2013-10-18, 16:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Hur blir kristendomen en religion?
Hur blir buddhismen en religion?

Vad är det för skillnad att tro på upplysning och vetenskap?

Religion handlar i regel om blind tro på det övernaturliga/ofalsifierbara. Vetenskap är just INTE det.
Citera
2013-10-18, 16:36
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag kan vända det argumentet till mitt egna.
Jag har bevisbörda om jag påstår att vetenskapen omfattas av både min egen och mera allmäna definitioner av religion.

Enligt dig, så har jag nu bevisat att vetenskap är en religion.
Nice
Nej, men nu har du bevisbörda för att bevisa ditt påstående.
Citera
2013-10-18, 16:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har bevisbörda om jag påstår att vetenskapen omfattas av både min egen och mera allmäna definitioner av religion.

Enligt dig, så har jag nu bevisat att vetenskap är en religion. Nice

Nej, till vidare har du nominellt accepterat din bevisbörda. Återstår att manifestera bevisföringen per se.
Citera
2013-10-18, 16:48
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
nja vetenskap i sig måste ändå vara neutrala det är väl mest rabiata vetenskapsdyrkare som försöker framställa det som sin egen lilla religion och där män i vita rock likställs med profeter och allt som yttras är en absolut sanning.
Citera
2013-10-18, 16:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
nja vetenskap i sig måste ändå vara neutrala det är väl mest rabiata vetenskapsdyrkare som försöker framställa det som sin egen lilla religion och där män i vita rock likställs med profeter och allt som yttras är en absolut sanning.

Vettig kommentar, men "neutralitet" är kanske inte precis ett ord jag själv skulle välja. Vetenskapen per se är ju lojal mot sin egen-definition.
Citera
2013-10-18, 17:06
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Religion handlar i regel om blind tro på det övernaturliga/ofalsifierbara. Vetenskap är just INTE det.

Säg att vi skulle leva 500 år tillbaka i tiden.
Säg att jag är extremt smart för min tid och har precis fått en tro att jorden är rund.
Detta baseras helt på egna observationer när jag tittat på hur landskapet ser ut när jag kan se horisonten och gärna ifrån en hög plats.
Jag fortsätter min forskning genom att mattematiskt uträkna hur solen, månen och stjärnorna beter sig i relation till jorden och kan med 100% säkerhet utesluta att jorden är platt.

Men när jag tar båten över till Amerikat så är jag säker på att jorden är rund?
Skulle inte tro det va. Vetenskap innebär fortfarande att man tror, tyvärr.
Ett annat exempel skulle kunna vara hos gemene människa som inte ens kan förklara vad relativitetsteorin innebär men ändå accepterar dom Einstein som all mighty.
Citera
2013-10-18, 17:10
Medlem
Citat:
Säg att jag är extremt smart för min tid och har precis fått en tro att jorden är rund.
Detta baseras helt på egna observationer när jag tittat på hur landskapet ser ut när jag kan se horisonten och gärna ifrån en hög plats.
Jag fortsätter min forskning genom att mattematiskt uträkna hur solen, månen och stjärnorna beter sig i relation till jorden och kan med 100% säkerhet utesluta att jorden är platt.

Jag hänger nog inte med på ditt exempel här.
Påstår du att bevis är lika med tro?
Citera
2013-10-18, 17:11
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vettig kommentar, men "neutralitet" är kanske inte precis ett ord jag själv skulle välja. Vetenskapen per se är ju lojal mot sin egen-definition.
jag menade neutral oavsett bakgrund så är spelreglerna samma för alla
Citera
2013-10-18, 17:20
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Skulle inte tro det va. Vetenskap innebär fortfarande att man tror, tyvärr.
Ett annat exempel skulle kunna vara hos gemene människa som inte ens kan förklara vad relativitetsteorin innebär men ändå accepterar dom Einstein som all mighty.
Varför skulle du inte vara säker på att den är rund, när du åker till Amerika?

Ven som helst med högskoleutbildning inom teoretisk fysik ska kunna förklara relativitetsteorin.
Citera
2013-10-18, 17:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Åtminstone bör det vara en religion?
Religioner påverkar vårt samhälle oerhört.
Men varför ska vi följa religioner som visat sig gång på gång fela?
Det enda som faktiskt håller är vetenskapen.
Den lutar sig emot sanningen och inget annat.
Vetenskap kan även ses ur ett heligt perspektiv, eftersom vetenskapen har öppnat så många mer dörrar än vad vi har anat tidigare och det är inte osannolikt att den kommer förvåna oss ännu mera.

Jag skulle hellre vilja vara med i vetenskapskyrkan än Svenska kyrkan i vart fall.
Hur definierar du religion?
Citera
2013-10-18, 18:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Historiskt kommer ordet religion från kristna missionärer som studerade urbefolkningens seder och bruk och verklighetsuppfattning, för att ha som utgångspunkt för att missionera om kristendom. Eftersom jag uppfattas som missionär av vissa så kan man tänka sig en konspiration där jag utbildat mig i naturvetenskap på universitet för att kunna påverka vetenskapens anhängare på ett utstuderat sätt. I den meningen vore då vetenskapen en religion för mig som missionär.

Men nu är jag inte kristen missionär, inte ens kristen, utan jag utbildade mig därför att jag tyckte att naturvetenskap var intressant. Jag brukar tänka på mig själv som någon som har förtroende för och tycker om Jesus, men som inte har någon religion. Diskussionen i tråden har dock övertygat mig om att jag har just vetenskapen som religion, som tankemönster och verklighetsuppfattning. Men nu för tiden utan att tro på min religion.

Tro är någonting mellan inbillning och förtroende. Inbillning är en svag tro medan förtroende är den starkare sorten. Men hur ska man kunna ha förtroende för teknik och naturvetenskap? Visst skulle den kunna leda till något gott men det finns många tecken på att det håller på att gå snett, växthuseffekten kan snart ha förändrat betingelserna för liv helt och prism-liknande program skulle kunna förslava mänskligheten (utan patrullerande robotar). Godhet är inget uppenbart mål för naturvetenskap/teknik som snarare styrs av pengar och anslag.
Citera
2013-10-18, 18:17
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=AskMeAboutJesus|45732793]
Citat:
Historiskt kommer ordet religion från kristna missionärer som studerade urbefolkningens seder och bruk och verklighetsuppfattning, för att ha som utgångspunkt för att missionera om kristendom. Eftersom jag uppfattas som missionär av vissa så kan man tänka sig en konspiration där jag utbildat mig i naturvetenskap på universitet för att kunna påverka vetenskapens anhängare på ett utstuderat sätt. I den meningen vore då vetenskapen en religion för mig som missionär.

Utan vare sig tidskontext eller annat fattar man inte vad du faktiskt säger mer än mummel.

Tro religion och matte vetenskap, är mänklighet, inte personligt.

Apor kan ju tänka...

Citat:
Men nu är jag inte kristen missionär, inte ens kristen, utan jag utbildade mig därför att jag tyckte att naturvetenskap var intressant. Jag brukar tänka på mig själv som någon som har förtroende för och tycker om Jesus, men som inte har någon religion. Diskussionen i tråden har dock övertygat mig om att jag har just vetenskapen som religion, som tankemönster och verklighetsuppfattning. Men nu för tiden utan att tro på min religion.
Jeus är en bra avledningsfaktor liksom bra variabel att använda, jesus är också ett vapen, då korset ännu aldrig kommit mjukt utan hårt. Det ska mycket till för sniderier.

Så du är ortoped du?

Citat:
Tro är någonting mellan inbillning och förtroende. Inbillning är en svag tro medan förtroende är den starkare sorten. Men hur ska man kunna ha förtroende för teknik och naturvetenskap? Visst skulle den kunna leda till något gott men det finns många tecken på att det håller på att gå snett, växthuseffekten kan snart ha förändrat betingelserna för liv helt och prism-liknande program skulle kunna förslava mänskligheten (utan patrullerande robotar). Godhet är inget uppenbart mål för naturvetenskap/teknik som snarare styrs av pengar och anslag.
Ja rätt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in