• 1
  • 2
2009-11-07, 19:41
Medlem
henk82s avatar
Tjena

Fick ett trevligt samtal att jag blivit antagen till spu- svenskpilotutbildning i Göteborg efter varit på deras rekryteringsdag mest för skojs skull och få en djupare inblick i pilotyrket. Jag ville även prova flyga simulatorn.

Jag har alltid velat bli pilot ändå sedan jag var liten men jag kände mig oengagerad och trött hela dagen på rekryteringen.
Testerna jag gjorde var spatial, abstrakt, huvudräkning och kort intervju. Kändes som det gick åt skogen och att det är ingen ide att anstränga sig utan slappna av då ja kuggade på proven till lokförare hela 2 ggr.

Han ringde och sa att jag klarat mig mycket bra på testerna, så bra att jag inte behövde göra testerna för dag 2 eller nåt och jag hade en plats garanterad och jag kan börja inom 3 år.

Hur kan det va möjligt att kugga lokförartesterna som var typ likadana sedan lyckas glida in på en pilotutbildning? Rätt chockad nu

Sedan, någon som vet vad som händer nu och mer vad som krävs?
Psyktest? läkarintyg?
Senast redigerad av henk82 2009-11-07 kl. 20:04.
Citera
2009-11-07, 19:52
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk82
Tjena

Fick igår ett trevligt samtal att jag blivit antagen till spu- svenskpilotutbildning i Göteborg efter varit på deras rekryteringsdag mest för skojs skull och få en djupare inblick i pilotyrket. Jag ville även prova flyga simulatorn.

Jag har alltid velat bli pilot ändå sedan jag var liten men jag kände mig oengagerad och trött hela dagen på rekryteringen.
Testerna jag gjorde var spatial, abstrakt och huvudräkning. Kändes som det gick åt skogen och att det är ingen ide att anstränga sig utan slappna av då ja kuggade på proven till lokförare hela 2 ggr.

Han ringde och sa att jag klarat mig mycket bra på testerna, så bra att jag inte behövde göra testerna för dag 2 eller nåt och jag hade en plats garanterad och jag kan börja inom 3 år.

Hur kan det va möjligt att kugga lokförartesterna som var typ likadana sedan lyckas glida in på en pilotutbildning? Rätt chockad nu

Psyktest? läkarintyg?
Någon med samma namn som dig?
Citera
2009-11-07, 20:05
Medlem
U137s avatar
Citat:
Tjena

Fick igår ett trevligt samtal att jag blivit antagen till spu- svenskpilotutbildning i Göteborg efter varit på deras rekryteringsdag mest för skojs skull och få en djupare inblick i pilotyrket. Jag ville även prova flyga simulatorn.

Testerna jag gjorde var spatial, abstrakt och huvudräkning. Kändes som det gick åt skogen och att det är ingen ide att anstränga sig utan slappna av då ja kuggade på proven till lokförare hela 2 ggr.

Psyktest? läkarintyg?
De skickar väl någon form av info hem till dig?
Citera
2009-11-07, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namter
Någon med samma namn som dig?

Utgiver man inte personnumret?
Citera
2009-11-07, 21:00
Medlem
ksvs avatar
Citat:

"Glida in"?
Det är ju en privat skola som är ute efter dina pengar.

Att de alls har tester är antagligen för att inbilla folk att de är speciella. Det finns inga som helst krav på att skolor ska ha lämplighetstester för att ge elever flyglektioner. Lika lite som det finns något krav på att körskolor ska IQ-testa elever för att få ge körlektioner.

Har du fått någon prisuppgift på vad samtliga moduler till frozen ATPL kostar, förresten?
Senast redigerad av ksv 2009-11-07 kl. 21:03.
Citera
2009-11-07, 21:11
Medlem
henk82s avatar
Ja det känns lite som så att dom vill ha tag i ens pengar, ja undrar hur många egentligen som kom in av dom drygt 20 st som var där på rekryteringsdagen, för inte fan är jag bra på spatial förmåga, satt och gissa på en hel del när man skulle lägga pussel och veckla ihop tärningar. Fick en 4 av 9 på det på lokförarprovet har jag för mig och strax över medel på officerstestet online.
Men om dom släpper in vem somhelst, är det inte riskabelt att låta "oduglingar" ta flyglektioner o bli piloter? Dom har ju skyhöga krav på tfhs. Aja kuggar säkert om de blir nå psyktest:P

Allt som allt kostade det drygt 600 000 kronor, men när man timebuildar kan man hyra plan på en annan billigare skola, så då landar det kanske på 520.000 kr
Citera
2009-11-07, 21:36
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ja det känns lite som så att dom vill ha tag i ens pengar, ja undrar hur många egentligen som kom in av dom drygt 20 st som var där på rekryteringsdagen
Samtliga förmodligen.

Citat:
Men om dom släpper in vem somhelst, är det inte riskabelt att låta "oduglingar" ta flyglektioner o bli piloter?
Du får inte flyga ensam innan läraren bedömer det som lämpligt.
Kan man inte lära sig flyga tillräckligt bra klarar man inte uppflygningen. Inte för att det spelar skolan någon roll, eftersom dom då kan sälja fler lektioner.
Lite samma situation som för körskolor för bil, alltså.

Citat:
Dom har ju skyhöga krav på tfhs.
Med typ 12 platser och massor sökande till en betald utbildning, måste dom ju hitta på något för att sålla ut.

Citat:
Aja kuggar säkert om de blir nå psyktest:P
Kravet på psyktest är borttaget sedan 1994, så det slipper du såvida inte flygläkaren anser det nödvändigt.
Det som återstår är medicinskt godkännande samt elevtillstånd.

Däremot använder alla större och mer seriösa flygbolag psykologtester vid anställningar, så ska man ha något vettigt jobb kommer man inte undan det.

Citat:
Allt som allt kostade det drygt 600 000 kronor, men när man timebuildar kan man hyra plan på en annan billigare skola, så då landar det kanske på 520.000 kr
Det finns egentligen ingen anledning att vänta.
Åter igen är det precis som med körskolor för bilkörkort; du kan knalla iväg till första bästa och ta din första lektion redan imorgon bitti.

När du väl har ditt privatflygcert i handen är det bara att hyra flygplan och skrapa ihop timmar. Är du sedan fortfarande intresserad av att bygga på till fullt trafikflygarcertifikat är det bara att fortsätta med nästa modul efter det. Så gjorde jag en gång i tiden.

Jag vet inte var du bor, men det är bara att välja den närmaste från den här listan av godkända flygskolor: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...flygskolor-RF/
Citera
2009-11-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
"Glida in"?
Det är ju en privat skola som är ute efter dina pengar.

Att de alls har tester är antagligen för att inbilla folk att de är speciella. Det finns inga som helst krav på att skolor ska ha lämplighetstester för att ge elever flyglektioner. Lika lite som det finns något krav på att körskolor ska IQ-testa elever för att få ge körlektioner.

Har du fått någon prisuppgift på vad samtliga moduler till frozen ATPL kostar, förresten?

Instämmer...hade det var TFHS hade det varit mycket cred men sånt där är bara trams.

"Oj, jag får privelegiet att ge dom en halv mille utan nån som helst garanti på att klara utbildningen eller jobb efteråt!"
Citera
2009-12-14, 23:29
Medlem
eatsoups avatar
Måste tillägga att det har debatteras en hel del om lokförartesterna.. Dessa tester är verkligen ogenomtänkta. Jag känner själv en kille som kugga på SJ´s lokförartester för ett antal år sedan. Han börja studera till pilot på privatskolor och klarade även lämplighetstestet. Hur går det ihop?
Citera
2009-12-27, 13:07
Medlem
eriikhs avatar
Att tänka på innan börjar på SPU är att de flesta arbetsgivare i flygbranshen kräver ett godkänt psykologtest (Här funkar ej SPU's egna). En sådan är betydligt svårare än skämtet de har på SPU.

Jag känner personligen folk som har kuggat Interpersonas test men fått "mycket bra" på SPU's tester.

Ett råd bara innan du slänger en halv mille i sjön: Gör en ordentlig psykologundersökning först.
Citera
2009-12-27, 14:11
Medlem
Plugga till något där du kan nå framgång för den du är som person. Att lyckas inom flygsektorn idag innebär att du måste vara stöpt och lätt-programmerad. Det är ganska surt o inse efter 5-10 års kämpande att även om man är en kreativ och driven person så kanske man inte har vad de stora bolagen kräver (och det är där du vill jobba om du vill ha några mänskliga arbetsvillkor). Att ta sig in i stora flygbolag innebär inte alltid att du är bäst på att flyga utan att du är bäst på att bli programmerad. Gå till Interpersona eller Gordon Consulting (de bästa psykologerna i Sverige i området) och se vad de säger om dina möjligheter till att nå toppen. Har du inte vad som krävs så satsa på en Akademisk examen, kommer ge dig mycket mer i slutändan och du kan bo var du vill. Även om det kan kännas tungt o få ett negativt besked så är det för ditt bästa. Det betyder inte att du kommer bli en dåligt pilot, utan att du inte har vad de bra arbetsgivarna letar efter. Plus att det sparar dig en hel del pengar... Sök TFHS som är gratis...
Citera
2009-12-28, 16:31
Medlem
henk82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Måste tillägga att det har debatteras en hel del om lokförartesterna.. Dessa tester är verkligen ogenomtänkta. Jag känner själv en kille som kugga på SJ´s lokförartester för ett antal år sedan. Han börja studera till pilot på privatskolor och klarade även lämplighetstestet. Hur går det ihop?

Antagligen för att flygskolorna vill tjäna pengar och behöver inte ta konsekvenserna att dom utbildar olämpliga och för många sedan står deras forna elever står utan möjlighet till jobb sen. Så är det överallt i samhället, när man ska betala räkningar till myndigheter eller ska köpa saker av företag så är dom alltid anträffbara, trevliga och har mycket god service och försöker lura en b la på trafikskolor att man måste ta fler lektioner, privata flygskolor som SPU har inga seriösa tester och jag slapp t om bli kallad till rekryteringsdag 2 som består av psykologtest, bara o börja casha o flyga.
likadant är det när myndigheter och företag ska ha sina skulder betalda.
När man ska få något av samhället, får man sitta i 10 tim på akuten, folk på akassan är otrevliga och snäsiga och dom har telefontid mellan 11-11.30, likadant på SOC och studievägledare på skolor. På lokförarutbildningen på sj och Tfhs är omöjliga att komma in på med mera.
Kanske låter bittert men så ser det ut, levt i 5 år i vuxenvärlden nu med egen lya men men, man ska va glad att man har möjlighet att få studera på SPU
Får bli ett interpersona test så man inte kastar pengarna i sjön bara som någon här rekommenderade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in