2005-04-25, 21:53
  #13
Medlem
snuffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara25
Jo, kondom är ju det lättaste. Men jag gillar verkligen kladdet.

Jo, det är faktiskt riktigt mysigt. Kan dock vara väldigt jobbigt om man ska gå nånstans och bestämmer sig för en snabbis innan (vilket händer mycket ofta här), och ha massa sperma på låren som man måste tvätta bort, samt att det minsann alltid bestämmer sig för att rinna ut när jag inte har en toalett i närheten. :/
Citera
2005-04-25, 21:55
  #14
Medlem
trollnolls avatar
Jag använder p-piller.
har provat flera sorter, är inne på min 3:e nu på mindre än ett år
Sort nr. 1 gav hemsk mensvärk, mycket värre än innan och då hade jag ändå ganska mycket.
Nr. 2... Jag vet inte riktigt.. Den funkade bra mot mensvärk, men jag hade så otroligt mycket flytningar Och dessutom var huden irriterad... Flytningarna var väl inte stort problem i sig, men jag kände mig så ofräsch och äcklig...
Har just bytt till nr. 3. Har ingen aning om hur detta funkar nu, hoppas att min flytningar minskar iaf. Det enda jag vet är att förpackningen såg mysko ut

Tycker att p-piller är jättebra sådär annars. Relativt lätt, ingen kondom eller annat krångligt Tycker också att sex med kondom inte "känns" lika mycket, och dessutom blir man så torr så snabbt.
Jag har kommit på såhär i efterhand att p-pillersort nr.1 också gjorde mig väldigt deprimerad.

Jag hoppas att jag hittar nån sort som passar mig snart
Citera
2005-04-25, 21:59
  #15
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
P-Spruta

+
Ingen mens efter inkörsperioden, behöver tas sällan
-
Att man måste åka iväg och ta den, blev hungrig och gick upp 5 kilo samt fick dålig hy och finnar på ryggen
Mitt ex testade P-Spruta och det lät ju bra innan hon testade hur det skulle funka, men resultatet blev - förutom att hon gick upp i vikt - att hon helt tappade lusten för sex i flera månader efteråt. Jag tror inte att det var så det var tänkt att det skulle fungera som "preventivmedel" ?

Men detta var ju för 10 år sedan - kanske fungerar bättre nu ?

/ TT
Citera
2005-04-25, 22:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Ingen som provat datoriserade preventivmedel? Vi lever ju i en IT ålder och vad jag förstått så ska dom vara lika säkra som kondomer nästan när det gäller graviditet. Borde väl iallafall ge en vink om när det går bra att köra natural utan kondom och hormonpiller? Undrar varför dom inte slagit riktigt, är dom mer oexakta än vad tillverkaren vill ange eller är folk rädda för datorer kanske
Om jag levde i ett fast förhållande så skulle jag nog föredra att ha det som preventivmedel skulle inte vilja att tjejen proppade i sig kemiska substanser.

Och var har det gamla hederliga pessaren tagit vägen?

Kör p-datorn Persona och har gjort det närmare ett år nu och är verkligen skitnöjd. P-piller tappar jag bara lusten av helt så det känns inte som ett alternativ. Kondom funkade bra när jag var singel, men är alldeles för trist i en seriös monogam relation. Ok, med p-datorn måste man köra kondom under de dagar man kan bli gravid, men eftersom det bara är en vecka i månaden kan man klara sig rätt bra med att sysselsätta sig med diverse annan sex just då
Citera
2005-04-25, 22:41
  #17
Medlem
Sara25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollym
Kör p-datorn Persona och har gjort det närmare ett år nu och är verkligen skitnöjd. P-piller tappar jag bara lusten av helt så det känns inte som ett alternativ. Kondom funkade bra när jag var singel, men är alldeles för trist i en seriös monogam relation. Ok, med p-datorn måste man köra kondom under de dagar man kan bli gravid, men eftersom det bara är en vecka i månaden kan man klara sig rätt bra med att sysselsätta sig med diverse annan sex just då
Kan du inte berätta mer om Persona? Jag har läst lite på nätet, men är ju förstås mycket bättre att få höra det från någn som använder det. Känns som ett alternativ att fundera på, tycker jag. (Lever just nu i ett distansförhållande, så vi vet definitivt vilka dagar det inte blir sex och känns onödigt att äta piller alla dagar när vi träffas 10 dagar per månad ...)
Citera
2005-04-25, 22:41
  #18
Medlem
P.g.a. blodpropp i familjen (mor, mormor, morfar, farmor) äter jag inte vanliga p-piller. Jag testade minipiller och dessa fungerade utmärkt i ungefär två månader. Därefter hade jag konstanta småblödningar. Bytte sort efter 1-1,5 månad, men det blev samma sak igen. Därför får det bli kondom, och det funkar bra. Bäst av allt är att slippa det kräkframkallande kladdet.
Sen vill jag inte krångla med alla möjliga sorters preparat hit och dit. Det känns inte helt rätt att peta i sig en massa tjafs när man faktiskt egentligen inte behöver.
Citera
2005-04-25, 22:49
  #19
Medlem
LadyTieras avatar
jag är lite nojjig..min mormor har haft blodpropp och min mamma tror jag. men jag vill iten sluta med mina piller, de fungerar så oerhört bra med hur jag vill ha det, och slutar jag får jag ytte-pytte tuttar istället för bara ytte

har ätit det i 6 år snart med uppehåll på 1 år under graviditeten
Citera
2005-04-25, 22:56
  #20
Medlem
Citat:
Kör p-datorn Persona och har gjort det närmare ett år nu och är verkligen skitnöjd. P-piller tappar jag bara lusten av helt så det känns inte som ett alternativ. Kondom funkade bra när jag var singel, men är alldeles för trist i en seriös monogam relation. Ok, med p-datorn måste man köra kondom under de dagar man kan bli gravid, men eftersom det bara är en vecka i månaden kan man klara sig rätt bra med att sysselsätta sig med diverse annan sex just då


Kan du inte berätta mer om Persona? Jag har läst lite på nätet, men är ju förstås mycket bättre att få höra det från någn som använder det. Känns som ett alternativ att fundera på, tycker jag. (Lever just nu i ett distansförhållande, så vi vet definitivt vilka dagar det inte blir sex och känns onödigt att äta piller alla dagar när vi träffas 10 dagar per månad ...)

Ja, berätta jättegärna mer om Persona! Är också väldigt intresserad av att få veta mer.
Citera
2005-04-25, 23:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara25
Kan du inte berätta mer om Persona? Jag har läst lite på nätet, men är ju förstås mycket bättre att få höra det från någn som använder det. Känns som ett alternativ att fundera på, tycker jag. (Lever just nu i ett distansförhållande, så vi vet definitivt vilka dagar det inte blir sex och känns onödigt att äta piller alla dagar när vi träffas 10 dagar per månad ...)

Först så måste datorn lära sig din menscykel så de första månaderna får man rätt många "röda dagar". Men när ens mens är regelbunden och datorn har lärt sig den blir det ca 8 dagar som är röda varje månad. Datorn räknar dag 1 som den dag du fått mens, (får man mens på kvällen så blir nästa dag dag 1). Den dagen trycker du på "m-knappen" vid en tidpunkt som funkar bra för dig. Det är nämligen den tiden +-3 timmar som man sedan ska testa sitt urin under. Så om man trycker på m-knappen kl. 10 dag ett så ska man sedan testa sig mellan klockan 07 och 13 de dagar som datorn kräver info. (Missar man en bra tid den första dagen har man de närmaste 4 dagarna på sig att trycka, de första fem dagarna är nämligen alltid gröna) Den första månaden så testar man urinet 16 dagar och sedan 8. Om man har en cykel som är 28 dagar brukar man få röd signal från dag 7-8 sådär och sen är ägglossningen ca dag 13 till 15. (äggsignalen visas i två dagar, praktiskt om man vill skaffa barn...) De röda dagarna är 5 dagar före ägglossning och så en eller två dagar efter ägglossning. Spermier kan ju tydligen överleva 5 dygn och ägget lever ca 1-2 dygn. I början tyckte jag nog det var lite pilligt men det är inte jobbigare än att komma ihåg att ta p-piller/minipiller vid samma tid varje dag. Testa urinet behöver man ju bara göra 8 dagar i månaden.
Citera
2005-04-25, 23:57
  #22
Medlem
J.Ns avatar
Det säkraste av dem alla: Avhållsamhet.
Citera
2005-04-26, 00:01
  #23
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1056
Gillar inte idén att tjejerna skall behöva stoppa i sig hormoner o skit, vad hände med p-piller (eller liknande) för män?

Det har legat 5 år fram i tiden de senaste 25 åren...

Problemet är att det är svårt att ta död på många miljarder spermier utan att döda potens och sexlust, jämfört med att ta bort ett ägg i månaden.

(OT: Mängden hormoner i p-piller är en bråkdel av den mängden som frigörs under en graviditet för att inte fortsätta få ägglossning då, dvs för de flesta är risken mkt större för blodproppar m m under graviditeten än under flera års p-pillerätande).
Citera
2005-04-26, 00:04
  #24
Medlem
Sara25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Det säkraste av dem alla: Avhållsamhet.
INTE ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in