• 1
  • 2
2009-12-29, 01:26
Medlem
Jag gick själv i tankarna om att bli pilot ett tag, men sen slog det mig: Vad är det egentlige för skillnad på en pilot och busschaufför (jag hoppas inte ni som faktiskt är det tar illa upp, det är inte min mening), man kör från punkt a till b gång på gång. Känns lite otillfredsställande, eller?
Citera
2009-12-29, 02:01
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Jag gick själv i tankarna om att bli pilot ett tag, men sen slog det mig: Vad är det egentlige för skillnad på en pilot och busschaufför (jag hoppas inte ni som faktiskt är det tar illa upp, det är inte min mening), man kör från punkt a till b gång på gång. Känns lite otillfredsställande, eller?
Nä då, här tas inte illa upp.
Kanske främst för att likheterna stannar ungefär vid att man kör från a till b.

Det som kanske är lite otillfredsställande är att det inte tillåts någon kreativitet, men så är det ju å andra sidan med många yrken. Som ingenjör eller arkitekt skapar man något och är det något jag saknar med pilotyrket är det kanske den biten.
Citera
2009-12-29, 12:17
Medlem
Absolut främsta anledningen till att jag inte sökt till flygledare (vilket lockar lite mer än pilot för mig av div. anledningar) är just på att det är så lite utrymme för kreativitet. Sen är en annan bakgrund att flygets glansdagar tyvärr verkar vara över, och då känns det dumt att läsa en utbildning som bara är gångbar inom flygbranschen. Men jag ser helt klart charmen i jobbet som både pilot och flygledare, jag tror bara det finns annat som passar mig bättre
Citera
2009-12-29, 23:53
Medlem
För ett tag sedan läckte det ut vad en pilot i snitt tjänar i SAS i DI. Som vanligt så är det överaktivitet i kommentarsfälten när det handlar om löner över 20K i Sverige. Här har jag kopierat in exakt vad en person skrev som svar till alla som jämförde hans yrke med Busschaufför. Det kan vara intressant för de som verkligen tror att flyga är som att köra buss.

"Hej,har flugit i ca 20 år varav ca 8 som Kapten.Flugit 15 flygplanstyper hittills. Har aldrig kört buss men väl lastbil. Många skriver om oss som ''''busschaufförer'''' (inget ont om dem) men för att beskriva lite om skillnaderna så har vi en nivå i jobbet då vädret är fint och en helt annan då vädret är dåligt.
Till detta så kan man lägga till diverse fel som motorfel,instrument/elfel, kabintryckfall,rök o brand samt sjuka personer som kan föranleda snabba nödlandningar på ställen man aldrig landat förut som ex.vis på långlinje -Thule på Grönland eller en bana i östra Sibirien med efterföljande ansvar för passagerare o besättning.
Hala o korta banor som i SDL,Alta,Haugesund o Innsbruck i snöstorm.
Madeira o Skiathos,är som att landa på hangarfartyg,kort bana med vatten i båda ändar med maxvikt.Max 36 knops turbulent sidvind på natten med låga moln. Cat 3 inflygningar med 200m sikt o starter i endast 75m sikt med HUD.Turbulens och åskmoln med blixtnedslag.Simulatortester var 6e månad för att aldrig låta ens standard falla.Allt detta o mycket mer är en pilots vardag.
För att klargöra lite om autopiloten så är det hjälpmedel som gör det vi säger till den.Men den gör inte vårt jobb och den startar aldrig men kan landa.Jag använder den till ca 10 av hundratals landningar om året i dålig sikt. Den fungerar inte heller altid vid t.ex elproblem o dyl då det blir att handflyga som vanligt.
Kanske skulle jag kunna lära mig att köra buss...
Mvh
FC B737NG SAS"

Yrket är monotont alla de dagar det går bra. Men kreativitet krävs när något onormalt händer. Det svåra är att skifta mellan det monotoma arbetet och sen på 1 sek byta till sin kreativa sida. Bli konstnär eller författare om ni vill uttrycka er till fullo... alla jobb har rutingöra och kreativa människor behövs även i de mest monotoma jobb. Jag har inte flugit så jättelänge (10år) men de duktigaste piloterna jag mött är alltid kreativa i sinnet. Men absolut... chansen att få jobba mer kreativt är större som Ingenjör än Pilot, även om väldigt få ingenjörer bygger nya saker varje dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in