Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Samhällets normer behöver inte se likadant ut för båda könen. I Saudiarabien är det vanligt att män har flera fruar men det är strikt förbjudet för en kvinna att ha flera män.
Tråden handlar ju om normskifte för just manlig otrohet vilket då kan innebära att man fortfarande ogillar kvinnlig otrohet. Tror det handlar om personer som söker sig till könsroller och någon slags biologi. Kvinnan verkar vara den typen.
Samhällets normer förändrar dock inte kvinnornas känslor, vilka det Saudiarabiska patriarkatet inte tar hänsyn till. Jag har i alla fall sett dokumentärfilmer där kvinnor i polygamiska äktenskap är svartsjuka på varandra och mår väldigt dåligt. Jag har läst om detsamma i romaner vid liknande situationer. Samma sak gäller romaner skrivna på t ex 1800-talet eller tidigare då det var vanligare och mer accepterat än nu att män hade älskarinnor. Hur "normaliserat" det än blir med manlig otrohet så mår kvinnorna alltså ändå dåligt av det.
Tycker du att kvinnor ska må dåligt?
Biologi osv talar väl dessutom inte alls emot kvinnlig otrohet? Det mest gynsamma för en kvinna borde väl vara att vara tillsammans med en snäll och omhändertagande, ömsint och kärleksfull man men ha sex med de här på FB så populära "alfahannarna", de stora och starka killarna med överlevnadskraftiga gener för att få starka barn men samtidigt bli omhändertagna. Så jag ser inga biologiska hinder för att ogilla kvinnlig otrohet, det vore gynnsamt.
Jag tror snarare att manlig otrohet har setts som mer accepterad eftersom män har varit de som bestämmer historiskt sett. Det betyder inte att de alltid fattat kloka beslut