2010-10-04, 18:00
Medlem
Jag överväger att inhandla ett par knivskyddshandskar och har en del frågor.

Är dessa lagliga att inneha som privatperson?
Ger de verkligen så bra skydd mot knivar? Kan jag ta tag i ett knivblad utan att amputera ett finger eller två ifall jag blir knivhotad?
De är utrustade med förstärkning över knogarna, gör det nån skillnad i ett eventuellt slagsmål, gör det mer skada, skyddar det mina händer bättre osv?
Kommer polisen beslagta handskarna/kommer jag åka dit för brott mot knivlagen(?) ifall jag blir visiterad efter ett eventuellt slagsmål och jag har använt handskarna i slagsmålet?

Tack på förhand
Citera
2010-10-04, 18:01
Medlem
JohnMiltons avatar
Jag köpte "knivsäkra" handskar över disk för några år sen, då var det inget prat alls om att det skulle vara ens i närheten av olagligt. Köp på du.
Citera
2010-10-04, 18:03
Bannlyst
Ser ju ut som vanliga MC handskar.
Citera
2010-10-04, 18:07
Medlem
BadCops avatar
Javlar vad dyra de var! Har du funderat pa att handla direkt fran USA istallet? Kolla har till exempel: http://www.galls.com/easearchresult.html?question=Glove%20Features=%27C ut-Resistant%27&searchaction=2&path=All%20Products%2F %2F%2F%2FUserSearch%3DAll%20Products%20%3B%3B%20Ve nture_id%3D503185%2F%2F%2F%2 FApparel%20%26%20Uniforms%2F%2F%2F%2FGloves&result sperpage=20

OnT: Kan val knappast vara olagligt att ha.
Citera
2010-10-04, 18:09
Medlem
southpaws avatar
Är det bly eller annat dom är förstärkta med i knogarna så går det under knivlagen.
Mina funkade, kan säga att det var en förvånad blick när man greppade kniven med vänsterhanden
och sen delade ut en rak höger sen var det godnatt för han.
Men det var en 10 tal år sen och märket på handskarna kommer jag ej ihåg.
Citera
2010-10-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av southpaw
Är det bly eller annat dom är förstärkta med i knogarna så går det under knivlagen.
Mina funkade, kan säga att det var en förvånad blick när man greppade kniven med vänsterhanden
och sen delade ut en rak höger sen var det godnatt för han.
Men det var en 10 tal år sen och märket på handskarna kommer jag ej ihåg.

De är förstärkta med Kevlar och okrossbar plast. Det jag är orolig för är om polisen får för sig att det är några dödliga slagsmålshandskar från helvetet eller liknande ifall jag blir visiterad. Det går väl bara att köra på nån ursäkt om mc-handskar osv?
Citera
2010-10-04, 19:38
Medlem
InfidelKafirs avatar
Dom skulle nog kunna döma dig om du var med i ett bråk och använde dom, tack vara knogskyddet. Det hade inte funkat att säga att det är MC handskar, dom skulle också vara olagliga att ha på dig i ett bråk....
Men enbart knivskyddshandskar kan jag inte tänka mig ska vara något problem.
Och grepar du tag i en kniv så ska du räkna ganska kallt med att du ligger risigt till, eller dina fingrar. Dom är inte snittsäkra!!! Dom ger ett lite mer skydd mot det bara men du skör egenom dom hyfsat enkelt. De här däremot är bättre http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/arbetshandskar-med-snittskydd-5-fingrar-vaenster-r.html Stoppa dom innanför en läderhandske.
Citera
2010-10-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InfidelKafir
Dom skulle nog kunna döma dig om du var med i ett bråk och använde dom, tack vara knogskyddet. Det hade inte funkat att säga att det är MC handskar, dom skulle också vara olagliga att ha på dig i ett bråk....
Men enbart knivskyddshandskar kan jag inte tänka mig ska vara något problem.
Och grepar du tag i en kniv så ska du räkna ganska kallt med att du ligger risigt till, eller dina fingrar. Dom är inte snittsäkra!!! Dom ger ett lite mer skydd mot det bara men du skör egenom dom hyfsat enkelt. De här däremot är bättre http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/arbetshandskar-med-snittskydd-5-fingrar-vaenster-r.html Stoppa dom innanför en läderhandske.

Det står ju snittskydd 5 av 5?

2.3k är lite overkill för ett par handskar....
Citera
2010-10-04, 20:03
Medlem
southpaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvorek
De är förstärkta med Kevlar och okrossbar plast. Det jag är orolig för är om polisen får för sig att det är några dödliga slagsmålshandskar från helvetet eller liknande ifall jag blir visiterad. Det går väl bara att köra på nån ursäkt om mc-handskar osv?

Är det nån förstärkning på knogarna så är det brott mot knivlagen. Är själv en ganska stor pjäs och sysslat med kampsport hela livet så jag har ej känt nått behov av mer slag kraft.
men är man inte en van fighter så rekommenderar jag ett par med knog skydd helst ca 200gram bli i varje handske. För drar nån kniv mot en så får man ha sönder sin motståndare så mycket att ambulans eller likbil är enda sättet att ta sig från platsen.
Citera
2010-10-04, 20:12
Medlem
Citat:
Är det nån förstärkning på knogarna så är det brott mot knivlagen. Är själv en ganska stor pjäs och sysslat med kampsport hela livet så jag har ej känt nått behov av mer slag kraft.
men är man inte en van fighter så rekommenderar jag ett par med knog skydd helst ca 200gram bli i varje handske. För drar nån kniv mot en så får man ha sönder sin motståndare så mycket att ambulans eller likbil är enda sättet att ta sig från platsen.

Har själv sysslat med kampsport i cirka 6-7 år nu, så slåss kan jag ju någorlunda dugligt, jag vill bara ha något lagligt för att kunna greppa kniven med ena handen, och slå med andra/vrida den ur händerna på honom, och ett knogskydd/förstärkning hade ju inte suttit helt fel det heller, så länge inte polisen flippar ur om de tar mig med ett
Citera
2010-10-04, 20:22
Medlem
southpaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvorek
Har själv sysslat med kampsport i cirka 6-7 år nu, så slåss kan jag ju någorlunda dugligt, jag vill bara ha något lagligt för att kunna greppa kniven med ena handen, och slå med andra/vrida den ur händerna på honom, och ett knogskydd/förstärkning hade ju inte suttit helt fel det heller, så länge inte polisen flippar ur om de tar mig med ett

här har du ett par för vettigt pris som du får ha lagligt! ha dom i fickan och använd som som handskar när det är kallt. då har man dom oftast med sig och det räcker att få på sig en om det hettar till.

http://www.tacgear.se/shop/viewArticle.asp?articleId=31855&groupId=0

Skall du ha blyförstärkta så får du kanske ta dig en tur till Tyskland.

Och tar Polisen dig med dom så är det som sagt brott mot knivlagen.. och har du vapen licenser eller ett jobb som gör att du måste vara fri från sådant så är det upp till dig att överväga för och nackdelar.

Men många somnar direkt av en rakhöger på hakspetsen om man har lite tryck i slaget.
Sen så snubben jag sänkte tittade mer på handen jag höll kniven med an på mig, det tror jag gäller dom flesta! Vem räknar med att man skall greppa kniven för dom?
Citera
2010-10-04, 21:50
Medlem
Citat:
här har du ett par för vettigt pris som du får ha lagligt! ha dom i fickan och använd som som handskar när det är kallt. då har man dom oftast med sig och det räcker att få på sig en om det hettar till.

http://www.tacgear.se/shop/viewArticle.asp?articleId=31855&groupId=0

Skall du ha blyförstärkta så får du kanske ta dig en tur till Tyskland.

Och tar Polisen dig med dom så är det som sagt brott mot knivlagen.. och har du vapen licenser eller ett jobb som gör att du måste vara fri från sådant så är det upp till dig att överväga för och nackdelar.

Men många somnar direkt av en rakhöger på hakspetsen om man har lite tryck i slaget.
Sen så snubben jag sänkte tittade mer på handen jag höll kniven med an på mig, det tror jag gäller dom flesta! Vem räknar med att man skall greppa kniven för dom?

Man tackar och bockar för informationen, ett par knivskyddshandskar utan knogförstärkningar får det bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in