Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-12, 14:04
  #1
Medlem
Vobblers avatar
Några flashbackare som äter medicinen Wellbutrin eller Voxra? Den aktiva substansen buprotion ska ge ett påslag av noradrenalin och dopamin. Jag har nu käkat den här medicinen i fem dagar och jag känner mig helt speedad. Effekten påminner om en låg dos av amfetamin; ingen matlust, pratglad och det är omöjligt att sova. Vad är det för rävgift läkaren har skrivit ut åt mig? Visserligen klagade jag på att de vanliga SSRI-medicinerna gjorde mig trött och apatisk, men Wellbutrin har kastat in mig i ett maniskt tillstånd.
Citera
2010-05-12, 15:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Några flashbackare som äter medicinen Wellbutrin eller Voxra? Den aktiva substansen buprotion ska ge ett påslag av noradrenalin och dopamin. Jag har nu käkat den här medicinen i fem dagar och jag känner mig helt speedad. Effekten påminner om en låg dos av amfetamin; ingen matlust, pratglad och det är omöjligt att sova. Vad är det för rävgift läkaren har skrivit ut åt mig? Visserligen klagade jag på att de vanliga SSRI-medicinerna gjorde mig trött och apatisk, men Wellbutrin har kastat in mig i ett maniskt tillstånd.

Hej!

Voxra lär vara ett amfetaminderivat,
men jag kan inte lägga ut texten.

Jag blev också lite stirrig i början,
men det gick snart över.

Medicinen har varit en välsignelse för mig,
som har varit trött hela mitt liv.

Nu står jag på Voxra + mirtazapin,
och tröttheten är som bortblåst.

Hälsningar
Stövel-Anders

Voxra 150 mg
Mirtazapin 45 mg
Buspiron 40 mg
Lyrica 25 mg
Fluanxol 1 mg
Citera
2010-05-12, 16:07
  #3
Medlem
Vobblers avatar
Jag tackar och bockar för det svaret, nu känner jag mig genast lugnare. Jag knaprar också mirtazapin (30 mg) vid läggdags, så förhoppningsvis försvinner den där speedade känslan inom kort.

Ha det bra Anders, håll stövlarna torra!
Citera
2010-05-12, 22:48
  #4
Medlem
Först 2 dagarna på voxra så blev jag jättelycklig, produktiv och bara VISSTE att ALLTING skulle ordna sig och jag skulle bli SKITLYCKLIG men det gick över. Läkaren sa att det kanske var en hypomanisk episod.
Citera
2010-05-20, 13:53
  #5
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragbiteoskuld96
Först 2 dagarna på voxra så blev jag jättelycklig, produktiv och bara VISSTE att ALLTING skulle ordna sig och jag skulle bli SKITLYCKLIG men det gick över. Läkaren sa att det kanske var en hypomanisk episod.

Det var nog något liknande jag hade, men nu har det lugnat ner sig. Två veckor på Wellbutrin har gjort underverk, så här bra har jag inte mått på tio år. Det trista är att man har hamrat på seratoninreceptorerna i åratal när det tydligen var dopaminet som spökade. Men den här medicinen har väl iofs inte varit tillgänglig i Sverige i mer än ett par år. Jaja, det känns som att det här kommer att bli en fin sommar!

Ett tips till er som inte får effekt av SSRI: lägg till den här medicinen i er dagliga cocktail.
Citera
2010-05-31, 21:45
  #6
Medlem
Pibbens avatar
Ny på Flashback forumet fast jag använt mig av det i många fall då jag googlat på nätet, speciellt i mitt fall har det handlat om antidepprisivamediciner.

Jag är idag 30 och har nog mått dåligt så länge jag kan minnas. Började med droger redan som i tonåren och slutade med d vid 23 års ålder vilket är awsome men för mig helt oförstående hur jag fixade det då jag inte fixar mycket annat i mitt liv.

Har ätit fluexitin från 1998 till 2007 slutade med d för jag kände mig inte hel, det saknades något fortfarande. Var medicinfri i några månader men efter några motgångar var jag akut "sjuk" igen, in på psyket igen. Började med Cipralex mådde skitdåligt i två veckor slängde allt. Sen fick jag efexor men började aldrig för jag läste så mycket "dåligt" om det , tyckte jag då! Så det blev Mirtazapin som funkade men fortfarande delen av att något andå fattades. Slutade med dessa då jag hade ett jobb där jag INTE fick försova mig vilket jag konstant gjorde på dessa. Gör det även utan mediciner så det blev inte bättre kan jag säga. Nu har jag varit utan och motgång efter motgång har slutligen fått mig att ge upp. Sover bort dagarna för jag känner mig så jävla värdelös, 30 år och i min mening just nu inte kan ett skit.

Nu till det relevanta!
Har idag efter 2 månaders väntetid fått komma till läkaren ang eventuell ADD/ASP utredning och det slutade med i allafall att jag fick VOXRA utskrivet och har läst här lite om det och försöker själv inte ge mig några falskaförhoppningar men jag känner igen mig på allt som skrivs och hoppas att det kan hjälpa mig. Håller d i handen nu men är inte föräns imorgon som jag ska börja ta dem. Skulle vilja stoppa allt i mig och se på mirakel men hur orealistiskt är inte det
Men men har mått så dåligt och är SÅ SÅ SÅ innerligt trött på det att jag önskar att få somna in och aldrig vakna mer.

Påpekas bör väl att uppenbarligen så har SSRI preparaten inte funkat eftersom jag ätit de i nästan 12 år och INGET har blivit bättre

Har stora förhoppningar på detta!!

Äter också Atarax samt Lergigan.
Också ett naturpreparat som heter 5hhtp, som finns att köpa på vissa hälsokostbutiker.

Kan man blanda de tro? eller bör jag vara helt fri från allt annat när jag testar Wellbuitrin/voxra? (inte exakt säker på stavningen)

Tacksam för alla svar .... D vore underbart med en dialog om detta då jag är så ensam om det här och inte har någon att prata med förutom min läkare vart 4 vecka.
Citera
2010-06-01, 00:35
  #7
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibben
Kan man blanda de tro? eller bör jag vara helt fri från allt annat när jag testar Wellbuitrin/voxra? (inte exakt säker på stavningen)

Tacksam för alla svar .... D vore underbart med en dialog om detta då jag är så ensam om det här och inte har någon att prata med förutom min läkare vart 4 vecka.
Det är viktigt att du börjar med en medicin åt gången så att du vet vad som är vad. Om du redan står på någon medicin så fortsätt med den som vanligt och börja med wellbutrin enligt läkarens ordination.

Det vore intressant med en kommentar om hur det känns med wellbutrin i morgon eller när du känner för det för det kan hända att jag också får det utskrivet inom kort.
Citera
2010-06-01, 08:11
  #8
Medlem
adagios avatar
Nej, usch. Kände mig helt psykotisk på denna medicin medan jag åt den, i ungefär 2 veckor som jag låg på 300 mg dagligen. Tinnitusliknande ljud som gjorde det omöjligt att sova, men som ändå är kvar efter jag slutat med medicinen. Ett sensoriskt helvete, skulle jag kalla det.
Citera
2010-06-01, 14:49
  #9
Medlem
Pibbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Det är viktigt att du börjar med en medicin åt gången så att du vet vad som är vad. Om du redan står på någon medicin så fortsätt med den som vanligt och börja med wellbutrin enligt läkarens ordination.

Det vore intressant med en kommentar om hur det känns med wellbutrin i morgon eller när du känner för det för det kan hända att jag också får det utskrivet inom kort.


Har idag tagit första tabletten klockan 10.00 och inte känt något egentligen, vet inte vad jag hade väntat mig men defenitivt byggt upp en förväntning hade jag jue gjort så känner mig besviken

Men som sagt det är hur orealistiskt som helst men kan inte låta bli att tänka på att jag skulle få en massa energi och orka göra det jag borde.

Har lyckats med att klippa gräset och fixa med lite blommor på tomten..... Tog en Multivitotal energy boost tablett som går att köpa på hälsokostaffären, hände inget har nog blivit imun för i början så blev jag speedad på dessa och fick en massa gjort.

Vi får se hur d känns imorgon, känns som jag analyserar allt jag gör just nu och hur jag mår m.m.m.
Citera
2010-06-01, 21:25
  #10
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibben
Har idag tagit första tabletten klockan 10.00 och inte känt något egentligen, vet inte vad jag hade väntat mig men defenitivt byggt upp en förväntning hade jag jue gjort så känner mig besviken

Men som sagt det är hur orealistiskt som helst men kan inte låta bli att tänka på att jag skulle få en massa energi och orka göra det jag borde.

Har lyckats med att klippa gräset och fixa med lite blommor på tomten..... Tog en Multivitotal energy boost tablett som går att köpa på hälsokostaffären, hände inget har nog blivit imun för i början så blev jag speedad på dessa och fick en massa gjort.

Vi får se hur d känns imorgon, känns som jag analyserar allt jag gör just nu och hur jag mår m.m.m.
Att du inte känner något alls är bättre än att du mår anus, ge det lite tid och se hur det utvecklar sig.
Citera
2010-06-06, 19:14
  #11
Medlem
Pibbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Att du inte känner något alls är bättre än att du mår anus, ge det lite tid och se hur det utvecklar sig.


Nu har det gått några dagar och jag mår ;S konstigt! Har svårare för att somna och drömmer en massa. Vaknar lättare. Men tänker ganska mörkt ändå och funderar just nu på att ta en lugnande.

Hmm man får väl ge d tid men det är jobbigt att inte känna att man har kontroll över sig själv i både tanke och kropp.
Citera
2010-06-06, 21:07
  #12
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibben
Hmm man får väl ge d tid men det är jobbigt att inte känna att man har kontroll över sig själv i både tanke och kropp.
Det som ett klokt beslut, håll oss uppdaterade och berätta hur det går framöver!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback