2010-02-01, 17:45
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Problemet är faktiskt att två pannor ur samma serie men med olika diameter kan uppvisa fundamentalt olika resultat.

Jag har två pannor från ICAs Prima Cookery, den ena är 28 cm och den andra 24 cm i diameter. Det lustiga är att den lilla pannan är 1 mm tjockare i godset. Värmeledningen i de här två pannorna är mycket olik varandra. Den lilla är hästlängder bättre än den stora. Och då har jag tagit hänsyn till att hela bottenytan skall anpassas till plattans storlek.

Visst skulle jag kunna ringa till Fiskars men för tillfället så har jag inget behov av det eftersom jag precis fått (i testsyfte) ett gratisprov på Jamie Olivers panna från Tefal.

~Paul~
Förvisso kan det väl vara så. Men fiskars är väl en tillverkare och ICA är en affär som köper in från vilken kinesisk tillverkare som nu kan ge dom det billigaste priset den månaden. Typ. Och din lilla och din stora skulle kunna vara tillverkade av helt olika företag i helt olika fabriker och kanske till och med i helt olika länder beroende på när dom är köpta.

Är ju som med ikeas kastruller som rostade sönder efter en användning som var på Plus.

"Rostfritt stål säger de att det skall vara men efter första disken så var kastrullen full med rost. ... Rost rost rost ... Mycket rostfläckar måste man säga. Ikea kallar pannan för ett måndagsexemplar ... När Plus testade kastrullen för några år sen tillverkades den av finska Hackman, nu görs den i Vietnamn, men det påverkar inte kvaliteten hävdar IKEA."

(Googlat fram därifrån: http://matforum.nu/?topic=644 )

Vem har du fått Tefalen av? Dom verkade ju vara ganska usla enligt test.
Citera
2010-02-01, 18:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
1. Men fiskars är väl en tillverkare och ICA är en affär som köper in från vilken kinesisk tillverkare som nu kan ge dom det billigaste priset den månaden.

2. Vem har du fått Tefalen av? Dom verkade ju vara ganska usla enligt test.
1. Fast på den punkten så misstänker jag att det förhåller sig på samma sätt med Fiskars. Jag är tveksam till om de tillverkar sina egna pannor eller lägger ut dem. Har inte lyckats få klarhet i det.

2. Den har jag fått av en medlem på ett annat forum som driver en webshop. Meningen var att jag skall provtesta pannan och jämföra med andra märken (dessa kommer senare). Vet inte om jag får friheten att presentera mina utlåtanden på det här forumet. Det får jag diskutera med vederbörande.

Jag har fått fler anbud i den här vägen, men känner att det börjar bli för mycket av det goda .

~Paul~
Citera
2010-02-02, 06:51
Medlem
Citat:
1. Fast på den punkten så misstänker jag att det förhåller sig på samma sätt med Fiskars. Jag är tveksam till om de tillverkar sina egna pannor eller lägger ut dem. Har inte lyckats få klarhet i det.

2. Den har jag fått av en medlem på ett annat forum som driver en webshop. Meningen var att jag skall provtesta pannan och jämföra med andra märken (dessa kommer senare). Vet inte om jag får friheten att presentera mina utlåtanden på det här forumet. Det får jag diskutera med vederbörande.

Jag har fått fler anbud i den här vägen, men känner att det börjar bli för mycket av det goda .

~Paul~
Innebär det att du får knivar från JCK med? Världen är ofta mindre än man tror när det kommer till produktion av prylar. Iallafall om man ser till var de största tillverkar. Då handlar det oftast om en handfull tillverkare i hela världen som gör allt åt alla. Design är inte dyrt, däremot erfarenhet och kvalite.
Citera
2010-02-02, 07:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Innebär det att du får knivar från JCK med?
Tyvärr inte. Det handlar om svenska företag.

~Paul~
Citera
2010-02-04, 09:52
Medlem
Rockmans avatar
Ikväll ska plus i svt ha ett test
angående stekpannor.
Ska bli kul och se Sverker steka pannkakor.
Citera
2010-02-04, 19:17
Medlem
Squalos avatar
Citat:

~Paul~
Jo, det är möjligt. Dock borde Fiskars ha lite högre krav på sina grejer. Men det är strunt samma för min del, jag är nöjd med dom jag har.

Halva problemet verkar vara att Svensson köper en stekpanna, använder den hårt på hög värme och kastar den i diskhon, och så är den söndermisshandlad på 5-6 månader. Sen köper dom en till, går inte bättre för den pannan, och då är det "skitkvalité" på den, och så köper dom en dyrare. Och då ser Tefal en marknad för sådant som den Jamie oliver som kostar 600-700 kr eller så. Svensson kommer förbruka den lika snabbt.

Folk får inse att det är en förbrukningsvara som håller i ~3 år och sen får dom köpa en ny för 200 kr. Bara att göra som Squalo och satsa på en tillverkad i västerlandet, som har så tjock botten som möjligt, och inte kostar för mycket, ska det nog gå bra.

Vilken webshop har han? (Du kan viska i PM.)
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Ikväll ska plus i svt ha ett test
angående stekpannor.
Ska bli kul och se Sverker steka pannkakor.
Problemet ligger i urvalet. Det är nästan bara stekpannor som redan har testats i liknande test. Se hur många som är samma som i tidigare test som länkats längre upp.

http://svt.se/2.109796/1.1874410/billig_stekpanna_var_bast?lid=puff_1875534&lpos=la smer

Hälften kan vi avfärda direkt bara genom att titta på dom. Dom går hårt på att välja billigt importerade produkter som affärerna trycker sitt eget märke på, istället för produkter av riktiga märken med kvalité.

Istället för att välja ut sådant man kan anta är bra produkter, så har dom valt att ta med dom produkter som affärerna har högst marginaler på.
Citera
2010-02-04, 23:03
Medlem
zepofans avatar
Har alla detta krav på en stekpanna?

Klippt från: http://svt.se/2.109796/1.1874410/billig_stekpanna_var_bast?lid=puff_1875534&lpos=la smer
Citat:
En stekpanna finns i varje kök och den används flitigt. Viktigt är att den steker jämt, och att maten inte bränns fast. Men hur håller de egentligen måttet? Plus har låtit testa åtta pannor, alla med non stick- beläggning. Vi har valt stekpannor med 28 cm botten och vi satte ett pristak vid 500 kronor.
Citera
2010-02-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Klippt från: http://svt.se/2.109796/1.1874410/billig_stekpanna_var_bast?lid=puff_1875534&lpos=la smer

Hade varit roligare att se ett test i priserna 500-1500 istället.
Citera
2010-02-05, 10:18
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Haha, jadu, det va inga låga krav där inte.
Citera
2010-02-05, 10:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Så Icas egna stekpanna brädade Tefal och fiskars..?!Det var som fasen.
Citera
2010-02-05, 12:41
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Så Icas egna stekpanna brädade Tefal och fiskars..?!Det var som fasen.
Jajamensan,bara att hoppas de inte byter tillverkare.
Citera
2010-02-05, 13:00
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Jajamensan,bara att hoppas de inte byter tillverkare.
Jag måste dock slå ett slag för min Tefal och Ikea 365. Det är inte Jamie Olivers tefal, utan en "vanlig" med glaslock. Är mycket nöjd med den. Kostade 500 spänn, så det är ju inte jättedyrt, men den är riktigt bra.

Min Ikea 365 har 7 år på nacken, och där bränns inget fast kan jag lova, en mycket bra vardagspanna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in