2005-07-15, 20:14
Medlem
Om vad som är snyggast är väl en smaksak. Men jag tycker mac os x är mycket stabilare att jobba med. Finns fler funktioner, smartare funktioner som underlättar allt man gör. Jag tycker helt enkelt att mac os x är mycket enklare att arbeta med. Även om man inte använt ett program tidigare så förstår man nästan direkt hur det funkar, Allt är standard, användarvänligt och grafiskt enkelt att förstå. Använder både Windows och Mac OS X nästan varje dag. Vet att du ville ha fördelar/nackdelar med en PC och Mac, det finns ju flera olika OS till PC men antog att du syftade på windows. Annars är ju fördelen med PC att du kan välja nåt annat OS än windows . Snart kanske man tom kan köra Mac OS X på sin PC, det blir intressant! Har själv en powerbook, och jag tycker faktiskt att datorns utseende och helhet spelar stor roll. Skulle t ex aldrig vilja byta mot en Dell för mycket bättre "prestanda".
Citera
2005-07-15, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mckay
Om vad som är snyggast är väl en smaksak. Men jag tycker mac os x är mycket stabilare att jobba med. Finns fler funktioner, smartare funktioner som underlättar allt man gör. Jag tycker helt enkelt att mac os x är mycket enklare att arbeta med. Även om man inte använt ett program tidigare så förstår man nästan direkt hur det funkar, Allt är standard, användarvänligt och grafiskt enkelt att förstå. Använder både Windows och Mac OS X nästan varje dag. Vet att du ville ha fördelar/nackdelar med en PC och Mac, det finns ju flera olika OS till PC men antog att du syftade på windows. Annars är ju fördelen med PC att du kan välja nåt annat OS än windows . Snart kanske man tom kan köra Mac OS X på sin PC, det blir intressant! Har själv en powerbook, och jag tycker faktiskt att datorns utseende och helhet spelar stor roll. Skulle t ex aldrig vilja byta mot en Dell för mycket bättre "prestanda".
Kan köra andra OS på Mac med
Citera
2005-07-15, 23:22
Medlem
snuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckay
Snart kanske man tom kan köra Mac OS X på sin PC, det blir intressant!
Apple lär nog inte göra OS X för vilken vanlig PC som helst. Antagligen kommer dom låsa det hela i hårdvaran med nått DRM-skydd eller liknande. Visst, någon kanske knäcker det och man kanske kommer kunna köra OS X i bra hastighet i någon vmware / virtual pc liknande miljö, men det är långt ifrån samma sak.
Citera
2005-07-15, 23:37
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Ha ha, en del macfolk är i det närmaste religösa i förhållandet till sin burk. Datorerna är lika stabila som miniräknare!!!
Du kan tillägga hur mycket du vill. Det finns inte en enda människa eller djur som arbetat med MacOS (före MacOS X) som aldrig har haft ett problem. Det vet du lika väl som jag.

Men jag menar allvar, hängningar coh märkliga buggar är jag helt befriad från. En gång brann moderkortet, men det var ju ett måndagsex. fick en ny burk på garantin och så var problemet borta.
Citera
2005-07-15, 23:45
Medlem
snuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Men jag menar allvar, hängningar coh märkliga buggar är jag helt befriad från. En gång brann moderkortet, men det var ju ett måndagsex. fick en ny burk på garantin och så var problemet borta.
Wow, du är lyckligt lottad. Jag har inte lyckats hänga Tiger ännu, men Panther lyckades jag mekka till ordentligt.
Program som kraschar händer lite då och då.
Citera
2005-07-16, 08:42
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutte
Ska vi lämna off topic nu med att vi är oöverens och att ingen har rätt?

nej, det är det som är problemet, jag har ju rätt!

du säger nu att linux är kärnan, men GNU/Linux är operativsystemet. Ett steg i rätt riktning iaf... Sedan kanske man kan vidareutveckla och säga att det inte är exakt samma GNU-program som medföljer i en dist? Olika distar = olika GNU-program = olika GNU/Linux = olika operativsystem!

hoppas det där lät vettigt nu, jag sitter på ett LAN och har inte fått min optimala andel sömn...
Citera
2005-07-16, 11:23
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
nej, det är det som är problemet, jag har ju rätt!

du säger nu att linux är kärnan, men GNU/Linux är operativsystemet. Ett steg i rätt riktning iaf... Sedan kanske man kan vidareutveckla och säga att det inte är exakt samma GNU-program som medföljer i en dist? Olika distar = olika GNU-program = olika GNU/Linux = olika operativsystem!

hoppas det där lät vettigt nu, jag sitter på ett LAN och har inte fått min optimala andel sömn...

Oavsett vad som är rätt eller fel så är det inte relevant i den här diskussionen eftersom man, i allafall i teroin, kan kompilera sin egna dist för i princip vilken plattform som helst. Man kan kompillera en exakt kopia av Debian, Slackware eller vilken man nu föredrar oavsett om det handlar om en dator från Sun, Apple eller Dell.
Citera
2005-07-16, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Oavsett vad som är rätt eller fel så är det inte relevant i den här diskussionen eftersom man, i allafall i teroin, kan kompilera sin egna dist för i princip vilken plattform som helst. Man kan kompillera en exakt kopia av Debian, Slackware eller vilken man nu föredrar oavsett om det handlar om en dator från Sun, Apple eller Dell.
Jasså? Det är jag inte så säker på... Det krävs väl en del portning för att få t.ex Slackware och fungera på ppc, det är väl inte bara att kompilera? Koden är ju i386 från början..
Citera
2005-07-16, 15:33
Medlem
snuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
Jasså? Det är jag inte så säker på... Det krävs väl en del portning för att få t.ex Slackware och fungera på ppc, det är väl inte bara att kompilera? Koden är ju i386 från början..
Är det bara skrivet i C/C++ så ska det inte vara några problem att porta dom applikationerna som finns. Det enda som kan få skrivas om en aning är assemblerkod. Tvivlar dock starkt på att någon dist skulle skriva något verktyg direkt i assembler för x86.

Och om jag inte missminner mig, inte kört slackware sen 98, så var deras egna program skriva i C med hjälp av ncurses. Dvs, en lätt match.
Citera
2005-07-16, 15:34
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jag tycker inte man kan klaga på XP's stabilitet. Vissa datorer är det jättestabilt på andra havererar det stup i kvarten. De datorer jag kört med XP har det varit SERIÖSA problem hela tiden, har kört XP på cirka 5 egna datorer, alla med olika updateringar och hårdvara.

Vet flera kompisar som inte har problem med XP i samma utsträckning, men riktigt många har det.

En välkonfigurerad XP-maskin har inga seriösa problem, med stabiliteten
Kraschar en XP-maskin/2000 maskin så beror det det i 9 av 10 fall på felaktiga drivare, defekt hårdvara eller någon konflikt med någon mjukvara, eller att systemet har blivit skadat.

Citat:
Vad beträffar *nix stabilitet så har jag aldrig upplevt en krash. Eller jo, jag har upplevt många krasher, men det beror på mitt 3D-kort, var likadant i Windows. Personligen är jag kär i själva Linux då jag vant mig vid det, man har kort sagt tio gånger så mycket kontroll som i Windows.

Intressant, själv har jag testat ungefär fem distar varav jag har kännt mig nöjd med EN av dessa, två av dom kraschade faktiskt otroligt nog i textläge, dom hade andra hade problem med att hitta ljudkortet ordentligt och uppdateringsfrekvensen på bildskärmen, det jag vill ha sagt är att Linux, problemet med Linux, är att alla distar fungerar olika, en dist kan fungera helt problemfritt på en maskin och vägra att fungera på en annan, men visst när man väl får igång det är är det ruskigt trevligt

Citat:
Ursprungligen postat av Aspie
Tror du inte att buggarna i W2k har rättats till?. Det borde ligga i MS's intresse attt hålla alla företagskunder som använder W2k på gott humör. Det tror iaf jag.

Självklart har MS rättat till buggarna i 2K men jag är samtidigt ganska säker på att Win XP kärnan är något "färskare", dessvärre har MS avslutat supporten för Windows 2000 vid det här laget
Länk för den som är intresserad
Citera
2005-07-16, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
En välkonfigurerad XP-maskin har inga seriösa problem, med stabiliteten
Kraschar en XP-maskin/2000 maskin så beror det det i 9 av 10 fall på felaktiga drivare, defekt hårdvara eller någon konflikt med någon mjukvara, eller att systemet har blivit skadat.

Intressant, själv har jag testat ungefär fem distar varav jag har kännt mig nöjd med EN av dessa, två av dom kraschade faktiskt otroligt nog i textläge, dom hade andra hade problem med att hitta ljudkortet ordentligt och uppdateringsfrekvensen på bildskärmen, det jag vill ha sagt är att Linux, problemet med Linux, är att alla distar fungerar olika, en dist kan fungera helt problemfritt på en maskin och vägra att fungera på en annan, men visst när man väl får igång det är är det ruskigt trevligt

Självklart har MS rättat till buggarna i 2K men jag är samtidigt ganska säker på att Win XP kärnan är något "färskare", dessvärre har MS avslutat supporten för Windows 2000 vid det här laget
Länk för den som är intresserad

Krasha det i textläge?!
Körde du någon unstable release då eller? Och när var detta? Låter helt sjukt jju
Citera
2005-07-17, 15:56
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Krasha det i textläge?!
Körde du någon unstable release då eller? Och när var detta? Låter helt sjukt jju

Tyckte jag också, distarna var iaf Mandrake 10 rc1 och Fedora Core 1 rc1 om jag inte minns helt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in