2010-09-06, 12:55
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
1, Det finns ingen officiell diskussion om detta alls. När jag först fick fram uppgiften var det av en tillfällighet från en källa med extremt stor tillförlitlighet.
2, Genom mina kontakter har jag fått fram ett antal namn som skall ha haft sådana vapen varav flera figurerat i utredningen.
Man kan alltså säga att det är högst otroligt att mordvapnet kommer från yrkeskriminella kretsar.

Vapnen med både kort och lång pipa levererades helt säkert av Östling precis som de båda Smith&Wesson som Baresic beställde från Täbyanstalten och kurderna skulle fås att berätta om fast Holmér redan visste. Att CIA, Säpo och gammalt IB-folk tävlade i avlyssning även mot varandra var bara det sista någon skulle våga erkänna.
Tore Forsberg som du ofta har hänvisat till har definitivt gjort bort sig och kan inte räknas som tillförlitlig i något vad gäller Palmemordet.
Vapenleveranserna skedde med såväl polisens som CIAs eller Säpos goda minne. Med brottsprovokationer som på denna tid började tillämpas även i Sverige fast lika olagligt som alla de avlyssningar som sedan länge var satta i system gick det inte längre att urskilja yrkeskriminella från lika ohederliga dubbelagenter i statens tjänst. Tommy Lindströms bedrägerier likaväl som PG Näss CIA-tjänst med fejkade tillslag bildade skola som alla utredningar och hela rättsväsendet fortfarande måste hålla tyst om.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-09-06, 13:39
Medlem
ja37viggens avatar
Jag drar mig till minnes Borgnäs bok "en iskall vind...". Där skriver Borgnäs ungefärligen att en skånebonde skulle ha uppsökt en vän sent på kvällen tre dagar innan mordet och babblat å varit uppspelt om att Palme har tre dagar kvar att leva - -tre dagar! hade han skanderat och vidare: Palme kommer skjutas med ammunition som kan tränga igenom skottsäkra västar och man kommer aldrig att finna vapnet eller vem som gjorde det.

Den här vännen tyckte att han babblade strunt och att han ville ha ut honom ur bostaden för klockan var vid 22-tiden på kvällen.

Dagarna går och efter mordet träffar mannen den här bonden. Han frågar hur han kunde förutspå mordet i förväg. Då sa bonden att han aldrig sagt något alls om detta mord och försvann och har visst inte uppsökt sin vän sen dess.

En liten parentes bara. Fakta eller fiktion? Jag säger såpass mycket iaf nämligen att Borgnäs inte är en foliehatt...
Citera
2010-09-06, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Jag drar mig till minnes Borgnäs bok "en iskall vind...". Där skriver Borgnäs ungefärligen att en skånebonde skulle ha uppsökt en vän sent på kvällen tre dagar innan mordet och babblat å varit uppspelt om att Palme har tre dagar kvar att leva - -tre dagar! hade han skanderat och vidare: Palme kommer skjutas med ammunition som kan tränga igenom skottsäkra västar och man kommer aldrig att finna vapnet eller vem som gjorde det.

Den här vännen tyckte att han babblade strunt och att han ville ha ut honom ur bostaden för klockan var vid 22-tiden på kvällen.

Dagarna går och efter mordet träffar mannen den här bonden. Han frågar hur han kunde förutspå mordet i förväg. Då sa bonden att han aldrig sagt något alls om detta mord och försvann och har visst inte uppsökt sin vän sen dess.

En liten parentes bara. Fakta eller fiktion? Jag säger såpass mycket iaf nämligen att Borgnäs inte är en foliehatt...

Sådana här uppgifter som kommer i efterskott skall man nog vara försiktig med generellt sett. Alla de uppgifter som nämns är ju sådant man kunnat läsa om i samband med utredningen. Hade denne däremot nämnt något mindre känt hade trovärdigheten stärkts. Borgnäs är mycket seriös är min erfarenhet från direktkontakter. Tyvärr hade han inte tagit del av vapenuppgifterna som jag har innan han skrev boken. Han har som en del av oss andra även andra utsagor som inte publicerats vad jag förstår. Det var också en historia om ett vapen som skulle ha kommit från polisens beslag (ni vet GW:s scenario i en av böckerna) som visade sig var med annan räffling vilket SKL senare bekräftade.

Borgnäs har ju en viss cred när det gäller t ex smugglingen på Estonia också

Idag kan man nog se att det finns ett antal seriösa kunskapare. Wall, GW, Borgnäs och troligen också Jallai som i sina spekulationer finns mycket nära varandra när det gäller hur de ser på var GM skall sökas. Själv ligger jag också där i faggorna

Det är inte utan att det vore spännande att tussa ihop dessa i en debatt som skulle kunna leda någon stans mera konstruktivt där likheter och skiljaktligheter diskuteras.
Citera
2010-09-06, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Brukar läsa den här tråden ibland, väcker gamla minnen till liv :-)
Vi brukade sitta i Baltiska Institutets lokal och skratta åt Åkes pensionärsklubb som spionerade med walkie talkies.

Vill du därmed säga att du a, hörde till kretsen på Wallinsgatan b, att det var känt i visa kretsar vad dessa som du anklagar höll på med?

På fråga b ser jag gärna att du utvecklar dig lite! Vilka varför och hur?
Citera
2010-09-06, 16:27
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Vill du därmed säga att du a, hörde till kretsen på Wallinsgatan b, att det var känt i visa kretsar vad dessa som du anklagar höll på med?

På fråga b ser jag gärna att du utvecklar dig lite! Vilka varför och hur?

a, och Målargatan och Arsenalsgatan.

b, Ingen anklagelse, bara en förklaring till varför det förekom walkietalkie personer på Sveavägen som troligtvis inte hade något med mordet att göra.

Var på den tiden god vän med Anders Larsson ;-) och aktiv i DA.
Senast redigerad av tinytiny 2010-09-06 kl. 16:33.
Citera
2010-09-06, 17:06
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Idag kan man nog se att det finns ett antal seriösa kunskapare. Wall, GW, Borgnäs och troligen också Jallai som i sina spekulationer finns mycket nära varandra när det gäller hur de ser på var GM skall sökas. Själv ligger jag också där i faggorna

Det är inte utan att det vore spännande att tussa ihop dessa i en debatt som skulle kunna leda någon stans mera konstruktivt där likheter och skiljaktligheter diskuteras.
Jag står i begrepp att köpa den före detta flygförarens bok Spionen på FRA, men det hade varit roligare/intressantare om Jallai skrivit nåt om MOP86.
Citera
2010-09-06, 18:29
Medlem
Citat:

b, Ingen anklagelse, bara en förklaring till varför det förekom walkietalkie personer på Sveavägen som troligtvis inte hade något med mordet att göra.

Jag håller nog med dig om att grupperingen kring Anders Larsson, om de nu ägnade sig åt "spaning" på OP inte var delaktiga i mordet.

Men höll grupperingen som bildades kring tidskriften Contra på med "spaning" också ?
Citera
2010-09-06, 20:52
Medlem
ja37viggens avatar
Är det något man ska ta med sig från Jallai´s blogspot tycker jag det är hans inledande rader: Citat: "Underrättelsetjänsterna arbetar alltid med metoder och tekniker som övergår vårt förstånd. Annars skulle vi kunna avslöja dem. Det är inte meningen att vi ska förstå. Känslan ska vara ungefär densamma som när du tittar ut i rymden en kall novembernatt". Slutcitat.

Att tänka långt utanför boxen och kanske ändå inte ens vara i närheten av sanningen.
Citera
2010-09-06, 21:29
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Är det något man ska ta med sig från Jallai´s blogspot tycker jag det är hans inledande rader: Citat: "Underrättelsetjänsterna arbetar alltid med metoder och tekniker som övergår vårt förstånd. Annars skulle vi kunna avslöja dem. Det är inte meningen att vi ska förstå. Känslan ska vara ungefär densamma som när du tittar ut i rymden en kall novembernatt". Slutcitat.

Att tänka långt utanför boxen och kanske ändå inte ens vara i närheten av sanningen.

Ja och att tänka utanför boxen är ju ifall OP:s telefon kunde avlyssnas eller ej i AXE systemet.I polismaterialet är man fokuserad runt ifall någon mixtrat med kablarna i närheten av kopplingsskåp.Det är inte nödvändigt i AXE systemet då det går att avlyssna telefoner på olika sätt enligt Lingärde.
Läs följande:
Citera
2010-09-06, 21:39
Medlem
ja37viggens avatar
Just vid tiden för mordet fanns det amerikansk avlyssningsexpertis i stan enligt Borgnäs. Jag har för mig att man behövde hjälp för man skulle lyssna på en terrorist av ett eller annat slag. När det gäller teleskåpet utanför makarnas bostad kunde man ej hitta spår i dammet av avlyssningsutrustning men det fanns å finns ju många andra sätt att lyssna på. Man gjorde en "avlyssningssvepning" i makarnas bostad men utan resultat - ej heller OP´s tjänsterum var buggat.

Redan Holmér skrev att det alls inte kan uteslutas att Palme eller delar av Palmes familj kunde vara avlyssnad fast man inte hittade nåt. Det är i högsta grad möjligt att man avlyssnade Palmes och därför visste att det var biobesök på gång.
Citera
2010-09-06, 21:48
Bannlyst
Citat:
Just vid tiden för mordet fanns det amerikansk avlyssningsexpertis i stan enligt Borgnäs. Jag har för mig att man behövde hjälp för man skulle lyssna på en terrorist av ett eller annat slag. När det gäller teleskåpet utanför makarnas bostad kunde man ej hitta spår i dammet av avlyssningsutrustning men det fanns å finns ju många andra sätt att lyssna på. Man gjorde en "avlyssningssvepning" i makarnas bostad men utan resultat - ej heller OP´s tjänsterum var buggat.

Redan Holmér skrev att det alls inte kan uteslutas att Palme eller delar av Palmes familj kunde vara avlyssnad fast man inte hittade nåt. Det är i högsta grad möjligt att man avlyssnade Palmes och därför visste att det var biobesök på gång.

Från krigstelefonstationen kunde man nog lyssna om man hade tillträde.... fast vi vet ju inte om det gjordes och i sådant fall var det ju underrättelsetjänsten som var inblandad på något sätt.
Citera
2010-09-06, 22:03
Bannlyst
Citat:

Ok då är jag med. Namnen du nämnde tidigare är lite okända för mig..... Var det känt i större kretsar det här med töntar med komradio som lekte spioner.... vittnesmålen talar ju om polisfordon etc?

Men ni var väl rätt väl infiltrerade av säk även om det inte var så allvarligt.

Hade du någon kontakt med sådana som Engstöm och Gunnarsson som ju rörde sig i utkanten av kretsarna. Kan någon av dessa ha ingått i blomkvistarnas gäng i sådant fall? Eller kanske någon annan kring mordplatsen. Vissa saker skulle ju då kunna få naturliga förklaringar.

Sällskapet = Arsenalsgatan
Åke = repr för WACL i sverige och lärare på polisskolan....

Rätt uppfattat?

PS
Till alla det berör. Har rensat inbox PM i fall ni försökt skicka meddelanden
Senast redigerad av uddis(s) 2010-09-06 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in