekt? Ett medvetande utan en kropp? I mina ron lter det hgst orimligt, fast jag kanske ser det ur ett alldeles fr snvt perspektiv...
Citera
2009-10-18, 14:56
Medlem
svampinfektions avatar
Frgan r om den objektiva verkligheten r mjlig att observera?

Eller sjlvklart r den inte, fr minuten man frstr eller "ser" den objektiva sanningen, upphr den att vara objektiv och blir istllet subjektiv. Vi kan inte se en sak utan att fatta tycke om den, varken vi vill eller inte. Att stanna helt och hllet neutralt och se den fr vad den r inte mjligt. I mina gon r den enda objektiva verkligheten den som vi fr se genom ett annat medium, som matematik.

Ngot som anvnder ra termer och inget annat n siffror och kalkylartioner fr att visa en sanning.

Det r svrt att gra ngot sdant subjektivt. Har jag fel?
Citera
2009-10-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampinfektion
Frgan r om den objektiva verkligheten r mjlig att observera?

Eller sjlvklart r den inte, fr minuten man frstr eller "ser" den objektiva sanningen, upphr den att vara objektiv och blir istllet subjektiv. Vi kan inte se en sak utan att fatta tycke om den, varken vi vill eller inte. Att stanna helt och hllet neutralt och se den fr vad den r inte mjligt. I mina gon r den enda objektiva verkligheten den som vi fr se genom ett annat medium, som matematik.

Ngot som anvnder ra termer och inget annat n siffror och kalkylartioner fr att visa en sanning.

Det r svrt att gra ngot sdant subjektivt. Har jag fel?
"Ra termer" kan frsts av en bredare massa, men r fortfarande inte universella.

Siffran 1 betyder ingenting i sig sjlvt, den behver empiri fr att frsts.
Matematik r lika mycket generaliseringar
och simplifierade modeller av verkligheten
som allt sprk r.

Det man kan tala om, r en objektifikationsprocess,
dr man anvnder sig utav minsta gemensamma nmnare
fr att binda samman subjektiva upplevelser.

Jag sger 1, och pekar p ett pple,
jag sger 5, och pekar mot klockan i 5 sekunder.
D frstr vi bda vad dessa termer betyder,
men inte innan.

Att matematik skulle vara ett universellt sprk, r ngot av en myt.
Citera
2009-10-19, 17:58
Medlem
svampinfektions avatar
Du har rtt, jag bara hakade p och frskte f fram ett exempel. Kan dock inte matematik vara ett sprk som visar denna objektiva verklighet, som med observation blir subjektivt.

Men det faller terigen. Min slutsats r att om det fanns en objektiv verklighet, en universell sanning, s kan vi inte observera den. Vr egen existens skapar en verklighet och hotar den samtidigt. Objektiva saker kan aldrig vara objektiva om vi frstr eller namnger det.
Citera
2009-10-19, 18:30
Medlem
Rois avatar
Ngon slags halvdant exempel fr att visa att mattematiken r ett sprk:

Tre pallar, en pinnstol och tv fotjler blir sex sittplattser. Ordet "pall" r en generalisering fr en alla objekt med de specifika definitioner vi knner till fr en pall. Detsamma gller fr "pinnstol" och "fotlj". "Sittplats" r sin tur lsare defenierat, s att de tidigare nmnda definitionerna rymms innom denna kategori.

om
antal pallar = a
antal pinnstolar = b
antal fotljer = c
antal sittplatser = d

Kan man uttrycka den inledande meningen shr:
a+b+c=d

Bda sidor av likamedtecknet uttrycker samma sak, men i olika termer. Hr har vi nu ett avskalat sprkligt verktyg fr att se om det finns ngra motsgelser, d dessa r mycket lttare att upptcka med matematik n i flytande text. Vi vet med ens att vi r fel ute, ifall bda sidor av likhetstecknet uttrycker olika saker(dvs om A=icke A). Allt eftersom vi skalar bort de motgelser vi observerar frn vr vrldsbild fr vi en tydligare bild av den objektiva (yttre och av det egna medvetandet oberoende) verkligheten.

Edit: jag rkade nog blanda ihop den hr trden med den andra p samma tema: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1032039
Senast redigerad av Roi 2009-10-19 kl. 19:10.
Citera
2009-10-23, 09:25
Medlem
Att matematiken skulle vara en sprk som inte berrs av subjektivitet, r som att sga att rationalism grundar sig p sig sjlvt (och inte empirism). Det lter vettigt, men vad har man fr argument. Har Gud givit oss frnuftet/meningen med symbolerna?
Citera
2009-10-23, 14:40
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Att matematiken skulle vara en sprk som inte berrs av subjektivitet, r som att sga att rationalism grundar sig p sig sjlvt (och inte empirism). Det lter vettigt, men vad har man fr argument. Har Gud givit oss frnuftet/meningen med symbolerna?
Reglerna fljer identitetslagen, vilket innebr att ifall man tycker att den r subjektiv s blir frstss matematiken det ocks. Sen kan man ju ven vlja att tolka siffror p en mngd olika stt.
Citera
2010-10-06, 12:01
Medlem
darklydivinests avatar
Bumpar denna d jag finner frgan intressant.

Det finns naturligtvis ingen absolut objektiv verklighet som man kan mta eller bevisa, d vi mnniskor r "begrnsade" till vra sinnen och instinkter. Den r lika (o)mjlig som att existera i ett ingenting. Din dator r troligtvis nrmare en objektiv verklighet n du sjlv, trots det ironiska att datorn r ett resultat utav mnniskans subjektiva intelligens. Det finns dremot en medhllande enlighet, en approximativ objektivit verklighet och det r den vi utforskar och lever i dagligen.
Citera
2010-10-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Fr mig r det s enkelt att ett subjekt ndvndigtvis mste uppfatta objekt, eller tminstone sinnesintryck som representerar objekt (vare sig de r "dr ute" eller bara "inuti huvudet"). Skulle ett subjekt kunna existera utan ngot objekt? Ett medvetande utan en kropp? I mina ron lter det hgst orimligt, fast jag kanske ser det ur ett alldeles fr snvt perspektiv...

klart r att du ser det ur ett perspektiv frgat av den verklighet du sjlv lever i. lite av pudelns krna eller hur man nu sger.
Citera
2010-10-06, 17:56
Medlem
Jag frstr inte varfr s mnga mnniskor sluter sig s kvickt till subjektiviteten. Subjektivitet innebr att ngot P har en funktion som bestmmes av ett subjekt, vanligen en mnniska, S, tro om densamma.

Jag mter inte en sdan vrld, dr fenomenen bestmmes av min tro p densamma. Visst givet att jag alltid har en tro och en riktadhet, subjekt - objekt (kontroversiellt enligt Heidegger), har jag ocks alltid min synvinkel - jag r s att sga fast i mitt perspektiv. Men prvar jag ndra min tro stter jag p en rigiditet hos fenomenen. Endast om jag hller fast vid en skepticism om mjligheten till objektivitet hos alla fenomen kan jag sluta mig till subjektiviteten, men, d antar jag vad jag vill bevisa. Endast om jag antar att det mest givna r det skeptiska tvivlet, vill sga min intuition om dess premisser, snarare n min intution om objektiviteten, har jag en sdan uppfattning. Mao, en mans modus ponens r en annans modus tollens. Det rimliga r att anta att de rigiditeter som jag stngat mig blodig fr att ndra har en objektiv funktion, eller vara. Detta inkluderar fakticiteter och begreppsligt tvng.
Citera
2010-10-08, 22:59
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektorp
Hller p med en psykologi uppsats (tyckte dock den passade bttre i filosofi delen) och en av "frgorna" var: "Finns det en objektiv" verklighet. Jag fastnade fr frgan och har suttit vldigt lnge och tnkt. Jag kommer p sjukt mnga olika svar men mnga av dem gr emot varandra.

Jag har i princip endast kommit fram till att allting ligger i betraktarens gon, vilket gr verkligheten subjektiv. Men mste det inte ven finnas en objektiv verklighet?

Hur resonerar ni? Finns det en objektiv verklighet?

Ja, det r upp till var och en att infrskaffa sig en uppfattning om verkligheten. jag tror att om en objektiv verklighet verhuvudtaget skall existera, krvs det tv saker: Fr det frsta s krvs det ett sammarbete mellan subjektivets intellekt och objektivets uppfinnerikedom. Fr det andra s krvs det att samtiliga sinnesintryck tar ett kliv in i den hgfrdiga verkligheten...
Citera
2010-10-11, 12:38
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Jag frstr inte varfr s mnga mnniskor sluter sig s kvickt till subjektiviteten. Subjektivitet innebr att ngot P har en funktion som bestmmes av ett subjekt, vanligen en mnniska, S, tro om densamma.

Jag mter inte en sdan vrld, dr fenomenen bestmmes av min tro p densamma. Visst givet att jag alltid har en tro och en riktadhet, subjekt - objekt (kontroversiellt enligt Heidegger), har jag ocks alltid min synvinkel - jag r s att sga fast i mitt perspektiv. Men prvar jag ndra min tro stter jag p en rigiditet hos fenomenen. Endast om jag hller fast vid en skepticism om mjligheten till objektivitet hos alla fenomen kan jag sluta mig till subjektiviteten, men, d antar jag vad jag vill bevisa. Endast om jag antar att det mest givna r det skeptiska tvivlet, vill sga min intuition om dess premisser, snarare n min intution om objektiviteten, har jag en sdan uppfattning. Mao, en mans modus ponens r en annans modus tollens. Det rimliga r att anta att de rigiditeter som jag stngat mig blodig fr att ndra har en objektiv funktion, eller vara. Detta inkluderar fakticiteter och begreppsligt tvng.

Mycket klyftigt sagt, fick mig att tnka till. Men s r det ju nd det subjektetiva tolkandet utav ett objekts verklighet som avgr hos en mnniska, vilket du ocks skriver? Och d finns det alltid utrymme till en skepticism eller optimism. Jag menar, alla vet att man kan d utav att t.ex rka, men nd vljer mnga att rka. Det r dock farligt att svva in i ett solipistiskt tnkande om att det enda faktiska r det du upplever. Eller missuppfattar jag ngot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in