2010-10-11, 17:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvorek
Har själv sysslat med kampsport i cirka 6-7 år nu, så slåss kan jag ju någorlunda dugligt, jag vill bara ha något lagligt för att kunna greppa kniven med ena handen, och slå med andra/vrida den ur händerna på honom, och ett knogskydd/förstärkning hade ju inte suttit helt fel det heller, så länge inte polisen flippar ur om de tar mig med ett

Du verkar extremt ängslig och då tycker jag du ska avstå i stället för att lägga dyra pengar på något du inte vågar använda.
Citera
2015-09-26, 01:59
Medlem
Stormkrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du verkar extremt ängslig och då tycker jag du ska avstå i stället för att lägga dyra pengar på något du inte vågar använda.

Du lever i en fantasivärld. För det första ser du aldrig kniven, det enda resultatet är att du i ett chockartat tillstånd kommer känna att din jacka/kläder är våta (du känner ingen smärta initialt i princip) sen sticker du handen innanför jackan/tröjan och upptäcker att hela din hand är dränkt i blod. Sen får du panik och försöker ringa 112. Det är såhär det går till i 99% av fallen.

Folk som sysslar med kampsport på högnivå avråder ALLA oavsett uppfattat förmåga att gå emot en kniv. Särskilt om det är en riktigt vidrig militärkniv med lång räckvidd, du kommer dö oavsett din träning.

Enda läget du överhuvudtaget skall tänka den absurda tanken att "försvara dig emot en kniv istället för att springa" är om du är inträngd i ett hörn utan någon möjlighet att fly.
Citera
2015-09-26, 02:19
Medlem
Gammal tråd, jag vet. Vill bara säga att jag saknar förståelse för frågeställningen "är handskarna/batongen/pistolen olaglig?". I ett läge där du tvingas bekämpa en knivbeväpnad man, är ditt minsta problem ett brott mot knivlagen eller ett brott mot vapenlagen. Var glad om du klarar dig från döden eller stå och vänta på sjukvårdare med tarmpaketet i händerna. Vare sig du slagit någon med knogjärn eller skjutit någon med pistol.

Ett ordspråk jänkare brukar använda sig av är: "Bättre dömd av 12 än buren av 6."
Citera
2017-01-31, 15:35
Medlem
Jag har också funderat på att införskaffa ett par knivhandskar. Det bästa är ju alltid att springa så långt benen bär - men tänk om man någon gång skulle finna sig i en situation där man inte kan fly? Just i en sådan situation kan ju ett par knivsäkra handskar göra skillnad.

Sen angående att knivsäkra handskar skulle falla under knivlagen; det är det rent jävla skitsnack. Skaffa belägg innan ni påstår nåt sånt.
Citera
2017-01-31, 16:23
Medlem
Cannibal Hippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomguy
Jag har också funderat på att införskaffa ett par knivhandskar. Det bästa är ju alltid att springa så långt benen bär - men tänk om man någon gång skulle finna sig i en situation där man inte kan fly? Just i en sådan situation kan ju ett par knivsäkra handskar göra skillnad.

Sen angående att knivsäkra handskar skulle falla under knivlagen; det är det rent jävla skitsnack. Skaffa belägg innan ni påstår nåt sånt.

Det var väl sådana med förstärkning över knogarna som ev kan ses som knogjärn.
Citera
2017-01-31, 17:03
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvorek
Det står ju snittskydd 5 av 5?

2.3k är lite overkill för ett par handskar....

Man får ju vad man betalar för, är det bättre o betala 1500 sek o få händerna sönderstuckna?
Som alltid nr det gäller skyddsutrustning kommer detta upp med pengar, samma med skyddsvästar vill man ha skit skydd för 3000 eller så bra som möjligt för kanske 7000 sek?
De dagen man blir attackerad hoppas ja man tänker efter varför köpte jag billig skit
Citera
2017-02-01, 15:44
Medlem
magnificos avatar
Vad jag vet gäller följande:

*Vanliga knivhandskar med skärskydd - helt lagliga köpa och bära var som helst av vem som helst.

*Knivhandskar med sand för knogarna, "sandhandskar", ligger i en gråzon. Finns domar som godkänner att ordningsvakter får bära dem i tjänsten som skyddshandskar. Som privatperson kan man dock få böta om man bär dem i offentliga miljöer, exempel ett torg.

*Knivhandskar med knogskydd av härdad plast, "knoghandskar", ligger i en gråzon. Skyddet för knogarna är så hårt så de påminner om knogjärn. Polisen har vad jag hört börjat jobba med sådan nu. Dock som privat person får de bara användas som motorcykelhandskar och liknande. Bärs de på ett torg i krogmiljö lär de ge böter.

*SAP gloves, handskar med bly/stål i knogarna. Total förbjudna i Sverige. Får ej saluföras i Sverige efter dom i Hovrätten.

Länk till handskar vem som helst kan bära över allt utan juridiska problem:

https://bestbuysweden.com/produkt/Guardior-Sweden-Knivhandske-Patrol
Citera
2017-02-01, 15:47
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormkrash
Du lever i en fantasivärld. För det första ser du aldrig kniven, det enda resultatet är att du i ett chockartat tillstånd kommer känna att din jacka/kläder är våta (du känner ingen smärta initialt i princip) sen sticker du handen innanför jackan/tröjan och upptäcker att hela din hand är dränkt i blod. Sen får du panik och försöker ringa 112. Det är såhär det går till i 99% av fallen.

Folk som sysslar med kampsport på högnivå avråder ALLA oavsett uppfattat förmåga att gå emot en kniv. Särskilt om det är en riktigt vidrig militärkniv med lång räckvidd, du kommer dö oavsett din träning.

Enda läget du överhuvudtaget skall tänka den absurda tanken att "försvara dig emot en kniv istället för att springa" är om du är inträngd i ett hörn utan någon möjlighet att fly.

Tror många vill ha knivhandskar av vad du skriver sist, man kan inte ta sig från platsen och måste parera knivattacken och då är det en stor fördel att händerna inte skärs sönder. Därför har ju exempel i princip alla entrévärdar knivhandskar på sig då de jobbar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in