• 1
  • 2
2007-11-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdg347
Visst, jag är fanatisk dåre, men vi är alla här för att diskutera och ska vi kalla varandra namn så kallar jag dig mental fekaliekretin så kan vi hålla samma nivå du och jag. Jag är här för att jag tycker det är kul.

Skönt att det är du som bestämmer vem som är vad och att du vet när punkten för diskussionen kommer. Du måste ha det skönt i ditt efenbenstorn där du kan bestämma vad jag tycker om världen.
Nihilismen är en grundinställning, inte en teori.

Måste det? Varför då? Alla är skit, du med.
Man kan se människor som funktioner, din funktion är att roa mig. Således har du en funktion, vill man kan man tillskriva den funktionen ett värde, det är noll och inget. Andra människor har inga funktioner i mitt liv, vill man kan man till skriva dem människorna ett värde - noll och inget.

Punkten kommer aldrig.
Det är intressant att du säger att de inte är värda någonting alls, när de uppenbarligen existerar. (människorna)
Har du en svart människosyn och hittade nihilismen för att på filosofisk väg rättfärdiga din ondska?
Citera
2007-11-06, 17:28
Medlem
cdg347:

Citat:
Just det, eller inte. Ditt inlägg är lika värdefullt som damm på Mars.

Men vad bra; då är jag en sann nihilist eller?

Citat:
Det kallas värdenihilism och det ändrar ditt liv som om du mött Jesus.

Värdenihilism är precis lika meningslöst som allting annat sett utifrån en strikt nihilist. Värderingar har ju då endast emotivt värde, men för en strikt och sann nihilist är ju även dessa emotiva värden precis lika värdelösa som allt annat.

Nihilisten är återigen hjärndöd.
Citera
2007-11-06, 21:28
Medlem
Den "riktiga" nihilisten är apatisk då han uppnått "apatheia" total sinnesro.
Citera
2007-11-08, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RufuZz
Den "riktiga" nihilisten är apatisk då han uppnått "apatheia" total sinnesro.

Så är det.

En som kallar sig nihilist men som sedan lever som vanligt - är inkonsekvent.

Nihilism är helt enkelt en filosofi man inte kan leva efter. Det är min slutsats.

Dom som snackar om subjektiva värden är inte nihilister, utan existentialister, även om dom kallar sig nihilister av nån anledning ...

Den här frågan bör egentligen då ställas till existentialister: Hur kan existentialister se värde i värdelösa icke-värden?
Citera
2007-11-08, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
Så är det.

En som kallar sig nihilist men som sedan lever som vanligt - är inkonsekvent.

Nihilism är helt enkelt en filosofi man inte kan leva efter. Det är min slutsats.

Dom som snackar om subjektiva värden är inte nihilister, utan existentialister, även om dom kallar sig nihilister av nån anledning ...

Den här frågan bör egentligen då ställas till existentialister: Hur kan existentialister se värde i värdelösa icke-värden?

Hade inte du den där avataren redan i förrgår?
Citera
2007-11-08, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Hade inte du den där avataren redan i förrgår?

What? Nej
Citera
2010-07-02, 21:26
Medlem
cdg347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Weininger

Men vad bra; då är jag en sann nihilist eller?

Klart du är!

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Weininger
Värdenihilism är precis lika meningslöst som allting annat sett utifrån en strikt nihilist. Värderingar har ju då endast emotivt värde, men för en strikt och sann nihilist är ju även dessa emotiva värden precis lika värdelösa som allt annat.

Nihilisten är återigen hjärndöd.

Om du så vill, men återigen handlar det ju om subjektiva värderingar.
Emotioner, som det finns en uppsjö av, kan vara ett resultat av arv eller miljö och är som du påpekar inte mer värda än henkkos inlägg, beträffande emotioner så får stocism anses vara en bra förbild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in