2005-05-20, 18:51
Medlem
Det är nog inte dumt att läsa lite sådant här när man sitter och experimenterar med tramadol. Jag tog runt 100mg/dag under ett par veckor och det gav ingen abstinens. Men med dosäkning eller längre användning kommr den väl och verkar vara det sista jag behöver...

Nä, det får bli 50mg/dag ett par dagar nu och sedan en paus. De ger mig inte speciellt mycket ändå. Mest förväntningarna på att de ska ge något som fått mig att äta dem, lite social och motiverad ibland men lika ofta bara irriterad och "edgy". Märkligt preparat det här.

Hur höga doser behöver man ligga på för att råka ut för de här besvären (jag är över 190, väger 90kg)?
Citera
2005-05-20, 20:14
Awaiting Email Confirmation
varje gång jag gått o lagt mig med tiparol i kroppen så har jag alltid haft lätta hallunicationer... typ vaknat tvärt av att jag hört nåt ljud... ibland ser jag även konstiga former när jag blundat. ganska jobbigt...nån annan som upplevt detta??
Citera
2005-05-20, 20:23
Medlem
hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touch_me_im_sic
varje gång jag gått o lagt mig med tiparol i kroppen så har jag alltid haft lätta hallunicationer... typ vaknat tvärt av att jag hört nåt ljud... ibland ser jag även konstiga former när jag blundat. ganska jobbigt...nån annan som upplevt detta??

jadå
Citera
2005-05-20, 20:24
Medlem
Har tagit 600mg o d känns knappast ska jag kanske slänga i mig 600mg till...?

Har tagit det en gång tidigare då blev det väldigt lyckat med 600mg ska väl ändå inte behöva höja dosen så värst mycket nu andra gången?
Citera
2005-05-20, 20:37
Medlem
kicka Tradolan

--------------------------------------------------------------------------------

Finns det nån som har försökt kicka (sluta använda) tradolan efter en längre tids användning? nu menar jag 2-3 års KONTINUERLIG användning!

hur lång tid tar det att bli fri abstinens?
vilka besvär ska man räkna med? Psykiska & fysiska?
lyckas man hålla sig eller börjar man igen efter en månad?
nån som har sånna erfarenheter?

Tack på förhand!
Citera
2005-05-20, 21:45
Medlem
Är uppe i 1300mg tradolan nu..

kanske dags lägga av så man inte spyr senare eller?
Citera
2005-05-21, 12:21
Medlem
jag har försökt sluta efter några års brukande av tradolan, inte roligt kan jag tala om. men det jag upplever svårast är det psykiska problemen som kommer, det fysiska är i regel över på nån vecka, eller försökt sluta?? nu ljög jag lite, uppehållen blir då jag får slut, lyckas aldrig trappa ner då jag har trad så det blir tvära avbrott jämt, idag tog jag tex dom sista 3 efter att ätit ca 100 tabletter på en vecka
Citera
2005-05-21, 15:36
Medlem
carlinos avatar
Man kan ju "parera" med låga doser för att ta bort de värsta spikarna på abstinensen. T.ex. har du kört 400mg om dan i ett par veckor och slutar tvärt så mår du inte bra efter två dagar. Då kan man ju ta typ 100mg på morgonen. Inte för att du blir av med all abstinens men det lindrar och sen kanske 100mg till vid lunch. När du ska sova kan man ta en valium eller nåt. Det LINDRAR i alla fall men räkna med en jobbig vecka ändå.
Sen kan man ju inte ta 100mg morgon och lunch varje dag. Man får försöka hålla sig så mycket som möjligt och försöka gå ner till 50mg rätt snart. och sen kanske bara 50mg på morgonen och så... Sen för att inte fastna i något annat bör man väl inte äta valiumet varje dag därefter heller utan bara de första nätterna.
Det är mitt förslag i alla fall.
Mot värk och sånt funkar ju faktiskt paracetamol.
Citera
2005-05-21, 16:29
Bannlyst
det är mest psykiskt på tramadol tycker jag. de är ju rena psykofarmakan!
Citera
2005-05-21, 17:02
Medlem
Jag kan ju konstatera att jag inte får abstinensbesvär av att äta 100mg/dag en vecka och sedan bryta ett par dagar för att börja på ny kula. (Att det sen är naivt, "dumt" och lite löjeväckande att vara 30 år och leka med läkemedel man inte behöver rent kliniskt är en annan historia.)
Kanske krävs högre doser eller längre kontinuerlig tillförsel?

Min teori är att man genom att skilja de dagar man tar ett preparat åt med några rena dagar är ett effektivt sätt att undvika beroende(tex. 3-4 "rena" dagar/vecka). Så har jag gjort med benso i flera år, trots allt tjafs om hur omöjliga de är.

Men det jag egentligen ville ha sagt var att jag ifrågasätter att sluta tvärt. Varför skall man göra det? De flesta former av utfasningar innebär ju att man slipper abstinensen helt. Så sker ju även med bensodiazepiner. Jag har läst (källor saknas) på många håll att det är skadligt att försätta psyket i denna "stress" situation, kan rent av leda till PTS syndrom. All respekt till den som kan bryta rakt av, men om man får rejäla symptom kan jag inte förstå vitsen med att chocka sin kropp och lida. Har jag missat nåt?
Citera
2005-05-21, 20:31
Medlem
Absolut inte, skulle man få proffesionell hjälp att sluta så kan jag nästan lova att de skulle satsa på nedtrappning innan man slutar helt.

Små doser lindrar ju de värsta obehagen, tex när man vill sova.
Ja fasen bara en 50mg kan lindra om man varit utan några dagar.
Citera
2005-05-21, 20:34
Medlem
Som sagt jag hittar inget om en sådan regel som gått igenom någonstans, det kan ju vara ett förslag.

Men jag förstår inte hur de kan sätta det på knarklistan när det ju inte är knark.
Det är ju som det är olagligt att köpa dem utan recept, varför ska inte det räcka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in