2010-07-03, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarex
jaja, jag har haft långa debatter med din källa sektellerbotemedel om det hära! visst visa HÖR INTE hemma i AA, alla BEHÖVER INTE AA, men vissa gör det! kan du sluta sitta på dina vinklade internetsidor och kolla ute i verkligheten hur det ser ut istället?

Det va en av många sidor. Jag har läst folks egna berättelser om sin tid i AA. Det va bra till en början men dom insåg att dom inte kunde bestämma själva. Och att lämna sina vänner är skjukligt.Det mest sjuka jag har läst va personliga berättelser om AA i USA men där finns många sjuka avarter av mänskligheten. Jag tycker att det är ganska så trevligt på kåken. Man knyter många kontakter. Den sidan kanske är vinklad någon aning men inte personliga berättelser om AA. Dom har berättat saker dom har varit med om som hänt henne nyligen.

Förmodligen kommer jag själv att gå med i AA på annan ort ett tag för att se hur dom tänker och manipulerar människor, om allt det jag har läst stämmer. Jag må vara fanatisk och vill rädda henne ur djävulens händer men jag måste se hur dom arbetar så att man kan driva ett krig mot dessa as. Få folk att förstå att AA inte är bra för dom. Det finns terapi och psykologer som kan hjälpa folk som har problem. Alkohol är ett stort samhällsproblem men att gå med och låta andra tycka och tänka åt en annan är fel. Dom tar sönder annars så fina människor.[/quote]

hahaha, där gjorde du min kväll verkligen om du nu har läst personliga berättelser av folk som sin tid i AA så har du säkert läst att AA var sista utvägen? att när ingen psykolog eller läkare kunde hjälpa en, så kunde AA?

Och enligt dig har ni ju knappt någon kontakt längre?`hur kan du veta vad hon gör då? vad vet du egentligen om hur hon mår eller inte mår? hon kanske mår extremt bra utan dig i sitt liv? kanske inte? va fan vet vi två om det? det är en vuxen människa som är mogen att ta egna val? vill hon gå på AA möten och göra dom 12 stegen så låt henne:S vill hon inte så är det upp till henne?

och vet inte riktigt vart du har hittat dom personliga berättelserna eller hört historier om att man inte ska tänka själv ifrån? ge mig gärna källan för vill verkligen läsa det! Jag kan bara personligen säga att dom 12 stegen går ut på att få ett "andligt uppvaknande" för att bli BEFRIAD från sin alkoholism! det handlar inte om att andra ska tänka åt dig?

hahahaha och gå jättegärna på några AA möten, det verkar som du kan behöva dom mer än henne faktist! och lycka till att vinna ett krig emot några som är helt anonyma,själförsörjande och självgående? du kan jy göra som sektellerbotemedel och göra hemsidor och så vidare men har märkt att folk faktist skiter i vad andra tycker när det verkligen har nått botten och vill ut ur det
2010-07-03, 12:01
Medlem
viick3, en rättelse bara AA är inte självförsörjande, källor finns tidigare i tråden, på SEB, på AA-bloggen bl.a. Det handlar om c:a en miljon per år i bidrag bara av kommuner.
AA är verkligen inte självgående, utan Minnesota, som AA själva är upphovsmän till skulle de snart krympa till ett fåtal grupper i Sverige. Såg att sekten jehovas vittnen ska ha lanskonvent, de har 3500 besökare! Hur många tror du kommer på AA:s konvent? Ett par hundra? Jehovas har något som AA inte har, kom ihåg att de inte har någon hjälp med rekryteringen.

Jag skulle vilja se din debatt med seb, vart är den?
Han skickade på dig massor med material som du inte bemötte, är det det du menar?
2010-07-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
viick3, en rättelse bara AA är inte självförsörjande, källor finns tidigare i tråden, på SEB, på AA-bloggen bl.a. Det handlar om c:a en miljon per år i bidrag bara av kommuner.
AA är verkligen inte självgående, utan Minnesota, som AA själva är upphovsmän till skulle de snart krympa till ett fåtal grupper i Sverige. Såg att sekten jehovas vittnen ska ha lanskonvent, de har 3500 besökare! Hur många tror du kommer på AA:s konvent? Ett par hundra? Jehovas har något som AA inte har, kom ihåg att de inte har någon hjälp med rekryteringen.

Jag skulle vilja se din debatt med seb, vart är den?
Han skickade på dig massor med material som du inte bemötte, är det det du menar?

hurru dom dära grupperna som tar emot bidrag ( det finns ett par stycken tyvär) ska inte kalla sig en AA grupp. det finns 12 traditioner man ska upphålla i AA och den 7de är att vara självförsörjande

vad har jehovas då ? förstår inte riktigt hur dom kom med i bilden?

och inom AA håller man inte på med eran jävla rekrytering? fattar inte vad ni har fått det ifrån? okej om folk ur AA skulle ut och dra med sig folk in men det är faktist folk som KOMMER TILL AA och ber om hjälp för inget annat funkar? om du inte vill ha med AA och göra så ärdet bara gå ? det är inte direkt att man skriver på något för livet:S? fan vill du vara med i 10 år sen gå så gör det? tror ni allvarligt att folk skulle bry sig så jävla mycket?

och visst AA hade nog krympt lite om alla hem i sverige med Minnesota bara fösvann, personligen tycker jag det skulle vara bra. för folk tror att Minnesota och AAsprogram är samma sak och det är det verkligen inte!

aa jag syftar på den konversationen, har skrivit brev till usa, jag har varit inne och bemött dom flesta länkarna han skickade, och kom fram till en sak! att han bygger sitt hat på vad enskilda personer ur AA säger! samt hur AA ser ut på visa ställen, inte hur det borde se ut?
2010-07-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viick3
hurru dom dära grupperna som tar emot bidrag ( det finns ett par stycken tyvär) ska inte kalla sig en AA grupp. det finns 12 traditioner man ska upphålla i AA och den 7de är att vara självförsörjande
vad har jehovas då ? förstår inte riktigt hur dom kom med i bilden?

och inom AA håller man inte på med eran jävla rekrytering? fattar inte vad ni har fått det ifrån? okej om folk ur AA skulle ut och dra med sig folk in men det är faktist folk som KOMMER TILL AA och ber om hjälp för inget annat funkar? om du inte vill ha med AA och göra så ärdet bara gå ? det är inte direkt att man skriver på något för livet:S? fan vill du vara med i 10 år sen gå så gör det? tror ni allvarligt att folk skulle bry sig så jävla mycket?

och visst AA hade nog krympt lite om alla hem i sverige med Minnesota bara fösvann, personligen tycker jag det skulle vara bra. för folk tror att Minnesota och AAsprogram är samma sak och det är det verkligen inte!
aa jag syftar på den konversationen, har skrivit brev till usa, jag har varit inne och bemött dom flesta länkarna han skickade, och kom fram till en sak! att han bygger sitt hat på vad enskilda personer ur AA säger! samt hur AA ser ut på visa ställen, inte hur det borde se ut?

Hej, vi gör ett försök igen, nu får du fan anstränga dig lite, du verkar faktiskt inte ha en aning om någonting rörande AA.

1.Redan från början tog AA emot bidrag och gör det fortfarande i hög grad. AA har en förmögenhet på långt över 100 miljoner kronor, cheferna tjänar miljonlöner.

2.Ingen rekrytering? Vad står det i steg 12? Hur många människor skickar behandlingshem och öppenvård in i AA per år? Är AA på fängelser, institutioner och minnesotabehandlingar och berättar sin "lifestory"?Jag vill att du svarar på denna fråga.

Hur gick det till när "Hazelden" startades och vilka startade det? Hazelden heter Minnesota i sverige. Detta är AA-historia, det ska du kunna.
2010-07-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Hej, vi gör ett försök igen, nu får du fan anstränga dig lite, du verkar faktiskt inte ha en aning om någonting rörande AA.

1.Redan från början tog AA emot bidrag och gör det fortfarande i hög grad. AA har en förmögenhet på långt över 100 miljoner kronor, cheferna tjänar miljonlöner.

2.Ingen rekrytering? Vad står det i steg 12? Hur många människor skickar behandlingshem och öppenvård in i AA per år? Är AA på fängelser, institutioner och minnesotabehandlingar och berättar sin "lifestory"?Jag vill att du svarar på denna fråga.

Hur gick det till när "Hazelden " startades och vilka startade det? Hazelden heter Minnesota i sverige. Detta är AA-historia, det ska du kunna.

1. ja och traditionerna kom till 1946, allstå 11 år efter Bill W och Dr Bob körde igång? jag vet att det finns gott om grupper i sverige och världen över som tar emot bidrag, men är det okej för det? jag tänker inte sitta och debattera om att AA tar emot bidrag för det gör dom och det är fel? jag har själv varit runt i kommuner och frågat vad folk håller på med! Och om AA nu är så rika ( kan endast tala om sverige för vet inte hur det ser ut utomlands) borde det jy finnas papper på det? du får gärna bifoga dom filerna där du ser lönebeskeden och allt? och tänker du dra upp hur förtroende rådet skötts så behöver du inte det. jag tycker också det är skandalöst hur folk kan hålla på!

2. vad betyder ordet rekrytering för dig? enligt mig att berätta hur jag gjorde och vad jag gör idag för att vara nykter inte har något med rekrytering att göra? vet inte vad du har för upplevelser av det, men jag har endast positiva av att berätta för folk vad AAs program är, sen om dom vill ha det eller inte är helt upp till dom! AA tvingar ingen att gå med, erbjuder inte pengar, erbjuder ingeting förutom en lösning på alkoholister drickande ?

Och kan inte hela den historian men kan dra ett sammandrag? FOLK UR AA bestämmde sig att försöka starta behandlingshem och så vidare och det gick åt helvete, så då bestämmde dom sig att GÖRA OM AAs program till Hazelden eller Minnesota. om du läser på hur AA fungerar och så vidare som jag antar att du faktist har gjort så vet du att Minnesota modellen bygger på AAs program men har egentligen ABSOLUT INGETING med AA att göra. visst du kan gnälla över att det var folk ur AA och att det bygger på AA men det är absolut inte AA. det är som att säga att cola och pepsi är samma sak ?
2010-07-03, 20:48
Bannlyst
Grattis till mig själv. Gick till beroendemottagningen i morse och träffade en läkare och nu "käkar" dricker jag antabus. Fick ett nummer till en person av min vän som visade sig vara en vän äntligen som troligtvis är med i AA. Det hela ska bli så skönt och samtidigt lika jävla skönt att slippa vara en alkoholist. Satt med ca 40 polare ute på en äng där alla krökade och jag orkade inte med dom. Inom kort kommer jag att få se om AA verkligen trycker ner en och få en att känna sig värdelös och att alkoholism är en sjukdom. Trycker dom ner mig så kan det smälla big time, framtänderna ut genom bakhuvudet. Men jag hoppas för min och deras egen skull att dom hjälper mig.
2010-07-03, 21:38
Medlem
galts avatar
Jag är själv stor skeptiker när det gäller AA/NA, 12-stegsfundamentalism och hela den biten, men det du skriver låter rätt fel, åtminstone efter de erfarenheter jag har... Jag tror inte det är en grupp som uppmanar henne att lämna sina vänner, utan snarare en eller ett par individer och visst, är man ny inom AA så kan det uppfattas att det är någon form av grupptryck.
Det är väl inte helt omöjligt att din "vän" använder det som ursäkt för att hon helt enkelt inte vill umgås med dig och andra likasinnade. Reagerar på hur aggressiv du låter i dina inlägg och vem fan vill umgås med någon sådan om man ska försöka styra upp sitt liv?
2010-07-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viick3
1. ja och traditionerna kom till 1946, allstå 11 år efter Bill W och Dr Bob körde igång? jag vet att det finns gott om grupper i sverige och världen över som tar emot bidrag, men är det okej för det? jag tänker inte sitta och debattera om att AA tar emot bidrag för det gör dom och det är fel? jag har själv varit runt i kommuner och frågat vad folk håller på med! Och om AA nu är så rika ( kan endast tala om sverige för vet inte hur det ser ut utomlands) borde det jy finnas papper på det? du får gärna bifoga dom filerna där du ser lönebeskeden och allt? och tänker du dra upp hur förtroende rådet skötts så behöver du inte det. jag tycker också det är skandalöst hur folk kan hålla på!

2. vad betyder ordet rekrytering för dig? enligt mig att berätta hur jag gjorde och vad jag gör idag för att vara nykter inte har något med rekrytering att göra? vet inte vad du har för upplevelser av det, men jag har endast positiva av att berätta för folk vad AAs program är, sen om dom vill ha det eller inte är helt upp till dom! AA tvingar ingen att gå med, erbjuder inte pengar, erbjuder ingeting förutom en lösning på alkoholister drickande ?

Och kan inte hela den historian men kan dra ett sammandrag? FOLK UR AA bestämmde sig att försöka starta behandlingshem och så vidare och det gick åt helvete, så då bestämmde dom sig att GÖRA OM AAs program till Hazelden eller Minnesota. om du läser på hur AA fungerar och så vidare som jag antar att du faktist har gjort så vet du att Minnesota modellen bygger på AAs program men har egentligen ABSOLUT INGETING med AA att göra. visst du kan gnälla över att det var folk ur AA och att det bygger på AA men det är absolut inte AA. det är som att säga att cola och pepsi är samma sak ?

Bill W och Marty Mann "AA.s första kvinna" startade den första tolvstegsbehandlingen redan 1940. Bill W var även med och startade NCA (the National Council on Alcoholism) en rekryterings bas till de nya tolvstegsbehandlingarna. NCA konverterades senare till ASAM — the American Society of Addiction Medicine http://www.asam.org/asampastpresidents.html Om du följer länken och är lite påläst så känner du säkert igen några av namnen på listan, kanske: G. Douglas Talbott, M.D som konstruerade 4-steget och kanske Jasper G som förövrigt var med i Bill.s testamente. Detta är vad som kallas AA.s egna front-organisationer skapade av pionjärerna själva. Jag orkar inte med någon större historielektion, men du kanske ska läsa på lite själv?.

Här kommer förresten en direktlänk till lönespecifikationerna som du efterfrågade:
http://www.eri-nonprofit-salaries.co...d=0/&sourceid=

http://www.eri-nonprofit-salaries.co...1&Cobrandid=0/

Om du inte orkar räkna så kan du få ett smakprov från 2004: Intäkter: 73 561 238 SEK (sjuttiotre miljoner femhundrasextioen tusen tvåhundratrettioåtta)
Tillgångar: 105 570 182 SEK (etthundrafem miljoner femhundrasjuttio tusen etthundraåttiotvå)

Lön (utan medräknad bonus på sexhundratusen) se lönespecifikation
Greg Muth General Manager $218,814. (1 689 922 SEK)

Han tjänar alltså dubbelt så mycket som vår svenska stadsminister.
Källa och länkar är presenterade.

Mvh
www.sektellerbotemedel.se
2010-07-04, 00:35
Medlem
Ps.

Jag förutsätter att du vet att AA.s metropol ligger i New York och att alla servicekontor runt om i världen skickar 60% av sin förtjänst till AA i NY, detta återfinns i alla AA.s stadgar i olika länder servicemanualer mm. Kolla på svenska AA sidan.

Ta ett djupt andetag och fundera ett tag på kassaflödet, vilka tjänar storkovan? finns dessa med i Bills testamente? eller i ASAM? påminner detta om andra sektverksamheter? var det inte bara en slant i hatten och lite pengar till kaffe?

Blunda eller se,
bortförklara eller gör vad du vill,
mig spelar det ingen roll.

Mvh
2010-07-04, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Jag är själv stor skeptiker när det gäller AA/NA, 12-stegsfundamentalism och hela den biten, men det du skriver låter rätt fel, åtminstone efter de erfarenheter jag har... Jag tror inte det är en grupp som uppmanar henne att lämna sina vänner, utan snarare en eller ett par individer och visst, är man ny inom AA så kan det uppfattas att det är någon form av grupptryck.
Det är väl inte helt omöjligt att din "vän" använder det som ursäkt för att hon helt enkelt inte vill umgås med dig och andra likasinnade. Reagerar på hur aggressiv du låter i dina inlägg och vem fan vill umgås med någon sådan om man ska försöka styra upp sitt liv?

Det är klart att hon inte behöver sådana som mig i sitt liv just nu men det känns jävligt tungt att mista sin bästa vän,, Så som hon förklarar det iaf.. tagit en paus från sina vänner ett tag tills hon mår bra igen men hur jävla lång tid ska det ta om AA trycker ner personer och får dom att må dåligt och uppmanar henne att lämna sina vänner? Kanske jag träffar henne på något AA möte vad vet jag..men ju längre tiden går desto mer glömmer man bort......Nu har ju jag själv ingen lust att umgås med folk som krökar..men jag lämnar inte mina polare för det..Hon käkar inga antabus vilket jag gör..utan det hade jag fortsatt krökat men men,,, Jag är en aggressiv jävel och när folk förstör för en nära vän eller familjemedlem så blir man självklart skogstokig..Kanske jag kommer att inse att dom försöker hjälpa henne och att hon snart kommer att må bra, det för deras egen skull, vad önskar man inte sina vänner annat än att dom ska må bra? Jag har jävligt svårt för att falla för grupptryck och är stark psykiskt. Man har gjort många grova saker i sitt liv och jag vill inte upprepa att det ska hända nu när man har egen lägenhet och ett bra jobb..Sitta inne är ingen större höjdare då har man inget kvar när man kommer ut och troligtvis måste man bli kriminell för att styra upp sitt liv igen.
2010-07-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektellerbotemedel
Bill W och Marty Mann "AA.s första kvinna" startade den första tolvstegsbehandlingen redan 1940. Bill W var även med och startade NCA (the National Council on Alcoholism) en rekryterings bas till de nya tolvstegsbehandlingarna. NCA konverterades senare till ASAM — the American Society of Addiction Medicine http://www.asam.org/asampastpresidents.html Om du följer länken och är lite påläst så känner du säkert igen några av namnen på listan, kanske: G. Douglas Talbott, M.D som konstruerade 4-steget och kanske Jasper G som förövrigt var med i Bill.s testamente. Detta är vad som kallas AA.s egna front-organisationer skapade av pionjärerna själva. Jag orkar inte med någon större historielektion, men du kanske ska läsa på lite själv?.

Här kommer förresten en direktlänk till lönespecifikationerna som du efterfrågade:
http://www.eri-nonprofit-salaries.co...d=0/&sourceid=

http://www.eri-nonprofit-salaries.co...1&Cobrandid=0/

Om du inte orkar räkna så kan du få ett smakprov från 2004: Intäkter: 73 561 238 SEK (sjuttiotre miljoner femhundrasextioen tusen tvåhundratrettioåtta)
Tillgångar: 105 570 182 SEK (etthundrafem miljoner femhundrasjuttio tusen etthundraåttiotvå)

Lön (utan medräknad bonus på sexhundratusen) se lönespecifikation
Greg Muth General Manager $218,814. (1 689 922 SEK)

Han tjänar alltså dubbelt så mycket som vår svenska stadsminister.
Källa och länkar är presenterade.

Mvh
www.sektellerbotemedel.se

jag har inte tid idag att läsa alla skattesedlar men ska ta och göra det innan jag svarar.

Och åter igen jag har aldrig nekat till att AA medlemmar var med och skapa minnesotamodellen ? jag påpekar däremot att det är AA medlemmar och inte AA som helhet som skapade det? läser du ur 12 steg och 12 traditioner som jag antar att du har gjort så läs mer om sjätte traditionen och hur den kom till? traditionen lyder " En AAgrupp bör aldrig gå i borgen för, finansiera eller låna ut sitt namn till närbesläktad sammanslutningar eller utomstående företag, för då kommer problem med pengar, egendom och prestige att skilja oss från vårt ursprungliga syfte" , den kom till 1945 på service konferansen. Läser du dom siderna så förklarar dom lite kort och sammanfattat hur och varför den kom till! just för att i början körde folk igång med sjukhus, klubbar och behandlingshem och allt möjligt! och större delen av tiden gick det åt helvete! därför tog dom bort AAs namn från allt! men bara för AA som helhet inte stödjer eller håller på med t.ex minnesota betyder det inte att folk UR AA gör det! snälla du måste se skillnad på vad folk UR AA gör och vad AA som helthet gör? AA är inte perfekt just för att hela skiten går ut på att ett gäng alkisar ska hjälpas åt och hjälpa andra? det funkar men det är absolut inte perfekt.

lite off topic fråga, har läst din sida och vad du har skrivit hära på fb, vart kommer ditt hat ifrån? 12stegsprogrammet har hjälp miljoner världern över så varför klanka ner på det? okej att du säger att andra metoder inte ska soppas under mattan och det förstår jag men det måste jy vara något mer bakomliggande för din lilla hemsida ser inte direkt gratis ut!?
2010-07-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektellerbotemedel
Ps.

Jag förutsätter att du vet att AA.s metropol ligger i New York och att alla servicekontor runt om i världen skickar 60% av sin förtjänst till AA i NY, detta återfinns i alla AA.s stadgar i olika länder servicemanualer mm. Kolla på svenska AA sidan.

Ta ett djupt andetag och fundera ett tag på kassaflödet, vilka tjänar storkovan? finns dessa med i Bills testamente? eller i ASAM? påminner detta om andra sektverksamheter? var det inte bara en slant i hatten och lite pengar till kaffe?

Blunda eller se,
bortförklara eller gör vad du vill,
mig spelar det ingen roll.

Mvh

tänker inte bortförklara? och inte heller blunda och se? jag vet exakt hur det dära går till och jag kan tyvär inte säga annat än jag vet inte. vet vad dom i New York SKA göra med pengarna dom får in. men kan inte säga att jag vet vad dom gör ´med det? ska läsa alla dina skattesedlar innan jag kommenterar AAs ekomoni i USA för vet ingeting om den faktist

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in