2010-07-13, 18:41
Medlem
starke_adolfs avatar
Definitionen på religion är väldigt luddig, men gemensamt har religionen en tro på något "större". (?) Vetenskapen bygger på förklaringar, vilket ger en tro på förklaringarna som något "större".
Är vetenskapen då en religion?

Tänk om vår vetenskap egentligen är en skenbild av en annan vetenskap, där man kan finna samband, men där vetenskapen är uppbyggd på ett annat sätt? (Hör kanske mer hemma i filosofi)
Är det en annan religion då?
Senast redigerad av starke_adolf 2010-07-13 kl. 18:58.
Citera
2010-07-13, 18:44
Medlem
sommarlovs avatar
Jag anser definitivt att dagens vetenskap är ett slags troslära, kalla det religion om du vill.

Det som skiljer är att en religion har heliga platser och ritualer.
Citera
2010-07-13, 18:48
Medlem
Religion är väl mer sagt som någon abstrakt och icke rationellt/logiskt hållbart?

Naturvetenskap klassas som vetenskap just för att det är rationellt och logiskt.. Religion går heller inte falsifieras vilket klassar det som pseudovetenskap.. För att något ska vara en vetenskap måste det kunna falsifieras och det är det vetenskapsmän i princip strävar efter..

Dock när de börjar härja om sträng teori och kvantmekanik och grejor då börjar man ju undra..
Citera
2010-07-13, 18:49
Medlem
FetFulElaks avatar
Kännetecknande för religioner är att de är

*systematiska
*dogmatiska
*normativa
*transcendenta

Så vetenskap uppfyller 3 av 4 kännetecken, men vetenskap är INTE transcendent eller innehåller transcendenta handlingar/personer. Det finns dock religioner som inte är detta heller (tidig buddhism, dkonfucianism etc), uppdelningen är luddig.
Citera
2010-07-13, 18:49
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Definitionen på religion är väldigt luddig, men gemensamt har religionen en tro på något "större". (?)
Vetenskapen bygger på förklaringar, vilket ger en tro på förklaringarna som något "större".
Är vetenskapen då en religion?

Tänk om vår vetenskap egentligen är en skenbild av en annan vetenskap, där man kan finna samband, men där vetenskapen är uppbyggd på ett annat sätt? (Hör kanske mer hemma i filosofi)
Är det en annan religion då?

Jag anser inte att det är en religion i den benämningen som finns just för religion:

"religion är varje specifik tro när det gäller det övernaturliga, något som vanligen omfattar ritualer, en etisk kod, en livsfilosofi och en världsbild."

Från Wiki.
Citera
2010-07-13, 18:51
Medlem
Vetenskapen i sig är ingen religion.

Däremot har många en religiös inställning till vetenskap och använder begreppet om allt mellan himmel och jord, alltså även om sådant som det inte finns några vetenskapliga belägg för. Det är inte sällan man läser folk som skriver "enligt vetenskapen..." när de egentligen menar "jag tycker..."
Citera
2010-07-13, 18:52
Bannlyst
Vetenskapen bygger ej på tro, den bygger på bevis! Den som påstår något annat har en skev bild av den vetenskapliga metodiken.
Citera
2010-07-13, 18:53
Medlem
I religion så har man information, samma information, sen upprepar man denna om och om igen. Mycket av denna information går inte knyta till någon verklighetsbaserad sak. Inte heller går det bevisa igenom experiment eller liknande. Man får helt enkelt blint lita på informationen.

I vetenskap så samlar man ihop ny information, hela tiden, och inget är färdigskrivet. Allt som är skrivet och förklarat hitintills (förutom Teorier) går att bevisa igenom experiment eller liknande.
Citera
Medlem
FetFulElaks avatar
Religioner innehåller f.ö. även ofta "myter" och "riter", vilket väldig sällan vetenskap gör... Vetenskapen försöker oftast förhålla sig till nya upptäckter, i stället för att krampaktigt hålla fast vid "oförklarade" myter...
Citera
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Vetenskapen i sig är ingen religion.

Däremot har många en religiös inställning till vetenskap och använder begreppet om allt mellan himmel och jord, alltså även om sådant som det inte finns några vetenskapliga belägg för. Det är inte sällan man läser folk som skriver "enligt vetenskapen..." när de egentligen menar "jag tycker..."

Tycker väll snarare att många har en inställning som säger just " Att just nu kan vi inte säga någonting definitivt men just "insert forskning" säger att det kan bero på "det och det". Sedan kan man också säga att vetenskapen just nu inte har något svar.
Citera
2010-07-13, 18:55
Medlem
RAAxels avatar
Om någon skulle fråga mig vilken religion jag tillhörde, så skulle jag nog (om man bortser från att jag är född protestant) sagt att jag var Ateist.

På så sätt så kan man ju tycka att det är en religion, en slags lära om hur jorden.. blablabla
Citera
2010-07-13, 18:56
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Kännetecknande för religioner är att de är

*systematiska
*dogmatiska
*normativa
*transcendenta

Så vetenskap uppfyller 3 av 4 kännetecken, men vetenskap är INTE transcendent eller innehåller transcendenta handlingar/personer. Det finns dock religioner som inte är detta heller (tidig buddhism, dkonfucianism etc), uppdelningen är luddig.

Vad grundar du dessa fyra kännetecken i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in