2010-10-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Om du tänker dig ett oändligt rutnät med någonting i varje hörn, kan man utan problem tänka sig att rutnätet ökar i storlek, så att alla hörnen hamnar längre ifrån varandra.

Men om hörnen kan hamna längre ifrån varandra än från början, så kan väl inte rutnätet vara oändligt? Då var de väl inte oändligt långt ifrån varandra ifrån början?
Citera
2010-10-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronpeppar
Men om hörnen kan hamna längre ifrån varandra än från början, så kan väl inte rutnätet vara oändligt? Då var de väl inte oändligt långt ifrån varandra ifrån början?

Kanske formulerade mig dåligt, jag menar inte de yttre hörnen (finns ju i princip inte, rutnätet är oändligt stort) utan alla de inre. Tänk ett oändligt stort hönsnät. Då kan nätet vara oändligt stort, men två grannpunkter kan vara en ändlig sträcka ifrån varandra, och om nätet som helhet expanderar kan denna sträcka öka.
Citera
2010-10-08, 09:06
Medlem
therebells avatar
Jag tror att rymden är nästintill oändligt... men vad finns bortom universum, ett annat kanske? mänskligheten kommer att vara utdöd, långt innan vi har funnit svaret till gåtan om svarta hål, om det finns liv på andra planeter etc.

Personligen föredrar jag att angagera sig i vår moder jord. Om våra framtida generationer skall få uppleva frihet, då krävs det att man agerar NU! men som det ser ut idag, så verkar det som om vår moder jord lider, något oehört. Människans ha-begär och girighet är det stora hotet gentemot mänsklighetens existens inom dem närmsta 1000 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in