2010-09-15, 09:05
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Som det har beskrivits i tråden så är hans handlande inte av moralisk eller omoralisk karaktär. Domstolen har till uppgift att pröva om en 16 årig flicka med självskadebeteende kan antas ha förstått innebörden av det kontrakt som de upgetts ha skrivit.

Man kan vidare diskutera om huruvida själva kontraktet har skrivits i ont uppsåt från mannens sida, det kan ju vara så att han inte bara underlät att förstå att 16-åringen inte begrep konsekvenserna av kontraktet, utan att han har haft ett syfte med kontraktet som är brottsligt i sig.

Min bedömning är att mycket talar för att han blir fälld på helt korrekta juridiska grunder. Skall man ha sex med inslag av våld så har man en skyldighet att tillse att detta sker på helt frivilliga grunder. Det kan ju aldrig vara en tveksamhet på någon punkt, just av det skälet att man annars är "helt rökt".

Och handen på hjärtat, hur många här skulle överhuvudtaget ha en sex ens utan våldsinslag med en tjej på 16 år med självskadebeteende. Det är ju som att be om problem med rättvisan...

Vi får väl helt enkelt vänta och se vad domen säger.

Först då får vi ju verkligen veta vilket läger som fick rätt i sina spekulationer.
Citera
2010-09-15, 09:19
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En omyndig person i Sverige har, som jag fattat det, inte rätt att sluta ett bindande avtal. Just eftersom han eller hon inte alltid kan överblicka konsekvenserna av det. Man kan alltså utifrån detta diskutera "slavkontraktet".

Så viss relevans tycker jag att åldern har. Om han däremot ska fällas eller frias har jag ingen åsikt om. Det finns alltid risker för moralpanik när det kommer till bdsm.

Jag var själv tidigare av den spontana åsikten att han självklart borde frias men detta och andra inlägg av buggenbu i tråden fick mig att tänka till.

Se även: https://www.flashback.org/sp23604027

Dom träffades ju i Klubb(6) ... Där är väl 18 års gräns. Så vad finns där för bevis attg han sagt han verkligen bara var 16.? Eller va hon var.

Sen kontraktet är ju bara nånting som skrivs upp i BDSM för att båda ska veta vad den andra gillar och accepterar. Inte ett egentliget kontrakt. Alla BDSM utövare har ett Safeword som säkerligen de hade här oxo och hon hade bara behövt säga ordet så hade han slutat på sekunden.

Detta fallet handlar om att snuten ska in i våra somrum, och sådana fall har det tyvärr blivit RENT för många av. Vill dom ha snutar i mitt sovrum så får dom fan se till att anställa snyggare snutar. Då är dom välkomna.
Citera
2010-09-15, 09:27
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
När man är 16 år så får man inte: köpa alkohol på systembolaget, inte ta körkort, inte köpa cigaretter eller snus, inte ingå kontrakt utan föräldrars medgivelse och inte rösta när det är val etc..

Staten anser att en 16-åring inte är tillräcklig mogen för att se till sitt och andras bästa i de ovanstående sakerna. Men visst är det konstigt att de anser att man är mogen att ha sex.

Ni som ideligen framhäver att det är lagligt att ha sex när man är byxmyndig, varför är man mogen just i det avseendet och vad är era egentliga bakomliggande motiv?

Jag är övertygad om att ni som påtalar detta ofta och ihärdigt inte har egna barn.

Alkohol = beroendeframkallade, dödligt gift

Cigg,Snus = beroendeframkallande,dödligt gift

Sex = En mänsklig njutning som en människa är kapabel att hantera i den åldern som dom kommer i puberteten. Den europepiska stad som har den mest realistiska synen på sex är Spanien där byxmyndighetsåldern är 13 för båda könen.

Alla ni som inte vill att era smä barn ska ha sex förään dom är 30 får nog ta och släppa navelsträngen.

Sesx är skönt och splänge man ser till att skydda sig är det en av de mest underbara och viktiga sakerna i ens liv. Ett utlevande sexliv i ung ålder ger en erfarenhet för att få ett bra och stabilt sexliv senare i livet när du ska gifta dej.

Sluta vara såna jävla morafittor. Det är bara sex.

Tänker man på det liute mer logisk är det inte en mer inträngande handling (sålänge fittan är ordentligt uppvätt) än att jag sitter o drar tummen ut o in ur munnen. Tror du en 14 åring hade fått skador för livet om 25 åring utsatt henne för den behandlingen ? Självklart ville hon ju det.
Citera
2010-09-15, 09:40
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Alkohol = beroendeframkallade, dödligt gift

Cigg,Snus = beroendeframkallande,dödligt gift

Sex = En mänsklig njutning som en människa är kapabel att hantera i den åldern som dom kommer i puberteten. Den europepiska stad som har den mest realistiska synen på sex är Spanien där byxmyndighetsåldern är 13 för båda könen.

Alla ni som inte vill att era smä barn ska ha sex förään dom är 30 får nog ta och släppa navelsträngen.

Sesx är skönt och splänge man ser till att skydda sig är det en av de mest underbara och viktiga sakerna i ens liv. Ett utlevande sexliv i ung ålder ger en erfarenhet för att få ett bra och stabilt sexliv senare i livet när du ska gifta dej.

Sluta vara såna jävla morafittor. Det är bara sex.

Tänker man på det liute mer logisk är det inte en mer inträngande handling (sålänge fittan är ordentligt uppvätt) än att jag sitter o drar tummen ut o in ur munnen. Tror du en 14 åring hade fått skador för livet om 25 åring utsatt henne för den behandlingen ? Självklart ville hon ju det.
Misshandel är inte sex, det är misshandel och kan dessutom skada.
Citera
2010-09-15, 09:51
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <a href="https://www.flashback.org/p25487229#p25487229" target="_blank">Tuesday</a>
Nyanlända kan tipsas om att det finns fler uppgifter rätt tidigt i tråden (ur förundersökningen, flickans dokumenterade skador, slavkontraktet osv)

För sagda nyanlända går jag den extra milen och bidrar med lite länkar i sammanhanget.

Så här skriver Sydsvenskan (tack Ryne) om skadorna:
Citat:
När tjejens mamma fick se dotterns blåmärken på kroppen i hemmet på söndagskvällen slog hon larm till polisen.

Och om slavkontraktet:
Citat:
Fallet handlar om en 16-årig flicka som i början av januari kom i kontakt med en 32-årig man via internetsidan Klubb6, en sida med fokus på sex, gruppsex, partnerbyte och liknande. Mannen säger i förhör att det var han som raggades upp av tjejen och att de sedan pratade på MSN ”typ varje kväll”. De pratade om att de skulle träffas och vad de då skulle vilja göra med varandra.

Tjejen fick också skriva en ”slavansökan” där det bland annat står att ”Jag är en slav, en äcklig smutsig hora och vill behandlas som det, jag vill bli utnyttjad, plågad och ordentligt förnedrad tills jag knappt kan hålla tillbaka tårarna och de tysta skrik som kvävs inombords”.

Brevet skrevs efter instruktioner av 32-åringen. Han säger i förhör att han ”får henne att säga liksom vad hon vill. Och sen så sammanfattar hon det själv i brevet”.

Angående slavkontraktet så skriver Tuesday så här:
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att slavkontrakt är ett mentalt viktigt förspel kan nog alla förstå - det är inte det som målet handlar om.
Citera
2010-09-15, 09:58
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Misshandel är inte sex, det är misshandel och kan dessutom skada.
Bdsm är inte misshandel, det finns dom som tycker att "utöva" lite mer än bara missionären.
Hur långt man är villig att gå inom det sen är upp till utövarna och inte "lagen".
Citera
2010-09-15, 10:13
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Bdsm är inte misshandel, det finns dom som tycker att "utöva" lite mer än bara missionären.
Hur långt man är villig att gå inom det sen är upp till utövarna och inte "lagen".
Jo, när det gäller omyndig person.
Citera
2010-09-15, 10:20
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Jo, när det gäller omyndig person.
Hon var inte omyndig, i alla fall på det området ger "lagen" utrymme till att ta egna beslut.
Hur hon sedan väljer att göra det på är tyvärr upp till henne hur mycket moralisten än önskar motsatsen.
Hade hon varit under femton hade det i alla fall inom lagets ramar förändrat situationen lite, inte för att det skulle förändra nått i det verkliga livet men nu var hon över och därmed så är det upp till henne.
Citera
2010-09-15, 10:30
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Hon var inte omyndig, i alla fall på det området ger "lagen" utrymme till att ta egna beslut.
Hur hon sedan väljer att göra det på är tyvärr upp till henne hur mycket moralisten än önskar motsatsen.
Hade hon varit under femton hade det i alla fall inom lagets ramar förändrat situationen lite, inte för att det skulle förändra nått i det verkliga livet men nu var hon över och därmed så är det upp till henne.
Jo, hon var omyndig och kan inte ingå avtal om misshandel.
Citera
2010-09-15, 10:31
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:

16-åringar får gå upp i en boxningsring och slå på varandra.
Citera
2010-09-15, 10:33
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Hade hon varit under femton hade det i alla fall inom lagets ramar förändrat situationen lite.

Jo då hade man lagt även lagt till åtalet för våltäkt av barn.

Ni som tjatar om moralpanik behöver nyktra till, det handlar om ett åtal om grov misshandel. Vad rätten tar ställning till är om det är misshandel eller inte.
Citera
2010-09-15, 10:34
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:

Du kan inte ingå avtal om misshandel även om du är myndig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in