2010-01-30, 12:10
Medlem
sten.bs avatar
Att jämföra Adventisterna med JV är väl att komma bort från sanningen.
Adventisterna är extremt bibeltrogna medan JV är grundat av frimurarna och tolkar bibeln på sitt sätt. Den traditionella duger inte så man har gjort en egen. Dom påminner mer om Mormonerna.

En Adventist jag gillar är Walter Veith. Sök på google video och ta del av hans föreläsningar.
Senast redigerad av sten.b 2010-01-30 kl. 12:23.
Citera
2010-01-30, 12:51
Medlem
Hej Sten

Det jag syftade på i mitt sista inlägg var att det finns personer inom SDA och JV som inte är falska utifrån sin tro och det sätt de lever på. Sedan finns det personer som inte lever som de lär, det finns det inom alla rörelser.

Jag håller i sak med dig vad gäller vad SDAteologin lär och vad JV läran innebär. Jag håller med dig om att många SDA är väldigt duktiga vad gäller bibelkunskap, har märkt att det i ändå större grad gäller de som är lite äldre. En äldre dam som min familj känner och som jag pratat endel med kan sin bibel helt otroligt bra. Hennes barnbarn (som jag väl eg känner bättre) är kan mkt, men hon är ett levande uppslagsverk.
Citera
2010-01-30, 15:00
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geet
Hej Sten

Det jag syftade på i mitt sista inlägg var att det finns personer inom SDA och JV som inte är falska utifrån sin tro och det sätt de lever på. Sedan finns det personer som inte lever som de lär, det finns det inom alla rörelser.

Jag håller i sak med dig vad gäller vad SDAteologin lär och vad JV läran innebär. Jag håller med dig om att många SDA är väldigt duktiga vad gäller bibelkunskap, har märkt att det i ändå större grad gäller de som är lite äldre. En äldre dam som min familj känner och som jag pratat endel med kan sin bibel helt otroligt bra. Hennes barnbarn (som jag väl eg känner bättre) är kan mkt, men hon är ett levande uppslagsverk.

Det jag vet om SDA kommer mestadels från Walter Veith som har kunskap inom många områden
Han tar aldrig upp Ellen White i sina föreläsningar. Hon är i mitt tycke en svag länk i rörelsen. Hennes profetior har alltid visat sig slå fel.
Värt att nämna att David Koresh rörelse i Waco var Adventister. Med tanke på det massmordet så förstår man att dom är inte särskillt populära.
Citera
2010-01-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Det jag vet om SDA kommer mestadels från Walter Veith som har kunskap inom många områden
Han tar aldrig upp Ellen White i sina föreläsningar. Hon är i mitt tycke en svag länk i rörelsen. Hennes profetior har alltid visat sig slå fel.
Värt att nämna att David Koresh rörelse i Waco var Adventister. Med tanke på det massmordet så förstår man att dom är inte särskillt populära.

Hej Sten, tror att du har lite fel i ditt påstående att de var SjundedagsAdventister (SDA), utan de var medlemmar i en DBDSDA.

Citat:
Efter Rodens död splittrades BDSDAA i flera grupperingar, varav den mest kända blev the Davidian Branch Davidian Seventh-Day Adventists (DBDSDA), ledd av Vernon Howell, alias David Koresh. Koresh såg sig som Messias, och undervisade om att den sista tiden, apokalypsen, var på antågande, och att den skulle ske i USA, inte i Israel. Alla kvinnor inom rörelsen skulle därför bli Koresh "andliga hustrur", för att de skulle föda de barn som skulle styra världen under apokalypsen. De ändrade namnet på Carmel Center till Ranch Apocalypse, och började, förutom livsmedel och bränsle, samla på sig en hel del vapen och ammunition, vilket, våren 1993, ledde till en konfrontation med FBI och militär. Den 19 april omkom de flesta av DBDSDA:s medlemmar, däribland Koresh, i en explosionsartad eldsvåda i sektens högkvarter. [1]

Hämtad från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Davidianerna

Branch Davidian Seventh-day Adventist Association (BDSAA) är en av de davidianska kyrkor som bygger på Victor Houteffs läror, och har sina rötter i dennes General Association of Davidian Seventh-day Adventists (GADSA).

Efter Houteffs död 1955 lämnade Benjamin L Roden GADSA, slog sig ner på det landområde, utanför Waco i Texas, som härbärgerat GADSA:s ursprungliga högkvarter, Mount Carmel och bildade BDSAA.

Vid Rodens död 1978 gjorde såväl hans änka Lois, som sonen George anspråk på att ta över ledarskapet över kyrkan. Lois drog dock det längsta strået i denna ledarstrid.

1981 anslöt sig Vernon Wayne Howell till BDSAA, 1983 fick han Lois Rodens tillåtelse att predika inom rörelsen men redan året därpå uppstod en konflikt mellan de båda och Howell (som senare kom att ta namnet David Koresh) lämnade Mount Carmel och bildade sin egen utbrytarkyrka, Davidian Branch Davidian Seventh-Day Adventists.

Hämtad från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Branch_...st_Association
Citera
2010-01-31, 15:07
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Hej Sten, tror att du har lite fel i ditt påstående att de var SjundedagsAdventister (SDA), utan de var medlemmar i en DBDSDA.

Hej.
Det verkar vara en gren av SDA. Jag är inte särskilt insatt.
Det var väl första gången Usa satte in militär mot civila efter kriget.
Citera
2010-01-31, 22:21
Medlem
Citat:
Hej.
Det verkar vara en gren av SDA. Jag är inte särskilt insatt.
Det var väl första gången Usa satte in militär mot civila efter kriget.

Det är väl lite som att säga att Protestantismen är en gren av katolisismen eftersom Luther var katolik från början.

Vad gäller om det var första gången som USA satte in militär mot civila så vet jag inte något om det.
Citera
2010-07-26, 18:10
Bannlyst
Tror adventister på helvetet? Många adventister jag träffat säger att det inte finns något helvete - att det är något påhitt av påven. Dock så finns det texter om helvetet i bibeln.

(Daniel 12:2,3; Matthew 25:46; John 5:28; Revelation 20:14,15; Hebrews 9:27; John 3:16, 36, etc.)

* Matthew 13:50 “furnace of fire…weeping and gnashing of teeth”
* Mark 9:48 “where their worm does not die, and the fire is not quenched”
* Revelation 14:10 “he will be tormented with fire and brimstone”

Matthew 25:41; Revelation 20:10; Matthew 13:41,50; Revelation 20:11-15; 21:8

* Revelation 14:11 “the smoke of their torment goes up forever and ever and they have no rest day and night”
* Revelation 20:14 “This is the second death, the lake of fire”
* Revelation 20:15 “If anyone’s name was not found written in the book of life, he was thrown into the lake of fire”

(John 3:16,17; 2 Corinthians 5:14,15; 1 Timothy 2:6; 4:10; Titus 2:11; 2 Peter 3:9).

(Romans 1:20; Matthew 7:7; Luke 19:10; Romans 1:18,21,25).

(1 Peter 1:14,15; Romans 1:18-32; Romans 1:32; 2:2,5,6; Romans 2:4; 3:22-24; 4:7,8; 5:8,9).
Citera
2010-07-26, 19:16
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnArchoz
Tror adventister på helvetet? Många adventister jag träffat säger att det inte finns något helvete - att det är något påhitt av påven. Dock så finns det texter om helvetet i bibeln.

(Daniel 12:2,3; Matthew 25:46; John 5:28; Revelation 20:14,15; Hebrews 9:27; John 3:16, 36, etc.)

* Matthew 13:50 “furnace of fire…weeping and gnashing of teeth”
* Mark 9:48 “where their worm does not die, and the fire is not quenched”
* Revelation 14:10 “he will be tormented with fire and brimstone”

Matthew 25:41; Revelation 20:10; Matthew 13:41,50; Revelation 20:11-15; 21:8

* Revelation 14:11 “the smoke of their torment goes up forever and ever and they have no rest day and night”
* Revelation 20:14 “This is the second death, the lake of fire”
* Revelation 20:15 “If anyone’s name was not found written in the book of life, he was thrown into the lake of fire”

(John 3:16,17; 2 Corinthians 5:14,15; 1 Timothy 2:6; 4:10; Titus 2:11; 2 Peter 3:9).

(Romans 1:20; Matthew 7:7; Luke 19:10; Romans 1:18,21,25).

(1 Peter 1:14,15; Romans 1:18-32; Romans 1:32; 2:2,5,6; Romans 2:4; 3:22-24; 4:7,8; 5:8,9).

Eftersom människan har syndat så måste hon dö enligt sjundedagsadventisterna. Bara de döda rättfärdiga kommer att väckas till liv och ska tillsammans med de levande rättfärdiga få följa med Jesus till himlen när Jesus kommer tillbaka en andra gång i slutet av tusenårsriket. Jesus ska ta bort varje spår av synd på jorden och rena den i eld. Alla döda är omedvetna och ska dömas. Bara de rättfärdiga få uppstå och blir alltså medvetna då de uppstått. Det finns alltså inget helvete enligt dem. Se nr 25-27 i deras fundamentala tro.

http://en.wikipedia.org/wiki/28_Fundamental_Beliefs

http://en.wikipedia.org/wiki/Seventh...ventist_Church
Senast redigerad av Mormonlady 2010-07-26 kl. 19:18.
Citera
2010-07-26, 19:37
Medlem
Citat:
Så jag tror att du har fel där. Det sk. Millerismen hade år 1844 som slutår, SDA grundades inte förrän i mitten på 1860-talet.

Vad gäller om de är fanatiska eller ej, så tror de på det som de tror på.

Många kristna är bara kristna under timman i kyrkan, medan de sjundedagsadventister och Jehovas vittnen som jag träffat även är det under resten av veckan, så jag antar att de är fanatiska, istället för ljumma. Tycker att det är hedervärt, även om jag inte delar deras tro.

Jag vet inte om du menar att det är jag som har fel. Det jag skrivit här är sant. Pionjärerna i Sjundedagsadventiströrelsen hade som enskilda individer haft ett förflutet i Millers rörelse som fokuserade på 1844. Samfundet sjundedagsadventisterna grundades senare. Men fokus på årtalet 1844 släpptes inte utan omtolkades med stöd av Ellen G. White så att Kristus i stället för att komma till jorden 1844 gick in i det allra heligaste i himmelen det året. Detta är fortfarande sjundedagsadventisternas officiella lära, men den är hårt attackerad från många håll, också inifrån rörelsen.

Andra fragment av Millers rörelse fortsatte med spekulationerna och en del byggde vidare på 1844 på ett visst sätt, fastän annorlunda än sjundedagsadventisterna. Nelson H. Barbour som starkt påverkade Charles Taze Russell hade också med 1844 i sitt system och därför hade också Russell själv det efter deras sammanträffande. Årtalet försvann inte från vakttornsrörelsen förrän under Rutherfords tid. De adventister som påverkade Russell höll inte på något sabbatsfirande och de anslöt sig aldrig till sjundedagsadventisternas s k hälsolinje med främjande av vegetarianism och förbud att äta "orena djur" som t e x svin.

Samtliga adventister vid tiden för Russells framträdande förnekade helvetet och oftast också föreställningen om en s k odödlig själ. Russell blev här påverkad av adventisten Jonas Wendell, som inte tillhörde sjundedagsadventisterna. Adventisterna, även sabbatsfirarna, var från början "arianskt" sinnade och höll därför inte på treenighetsläran. Under påverkan av Ellen G. White övergav sjundedagsadventisterna arianismen och hyllar idag treenighetsläran. Dock finns föreställningen kvar - eller har gjort tills helt nyligen - att Kristus är identisk med Mikael. Man hade också från början en pacifistisk hållning till krigstjänst, men denna har naggats i kanten betydligt under senare år. Åtrminstone en del amerikanska sjundedagsadventister har villig tjänat i krigsmakten under de senaste krigen i mellersta östern. Konservativa adventister ser med oro och vanmakt på detta.

Jag finner adventister jag haft kontakt med vara mycket seriösa och hyggliga människor. De saknar lite sting nuförtiden och därför har de knappast växt i antal i Sverige, fastän rörelsen växer globalt sett. För 50-100 år sedan var det mer krut i dem och de gick då och kolporterade böcker överallt i landet. Ett tecken på deras stagnation i Sverige är att de blev tvungna att sälja sin fina kyrka i Gävle till - Livets ord!
Citera
2010-07-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Eftersom människan har syndat så måste hon dö enligt sjundedagsadventisterna. Bara de döda rättfärdiga kommer att väckas till liv och ska tillsammans med de levande rättfärdiga få följa med Jesus till himlen när Jesus kommer tillbaka en andra gång i slutet av tusenårsriket. Jesus ska ta bort varje spår av synd på jorden och rena den i eld. Alla döda är omedvetna och ska dömas. Bara de rättfärdiga få uppstå och blir alltså medvetna då de uppstått. Det finns alltså inget helvete enligt dem. Se nr 25-27 i deras fundamentala tro.

Det är nog fel att bara de rättfärdiga skall uppväckas till liv enligt sjundedagsadventisterna. Alla skall uppstå, de orättfärdiga efter de tusen åren och de skall då få sin dom som just uppståndna. Det finns inget hopp för dem, endast straffet och förintelsen väntar. Jesus skall komma tillbaka före de 1000 åren enligt SDA, fullt synligt för alla. Det blir en katastrof för alla utom de troende. Dessa skall leva med Kristus i himmelen under de tusen åren, och de kommer då att vara sysselsatta med att granska böckerna över de orättfärdigas gärningar. Jorden anses vara en kaotisk ödeplats under de 1000 åren. Djävulen kommer att vanka omkring i detta kaos. Efter de 1000 åren skall paradiset återställas på jorden, och alla troende anses skola tillbringa evigheten på jorden.
Citera
2010-07-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady

Det är nog fel att bara de rättfärdiga skall uppväckas till liv enligt sjundedagsadventisterna. Alla skall uppstå, de orättfärdiga efter de tusen åren och de skall då få sin dom som just uppståndna. Jesus skall komma tillbaka före de 1000 åren enlgit SDA, fullt synligt för alla. Det blir en katastrof för alla utom de troende. Dessa skall leva med Kristus i himmelen under de tusen åren, och de kommer då att vara sysselsatta med att granska böckerna över d orättfärdigas gärningar. Jorden anses vara en kaotisk ödeplats under de 1000 åren. Djävulen kommer att vanka omkring i detta kaos. Efter de 1000 åren skall paradiset återställas på jorden, och alla troende anses skola tillbringa evigheten på jorden.
Citera
2010-07-26, 19:58
Medlem
Citat:
Att jämföra Adventisterna med JV är väl att komma bort från sanningen.
Adventisterna är extremt bibeltrogna medan JV är grundat av frimurarna och tolkar bibeln på sitt sätt. Den traditionella duger inte så man har gjort en egen. Dom påminner mer om Mormonerna.

En Adventist jag gillar är Walter Veith. Sök på google video och ta del av hans föreläsningar.

Både Jv och SDA tolkar Bibeln på var sitt speciella sätt. Båda gruppernas företrädare är näst intill omöjliga att övertyga med fakta och bibeltexter som motsäger deras lära. Och det är ABSOLUT FEL att Jv är grundat av frimurarna. Skrönorna om detta på nätet är just bara skrönor. Både adventister och Jv har alltid varit negativa till frimureri. Det har däremot inte mormonerna som tidigt fick en egen loge som de inte skämdes för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in