2010-07-04, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bluecafe
Den som kan föreslå ett bättre forum kom gärna med förslag, funderade på relationsforumet eller livsstil / telefoni men hittar inget som känns klockrent.

Ganska ofta läser jag här men även i verkligheten träffar folk som säger "jag svarar aldrig på okända nummer".

Jag fattar inte hur man tänker om man gör så.

Om jag aldrig svarade på okända nummer skulle jag, bara för att ta några ex:
inte träffat många av de kompisar jag umgås med eftersom ofta bekantas bekanta ringer och föreslår saker
inte fått ett antal jobb eftersom folk kan ringa från nummer jag inte hade tidigare i såna ärenden

missat en massa andra viktiga saker från nära & kära bara för att de råkar ringa från en arbetsplats som har dolt nummer utåt

sen har vi ett antal myndigheter och telefonförsäljare som man kanske inte vill ha att göra med, men har aldrig haft problem med dem.

Vad är grejen med att inte svara i telefon? Är det nån slags flykt från nånting, en känsla av att vara jagad, eller är det bakomliggande telefonterror och hot som gör att vissa slutar svara på okända nummer? Har aldrig haft problem med det så kanske därför jag inte ser problemet.

Mina exempel ovan var inte klockrena kanske, men det var det bästa jag kom på i all hast.

Nån som tänker såhär eller som känner nån nära som tänker såhär, förklara gärna varför.

Hört talas om mobilsvar?
Är det viktigt får de väl tala in ett meddelande.
Citera
2010-07-04, 21:46
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Instämmer med korrigeringen 99.9%
På hemtelefonen ringer ingen annan än försäljare, jag är med i nix men vad fan hjälper det när man är kund hos ett antal ställen?

Funderar starkt på att säga upp abonnemanget, sag ringer ytterst sällan och det lilla jag ringer kan jag lika gärna ta på mobilen.
Och vad gör det om det är en försäljare? det framgår väl direkt och då är det väl bara att lägga på direkt. Då sparar både du och försäljaren tid än om man ska lyssna på han och försöka vara artig.
Citera
2010-07-04, 22:39
Medlem
zappzapps avatar
Skulle det vara någon man av någon anledning inte vill prata med när man svarar så är det bara att lägga på. Svårare är det inte.
Citera
2010-07-05, 00:17
Medlem
Kaustis avatar
Det är för att vi svenskar är konflikträdda. Det är lättare att inte svara än att bara säga "nej tack" till telefonförsäljaren som ringer
Citera
2010-07-05, 04:38
Medlem
AfternoonDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashanz
De nummer som jag absolut inte svarar på längre är när radiotjänst ringer (alla nummer som börjar på 092 dvs). Vet inte hur många gånger jag förklarat att jag inte har någon tv, eftersom jag skulle behöva ha en tv-mast på typ tio meter för att få nån mottagning där jag bor. Men de ringer än och skickar brev trots att jag sagt att de gärna får komma och kolla själva att jag inte har nån tv

Kan man anmäla radiotjänst för trakasserier kanske? De väntar troligtvis på att jag ska ge upp och betala ändå, men det kan de glömma!

För övrigt svarar jag alltid på mobilen. Och hemtelefonen är alltid urdragen, vet inte ens varför jag fortfarande har kvar den...

Radiotjänst är satan själva, men att inte svara på 092x nummer har väl inget med radiotjänst att göra? Radiotjänst opererar i Kiruna och har således 0980 som riktnummer. Luleå med omnejd har 092x.

Iaf, åter till topic. Varför är det så obehagligt att prata med en (möjligtvis) okänd människa?

För övrigt förstår jag inte hur ni får så mycket samtal från telefonförsäljare. Ni har väl inte hemtelefon? Varför har ni det?
Citera
2010-07-05, 18:10
Medlem
linuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Det är bara skygga knäppgökar/knarkare/andra klassens medborgare som inte svarar på okända nummer.

Tror inte du har så stor koll när det gäller den saken....
Citera
2010-07-05, 18:15
Medlem
zBr9s avatar
Jag svarar inte på dolda nummer eller nummer som jag inte har i min telefonbok (utan att kolla upp numret före). Nojar jävligt mycket, sen vill jag aldrig prata med någon som jag inte känner heller. Jag tänker att är det något döds viktigt så kommer personen förr eller senare att antingen SMSa eller maila mig istället. Har hittills aldrig missat något viktigt (vad jag vet he he!).
Citera
2010-07-05, 18:36
Medlem
Jiiimboohs avatar
Min mamma har hemligt nr p g a hennes jobb. Det är nästan alltid hon som ringer om det är hemligt så självklart svarar jag.

Försäljare och Radiotjänst brukar inte ringa mig med hemligt nr. Det är bara försäljare från företag där jag redan är kund som ringer i o m att jag bara har mobiltelefon. Jag har numera Radiotjänst vanligaste nr i avvisalistan så de får inte tag i mig. Ser bara att de ringt på missade samtal, så slipper man svara av misstag.
Citera
2010-07-05, 22:59
Medlem
Effiestonems avatar
Jag brukar svara oavsett om det är okänt eller dolt. Men däremot, har jag en dålig dag eller är stressad orkar jag inte svara på något
Citera
2010-07-05, 23:17
Medlem
endymions avatar
Fattar inte heller grejen med att inte svara på dolt nummer. Svarar i min tele om det är dolt/okänt/sparat nummer.
Citera
2010-07-05, 23:38
Medlem
Sista_Bossens avatar
Jag svarar alltid på okända nummer, däremot svarar jag aldrig på nummer som inte är okänt, men jag har det inte sparat i telefonboken!
Citera
2010-07-06, 00:00
Medlem
Amsterdaims avatar
Jag svarar i regel nästan aldrig på dolt nummer... jobbet har ju dolt, så är det dolt är det oftast dem. När jag inte svarar lämnar de ett meddelande och jag ringer upp.

Okänt nummer svarar jag aldrig på. Brukar antingen snabbt kolla upp det på hitta.se eller eniro, eller smsa och fråga vem det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in