Citat:
Ursprungligen postat av popcorn.ekorre
blyackumulatorn
--------------------------------------------------------------------------------
Har gjort en blyackumulator med blyplattor i natriumsulfatlösning och undrar lite grejer om det.
När jag laddade upp den så bubblade det om den ena blyplattan, var det då anoden som gav ifrån sig elektroner?
Efteråt så blev det färg på ena plattan, varför och vad var det?
Och sist: vad kan jag skriva för kemiska formler till det här som beskriver vad som händer?
Tacksam för svar!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator Kan ju alltid läsa lite här? Allt du vill veta står här i enkel text.
Citat:
Hej
Skulle nån kunna hjälpa mig med en kemi uppgift
"Beräkna energikostnaden för elektrolyssteget vid framställning av en läskburk som består av 20 g aluminium. Elektrolysspänningen är 5 V. Energipriset antas vara 20 öre/kWh."
förklara gärna hur ni löser uppgiften för har försökt många gånger å får fel svar
tack!
Steg 1
Ta reda på hur man framställer aluminium.
Steg 2
Var ju ett tag sedan jag läste oorganisk kemi, men det borde väl vara tabellerat hur många elektronvolt det går åt för att reducera aluminiumet, leta reda på detta. Räkna om 20g till mol.
Steg 3
Använd dig av det du kommit fram till i dom övriga stegen och räkna om till kilowattimmar.
Gjorde du precis så här så är det mycket enklare att hjälpa dig om du postar uträkningen och tankesättet, jag känner inte att jag har lust att leta upp allt detta som du säkert har i boken. Vilken nivå är detta på förresten? Grundkurs på universitetet?