2010-08-17, 22:01
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Å så står man där på måndag morgon, i den j-ä-t-t-e-l-å-n-g-a kön till T-tvätten. 250 andra måndagströtta står före å så missar man 5-6 tåg. Men det är klart - med bra bredband kanske man kan jobba medan man står i kön.

Är det förresten nån som tror att själva tvätteriet får plats nere i T-banan? Knappast med dom volymerna. Smutstvättten måste köras iväg nånstans (kanske med luftskepp?), tvättas, torkas och sedan köras tillbaka igen.

Undrar om Carin Jämtin har förankrat detta hos Maria Wetterstrand?

Det finns ett annat problem med tvätten också som jag inte har sett någon ta upp tidigare. Jag antar, att jag inte får en alldeles egen butler, som sorterar och tvättar min tvätt - kanske skulle bli 3-4 maskiner - utan mina lakan, trosor liksom mina barns kläder tvättas tillsammans med andra familjers tvätt. Ska man märka alla sina kläder först då? Ja, det är att rekommendera.

Min mamma bodde några år innan hon dog i servicehus (betydligt mindre anonymt och begränsat än tunnelbanan) och tvätt ingick. Väldigt ofta fick hon tillbaka andras kläder och blev av med sina egna. Hur blir logistiken då? Ska man ha "tvättbytardagar"?

Eftersom jag inte bor i Stockholm, hoppas jag att detta finansieras med kommunalskatten. Å andra sidan har jag min dotter m fam där. Därför vet jag, att alla dessa tjänster finns ju redan, t ex detta med hemkörning av veckomat inkl recept - suveränt. Tänk så jobbigt att på hemväg från jobbet släpa på trött barn, tvätten, matkassarna.........

Har dessa människor aldrig tagit hand om en familj??? Vanvettigt.
Citera
2010-08-17, 22:02
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld
Jag gjorde en valaffish. Är ganska nöjd faktiskt

http://i38.tinypic.com/2vknx3k.jpg

Någon annan som gjort något kul på temat?

Har skrattat åt sossarna hela dagen.

Skicka den till Sahlin. Fullkomligt strålande!
Citera
2010-08-17, 22:16
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Men vilken plats är det som skall beredas?

Sitter SL verkligen och ruvar på massor av tomma lokaler som de inte använder och vägrar hyra ut? I så fall är det ju resursslöseri, men en helt annan diskussion. Jag förutsätter att så inte är fallet.

Batljan har exemplifierat med Gullmarsplans tunnelbanestation, där utrymmen finns. Han säger vidare att bara "fantasin sätter gränsen" för vilka tjänster som där skulle kunna uppstå. Men det ska tas ut hyror och tjänsterna ska inte subventioneras med skattemedel.

Batljan har just fantiserat och byggt ett luftslott, och den enda förklaringen måste vara valtaktik - man inte vill framstå som tjänstemarknadsfientliga trots att man vill avskaffa RUT. Fantasierna har löpt fritt kring vad som skulle kunna hända på Gullmarsplan (och ev. några till stationer). Varför de här tjänsterna inte redan har uppstått vill man inte reflektera kring. Som alla påpekar så finns ju redan butiker och kemtvätt liksom klackservice i flera stationer.
Senast redigerad av Gizur 2010-08-17 kl. 22:19.
Citera
2010-08-17, 22:31
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Batljan har exemplifierat med Gullmarsplans tunnelbanestation, där utrymmen finns.
Citat:
Som alla påpekar så finns ju redan butiker och kemtvätt liksom klackservice i flera stationer.

Men Gullmarsplan är en genomgångs/omstigningsstation. Dessutom finns det massvis med butiker i direkt anslutning på gatorna runtomkring. Ja, när jag tittar på Stockholms 101 tunnelbanestationer hittar jag den service som efterfrågas på i princip alla jag känner till -- kan Flashbackare hjälpa mig med de oklara/där jag tror det inte finns nåt (i fetstil)? Dessa är alltså de presumtiva S-serviceställena.

"Förstadsfeeling" betyder här att det visserligen kanske inte finns ett regelrätt centrum, men det ligger många butiker i bottenplanen på hus runtomkring.

Kom igen nu! Hjälp mig minska det fetstilta! Sen skickar vi listan till Jämtin.
Citera
2010-08-17, 22:35
Bannlyst
haha

http://www.youtube.com/watch?v=ChIFKuIR014
Citera
2010-08-17, 22:39
Medlem
indens avatar
Citat:
Batljan har exemplifierat med Gullmarsplans tunnelbanestation, där utrymmen finns. Han säger vidare att bara "fantasin sätter gränsen" för vilka tjänster som där skulle kunna uppstå. Men det ska tas ut hyror och tjänsterna ska inte subventioneras med skattemedel.

Batljan har just fantiserat och byggt ett luftslott, och den enda förklaringen måste vara valtaktik - man inte vill framstå som tjänstemarknadsfientliga trots att man vill avskaffa RUT. Fantasierna har löpt fritt kring vad som skulle kunna hända på Gullmarsplan (och ev. några till stationer). Varför de här tjänsterna inte redan har uppstått vill man inte reflektera kring. Som alla påpekar så finns ju redan butiker och kemtvätt liksom klackservice i flera stationer.

Gullmarsplan är ju det fulaste rövhålet i hela Stockholm så det kanske skulle må bra av något sorts lyft men då kan man ju säga det istället. Det intressanta är ju att det inte är någon som åker till Gullmarsplan för att vara där utan man åker ju därifrån inom 10 minuter.
Citera
2010-08-17, 22:48
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Min mamma bodde några år innan hon dog i servicehus (betydligt mindre anonymt och begränsat än tunnelbanan) och tvätt ingick. Väldigt ofta fick hon tillbaka andras kläder och blev av med sina egna. Hur blir logistiken då? Ska man ha "tvättbytardagar"?

Tvättbytardagar, tack för kvällens skratt.
Citera
2010-08-17, 22:57
Medlem
indens avatar
Citat:
Men Gullmarsplan är en genomgångs/omstigningsstation. Dessutom finns det massvis med butiker i direkt anslutning på gatorna runtomkring. Ja, när jag tittar på Stockholms 101 tunnelbanestationer hittar jag den service som efterfrågas på i princip alla jag känner till -- kan Flashbackare hjälpa mig med de oklara/där jag tror det inte finns nåt (i fetstil)? Dessa är alltså de presumtiva S-serviceställena.

"Förstadsfeeling" betyder här att det visserligen kanske inte finns ett regelrätt centrum, men det ligger många butiker i bottenplanen på hus runtomkring.

Abrahemsberg har ICA, skoaffär, begravningsbyrå och lite annat.

Blåsut har ingenting idag men det byggs rätt mycket där.

Enskede gård har en pizzeria

Stureby har en skabbig barnklädesaffär och en celloskola.
Citera
2010-08-17, 23:04
Medlem
Gizurs avatar
Citat:

I flertalet mindre stationer, och de är många, finns inte fysisk möjlighet till exempelvis tvättinrättningar eller kylrum för matkassar i själva stationen eftersom de bara har uppgångar direkt till perrongen. "Förslaget" tycks därmed inte vara riktat till förortsfolk.

Dock känns det fel att vara negativ till att nya butiker byggs upp i stationerna, det är helt okej för mig liksom för de borgerliga partierna i Stockholm. Det är snarare vänsterpartiet som är motståndaren, de har i vart fall tidigare varit emot kommersialisering av tunnelbanestationerna, skulle vara intressant att höra vad deras gruppledare i Stockholm tycker om det här.

Det som är direkt hånfullt är att (S) målar upp undersköna bilder av kommande lättillgängliga tjänster när man faktiskt skattemässigt kommer motarbeta sådana tjänsteföretag. Att "tillåta" tjänsteföretag att hyra plats i Gullmarsplan och tro att det därmed skulle ploppa upp billiga, bra och enkla tjänster för alla är direkt hånfullt. Det är ungefär som att "tillåta" Apple att hyra kontorslokaler i Rågsved och därefter ge bilden av att snart så kommer Apple flytta dit sitt huvudkontor.
Citera
2010-08-17, 23:29
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld
NYTT BIDRAG

Här kommer en ny affisch, framtagen speciellt åt stockholmssossarnas slutkampanj:

http://i36.tinypic.com/2hnyt1y.jpg

Finns definitivt en marknad för dina affischer - frågan är bara vilket parti som nappar först!
Citera
2010-08-17, 23:31
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jag tror dock mer att det handlar om generationsskiften och invanda beteenden. Än så länge är alla generationer (oss inkluderade) uppväxta med att titta först, handla sedan.
00- och i viss mån 90-talister har och får helt annan bild utav hur man kan och bör köpa alla sina varor. Så jag tror starkt att detta med att låta annan packa mat åt en ('butler' såsom webhandel) kommer växa rätt ordentligt under de kommande två-tre generationerna.
Min mamma handlade via "Hemköp" redan på 60-talet. Man ringde in en order och fick varorna levererade till dörren.

Efter litet invänjning vid systemet blev det så att vi beställde stapelvaror som toapapper och mjölk och sånt som ligger i "oförstörbara" förpackningar av känt märke: Kalle Kaviar, Ketchup och så.

Men färskvaror funkade aldrig bra. Och funkar inte bra nu heller. Det är precis som KrispyCreem säger: Man vill se och klämma på grejerna. Och det kommer aldrig att bli en generationsfråga, tror jag. Och jag är väldigt mycket för att använda IT- och Internet överallt där det går.
Citera
2010-08-17, 23:33
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Javisst, om man har en betrodd "butler" som sköter jobbet med att välja varor så är ju problemet löst, men då innebär det att "framtiden" enligt Socialdemokraterna är att gå tillbaka till 1800-talets ordning med tjänstehjon som utför dagliga sysslor. Min ironimätare gick just sönder av överbelastning.

Jag bodde en gång i en äldre lägenhet som hade "pigkammare". Det fanns knappar på olika ställen i lägenheten (en på toaletten, en i matsalen och en i stora sovrummet) och när man tryckte på dem så trillade små brickor med siffrorna 1, 2 och 3 ner i en liten dosa i pigkammaren intill köket. Vi brukade skratta som fan åt den där grejen och tänka på hur mycket samhället utvecklats på några decennier, men nu känns det som om lägenheter med pigkammare snart kommer att bli populära igen för att folk vill använda dem precis som de var tänkta!
Haha, jag bodde också i en sån lägenhet när jag var liten. Försökte föreställa mig hur det hade fungerat: I rökrummet satt grosshandlarn och drog i snöret när han ville ha en ny cigarr och mera punsch.

Kanske inte så dumt med Butler-tjänst i alla fall. Om man kan få den hemma, vill säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in