Citat:
Ursprungligen postat av Geet
S jag tror att du har fel dr. Det sk. Millerismen hade r 1844 som slutr, SDA grundades inte frrn i mitten p 1860-talet.
Vad gller om de r fanatiska eller ej, s tror de p det som de tror p.
Mnga kristna r bara kristna under timman i kyrkan, medan de sjundedagsadventister och Jehovas vittnen som jag trffat ven r det under resten av veckan, s jag antar att de r fanatiska, istllet fr ljumma. Tycker att det r hedervrt, ven om jag inte delar deras tro.
Jag vet inte om du menar att det r jag som har fel. Det jag skrivit hr r sant. Pionjrerna i Sjundedagsadventistrrelsen hade som enskilda individer haft ett frflutet i Millers rrelse som fokuserade p 1844. Samfundet sjundedagsadventisterna grundades senare. Men fokus p rtalet 1844 slpptes inte utan omtolkades med std av Ellen G. White s att Kristus i stllet fr att komma till jorden 1844 gick in i det allra heligaste i himmelen det ret. Detta r fortfarande sjundedagsadventisternas officiella lra, men den r hrt attackerad frn mnga hll, ocks inifrn rrelsen.
Andra fragment av Millers rrelse fortsatte med spekulationerna och en del byggde vidare p 1844 p ett visst stt, fastn annorlunda n sjundedagsadventisterna. Nelson H. Barbour som starkt pverkade Charles Taze Russell hade ocks med 1844 i sitt system och drfr hade ocks Russell sjlv det efter deras sammantrffande. rtalet frsvann inte frn vakttornsrrelsen frrn under Rutherfords tid. De adventister som pverkade Russell hll inte p ngot sabbatsfirande och de anslt sig aldrig till sjundedagsadventisternas s k hlsolinje med frmjande av vegetarianism och frbud att ta "orena djur" som t e x svin.
Samtliga adventister vid tiden fr Russells framtrdande frnekade helvetet och oftast ocks frestllningen om en s k oddlig sjl. Russell blev hr pverkad av adventisten Jonas Wendell, som inte tillhrde sjundedagsadventisterna. Adventisterna, ven sabbatsfirarna, var frn brjan "arianskt" sinnade och hll drfr inte p treenighetslran. Under pverkan av Ellen G. White vergav sjundedagsadventisterna arianismen och hyllar idag treenighetslran. Dock finns frestllningen kvar - eller har gjort tills helt nyligen - att Kristus r identisk med Mikael. Man hade ocks frn brjan en pacifistisk hllning till krigstjnst, men denna har naggats i kanten betydligt under senare r. trminstone en del amerikanska sjundedagsadventister har villig tjnat i krigsmakten under de senaste krigen i mellersta stern. Konservativa adventister ser med oro och vanmakt p detta.
Jag finner adventister jag haft kontakt med vara mycket serisa och hyggliga mnniskor. De saknar lite sting nufrtiden och drfr har de knappast vxt i antal i Sverige, fastn rrelsen vxer globalt sett. Fr 50-100 r sedan var det mer krut i dem och de gick d och kolporterade bcker verallt i landet. Ett tecken p deras stagnation i Sverige r att de blev tvungna att slja sin fina kyrka i Gvle till - Livets ord!