[quote=AskMeAboutJesus|45732793]
Citat:
Historiskt kommer ordet religion från kristna missionärer som studerade urbefolkningens seder och bruk och verklighetsuppfattning, för att ha som utgångspunkt för att missionera om kristendom. Eftersom jag uppfattas som missionär av vissa så kan man tänka sig en konspiration där jag utbildat mig i naturvetenskap på universitet för att kunna påverka vetenskapens anhängare på ett utstuderat sätt. I den meningen vore då vetenskapen en religion för mig som missionär.
Utan vare sig tidskontext eller annat fattar man inte vad du faktiskt säger mer än mummel.
Tro religion och matte vetenskap, är mänklighet, inte personligt.
Apor kan ju tänka...
Citat:
Men nu är jag inte kristen missionär, inte ens kristen, utan jag utbildade mig därför att jag tyckte att naturvetenskap var intressant. Jag brukar tänka på mig själv som någon som har förtroende för och tycker om Jesus, men som inte har någon religion. Diskussionen i tråden har dock övertygat mig om att jag har just vetenskapen som religion, som tankemönster och verklighetsuppfattning. Men nu för tiden utan att tro på min religion.
Jeus är en bra avledningsfaktor liksom bra variabel att använda, jesus är också ett vapen, då korset ännu aldrig kommit mjukt utan hårt. Det ska mycket till för sniderier.
Så du är ortoped du?
Citat:
Tro är någonting mellan inbillning och förtroende. Inbillning är en svag tro medan förtroende är den starkare sorten. Men hur ska man kunna ha förtroende för teknik och naturvetenskap? Visst skulle den kunna leda till något gott men det finns många tecken på att det håller på att gå snett, växthuseffekten kan snart ha förändrat betingelserna för liv helt och prism-liknande program skulle kunna förslava mänskligheten (utan patrullerande robotar). Godhet är inget uppenbart mål för naturvetenskap/teknik som snarare styrs av pengar och anslag.
Ja rätt det.