2010-01-30, 12:10
Medlem
sten.bs avatar
Att jmfra Adventisterna med JV r vl att komma bort frn sanningen.
Adventisterna r extremt bibeltrogna medan JV r grundat av frimurarna och tolkar bibeln p sitt stt. Den traditionella duger inte s man har gjort en egen. Dom pminner mer om Mormonerna.

En Adventist jag gillar r Walter Veith. Sk p google video och ta del av hans frelsningar.
Senast redigerad av sten.b 2010-01-30 kl. 12:23.
Citera
2010-01-30, 12:51
Medlem
Hej Sten

Det jag syftade p i mitt sista inlgg var att det finns personer inom SDA och JV som inte r falska utifrn sin tro och det stt de lever p. Sedan finns det personer som inte lever som de lr, det finns det inom alla rrelser.

Jag hller i sak med dig vad gller vad SDAteologin lr och vad JV lran innebr. Jag hller med dig om att mnga SDA r vldigt duktiga vad gller bibelkunskap, har mrkt att det i nd strre grad gller de som r lite ldre. En ldre dam som min familj knner och som jag pratat endel med kan sin bibel helt otroligt bra. Hennes barnbarn (som jag vl eg knner bttre) r kan mkt, men hon r ett levande uppslagsverk.
Citera
2010-01-30, 15:00
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geet
Hej Sten

Det jag syftade p i mitt sista inlgg var att det finns personer inom SDA och JV som inte r falska utifrn sin tro och det stt de lever p. Sedan finns det personer som inte lever som de lr, det finns det inom alla rrelser.

Jag hller i sak med dig vad gller vad SDAteologin lr och vad JV lran innebr. Jag hller med dig om att mnga SDA r vldigt duktiga vad gller bibelkunskap, har mrkt att det i nd strre grad gller de som r lite ldre. En ldre dam som min familj knner och som jag pratat endel med kan sin bibel helt otroligt bra. Hennes barnbarn (som jag vl eg knner bttre) r kan mkt, men hon r ett levande uppslagsverk.

Det jag vet om SDA kommer mestadels frn Walter Veith som har kunskap inom mnga omrden
Han tar aldrig upp Ellen White i sina frelsningar. Hon r i mitt tycke en svag lnk i rrelsen. Hennes profetior har alltid visat sig sl fel.
Vrt att nmna att David Koresh rrelse i Waco var Adventister. Med tanke p det massmordet s frstr man att dom r inte srskillt populra.
Citera
2010-01-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Det jag vet om SDA kommer mestadels frn Walter Veith som har kunskap inom mnga omrden
Han tar aldrig upp Ellen White i sina frelsningar. Hon r i mitt tycke en svag lnk i rrelsen. Hennes profetior har alltid visat sig sl fel.
Vrt att nmna att David Koresh rrelse i Waco var Adventister. Med tanke p det massmordet s frstr man att dom r inte srskillt populra.

Hej Sten, tror att du har lite fel i ditt pstende att de var SjundedagsAdventister (SDA), utan de var medlemmar i en DBDSDA.

Citat:
Efter Rodens dd splittrades BDSDAA i flera grupperingar, varav den mest knda blev the Davidian Branch Davidian Seventh-Day Adventists (DBDSDA), ledd av Vernon Howell, alias David Koresh. Koresh sg sig som Messias, och undervisade om att den sista tiden, apokalypsen, var p antgande, och att den skulle ske i USA, inte i Israel. Alla kvinnor inom rrelsen skulle drfr bli Koresh "andliga hustrur", fr att de skulle fda de barn som skulle styra vrlden under apokalypsen. De ndrade namnet p Carmel Center till Ranch Apocalypse, och brjade, frutom livsmedel och brnsle, samla p sig en hel del vapen och ammunition, vilket, vren 1993, ledde till en konfrontation med FBI och militr. Den 19 april omkom de flesta av DBDSDA:s medlemmar, dribland Koresh, i en explosionsartad eldsvda i sektens hgkvarter. [1]

Hmtad frn: http://sv.wikipedia.org/wiki/Davidianerna

Branch Davidian Seventh-day Adventist Association (BDSAA) r en av de davidianska kyrkor som bygger p Victor Houteffs lror, och har sina rtter i dennes General Association of Davidian Seventh-day Adventists (GADSA).

Efter Houteffs dd 1955 lmnade Benjamin L Roden GADSA, slog sig ner p det landomrde, utanfr Waco i Texas, som hrbrgerat GADSA:s ursprungliga hgkvarter, Mount Carmel och bildade BDSAA.

Vid Rodens dd 1978 gjorde svl hans nka Lois, som sonen George ansprk p att ta ver ledarskapet ver kyrkan. Lois drog dock det lngsta stret i denna ledarstrid.

1981 anslt sig Vernon Wayne Howell till BDSAA, 1983 fick han Lois Rodens tilltelse att predika inom rrelsen men redan ret drp uppstod en konflikt mellan de bda och Howell (som senare kom att ta namnet David Koresh) lmnade Mount Carmel och bildade sin egen utbrytarkyrka, Davidian Branch Davidian Seventh-Day Adventists.

Hmtad frn: http://sv.wikipedia.org/wiki/Branch_...st_Association
Citera
2010-01-31, 15:07
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Hej Sten, tror att du har lite fel i ditt pstende att de var SjundedagsAdventister (SDA), utan de var medlemmar i en DBDSDA.

Hej.
Det verkar vara en gren av SDA. Jag r inte srskilt insatt.
Det var vl frsta gngen Usa satte in militr mot civila efter kriget.
Citera
2010-01-31, 22:21
Medlem
Citat:
Hej.
Det verkar vara en gren av SDA. Jag r inte srskilt insatt.
Det var vl frsta gngen Usa satte in militr mot civila efter kriget.

Det r vl lite som att sga att Protestantismen r en gren av katolisismen eftersom Luther var katolik frn brjan.

Vad gller om det var frsta gngen som USA satte in militr mot civila s vet jag inte ngot om det.
Citera
2010-07-26, 18:10
Bannlyst
Tror adventister p helvetet? Mnga adventister jag trffat sger att det inte finns ngot helvete - att det r ngot phitt av pven. Dock s finns det texter om helvetet i bibeln.

(Daniel 12:2,3; Matthew 25:46; John 5:28; Revelation 20:14,15; Hebrews 9:27; John 3:16, 36, etc.)

* Matthew 13:50 furnace of fireweeping and gnashing of teeth
* Mark 9:48 where their worm does not die, and the fire is not quenched
* Revelation 14:10 he will be tormented with fire and brimstone

Matthew 25:41; Revelation 20:10; Matthew 13:41,50; Revelation 20:11-15; 21:8

* Revelation 14:11 the smoke of their torment goes up forever and ever and they have no rest day and night
* Revelation 20:14 This is the second death, the lake of fire
* Revelation 20:15 If anyones name was not found written in the book of life, he was thrown into the lake of fire

(John 3:16,17; 2 Corinthians 5:14,15; 1 Timothy 2:6; 4:10; Titus 2:11; 2 Peter 3:9).

(Romans 1:20; Matthew 7:7; Luke 19:10; Romans 1:18,21,25).

(1 Peter 1:14,15; Romans 1:18-32; Romans 1:32; 2:2,5,6; Romans 2:4; 3:22-24; 4:7,8; 5:8,9).
Citera
2010-07-26, 19:16
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnArchoz
Tror adventister p helvetet? Mnga adventister jag trffat sger att det inte finns ngot helvete - att det r ngot phitt av pven. Dock s finns det texter om helvetet i bibeln.

(Daniel 12:2,3; Matthew 25:46; John 5:28; Revelation 20:14,15; Hebrews 9:27; John 3:16, 36, etc.)

* Matthew 13:50 furnace of fireweeping and gnashing of teeth
* Mark 9:48 where their worm does not die, and the fire is not quenched
* Revelation 14:10 he will be tormented with fire and brimstone

Matthew 25:41; Revelation 20:10; Matthew 13:41,50; Revelation 20:11-15; 21:8

* Revelation 14:11 the smoke of their torment goes up forever and ever and they have no rest day and night
* Revelation 20:14 This is the second death, the lake of fire
* Revelation 20:15 If anyones name was not found written in the book of life, he was thrown into the lake of fire

(John 3:16,17; 2 Corinthians 5:14,15; 1 Timothy 2:6; 4:10; Titus 2:11; 2 Peter 3:9).

(Romans 1:20; Matthew 7:7; Luke 19:10; Romans 1:18,21,25).

(1 Peter 1:14,15; Romans 1:18-32; Romans 1:32; 2:2,5,6; Romans 2:4; 3:22-24; 4:7,8; 5:8,9).

Eftersom mnniskan har syndat s mste hon d enligt sjundedagsadventisterna. Bara de dda rttfrdiga kommer att vckas till liv och ska tillsammans med de levande rttfrdiga f flja med Jesus till himlen nr Jesus kommer tillbaka en andra gng i slutet av tusenrsriket. Jesus ska ta bort varje spr av synd p jorden och rena den i eld. Alla dda r omedvetna och ska dmas. Bara de rttfrdiga f uppst och blir allts medvetna d de uppsttt. Det finns allts inget helvete enligt dem. Se nr 25-27 i deras fundamentala tro.

http://en.wikipedia.org/wiki/28_Fundamental_Beliefs

http://en.wikipedia.org/wiki/Seventh...ventist_Church
Senast redigerad av Mormonlady 2010-07-26 kl. 19:18.
Citera
2010-07-26, 19:37
Medlem
Citat:
S jag tror att du har fel dr. Det sk. Millerismen hade r 1844 som slutr, SDA grundades inte frrn i mitten p 1860-talet.

Vad gller om de r fanatiska eller ej, s tror de p det som de tror p.

Mnga kristna r bara kristna under timman i kyrkan, medan de sjundedagsadventister och Jehovas vittnen som jag trffat ven r det under resten av veckan, s jag antar att de r fanatiska, istllet fr ljumma. Tycker att det r hedervrt, ven om jag inte delar deras tro.

Jag vet inte om du menar att det r jag som har fel. Det jag skrivit hr r sant. Pionjrerna i Sjundedagsadventistrrelsen hade som enskilda individer haft ett frflutet i Millers rrelse som fokuserade p 1844. Samfundet sjundedagsadventisterna grundades senare. Men fokus p rtalet 1844 slpptes inte utan omtolkades med std av Ellen G. White s att Kristus i stllet fr att komma till jorden 1844 gick in i det allra heligaste i himmelen det ret. Detta r fortfarande sjundedagsadventisternas officiella lra, men den r hrt attackerad frn mnga hll, ocks inifrn rrelsen.

Andra fragment av Millers rrelse fortsatte med spekulationerna och en del byggde vidare p 1844 p ett visst stt, fastn annorlunda n sjundedagsadventisterna. Nelson H. Barbour som starkt pverkade Charles Taze Russell hade ocks med 1844 i sitt system och drfr hade ocks Russell sjlv det efter deras sammantrffande. rtalet frsvann inte frn vakttornsrrelsen frrn under Rutherfords tid. De adventister som pverkade Russell hll inte p ngot sabbatsfirande och de anslt sig aldrig till sjundedagsadventisternas s k hlsolinje med frmjande av vegetarianism och frbud att ta "orena djur" som t e x svin.

Samtliga adventister vid tiden fr Russells framtrdande frnekade helvetet och oftast ocks frestllningen om en s k oddlig sjl. Russell blev hr pverkad av adventisten Jonas Wendell, som inte tillhrde sjundedagsadventisterna. Adventisterna, ven sabbatsfirarna, var frn brjan "arianskt" sinnade och hll drfr inte p treenighetslran. Under pverkan av Ellen G. White vergav sjundedagsadventisterna arianismen och hyllar idag treenighetslran. Dock finns frestllningen kvar - eller har gjort tills helt nyligen - att Kristus r identisk med Mikael. Man hade ocks frn brjan en pacifistisk hllning till krigstjnst, men denna har naggats i kanten betydligt under senare r. trminstone en del amerikanska sjundedagsadventister har villig tjnat i krigsmakten under de senaste krigen i mellersta stern. Konservativa adventister ser med oro och vanmakt p detta.

Jag finner adventister jag haft kontakt med vara mycket serisa och hyggliga mnniskor. De saknar lite sting nufrtiden och drfr har de knappast vxt i antal i Sverige, fastn rrelsen vxer globalt sett. Fr 50-100 r sedan var det mer krut i dem och de gick d och kolporterade bcker verallt i landet. Ett tecken p deras stagnation i Sverige r att de blev tvungna att slja sin fina kyrka i Gvle till - Livets ord!
Citera
2010-07-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Eftersom mnniskan har syndat s mste hon d enligt sjundedagsadventisterna. Bara de dda rttfrdiga kommer att vckas till liv och ska tillsammans med de levande rttfrdiga f flja med Jesus till himlen nr Jesus kommer tillbaka en andra gng i slutet av tusenrsriket. Jesus ska ta bort varje spr av synd p jorden och rena den i eld. Alla dda r omedvetna och ska dmas. Bara de rttfrdiga f uppst och blir allts medvetna d de uppsttt. Det finns allts inget helvete enligt dem. Se nr 25-27 i deras fundamentala tro.

Det r nog fel att bara de rttfrdiga skall uppvckas till liv enligt sjundedagsadventisterna. Alla skall uppst, de orttfrdiga efter de tusen ren och de skall d f sin dom som just uppstndna. Det finns inget hopp fr dem, endast straffet och frintelsen vntar. Jesus skall komma tillbaka fre de 1000 ren enligt SDA, fullt synligt fr alla. Det blir en katastrof fr alla utom de troende. Dessa skall leva med Kristus i himmelen under de tusen ren, och de kommer d att vara sysselsatta med att granska bckerna ver de orttfrdigas grningar. Jorden anses vara en kaotisk deplats under de 1000 ren. Djvulen kommer att vanka omkring i detta kaos. Efter de 1000 ren skall paradiset terstllas p jorden, och alla troende anses skola tillbringa evigheten p jorden.
Citera
2010-07-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady

Det r nog fel att bara de rttfrdiga skall uppvckas till liv enligt sjundedagsadventisterna. Alla skall uppst, de orttfrdiga efter de tusen ren och de skall d f sin dom som just uppstndna. Jesus skall komma tillbaka fre de 1000 ren enlgit SDA, fullt synligt fr alla. Det blir en katastrof fr alla utom de troende. Dessa skall leva med Kristus i himmelen under de tusen ren, och de kommer d att vara sysselsatta med att granska bckerna ver d orttfrdigas grningar. Jorden anses vara en kaotisk deplats under de 1000 ren. Djvulen kommer att vanka omkring i detta kaos. Efter de 1000 ren skall paradiset terstllas p jorden, och alla troende anses skola tillbringa evigheten p jorden.
Citera
2010-07-26, 19:58
Medlem
Citat:
Att jmfra Adventisterna med JV r vl att komma bort frn sanningen.
Adventisterna r extremt bibeltrogna medan JV r grundat av frimurarna och tolkar bibeln p sitt stt. Den traditionella duger inte s man har gjort en egen. Dom pminner mer om Mormonerna.

En Adventist jag gillar r Walter Veith. Sk p google video och ta del av hans frelsningar.

Bde Jv och SDA tolkar Bibeln p var sitt speciella stt. Bda gruppernas fretrdare r nst intill omjliga att vertyga med fakta och bibeltexter som motsger deras lra. Och det r ABSOLUT FEL att Jv r grundat av frimurarna. Skrnorna om detta p ntet r just bara skrnor. Bde adventister och Jv har alltid varit negativa till frimureri. Det har dremot inte mormonerna som tidigt fick en egen loge som de inte skmdes fr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in