2010-02-05, 20:03
Medlem
Hej

Skulle nån kunna hjälpa mig med en kemi uppgift

"Beräkna energikostnaden för elektrolyssteget vid framställning av en läskburk som består av 20 g aluminium. Elektrolysspänningen är 5 V. Energipriset antas vara 20 öre/kWh."

förklara gärna hur ni löser uppgiften för har försökt många gånger å får fel svar

tack!
2010-02-06, 03:09
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcorn.ekorre
blyackumulatorn

--------------------------------------------------------------------------------

Har gjort en blyackumulator med blyplattor i natriumsulfatlösning och undrar lite grejer om det.

När jag laddade upp den så bubblade det om den ena blyplattan, var det då anoden som gav ifrån sig elektroner?
Efteråt så blev det färg på ena plattan, varför och vad var det?
Och sist: vad kan jag skriva för kemiska formler till det här som beskriver vad som händer?

Tacksam för svar!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator Kan ju alltid läsa lite här? Allt du vill veta står här i enkel text.

Citat:
Hej

Skulle nån kunna hjälpa mig med en kemi uppgift

"Beräkna energikostnaden för elektrolyssteget vid framställning av en läskburk som består av 20 g aluminium. Elektrolysspänningen är 5 V. Energipriset antas vara 20 öre/kWh."

förklara gärna hur ni löser uppgiften för har försökt många gånger å får fel svar
tack!

Steg 1
Ta reda på hur man framställer aluminium.

Steg 2
Var ju ett tag sedan jag läste oorganisk kemi, men det borde väl vara tabellerat hur många elektronvolt det går åt för att reducera aluminiumet, leta reda på detta. Räkna om 20g till mol.

Steg 3
Använd dig av det du kommit fram till i dom övriga stegen och räkna om till kilowattimmar.

Gjorde du precis så här så är det mycket enklare att hjälpa dig om du postar uträkningen och tankesättet, jag känner inte att jag har lust att leta upp allt detta som du säkert har i boken. Vilken nivå är detta på förresten? Grundkurs på universitetet?
2010-02-06, 03:12
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNesterud
Hej! Skulle behöva hjälp med följande:
Hur många liter vatten går det åt för att neutralisera 1liter saltsyra resp 1 liter natronlut?

Dum fråga enligt mig. Av att se den dumma frågan så måste du inse att svaret är dumt det med Du har ju inga koncentrationer t.ex. Vattnet med vilket du ska reducera basen/syran med är neutral så det kommer krävas en oändlig mängd i princip, beror lite på i vilket intervall neutral ligger i eller om det måste vara exakt 7, eller om 7,001 är ok.
2010-02-07, 14:43
Medlem
Hjälp med kemiprojekt?

Hej kära flashbackare ny som användare på forumet men har smugit runt och läst i era trådar tidigare. Nu är det så att jag håller på med ett litet projekt inom kemiteknik på min skola där vi behöver lite hjälp att komma igång. Uppgiften som gruppen har fått är att se igenom hanteringen av den sprit som systembolaget kasserar eller återvinner av olika anledningar. Min deluppgift handlar om ph neutralisering av alkoholen som har en ph mellan 2.5 och 4 med en snitt alkoholhalt på 12% och processen sker i en stor tank. I dagens läge så sker neutraliseringen med hjälp av natronlut (NaOH) vilket de vill komma ifrån, pågrund av att det är så reaktivt och därför obehagligt att hantera.

Om ni känner till någon alternativ kemikalie som används eller skulle kunna användas för detta så får ni gärna hjälpa till genom att posta här
2010-02-07, 15:31
Medlem
Jomazis avatar
Natriumkarbonat, natriumbikarbonat, eller kaliummotsvarigheterna till dom.
2010-02-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Natriumkarbonat, natriumbikarbonat, eller kaliummotsvarigheterna till dom.

Stort tack!
2010-02-07, 18:31
Medlem
Skulle behöva hjälp med några frågor gällande organisk kemi!

1. Cellulosa kan ha molekylmassan 600 000 u och stärkelse 40 000 u. byggenheten glukos, är omkring 0.5 nm lång. beräkna

a) antalet glukosenheter i en cellulosamolekyl och molekylens längd.

b) antalet glukosenheter i en stärkelsemolekyl.

2.
a) Skriv strukturformeln för en valfri dipeptid. Markera N-terminalen och C-terminalen.
b) Skriv reaktionsformeln för ihopkopplingen av aminosyrorna alanin, fenylalanin och glycin i nämnd ordning från N-terminal till C-terminal.

3.
Vilka bindningstyper stabiliserar tertiärstrukturen i ett protein?
2010-02-07, 19:52
Medlem
Steve-Os avatar
Fastnat igen .

Vilket pH får den nya lösningen om man späder 2 liter 0,5M saltsyra med 8 liter vatten?
2010-02-07, 20:56
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steve-O
Fastnat igen .

Vilket pH får den nya lösningen om man späder 2 liter 0,5M saltsyra med 8 liter vatten?
c = n/V
0,5M * 2dm³ = 1mol
2l + 8l = 10l
1mol/10l = 0,1M

pH = -lg[H+] = -lg0,1 = 1
2010-02-08, 14:38
Medlem
Hej har problem med 2 st uppgifter i Kemi A

1. Du ska göra 2,5dm^3 fysiologisk koksaltlösning, masshalt 0.9%. Hur mycket natriumklorid behöver du?

2. Salthalten i Döda havet är ungefär så stor som den man får om man löser 55g natriumklorid i 100g vatten. Hur stor är masshalten natriumklorid?
2010-02-08, 18:11
Medlem
Litium + vatten

Jag löste en fast litiumbit(2mm) i vatten. Den löste sig. Nu ska jag förklara vad som händer och jag har endast kommit så långt att jag har förstått att det sker en oxidation(litiumet kastar över en valenselektron till vattnet). Men vad är det som får den att göra det? Jag har läst på wikipedia men har inte jobbat så mycket med kemiska formler än.

Diskmedel hade vi också men det är väl bara till för att tensiderna ska få litiumet att lösa sig snabbare. Indikator jag använde var fenolftaelin. Hur skriver man en kemisk formler med litium med?

Räcker det med att ange kemiska tecknet och atomnumret?

³Li + H2O => "produkt"

Den innehåller ju ett K och L skal och valenselektroner sitter på L skalet och skickas lätt iväg eftersom längden gör att den inte påverkas med lika stor kraft mot atomkärnan.
2010-02-08, 18:54
Bannlyst
2*Li + 2*H20 ->2* Li(+) + H2 + 2*OH(-)

Rätta mig gärna om jag har fel. Det jag minns är att i högstadiet så tappade min lärare en ganska så stor bit natrium i vatten och det bildades vätgas som senare exploderade i värmen från natriumbiten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in