2010-05-25, 22:00
Medlem
MrFingals avatar
Om det nu är tekniskt möjligt att genomföra, borde inte din lösning för startnlägg kunna anpassas till alla inlägg? Så istället för att ha möjlighet att redigera sina inlägg i all oändlighet, bara kunna lägga till ny text i sina inlägg. Då slipper man ju blanka inlägg plus att man alltid kan uppdatera sina inlägg.

Edit: Jag läste nog lite för snabbt och blandade ihop ursprungsinlägget med förstainlägget i en tråd. Så ja, jag anser att ditt förslag är ganska vettigt.
Senast redigerad av MrFingal 2010-05-25 kl. 22:03.
Citera
2010-05-25, 22:01
Medlem
boostankans avatar
Låter mycket bra faktiskt. Att unrsprungsinlägget alltid är kvar är en viktig detalj. Kan inte se hur detta INTE skulle vara något positivt.
Citera
2010-05-25, 22:18
Medlem
crillecrilles avatar
Varför inte?

Så länge man inte kan gå tillbaka och ta bort text så finns det väl ingen nackdel med detta förslag? Ibland är det ju nödvändigt. Egentligen samma med rubriker, kan vara bra att kunna skriva exempelvis "läs första inlägget 100525" om man har lagt till information.

Detta hade nog Aktuella Brott & Kriminalfall mått bra av med tanke på att sammanfattningar ofta är svåra att hitta i dom långa trådarna, istället kan TS skriva det eller länka till sammanfattningarna i trådstarten .

Vid närmare eftertanke så hade det här varit jävligt bra för alla trådar som blir sjukt långa.
Citera
2010-05-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Varför inte?

Så länge man inte kan gå tillbaka och ta bort text så finns det väl ingen nackdel med detta förslag? Ibland är det ju nödvändigt. Egentligen samma med rubriker, kan vara bra att kunna skriva exempelvis "läs första inlägget 100525" om man har lagt till information.

Detta hade nog Aktuella Brott & Kriminalfall mått bra av med tanke på att sammanfattningar ofta är svåra att hitta i dom långa trådarna, istället kan TS skriva det i trådstarten.

Vid närmare eftertanke så hade det här varit jävligt bra för alla trådar som blir sjukt långa.

Jo, jag har även funderat lite på det där med rubriker. Jag tänker mig att man skulle kunna lägga till en redigerbar underrubrik. Utseendet skulle kunna bli nått i stil med "Vem körde rattfull? - Förnamn efternamn", där "förnamn efternamn" är en underrubrik som har lagts till efteråt och " - " läggs till om det införts en underrubrik. Det skulle även vara användbart uppe i spelforumet där jag hänger en del, där då ett spels releasedatum skulle kunna utgöra underrubrik som redigeras efterhand.

Genom att ha en separat underrubrik förhindrar man att den ursprungliga rubriken ändras och att man inte kan hitta tråden genom sök.

Men jag antar att det kanske skulle vara lite omständligt att genomföra, då man väl antagligen skulle bli tvungen att lägga till ett nytt fält eller liknande i databasen (har ingen erfarenhet alls av sånt).
Senast redigerad av Taiga 2010-05-25 kl. 22:29.
Citera
2010-05-25, 22:53
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jo, jag har även funderat lite på det där med rubriker. Jag tänker mig att man skulle kunna lägga till en redigerbar underrubrik. Utseendet skulle kunna bli nått i stil med "Vem körde rattfull? - Förnamn efternamn", där "förnamn efternamn" är en underrubrik som har lagts till efteråt och " - " läggs till om det införts en underrubrik. Det skulle även vara användbart uppe i spelforumet där jag hänger en del, där då ett spels releasedatum skulle kunna utgöra underrubrik som redigeras efterhand.

Genom att ha en separat underrubrik förhindrar man att den ursprungliga rubriken ändras och att man inte kan hitta tråden genom sök.

Men jag antar att det kanske skulle vara lite omständligt att genomföra, då man väl antagligen skulle bli tvungen att lägga till ett nytt fält eller liknande i databasen (har ingen erfarenhet alls av sånt).
Förstår din tanke med underrubriker men tror inte att det är nödvändigt. Det går att söka upp trådar även om man bara söker på ett eller ett par ord som finns i rubriken. Men att den ursprungliga rubriken står kvar är ett måste, sen om det är ett bindestreck mellan den ursprungliga och den redigerbara delen av rubriken är ju egentligen skitsamma.
Citera
2010-05-25, 22:56
Medlem
Citat:
Förstår din tanke med underrubriker men tror inte att det är nödvändigt. Det går att söka upp trådar även om man bara söker på ett eller ett par ord som finns i rubriken. Men att den ursprungliga rubriken står kvar är ett måste, sen om det är ett bindestreck mellan den ursprungliga och den redigerbara delen av rubriken är ju egentligen skitsamma.

Förvisso! Så länge ursprungsrubriken förblir den samma är allt frid och fröjd. Jag låter kanske mitt ordningssinne ta över ibland.
Citera
2010-05-26, 07:25
Medlem
epost72s avatar
Idén är väl inte fel men den går nog inte att genomföra då det inte går att begränsa redigeringsmöjligheten på det sätt som beskrivs.
Citera
2010-05-26, 08:35
Medlem
Orzions avatar
Problemet blir ju också att man t.ex kan ändra inlägget till en annons i efterhand och därmed få det raderat. Inte särkilt bra om det är en längre tråd eller någon diskussion. Vi och för sig hade ju mods kunnat gå in och ta bort den nya texten som är en annons men det skulle ta sin tid speciellt om det är många inlägg och man inte vet vad som egentligen är ursprungstext.
Citera
2010-05-26, 13:33
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Idén är väl inte fel men den går nog inte att genomföra då det inte går att begränsa redigeringsmöjligheten på det sätt som beskrivs.
Rent tekniskt då alltså?
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Problemet blir ju också att man t.ex kan ändra inlägget till en annons i efterhand och därmed få det raderat. Inte särkilt bra om det är en längre tråd eller någon diskussion. Vi och för sig hade ju mods kunnat gå in och ta bort den nya texten som är en annons men det skulle ta sin tid speciellt om det är många inlägg och man inte vet vad som egentligen är ursprungstext.
Men poängen här är ju att den ursprungliga texten bara kan redigeras i en timme(som vanligt), sen kan TS gå in och lägga till info efter den ursprungligen.
H*n ska alltså inte kunna ändra sin trådstart utan hellre lägga till information så som sammanfattningar eller andra viktig saker, kanske länkar osv.
Citera
2010-05-26, 13:36
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Rent tekniskt då alltså?
Ungefär så ja, antingen kan man redigera allt eller också inget.
Citera
2010-05-26, 13:37
Medlem
DanteAlighieris avatar
Edit: Jag tycker förslaget är bra!
Senast redigerad av DanteAlighieri 2010-05-26 kl. 13:51.
Citera
2010-05-26, 13:38
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ungefär så ja, antingen kan man redigera allt eller också inget.
Ah det är klart. Låter ganska logiskt. Tycker det är synd för det hade varit en bra förändring.
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Njae. I så fall tycker jag att alla inlägg som har samma rätt till redigering. Jag gillar inte förslaget. Genom att tillåta detta kan folk begå brott för att sedan redigera så det inte märks att brott har begåtts.
Läs tråden igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in