2008-10-14, 02:33
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallelej
Har du någon aning om vart du läst det? Är något jag aldrig hört förr så låter intresant. Men det är ju heller inte så att rummet har en hastighet av ljusets hastighet. Utan det är en expansion. Krävs verkligen energi på samma sätt då?

(varför är inte dem grymt kunniga uppe nu )

Jag har för mig att det var: "A Brief History of Time: From the big bang to black holes"

Men det var som sagt länge sen, och mitt minne är inte det bästa, så jag kan ha missuppfattat något av den såhär i efterhand. Måste fan köpa den boken så fort jag får pengar. Har drabbats av en sån här "nu har jag glömt bort vad jag har läst" känsla.
Citera
2008-10-14, 02:49
Medlem
kallelejs avatar
Ditt tidigare inlägg först: Hur har du kommit fram till att tiden inte kan vara ändlig? Det fanns ju ingen tid för vårt universum innan big bang. Visst kan man snacka om saker innan big bang men man kan inte snacka om tiden för vårt universum innan big bang. Alltså har våran tid haft en början. Jag har också läst om teorier som säger att beroende på materian i ett universum så kan den fortsätta expandera i all evighet, plötsligt sluta expandera, eller implodera och bli till en singularitet igen. Då kan man ju snacka om att tiden har tagit slut för vårt universums del. Eller är det helt nånting du känner verkar rätt bara?

Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag har för mig att det var: "A Brief History of Time: From the big bang to black holes"

Men det var som sagt länge sen, och mitt minne är inte det bästa, så jag kan ha missuppfattat något av den såhär i efterhand. Måste fan köpa den boken så fort jag får pengar. Har drabbats av en sån här "nu har jag glömt bort vad jag har läst" känsla.
Jo den boken verkar bra. Jag laddade ner den på ljudbok, men vissa saker krävdes att höras flera gånger och blev galen på att spola tillbaka hela tiden, så känns som en bra idé att gå ut och köpa den.
Citera
2008-10-14, 14:19
Medlem
fahlenovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Om det finns ett stopp - en "vägg" - vad utgörs då den väggen av? Sjukt spännande tanke.

Är det rumtiden som breder ut sig?
Går den att penetrera?
Vad finns bakom??

Något att fundera på...

Det finns väll vissa teortiska idéer om att gravitonen kan läcka genom rumsväven.
Citera
2008-10-15, 08:12
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej, jag tänker på biologiska livsformer som använder bra mycket mer av sin hjärna än vad vi gör. Nu vet jag inte hur mycket vi människor använder men det rör väl sig om runt 10-12 % om jag inte minns helt fel. Tänk då om det finns livsformer med samma kapacitet (om inte högre) men använder kanske 90-100 %. De har nog lite mer insyn i saker än vad vi har i så fall.

Men som sagt, det är bara en tanke. Men jag har oerhört svårt för att tro att vi skulle vara i närheten av smartast i universum.

Själv tycker jag att det verkar ganska sannolikt att vi är den ända livsformen.
Även om universum är oändligt stort så är ju även tidsaxeln oändligt lång. Vad är då sannolikheten för att två livsformer skulle bildas samtidigt på denna oändligt långa axel? Inte speciellt stor alls!
Citera
2008-10-15, 13:32
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koZmo
Själv tycker jag att det verkar ganska sannolikt att vi är den ända livsformen.
Även om universum är oändligt stort så är ju även tidsaxeln oändligt lång. Vad är då sannolikheten för att två livsformer skulle bildas samtidigt på denna oändligt långa axel? Inte speciellt stor alls!
Vad är det som säger att om universum är oändligt stort så är även tidsaxeln oändligt lång? Och dessa livsformer (jag antar att din defination på livsform innefattar alla livsformer på jorden) behöver inte ha bildats samtidigt. En av dem måste bara överlevt tillräckligt länge för att se nästa livsform utvecklas. Alternativt kan den första livsformen kanske ha skapat den andra.. Finns flera möjligheter.
Citera
2008-10-15, 16:20
Medlem
Kul med mycket svar. Helt sjukt vad alla har för tankar om rymden, finns så mycket man kan tänka på, och man blir faktiskt knäpp om man tänker på det för mycket
Citera
2008-10-16, 18:25
Medlem
Kankse låter dum nu, kan inte så mycket om rymden , men finns det något som man kan bevisa om rymden? att nånting är 100% säkert?
Citera
2008-10-16, 19:51
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Vad är det som säger att om universum är oändligt stort så är även tidsaxeln oändligt lång? Och dessa livsformer (jag antar att din defination på livsform innefattar alla livsformer på jorden) behöver inte ha bildats samtidigt. En av dem måste bara överlevt tillräckligt länge för att se nästa livsform utvecklas. Alternativt kan den första livsformen kanske ha skapat den andra.. Finns flera möjligheter.

Tidsaxeln är, för mig självklara skäl, oändlig. Det säger sig självt liksom, hur skulle tiden stanna? Hur vida universum är oändligt eller ej kan jag inte svara på men min teori är att det är oändligt, om det inte är det blir bara min teori starkare!
Citera
2008-10-16, 22:01
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Tidsaxeln är, för mig självklara skäl, oändlig. Det säger sig självt liksom, hur skulle tiden stanna? Hur vida universum är oändligt eller ej kan jag inte svara på men min teori är att det är oändligt, om det inte är det blir bara min teori starkare!
Innan big bang så fanns det ingen tid för någonting i vårat universum. Är det då inte möjligt för vårat universum att kanske implodera och hamna i ett singularitetsstadie igen? Vilket gör att våran tid slutar. Eller?

Och snälla människor. Lär er skilja på teorier och hypoteser..
Citera
2008-10-16, 22:21
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Innan big bang så fanns det ingen tid för någonting i vårat universum. Är det då inte möjligt för vårat universum att kanske implodera och hamna i ett singularitetsstadie igen? Vilket gör att våran tid slutar. Eller?

Och snälla människor. Lär er skilja på teorier och hypoteser..

jag tror inte att vår tid någonsin kan sluta, den bara rullar på. Kan liksom inte stanna. Beror ju iofs på hur man definerar tid, är det hur en människa uppfattar det, eller om man åldras osv. Men om tiden skulle stanna, då skulle väl ingenting kunna hända, inget röra på sig, eller?
Citera
2008-10-16, 23:32
Medlem
KraftSheriffens avatar
Jag skulle kunna tänka mig att sätta mig i en rymdskyttel och bara dra iväg ut i rymden.
Tänk er att ensam försvinna ut i rymden utan möjlighet att återvända. Bara färdas till man dör av, förhoppningsvis, hög ålder.
I min hjärna är det fullkomlig depressionsromantik.
Citera
2008-10-17, 08:33
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
jag tror inte att vår tid någonsin kan sluta, den bara rullar på. Kan liksom inte stanna. Beror ju iofs på hur man definerar tid, är det hur en människa uppfattar det, eller om man åldras osv. Men om tiden skulle stanna, då skulle väl ingenting kunna hända, inget röra på sig, eller?
Men är du med på att tiden en gång började (big bang)? Eller anser du att tiden alltid har existerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in