2010-07-01, 10:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Hoppas du får betalt av entrepenören för skadan de orsakat. Det borde du kräva av de iaf.

Tidigare ägare fick ersättning för sättningsskador i grunden för över 30 år sen. Det är nog lite sent att kräva ersättningar för skador som inträffat därefter. Skadan uppstod nog redan i slutet på 80-talet för avloppet har haft lätt för att få stopp sen dess, men det är först nu som skadan blivit värre.

Citat:
Gjutjärnsrör finns som max i 3m längder, röret som ligger i backen har förmodligen flera skarvar.
Varför använder du inte vanliga plaströr, de håller betydligt bättre eller om du vill slå på stort så kan du köra rostfritt. Rostrfritt kommer att hålla din och dina barnbarnbarns livstid och lite till
Denna modellen är bäst: http://www.gustavsberg-ror.se/websit...5a37ab6e92.jpg

Var nog lite otydlig i min fråga, men tanken var alltså att använda plaströr som är lite tåligare mot rörelser. Eftersom det känns som röret är sprucket på längden så var tanken att kanske byta ut hela den biten istället för att såga, skarva och därmed riskera att resten av röret spricker. Men det är kanske inte så lätt att få isär delarna av gjutjärnsrören efter 60 år i marken.

Är det någon ide att satsa på en videoinspektion med videoskop av röret innan man påbörjar? Eller är det bara en onödig kostnad? Det kan ju vara bra på förhand att veta exakt vilken typ av skada man har.
Citera
2010-07-01, 13:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det någon ide att satsa på en videoinspektion med videoskop av röret innan man påbörjar? Eller är det bara en onödig kostnad? Det kan ju vara bra på förhand att veta exakt vilken typ av skada man har.
Kan bygga en inspektionskamera av en billig webkamera till dator, en lång usb-sladd, en trädgårdslang och en liten ficklampa.
Bildkvalitén blir inte jättebra men fullt tillräcklig för att se skador.
Citera
2010-07-01, 14:10
Medlem
hallberg-rassys avatar
Vad tror ni det kan vara för fel? Jag har inget vatten. Det började med ojämnt vattentryck och nu kommer det inget alls.

Till saken kanske hör att jag bor drygt 40-50 meter ovanför marken, om det hjälper något. Ingen granne är hemma och kan svara på om jag är ensam med detta fel, tyvärr och jag får inte tag på någon ansvarig heller. Huset jag bor i är bara 1½ år gammalt så det handlar ju knappast om gammla rör eller liknande. Nej, tacka vet jag villor.
Citera
2010-07-01, 19:36
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Tidigare ägare fick ersättning för sättningsskador i grunden för över 30 år sen. Det är nog lite sent att kräva ersättningar för skador som inträffat därefter. Skadan uppstod nog redan i slutet på 80-talet för avloppet har haft lätt för att få stopp sen dess, men det är först nu som skadan blivit värre.

Ok, trodde det var en ny skada.

Citat:
Var nog lite otydlig i min fråga, men tanken var alltså att använda plaströr som är lite tåligare mot rörelser. Eftersom det känns som röret är sprucket på längden så var tanken att kanske byta ut hela den biten istället för att såga, skarva och därmed riskera att resten av röret spricker. Men det är kanske inte så lätt att få isär delarna av gjutjärnsrören efter 60 år i marken.

Att få isär skiten är nog inga problem, förse dig med en slägga och slå bort skiten.
Hur har du tänkt att få ett rent snitt på det gamla för att kunna ansluta det nya?
Finns ju rörskärare och tigersågsblad för gjutjärn.
Har du råd borde du köra med rostfritt.
Citera
2010-07-01, 19:40
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Vad tror ni det kan vara för fel? Jag har inget vatten. Det började med ojämnt vattentryck och nu kommer det inget alls.

Till saken kanske hör att jag bor drygt 40-50 meter ovanför marken, om det hjälper något. Ingen granne är hemma och kan svara på om jag är ensam med detta fel, tyvärr och jag får inte tag på någon ansvarig heller. Huset jag bor i är bara 1½ år gammalt så det handlar ju knappast om gammla rör eller liknande. Nej, tacka vet jag villor.

Jag fattar inte riktigt om du bor i villa eller i ett höghus.
Om du bor i höghus så har någon stängt av vattnet helt, inte så troligt att ni tappat så i tryck att det inte orkar upp till din lgh.

Hur kan du bo 40m upp från marken, hur många våningar har huset egentligen?
Citera
2010-07-01, 20:30
Medlem
Hejsan hejsan!

Bor i en rätt gammal hyreslägenhet med ett väldigt litet och slitet badrum och funderar på att skaffa en toppmatad tvättmaskin. Kan absolut noll om att dra rör så vilket är det lättaste sättet att koppla in den?

Läste om en "Nito-snabbkoppling" som verkar väldigt enkelt att använda men om det är möjligt skulle jag helst vilja ordna en fast anslutning. Om det går att göra det själv vore det perfekt men jag har inte direkt något emot att anlita en hantverkare om det behövs

Bifogar en bild och mycket tacksam för svar!

http://img713.imageshack.us/img713/2807/050a.jpg
Citera
2010-07-01, 20:35
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Jag fattar inte riktigt om du bor i villa eller i ett höghus.
Om du bor i höghus så har någon stängt av vattnet helt, inte så troligt att ni tappat så i tryck att det inte orkar upp till din lgh.

Hur kan du bo 40m upp från marken, hur många våningar har huset egentligen?

Sorry, otydlig på grund av att jag är förbannad...

Jag längtar till en villa, men just nu bor jag packad på höjden (mellanlandat i en stad tillfälligt) och det är ju så att så fort andra också bor kan man inte bara ringa hit en rörfixare och få vatten igen.

Hur många våningar vi har? 16 stycken, bor i en "skrapa" nästan. Fantastisk utsikt. Om varje våningsplan i snitt är 3 meter högt (2,5 i tak och så golv mellan) så blir 3*15 = 45 meter. Så det är alltså 45 meter rör som skall upp till mig.

Nu har jag varit runt hos 2 grannar. Ingen på mitt plan har vatten. Och de som bestämmer har ingen aning om vad felet är, kommer en snubbe och kikar imorgon. Det är ojämnt tryck, ibland (1 gång varannan timme) rinner det lite...
Citera
2010-07-01, 22:37
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CM1234
Hejsan hejsan!

Bor i en rätt gammal hyreslägenhet med ett väldigt litet och slitet badrum och funderar på att skaffa en toppmatad tvättmaskin. Kan absolut noll om att dra rör så vilket är det lättaste sättet att koppla in den?

Läste om en "Nito-snabbkoppling" som verkar väldigt enkelt att använda men om det är möjligt skulle jag helst vilja ordna en fast anslutning. Om det går att göra det själv vore det perfekt men jag har inte direkt något emot att anlita en hantverkare om det behövs

Bifogar en bild och mycket tacksam för svar!

http://img713.imageshack.us/img713/2807/050a.jpg

Stäng ballofixen på kallvattnet och kapa in ett T-rör där. Då kan du ansluta maskinen där nere. Jag rekomenderar inte några snabbkopplingar till några maskiner, det är alltid bättre med fasta installationer.
Avloppet på maskinenen kan du koppla in före vattenlåset( mellan tvättstället och vattenlåset) på tvättstället, det finns sådana grenrör för ändamålet.
Mät dimensionen på alla rör och ta med dig bilden till en VVS-shop så kommer de hjälpa dig med att plocka ut materialet. Du borde nog klara av arbetet själv, det är inte så svårt.
Citera
2010-07-06, 16:44
Medlem
Kan du hjälpa mig med ett svar på denna fråga?

https://www.flashback.org/p24092134#p24092134
Citera
2010-07-06, 21:32
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Kan du hjälpa mig med ett svar på denna fråga?

https://www.flashback.org/p24092134#p24092134

Du måste ha 2st skiftnycklar alt polygriper eller en av varje.

Om du ska lossa på kopplingen:
Du sätter en av de på den minsta muttern som är närmast den armerade slangen, den andra sätter du på muttern under och så drar du isär verktygen.
Alltså ska verktygen ifrån varandra "utåt", hoppas du fattar vad jag menar.

Du kan ju först försöka dra kopplingen lite till, då gör du som ovan men för verktygen emot varandra.

Återkom om det jag skrev är lite luddigt
Citera
2010-07-06, 21:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Sorry, otydlig på grund av att jag är förbannad...

Jag längtar till en villa, men just nu bor jag packad på höjden (mellanlandat i en stad tillfälligt) och det är ju så att så fort andra också bor kan man inte bara ringa hit en rörfixare och få vatten igen.

Hur många våningar vi har? 16 stycken, bor i en "skrapa" nästan. Fantastisk utsikt. Om varje våningsplan i snitt är 3 meter högt (2,5 i tak och så golv mellan) så blir 3*15 = 45 meter. Så det är alltså 45 meter rör som skall upp till mig.

Nu har jag varit runt hos 2 grannar. Ingen på mitt plan har vatten. Och de som bestämmer har ingen aning om vad felet är, kommer en snubbe och kikar imorgon. Det är ojämnt tryck, ibland (1 gång varannan timme) rinner det lite...

För att alls kunna leverera vatten krävs ett tryck på 4,5 bar från marknivån sett. Nu vet jag inte vilken höjd ditt hus befinner sig kontra ev vattentorn där ni bor, eller om man använder någon tryckstegringsstation för att höja trycket.

Minimitrycket på vattenkranen skall vara 1 bar för att t.ex. diskmaskin skall fungera.

Problemet kan vara flera olika:

- För lite vatten i vattentornet där vattentorn används. Trycket blir då för lågt.
- En tryckstegringsstation har havererat.
- För hög förbrukning (t.ex. pga torka och vattning)
- En större vattenläcka i er näromgivning gör att trycket sjunker i området.
- En lokal tryckstegringspump (vanlig i höghus) har slutat fungera.

De flesta felorsaker finns därför utanför huset, men brukar upptäckas av vattenverket genom deras mätutrustning och loggar.
Citera
2010-07-06, 22:19
Medlem
Citat:
Du måste ha 2st skiftnycklar alt polygriper eller en av varje.

Om du ska lossa på kopplingen:
Du sätter en av de på den minsta muttern som är närmast den armerade slangen, den andra sätter du på muttern under och så drar du isär verktygen.
Alltså ska verktygen ifrån varandra "utåt", hoppas du fattar vad jag menar.

Du kan ju först försöka dra kopplingen lite till, då gör du som ovan men för verktygen emot varandra.

Återkom om det jag skrev är lite luddigt

Tack för svaret. Jag förstår exakt. Ska försöka när tillfälle ges!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in