2005-04-25, 19:45
Medlem
Sara25s avatar
Sökte men hittade ingen gammal tråd ...

Vad använder ni för preventivmedel?
Är ni nöjda? Varför?
Har ni testat olika sorter?

Och ja, naturligtvis kan ni män också svara, som jag ser det är det i ett heterosexuellt förhållande (gäller även one-nights) bådas ansvar.
Citera
2005-04-25, 19:50
Medlem
LadyTieras avatar
jag kör p-piller men har prövat både mini-piller kondom och p-spruta,

P-piller;
+
enormt regelbunden mens, har inga biverkningar, kan skjuta upp mensen, får lite större bröst

-
risken för blodproppar

Minipiller:

+
mindre biverkningar rent generellt sätt och misnakd risk för proppar
-
Krångliga efterosm de måste tas samma tid varje dag

P-Spruta

+
Ingen mens efter inkörsperioden, behöver tas sällan
-
Att man måste åka iväg och ta den, blev hungrig och gick upp 5 kilo samt fick dålig hy och finnar på ryggen

Kondom
+
bra för tältsex (man behöver inte tvätta bort sperma),
skyddar mot könssjukdommar
-
mindre känsla, kan gå sönder, man behöver ha en med sig när det väl behövs.

så eftersom jag lever i ett fast förhållande så kör jag nu med p-piller.
Citera
2005-04-25, 19:57
Medlem
Sara25s avatar
Jag har testat p-piller. men tappade all lust. Eftersom jag är väldigt sexuell av mig märkte jag det efter någon vecka och lyckades övertyga doktorn att få byta snabbt (normalt vill de tydligen att man ska testa i tre månader).

Nu äter jag mini-piller. Har märkt viktuppgång och kan bli extremt öm i brösten vissa dagar. Så pass att det till och med gör ont att gå. Satt fem timmar på akuten förra veckan då de trodde att jag fått en blodpropp pga pillren. Det fick mig att börja undra. Jag vill inte vara 24 och ha misstänkt blodpropp (fyller 25 på fredag).

Kondom känns trist, tycker både pojkvännen men framför allt jag.

Därav trådstartandet!
Citera
2005-04-25, 19:58
Medlem
284366s avatar
P-stav. Gjorde förbannat ont att sätta in, men annars är jag hyfsat nöjd. Det enda som är jobbigt är egentligen att man aldrig vet när man ska ha mens. Annars är det helt utmärkt.

Har tidigare använt p-piller och minipiller. Jag tog p-pillrena väldigt länge, men efter ett antal år började jag få biverkningar. Bytte då till minipiller, men det kändes för osäkert. Man måste ju ta dem på nästan exakt samma tid varje dag osv. Ok, jag glömde inte en endaste gång men jag är oerhört nojig över att bli gravid så för mig duger bara det säkraste.

Kondom har jag aldrig varit så mkt för... tror inte på att de skyddar särskilt bra mot sjukdomar. Och inte skyddar de särskilt bra mot graviditet heller.
Citera
2005-04-25, 19:59
Medlem
Askas avatar
Jag använder inget preventivmedel, utan kör med avbrutet samlag. Har funkat bra i flera år, dessutom vore det ingen katastrof om jag blev gravid nu.

Har ätit p-piller i perioder, men det funkar inte alls bra för mig. Jag tappar sexlusten totalt, blir överkänslig i slemhinnorna = smärta vid penetrering. Ibland har jag även drabbats av depressioner. Därför äter jag inte hormoner i någon form.

Kondom är såå oskönt. Dessutom skaver det.

Har använt Persona under en period, en liten dator som räknar ut när man har säkra perioder. Det var bra, men lite meckigt att hålla på med.
Citera
2005-04-25, 21:03
Medlem
8222s avatar
Ok, nu kan jag passa på att fråga här då (fick inget svar i Den stora tråden... i Övrigt tror jag):

Vad är skillnaden mellan p-piller och minipiller?

Förövrigt äter min flickvänn piller av nåt slag... nu kommer jag få på moppo här, men jag har hela tiden antagit att det har varit p-piller, visste inte att det fanns minipiller tills för nån vecka sen. Det verkar funka iaf
Citera
2005-04-25, 21:15
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Ok, nu kan jag passa på att fråga här då (fick inget svar i Den stora tråden... i Övrigt tror jag):

Förövrigt äter min flickvänn piller av nåt slag... nu kommer jag få på moppo här, men jag har hela tiden antagit att det har varit p-piller, visste inte att det fanns minipiller tills för nån vecka sen. Det verkar funka iaf
minipiller är bara ett hormon och måste därför tas på ungefär samma tid varje dag för att vara verksamma,

p-piller är kombinationspiller mellan 2 hormoner och är inte lika viktigt att ta på samma klockslag, dvs lite säkrare för de osm inte kan hålla tiden eller råkar slarva lite.
Citera
2005-04-25, 21:16
Medlem
Sara25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222

Från Apoteket.se:
P-piller
P-piller jämnar ut kroppens egna hormonkurvor så att det inte lossnar något ägg. De förändrar också sekretet i livmoderhalsen så att spermier inte kan tränga igenom och påverkar slemhinnan så att ägg inte kan fastna.

P-piller är ofta ett så kallat kombinationspiller eftersom det innehåller både östrogen och gestagen (som liknar kroppens eget hormon progesteron). P-piller minskar blödningarna. Rätt använt är skyddseffekten hög - mindre än en kvinna av hundra blir gravid på ett år.

Minipiller
Minipiller innehåller enbart hormonet gestagen. Det förändrar sekretet i livmoderhalsen så att spermier inte kan tränga igenom och påverkar slemhinnan så att ägg inte kan fastna. Däremot behåller de flesta kvinnor sin ägglossning. Hormondosen är låg - därför måste minipillret tas vid samma tid varje dag för att ge ett säkert skydd. Gör man det är skyddseffekten hög, mindre än en kvinna av hundra blir gravid under ett år.
Citera
2005-04-25, 21:27
Medlem
snuffiss avatar
Jag och min sambo använder inget preventivmedel för tillfället. Har provat p-piller, kopparspiral och kondom innan.

P-piller fungerade kanon de första 5 åren jag åt det. Hade sedan ett upphåll och använde spiral istället, när jag sedan började äta piller igen kom biverkningarna som ett brev på posten. Jag gick upp i vikt, fick enorma humörsvängningar och mådde bara piss. Jag fick också lite problem med sexlivet eftersom jag hade svårt att bli lika våt som innan.

Kopparspiralen var ännu värre, jag fick väldigt oregelbunden mens och hade en hemsk mensvärk 2 veckor i månaden. Jag tog ut den efter bara 5 månader.

Kondomer är väl det som funkar bäst för mig, varken jag eller min sambo tycker att det förstör något och vi har precis lika bra sex med som utan kondom. Dessutom slipper man allt kladd efteråt.

Nu har vi i alla fall bestämt oss för att köra med kondom när det blir dags att använda preventivmedel igen. Skönt för mig att slippa proppa i mig massa hormoner hela tiden.
Citera
2005-04-25, 21:41
Medlem
cem77s avatar
Ingen som provat datoriserade preventivmedel? Vi lever ju i en IT ålder och vad jag förstått så ska dom vara lika säkra som kondomer nästan när det gäller graviditet. Borde väl iallafall ge en vink om när det går bra att köra natural utan kondom och hormonpiller? Undrar varför dom inte slagit riktigt, är dom mer oexakta än vad tillverkaren vill ange eller är folk rädda för datorer kanske
Om jag levde i ett fast förhållande så skulle jag nog föredra att ha det som preventivmedel skulle inte vilja att tjejen proppade i sig kemiska substanser.

Och var har det gamla hederliga pessaren tagit vägen?
Citera
2005-04-25, 21:42
Medlem
Sara25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffis
Dessutom slipper man allt kladd efteråt.
Jo, kondom är ju det lättaste. Men jag gillar verkligen kladdet.
Citera
2005-04-25, 21:52
Medlem
1056s avatar
Har väl som kille varit med om de flesta p-medel men har nu hittat det ultimata, vasektomi!
Det hjälper dock inte mot galloperande rymdherpes och annat sådant!

OT:
Gillar inte idén att tjejerna skall behöva stoppa i sig hormoner o skit, vad hände med p-piller (eller liknande) för män?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in