2010-05-01, 19:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Det är ett viktigt inslag i demokratin att tolerera åsikter, även om man ogillar dem.

Minns att detta gäller åt båda hållen. En god demokrat har en viss återhållsam gentemot sina politiska fiender, ty annars kommer demokratin inte i längden att överleva.

Citat:
Hursomhelst, det rödgröna regeringsalternativet kommer att granskas noga inför valet -- korten kommer att synas -- förmodligen med negativt resultat. Om de rödgröna trots det, röstas till makten, och de gör ett dåligt jobb, så kan folket rösta bort dem om fyra år.

Du förutsätter alltså att de som drabbas av Triadens dödslie kommer att stanna kvar i Sverige i fyra år? Det är jag långt ifrån övertygad om.

Citat:
En oduglig och inkompetent monark, som ärvt sitt ämbete, får vi däremot på halsen för resten av hans eller hennes liv.

Ja det är enklare för en kung är bara kung på livstid, och historien har visat att det är en högst oreglerad mandatperiod. I alla händelser så skapar en konstitutionell monarki en stabil och välfungerande överbyggnad för en likaledes fungerande demokrati.
Citera
2010-05-01, 19:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Så, för att göra Asteniker nöjd skriver jag in texten som ett citat här. Nu slipper du klicka vidare till ett annat forum

Tack för inklippet, men tro inte Asteniker låter sig imponeras. Han ger sig inte förrän hela Sverige är demolerat, och den oåtomliga monarkin måste störtas för att nå det målet.
Citera
2010-05-01, 20:09
Medlem
Jag skiter fullständigt i hur god PR Carl eventuellt är för Sverige. Jag anser att frågan om Carl med familj kostar eller drar in pengar är helt oväsentlig.

Monarki är ett förlegat styrelseskick och personligen anser jag att Carl bör ta ett jobb som han faktiskt är kvalificerad till, typ vända burgare på McDonalds.
Citera
2010-05-01, 20:23
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tack för inklippet, men tro inte Asteniker låter sig imponeras. Han ger sig inte förrän hela Sverige är demolerat, och den oåtomliga monarkin måste störtas för att nå det målet.
Då får väl jag också klippa in något. Vad kunde vara lämpligare än August Strindbergs kända dikt. Notera särskilt slutstrofen.
Esplanadsystemet

Där gamla kåkar stodo tätt
och skymde ljuset för varandra,
dit sågs en dag med stång och spett
en skara ungfolk muntert vandra

Och snart i sky
stod damm och boss,
då plank och läkt
de bröto loss.

Det ruttna trät,
så torrt som snus,
det virvlar om
med kalk och grus.

Och hackan högg
och stången bröt
och väggen föll
för kraftig stöt.

Och skrapan rev
och tången nöp,
att taket föll
och skorsten stöp.

Från kåk till kåk
man sig beger,
från syll till ås,
allt brytes ner.

En gammal man går där förbi
och ser med häpnad hur man river.
Han stannar; tyckes ledsen bli,
när bland ruinerna han kliver.

-- "Vad skall ni bygga här, min vän?
Skall här bli nya Villastaden?"
-- "Här skall ej byggas upp igen!
Här röjes blott för Esplanaden!"

-- "Ha! Tidens sed: att riva hus!
Men bygga upp? -- Det är förskräckligt~"
-- "Här rivs för att få luft och ljus;
är kanske inte det tillräckligt?"
Citera
2010-05-01, 20:50
Medlem
Bleeps avatar
Det är lustigt hur många människor betraktar begreppet "demokrati". Som om det vore hugget i sten. Som om det vore en naturlag. Som om det vore ett axiom, absolut definierat. Och inget samhälle är perfekt utan denna nya Gud, den heliga demokratin. Suck.

Har det någonsin fallit er in att det inte är begreppen som definierar oss människor, att det kanske är tvärtom? Att det är vi som skapar idéer typ "demokrati" och att vi kanske bör akta oss för att bli idéernas slavar, som ett slags bokstavstroende demokratitalibaner?

Demokratin blir inte sämre för att den ingår i ett statsskick som vårt dvs konstitutionell monarki. Allt är egentligen avhängigt Grundlagen. Om den är tillräckligt begåvat skriven och stadfäst existerar inte problemet. Det är under kloka konstitutionella omständigheter inte ett demokratiskt problem att vår Statschef också råkar vara vår Kung.

Ni bränner energi på ett pseudoproblem, republikaner.
Citera
2010-05-01, 21:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WestCoast.
Jag skiter fullständigt i hur god PR Carl eventuellt är för Sverige. Jag anser att frågan om Carl med familj kostar eller drar in pengar är helt oväsentlig.

Monarki är ett förlegat styrelseskick och personligen anser jag att Carl bör ta ett jobb som han faktiskt är kvalificerad till, typ vända burgare på McDonalds.

Men vi har inte monarki som styrelseskick, vi har konstitutionell monarki som statsskick. Det är en viss skillnad. Det känns som en del i den här tråden skulle behöva skilja på begreppen innan man ger sig in i den här typen av diskussion.
Citera
2010-05-01, 21:18
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestCoast.

Ang monarkin hänvisar jag till BWisser svar.

Men ett jobb som Kungen är kvalificerad till, hmm...vet du vad han har för utbildning? Du ska inte tro att han satt o rullade tummarna i väntan på att bli Kung.
Citera
2010-05-01, 21:22
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Men bara 36 % ansåg att monarkin var förenlig med demokrati. Hela 48 % menade att den inte är det.

Vad spelar det för roll?
Citera
2010-05-01, 21:46
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Var fan det dummaste jag hört. Vilka tror du det var som beskattades för att kungadömena skulle kunna håva in sina rikedomar?

Vi är knappast skyldiga Bernadotte ett skit.

Ha, vilken idiot du är!!!

Bernadotte betalade hela Sveriges statsskuld i ett läge då landet höll på att kolapsa. De gjorde det med privat förmögenhet. So... We owe them everything sucker!!!

Det är samma retorik som håller på att stjälpa Sverige idag. Förmögenhetsskatt. Alla studier visar på att den är förödande för ett lands ekonomi att implementera förmögenhetsskatt. Inte oväntat att vänsterblocket vill just detta.

Get a brain, get a clue, learn history, learn economics... and write here again in ... let's say 10 years.
Citera
2010-05-01, 21:50
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Vad är det för en debattstil att länka till inlägg på andra forum? Om du tycker att det inlägget innehåller några goda argument, så får du allt lov att göra dig mödan att lägga fram dem här med egna ord. Annars kan det kvitta.

Bra inlägg. För du kan ju inte acceptera argument som du inte kan svara på.
Citera
2010-05-01, 22:19
Medlem
Ode-Ns avatar
http://traditionochfason.wordpress.com/2010/03/27/kungahusets-varumarkesvarde-och-apanaget/

En artikel om vad Kungen kostar samt vad han drar in till Sverige.
Citera
2010-05-01, 22:25
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hompo
Bernadotte betalade hela Sveriges statsskuld i ett läge då landet höll på att kolapsa. De gjorde det med privat förmögenhet. So... We owe them everything sucker!!!
Fel. Sveriges statsskuld betalades 1815 med pengar man fått för återlämnandet av ön Guadelope till Frankrike 1814. Sverige höll knappast på att kollapsa 1815.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in