2010-05-26, 14:27
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Rent tekniskt då alltså?

Men poängen här är ju att den ursprungliga texten bara kan redigeras i en timme(som vanligt), sen kan TS gå in och lägga till info efter den ursprungligen.
H*n ska alltså inte kunna ändra sin trådstart utan hellre lägga till information så som sammanfattningar eller andra viktig saker, kanske länkar osv.

Men du kan ju fortfarande lägga till t.ex X SÄLJER X produkt för pris Y. Vad skall moderatorerna göra då radera inlägget eller vad?
Citera
2010-05-26, 14:37
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Men du kan ju fortfarande lägga till t.ex X SÄLJER X produkt för pris Y. Vad skall moderatorerna göra då radera inlägget eller vad?
Sånt bör hanteras på precis samma sätt som det hanteras på redan idag. Regelverket gäller självklart även för redigeringar..? Man kan tex radera den delen av inlägget och varna/banna användaren.
Citera
2010-05-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ungefär så ja, antingen kan man redigera allt eller också inget.

Nu har jag förvisso noll erfarenhet av webbutveckling och databashantering men jag tycker det låter rätt märkligt att det skulle vara omöjligt. Skulle man inte kunna typ markera var ursprungsinlägget slutar i databasen och sedan bara merga in text efter markeringen? Och om man sedan vill redigera sina tillägg hämtar man bara ut texten efter markeringen, tillåter redigering av den och sedan mergar in den efter markeringen igen?
Citera
2010-05-26, 14:50
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Sånt bör hanteras på precis samma sätt som det hanteras på redan idag. Regelverket gäller självklart även för redigeringar..? Man kan tex radera den delen av inlägget och varna/banna användaren.
Problemet ligger dock iofs i att uppmärksamheten minskar om det smygs in i ett äldre inlägg via redigering, därmed så är det inte säkert att någon rapporterar eller att det ens upptäcks.
Tyvärr är det så att en del saker som mycket väl medför positiva effekter, även har nackdelar.
Om dessa nackdelar då är större än fördelarna, så lutar det ju åt att förändringen inte införs.
Man kan ju som sagt redan idag får en trådstart ändrad, även om det då måste vara en moderator som gör ändringen.

Vi har ju även det att man kanske inte så ofta läser om förstainlägget om man väl har lagt en tråd på prenumeration. För åtminstone min del är det så att man ibland redan nu missar att en redigering skett.

Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Nu har jag förvisso noll erfarenhet av webbutveckling och databashantering men jag tycker det låter rätt märkligt att det skulle vara omöjligt. Skulle man inte kunna typ markera var ursprungsinlägget slutar i databasen och sedan bara merga in text efter markeringen? Och om man sedan vill redigera sina tillägg hämtar man bara ut texten efter markeringen, tillåter redigering av den och sedan mergar in den efter markeringen igen?

Jag ser mest till hur det är idag, jag vet inte riktigt vilka möjligheter till begränsningar som finns heller...
Senast redigerad av epost72 2010-05-26 kl. 14:53.
Citera
2010-05-26, 15:01
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Vi har ju även det att man kanske inte så ofta läser om förstainlägget om man väl har lagt en tråd på prenumeration. För åtminstone min del är det så att man ibland redan nu missar att en redigering skett.
Det är sant, men om man då lägger till "TS ändrad 100526" automatiskt när TS redigeras så tror jag det funkar. Fast det är nog allt för tekniskt utmanande för att genomföras misstänker jag nu.
Citera
2010-05-26, 17:28
Medlem
Citat:
Idén är väl inte fel men den går nog inte att genomföra då det inte går att begränsa redigeringsmöjligheten på det sätt som beskrivs.

Jo, det går. Flashback sitter på egenutvecklad mjukvara och där kan programmerarna garanterat lägga till en sån här funktion.
Citera
2010-05-26, 17:35
Medlem
Dalailamas avatar
Det kommer bara att sluta med att TS går i polemik i ursprungsinlägget istället för i svar.. gillar inte ideen.
Citera
2010-05-26, 18:09
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Jo, det går. Flashback sitter på egenutvecklad mjukvara och där kan programmerarna garanterat lägga till en sån här funktion.
Ja då återstår bara viljan att göra denna förändring.(och det är inte så bara kanske)
Citera
2010-05-28, 22:58
Medlem
svulles avatar
Lite sen bump, men förslaget låter riktigt bra faktiskt! Skulle vara kul om någon admin eller utvecklare kunna kommentera med sin syn på det hela!
Citera
2010-05-28, 23:33
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Det kommer bara att sluta med att TS går i polemik i ursprungsinlägget istället för i svar.. gillar inte ideen.
Varför skulle det bli så?

Ett alternativ är ju att en moderator skulle kunna aktivera funktionen i trådar som skulle behöva det och där TS anses som tillräckligt seriös för att kunna behärska det. Finns en massa olika begränsningar man skulle kunna sätta, tex bara en redigering per dag eller liknande. Det tål verkligen att diskuteras men hittills har ingen moderator eller admin uttalat sig överhuvudtaget.
Citera
2010-05-29, 00:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Lite sen bump, men förslaget låter riktigt bra faktiskt! Skulle vara kul om någon admin eller utvecklare kunna kommentera med sin syn på det hela!
Visst finns det fördelar med förslaget, men tänk på en tråd som växer snabbt. Efter en timme är det någonstans mellan 100-500 inlägg i tråden och helt plötsligt bestämmer sig TS för att redigera trådstarten. Jaha, blev då samtliga inlägg som postats OT eller hur ska vi mods förhålla oss? Vill man ha in en sammanfattning, eller vad det nu handlar om, kan man ta kontakt med valfri moderator i den forumsdelen så löser det sig.
Citera
2010-05-29, 00:57
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Visst finns det fördelar med förslaget, men tänk på en tråd som växer snabbt. Efter en timme är det någonstans mellan 100-500 inlägg i tråden och helt plötsligt bestämmer sig TS för att redigera trådstarten. Jaha, blev då samtliga inlägg som postats OT eller hur ska vi mods förhålla oss? Vill man ha in en sammanfattning, eller vad det nu handlar om, kan man ta kontakt med valfri moderator i den forumsdelen så löser det sig.
Det där var en väldigt bra poäng. Där faller fördelarna mot nackdelen. Verkar som att det hela skulle bli allt för komplicerat tyvärr.. Folk får väl helt enkelt bli bättre på att kontakta mod för att ändra rubrik och ts i dom här snabbväxande trådarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in